Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: 60-luvun fuzz
1 2
Nazareth
04.04.2009 08:11:17 (muokattu 04.04.2009 08:15:54)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo on ihan ihme homma.
 
Millasilla vehkeillä ne teki aikoinaan tota? En tarkoita mitään lälläri Hendrix fuzzia vaan tollasta esim. Dannyn Seitsemän kertaa Seitsemän kappaleessa. Siis tollanen kunnon surinasärö. Millä ne teki sen? Kertokaa ketkä tietää.
 
At one hundred yards! Volley fire, present! Aim! Fire!
Kiinankeisari
04.04.2009 08:39:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jos nyt aloitetaan siitä että missä kohtaa tota dannyn biisiä on sun mielestä fuzzia? mun korvaan siellä surisee lähinnä saksofonit...
 
My pedal concept is a pedal that will only produce out of tune pentatonic blues bends. The input will be stamped "Strat here" and the other side will say "Connect to Tubescreamer".
Numb
04.04.2009 08:45:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joh, kitarassa kuulostaisi olevan wahi. Se pikkuinen särön kuulostaisi tulevan vahvistimesta (ja ehkä pikkisen kyykkäävästä polkimesta). Puhaltimet siellä tosiaan jyrisevät.
 
A waist is a terrible thing to mind.
Nazareth
04.04.2009 08:59:39 (muokattu 04.04.2009 09:00:23)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No jos vaikka kohdasta 1:40. Kyllä se miusta kitaralta kuulostaa. Kuunnelkaa.
 
At one hundred yards! Volley fire, present! Aim! Fire!
Nazareth
04.04.2009 09:04:12 (muokattu 04.04.2009 09:05:19)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vai voiko olla silleen että siellä on puhallinsoittimet? No, annan paremman esimerkin.
 
Irwin Goodman - Kadun kasvatti
 
tosta ette voi ainakaan väittää että ois puhallinsoitin.
 
http://www.youtube.com/watch?v=07fTtE16Ygg
 
At one hundred yards! Volley fire, present! Aim! Fire!
Numb
04.04.2009 09:07:30 (muokattu 04.04.2009 09:16:05)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nazareth: No jos vaikka kohdasta 1:40. Kyllä se miusta kitaralta kuulostaa. Kuunnelkaa.
 
Puhaltimia. Voisi olla pasuunaa ja trumpettia sordiinolla.
 
tosta ette voi ainakaan väittää että ois puhallinsoitin.
 
http://www.youtube.com/watch?v=07fTtE16Ygg

 
No ei ole puhallin! :)
 
Nuo futsit eivät ole meikän parasta aluetta, mutta aika perusfutsailulta tuo kuulostaa. Big Muffia peliin vaan :)
 
http://www.youtube.com/watch?v=NXcpqldmg_8
 
A waist is a terrible thing to mind.
Nazareth
04.04.2009 09:10:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Puhaltimia. Voisi olla pasuunaa ja trumpettia sordiinolla.
 
No kuuntele tota minkä laitoin äsken. Tota saundia tarkoitin.
 
At one hundred yards! Volley fire, present! Aim! Fire!
Numb
04.04.2009 09:18:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nazareth: No kuuntele tota minkä laitoin äsken. Tota saundia tarkoitin.
 
Jesh, olin modailemassa tuohon edelliseen postaukseen justiin :)
 
A waist is a terrible thing to mind.
Nazareth
04.04.2009 09:18:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän outo tuo fuzz-käsite kyllä. Mä oon ymmärtäny että fuzz on semmosta kunnon surinaa, se mitä esim. vaikka joku Hendrix käytti ei oo miusta fuzzia nähnykkään, lähinnä overdrive.
 
At one hundred yards! Volley fire, present! Aim! Fire!
Groovelover
04.04.2009 09:40:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oikein hienoja 60-luvun surinafuzz-soundeja on monissa biiseissä, yks suosikki on Spencer Davis Groupin "Keep On Running" -biisissä, tehty kait 1966. Ja jos joku tän nyt tietää niin Pretty Thingsin "Come See Me", armottoman hillitön surinafuzzsoundi.
 
"It's not really what you play, but what you leave out that counts." Rick Danko, 1976
McNulty
04.04.2009 09:50:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nazareth: Vähän outo tuo fuzz-käsite kyllä. Mä oon ymmärtäny että fuzz on semmosta kunnon surinaa, se mitä esim. vaikka joku Hendrix käytti ei oo miusta fuzzia nähnykkään, lähinnä overdrive.
 
Niin no... ehkäpä fuzzien eri käsitykset johtuvat siitä, että itse fuzzeja on ollut monenlaisia aikojen saatossa... ja tulee olemaankin. Toiset tuottavat pörinää, toiset suhinaa, sirinää/särinää/surinaa, kolmannet ovat enempi overdrive-tyylisiä, neljännet sitten jotain tuon kolmiodraaman välistä.
 
Paikoitellenhan eri fuzzeilla on voitu matkia erilaisia "sumutorvia". Vielä kun oikeanlaisen fuzzin mukaan lisää volumepedaalin, jolla sopivasti puljaillessa kitarasta saa hyvin torvimaisia soundeja.
 
Minusta Fulltone '69 pedaalilla saa varsin mainion 60-lukulaisen fuzzin tuotettua. Enkä ole itse yhtään katunut tuota MI Audion Neo Fuzzin ostoa... se on sellainen yleispätevä fuzzien swiss army knife, eli saa tarvittaessa sitä 60-lukua, 70-lukua, modernimpaa "grunge-fuzzia" jne.
 
