päivis 03.04.2009 00:18:48 (muokattu 03.04.2009 00:19:12) | |
---|
Avanaq: Mikäs se muuten sitten muusikon/musiikin termein on? Trioli, valssi tai hidas valssi, riippuen ihan siitä miten se on sovitettu. (Muutkin sovitukset tietysti varmaan mahdollisia.) Paula Koivuniemen esittämänä se on trioli, tempo n. 44 bpm, eli valssin askelin tanssittuna se vastaisi n. 130 bpm tempoista valssia, eli hitaan puoleista tavallista valssia. Oppilas: "****u mua kiinnosta pätkääkään mitkään valssin askeleet!" Åke B.: "Ei taida kiinnostaa pillukaan?" |
matchbox 03.04.2009 00:41:58 (muokattu 03.04.2009 00:58:05) | |
---|
Bolt Shooter: Mahtavuutta. Missäs on seuraava lindyhop-swingbänditanssikarkelo, tulen mielelläni isoa bändiä kuuntelemaan. Kunhan kyseessä on OIKEA iso swing-bändi, eikä mikään palomiesten esimiesten varamiesten puhelinorkesteri. ;) Pari viikkoa sitten Patelassa oli OASBB ja pari huipputrumpetistia. Ei vaan näkynyt yhtään lindaajaa parketilla! Minä pyörin levottomasti penkillä kuin mikäkin adhd-tapaus, kun Miles Davis -soitanta meni sukkiin ja sukkien alle. Enpä vaan kehdannut mennä yksin luistelemaan sukkasillani, kun seuralaiseni eivät osanneet tanssia. http://www.oulunmusiikkijuhlat.fi/ohjelma.html Tanssi-iltoja täältä keskisestä Suomesta vuoden takaa: Raahessa tanssijoiden joukossa oli muutama lindaaja. http://www.bigswing.fi/uutiset.htm |
Rantsu 03.04.2009 02:03:50 (muokattu 03.04.2009 02:05:39) | |
---|
isojussi: En mä ainakaan oo muuta väittänytkään. Toisethan ne tuolla suree, kun ei hedän kvartetillaan voi swingiä soittaa. No mä surin, myönnetään, siis sitä etten itse tiedä/osaa. Mut Baronilta ja sulta tuli onneks heti linkkejä, miten homma kandeis hoitaa. Jotenkin kyllä etukäteen arvasinkin... Soolon soittamista helpottaa, jos on edes itse sitä mieltä, että on jotain sanottavaa. |
isojussi 03.04.2009 02:20:45 | |
---|
steelysam: Hohhoh...otsikko kertoo taas kaiken. Huhhuh. Elä hyvä mies tee hätäisiä johtopäätöksiä. Noin mäkin ensin ajattelin, kunnes luin ketkä opettaa. Nää saattaa olla kuule hyvinkin samalla puolella sun kanssa suhteessa perushumpaturkuttajapelimanneihin. Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. |
WanhaWetäjä 03.04.2009 12:33:53 | |
---|
isojussi: Elä hyvä mies tee hätäisiä johtopäätöksiä. Kyse lienee otsikon naurettavasta alkuasetelmasta ; "miten soittaa swingiä LINDYHOPPAREILLE?"Soitetaanko heille jotenkin erilailla kuin muille ja miksi?Pitäs varmaan nuotteihin merkitä "for lindyhoppers only" kuin myös kuuluttaa tämä asia jos ko ryhmää sattuisi oleen paikalla, mitä suuresti epäilen, tavallisesta tanssipaikasta jos on kyse. Nää saattaa olla kuule hyvinkin samalla puolella sun kanssa suhteessa perushumpaturkuttajapelimanneihin. No nyt kerrot varmaan millä puolella sä olet? Eiköhän korvilla varustettu perusturskuttajakin tajua/osaa etsiä noista sadoista "you tube"-videoista lindy hopin/swingin suhteen olennaisia asioita ja musiikkiesityksiä ja miten niistä saisi pienellä bändillä sen olennaisen esiin?Nämä linkit mitä täältä on tullut, tanssijoiden puolelta, nehän nyt on ihan selkeetä osastoa, mä en käsitä tätä kuvioo ollenkaan.Epärealistista on se että perustetaan 10 hengen orkesteri vain soittamaan marginaaliryhmälle 2 paria lindya illassa. Mä en ole kolmeenkymmeneen vuoteen nähnyt AINOATAKAAN lindy hopin osaajaa, en tanssipaikoilla, en ravintoloissa, missä heitä mahdollisesti onkaan... No joo, mä käsitän lindy hopin jotenkin tähän malliin...parempiakin linkkeja toki löytyy, näissä lienee kyse jostain alalajeista...viimenen on ehdottomasti paras. ... http://www.youtube.com/watch?v=myJj0mNNe1Y http://www.youtube.com/watch?v=mTg5V2oA_hY http://www.youtube.com/watch?v=WI7iL3oPcmQ |
humppahanuristi 03.04.2009 12:45:56 | |
---|
WanhaWetäjä: .... Mä en ole kolmeenkymmeneen vuoteen nähnyt AINOATAKAAN lindy hopin osaajaa, en tanssipaikoilla, en ravintoloissa, missä heitä mahdollisesti onkaan... No joo, mä käsitän lindy hopin jotenkin tähän malliin...parempiakin linkkeja toki löytyy, näissä lienee kyse jostain alalajeista...viimenen on ehdottomasti paras. .... http://www.youtube.com/watch?v=mTg5V2oA_hY .... Tuosta näytteestä löytyy kuvioita, joita olen kyllä nähnyt tanssipaikoilla. Ei nyt tietenkään noita heittoja yms. mutta jotain kevyempää on näkynyt. Humpasta rautalankaan... |
isojussi 03.04.2009 13:53:50 | |
---|
WW:hän kosautti hienot näytteet kehiin! Nyt menetin uskoni asiaan, sillä pelkäänpä olevan mahdotonta sen, että - Tanssiyleisö osaisi taputtaa tahdissa backbeatille - Suomalainen perusmuusikko osaisi (haluaisi??) soittaa noin backbeatille - ja ennen kaikkea tanssijat yleensä tunnistaisvat 12 tahdin choruksen. Mutta onhan tommosta musaa soittavia bändejä tässä maassa jo valmiiksi vaikka kuinka paljon. Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. |
Rock n 03.04.2009 14:46:39 | |
---|
isojussi: WW:hän kosautti hienot näytteet kehiin! Nyt menetin uskoni asiaan, sillä pelkäänpä olevan mahdotonta sen, että - Tanssiyleisö osaisi taputtaa tahdissa backbeatille - Suomalainen perusmuusikko osaisi (haluaisi??) soittaa noin backbeatille - ja ennen kaikkea tanssijat yleensä tunnistaisvat 12 tahdin choruksen. Mutta onhan tommosta musaa soittavia bändejä tässä maassa jo valmiiksi vaikka kuinka paljon. En ole muutamaan vuoteen swingkursseilla ollut, mutta ainakin aikoinaan opetettiin swingejä tanssimaan parilliset iskut huomioiden. Käsitykseni mukaan perustuu samaan asiaan kuin backbeatille taputtaminen eli parillisten iskujen tunnistamiseen. Muusikoista en tiedä, mutta tanssimisesta käytettiin myös ilmaisua "tanssitaan kakkoselle ja neloselle". Olisinkohan ymmärtänyt ihan tarkkaan mitä sillä tarkoitettiin - en kai!? Olisiko 12 tahdin jälkeen se "breikki" vai vetääkö solisti siinä henkeä, joku välike siihen kuitenkin taisi tulla. Tai 8 tahdin jälkeen. ja myös noin 4,5,6 tahtien aikana oli jotain huomioitavaa, tai sitten ei. Noiden tahtisarjojen - fraaseiksiko niitä nimitettiin - välikkeiden tunnistamisen tarkoituksena oli huomioida ne tanssissa ja välttää niin sanottu "läpitanssiminen", niin - mitähän sekin tarkoittaa. En muista ainuttakaan kertaa että tanssiin olisi kuulunut backbeatille taputtaminen. |
Bolt Shooter 04.04.2009 01:13:14 | |
---|
Isojussi:Nyt menetin uskoni asiaan Älä hyvä mies ole heti kääntämässä takkiasi asiasta, mihin jokin aika sitten uskoit ihan kybällä. Kyllähän niitä edullisia bigbändejä Suomesta löytyy, sinäkin olet yksi niistä. Mä vaan alunperin lähdin hieman provosoivasti kritisoimaan provosoivaa otsikkoa, en muuta. Olen itse ollut soittamassa swing-tansseja esim. Antti Sarpilaa säestäen ja mielestäni kyseisellä herralla on sekä sävel, sana ja tilannetaju hallussa. On todella vaikeaa kuvitellla sellaista tunnelmaa tanssilavalle. päivis: Niinpä. Ja nyt olisi mahdollisuus laajentaa tätäkin asiaa. Vai mennäänkö jo nyt suorituskyvyn ylärajoilla?... Ai että tais tämähtää nappiin.... plussaa ja halaus. No suorituskykyä löytyy tanssimuusikoista(kin) ihan yllättävästi, jos niikseen tulee. Mulle perusfoksi vois olla sen kusenpolttaman "All of me":n sijaan vaikkapa "Have you met Miss Jones", jota olen usein tanssikeikoilla soittanut. Soolot tietenkin improvisoituina. Ko. kappaletta pidettiin muuten aikoinaan hankalalahkona soittaa ihan silloisten lindy-hop-miestenkin tahoilta, kunnes John Coltrane sai varsinaisen giant-step-lindy-bop-vision ja sävelsi ennenkuulumattomia sointukiertoja. ;) Löytyisiköhän Isojussilta musiikillista sanottavaa edes yhteen soolokiertoon ko. biisissä? (Siis "Have you met miss Jones") Onko kakkosvitoset hallussa? Epäilen. Nojoo, tyhmäähän tämä on, mutta tyhmää on myös se, että alennat meidät tavalliset tanssimuusikot perushumpaturkuttajapelimanneihin ja haet puolellesi kannatusta, kuin kansalaissodassa. Vähän arvostusta meitä vuosikymmeniä humppaa soittaneita peruspelimanneja kohtaan. Huhhuijaa. Ei kai tämän tarvitsisi aina olla niin paskan vakavaa...Vai tarvitseeko? Vita brevis, ars longa, occasio praeceps, experientia fallax, iudicium difficile. |
baron 04.04.2009 01:17:14 (muokattu 04.04.2009 01:22:59) | |
---|
Löytyisiköhän Isojussilta musiikillista sanottavaa edes yhteen soolokiertoon ko. biisissä? (Siis "Have you met miss Jones") Onko kakkosvitoset hallussa? Epäilen. Sulla taitaa todella olla tanssikuviot handussa? Miten sä sovellat sun askeleesi II-V-I mukaan? Edes tanssipalstoilla tätä ei ole vielä tuotu esiin. Edit: Känninen painovirhe korjattu You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Bolt Shooter 04.04.2009 01:21:44 | |
---|
taitaa todella on Tanssia taida todella en. ;) Vita brevis, ars longa, occasio praeceps, experientia fallax, iudicium difficile. |
paice60 04.04.2009 01:24:01 | |
---|
Heitin Boltille plussan. Vittu näitä hommia vieläkin. COVS jäsen n:o 7. |
baron 04.04.2009 01:24:29 | |
---|
Bolt Shooter: Tanssia taida todella en. ;) Oot sä ihan oikeesti koskaan ollut tanssikeikalla? Onko sulla mitään hajua, mitä tanssijat odottaa? You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
paice60 04.04.2009 01:25:41 | |
---|
baron: Oot sä ihan oikeesti koskaan ollut tanssikeikalla? Onko sulla mitään hajua, mitä tanssijat odottaa? Käyppä katsomassa kaverin tietoja ja puhu sitten vasta. Vittu näitä hommia vieläkin. COVS jäsen n:o 7. |
Bolt Shooter 04.04.2009 01:28:34 | |
---|
Siis miten askeleet sovitaan sointuvaihdoksille, menee vaikeaksi(tai tylsäksi), jos lindyhoppina soi vaikkapa "So What"? Vita brevis, ars longa, occasio praeceps, experientia fallax, iudicium difficile. |
Bolt Shooter: Siis miten askeleet sovitaan sointuvaihdoksille, menee vaikeaksi(tai tylsäksi), jos lindyhoppina soi vaikkapa "So What"? OK, mun suosikkipiisejä, mutta en oo tanssikeikoilla sitä soittanut (tänä iltana kyllä soitin) Soitatko sä sitä tanssikeikoilla? You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
baron 04.04.2009 01:32:30 | |
---|
paice60: Käyppä katsomassa kaverin tietoja ja puhu sitten vasta. Sorry, jos herran palstajutut on sellaisia, että tanssijat on joteskin kiusa keikoilla, niin ehkä parempi olisi soittaa ilman tanssijoita??? You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
paice60 04.04.2009 01:33:34 | |
---|
baron: Sorry, jos herran palstajutut on sellaisia, että tanssijat on joteskin kiusa keikoilla, niin ehkä parempi olisi soittaa ilman tanssijoita??? MIssäs kohtaa niin sanottiin? Vittu näitä hommia vieläkin. COVS jäsen n:o 7. |
baron 04.04.2009 01:35:39 | |
---|
paice60: MIssäs kohtaa niin sanottiin? Mä en soittaisi lindyhoppareille So What, niin paljon kuin piisistä tykkäänkin! You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Fuzzy Boner 04.04.2009 01:38:49 | |
---|
baron: Mä en soittaisi lindyhoppareille So What, niin paljon kuin piisistä tykkäänkin! Barskaa, ootsä huppelissa? SOitellaan mitä jengi kyselee ja jos ei tiietä niin käsketään niiden hyräillä korvaan ja sit vedetään. Spiikki keikalla "Me olemme täällä teitä varten, Te ette ole täällä meitä varten!" |