The game's out there, and it's play or get played. That simple.
Kiinankeisari
04.04.2009 10:08:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nazareth: Vähän outo tuo fuzz-käsite kyllä. Mä oon ymmärtäny että fuzz on semmosta kunnon surinaa, se mitä esim. vaikka joku Hendrix käytti ei oo miusta fuzzia nähnykkään, lähinnä overdrive.
 
fuzz on olennainen osa hendrixin saundia mutta tärkeintä oli kuitenkin se miten mies kontrolloi jatkuvasti särön määrää volapotikalla --> se mikä saattaa kuulostaa lähes tavalliselta vahvistin/pedaalioverdiveltä onkin itse asiassa fuzz face ja volapotikka pienellä. muutenkin se että fuzz tarkoittaa automaattisesti hirveetä sirinää on jännää, aika monet fuzzit on suht "normaalin" kuuloisia.
 
My pedal concept is a pedal that will only produce out of tune pentatonic blues bends. The input will be stamped "Strat here" and the other side will say "Connect to Tubescreamer".
baba o riley
04.04.2009 10:33:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fuzzisoundia mitä haet on varmaan jotain univox superfuzzin tyyppistä. siitä saa sitä überfuzzia ja ihan sika fättiä sellaista, kunnon 60's kamaa. diggaan itse tietyissä jutuissa. sit on tullut rakennettu muutama oktaavifuzzikin josta lähtee ihan kiitettävä fuzzi isolla äFFällä.
 
Nazareth
04.04.2009 14:45:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vieläkin uskallan väittää että tossa biisissä soi kitara.
 
At one hundred yards! Volley fire, present! Aim! Fire!
Kunnallisjäte
04.04.2009 14:54:36 (muokattu 04.04.2009 14:56:30)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Perus Tonebender kloonilla pitäis päästä aika lähelle 60-lukua. Kopiot perustuvat Solasoundin Tonenderiin. Tossa on aika hyvä historiikki pläjäys D.A.M. sivuilta:
http://www.stompboxes.co.uk/History.html
 
Ainakin akselilla the Who, Rolling stones (I can't get no satisfaction), Beatles (rubber soul-levyllä) alkuaikojen Zeppelin pitäis lähteä. Dannysta en osaa niin paljon sanoa, mutta eiköhän noi suomalaiset muusikot kopioineet ulkomaiden tuulia, kun kerran kaikki Dannyn biisitkin on suomennettuja versioita jenkki/brittihiteistä.
 
2xE: yllä olikin toi Superfuzz mainittu+laitoin aluksi väärän linkin
 
"When I die, they'll say 'he couldn't play shit, but he sure made it sound good!'" - Hound Dog Taylor
duc
04.04.2009 14:58:18 (muokattu 04.04.2009 14:58:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nazareth: Vieläkin uskallan väittää että tossa biisissä soi kitara.
 
Joo, joku oktaavifuzzi vois olla, tän tapanen: http://www.thomann.de/fi/voodoo_lab_proctavia.htm
 
Vai kuvittelenko vain?
Nazareth
04.04.2009 15:44:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

duc: Joo, joku oktaavifuzzi vois olla, tän tapanen: http://www.thomann.de/fi/voodoo_lab_proctavia.htm
 
Vai kuvittelenko vain?

 
Nuo vehkeet on mulle ihan hepreaa mutta kyllä siinä joku fuzz-saundi on.
 
At one hundred yards! Volley fire, present! Aim! Fire!
Nazareth
07.04.2009 01:26:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pyydän anteeksi, olin juovuksissa.
 
At one hundred yards! Volley fire, present! Aim! Fire!
juici
07.04.2009 02:55:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nazareth: Vai voiko olla silleen että siellä on puhallinsoittimet? No, annan paremman esimerkin.
 
Irwin Goodman - Kadun kasvatti
 
tosta ette voi ainakaan väittää että ois puhallinsoitin.
 
http://www.youtube.com/watch?v=07fTtE16Ygg

 
Kerran olen saanut lähestulkoon samanlaisen soundin kun laitoin humbuckerein varustetun Yamahan SG:ni suoraan neliraituriin ja ajoin sisääntulon eli gainin ruvelle.
 
Mutta mitä fuzz-tarjonta 60-luvulla olikaan? Mosrite Fuzz (jota The Ventures käytti ensimmäisenä), Fuzz Face, Univox Superfuzz...joku noista on Suomeen kantautunut tai sitten kitaraa on vain ajettu ruvelle suoraan pöytään.
Ziggy Bubba
07.04.2009 08:19:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Musta ihmeen vähän näissä fuzz-keskusteluissa puidaan sitä, mitä muuta ruttua on soundissa.
 
Ainakin omassa käytössä suurin osa fuzzeista kuulostaa suoraan (yksinään) puhtaan päälle ajettuna todella rujoilta, aikas siriseviltä. Tuolla tavalla saa musta aika hyvin tuommosta vanhan ajan sirinää... Ite tykkään tosin ajella fuzzeja od-pedaalien kautta ja mahdollisesti kevyellä vahvarin rutulla varustettuna. Tietty ilkeys noista speduista tietty tuolla tavalla katoaa - ehkä olen enemmän overdrive-miehiä :)
 
Uutta musaa mun Crookmachine -projektilta
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «