Aihe: Basso pieree
1 2
tmmy
02.04.2009 16:54:06
Ongelmana Fenderin Jaguar beissin piereminen. Tämä ikävähkö ilmiö ilmenee kovemmalla dynamiikalla soitettaessa kaikilla kielillä kaikilta nauhoilta. Ymmärrän kyllä, että kunnolla kieliä repiessä säröä voi ilmetä normaalistikin, mutta tämä on tullut vasta viime aikoina ja on häiritsevää. Olen rajannut vian bassoon testaamalla sitä eri vahvistimilla ja kaapeilla (Ampegin putkinuppi + Ampegin kaappi, GK:n trankkunuppi + Hartken kaappi, GK:n trankkukombo), eri piuhoilla, ilman pedaaleita ja sekä aktiivisena että passiivisena (paristosta ei siis vika ole kiinni). Mikään bassosta tehtävistä säädöistä ei vaikuta saundin pieremisen laatuun millään lailla. Saundi on normaali kevyellä soitto-otteella. Elektroniikkaan en ole tehnyt muutoksia. Mistäköhän vika voisi olla kiinni?
www.monovisio.com
Hannu A
02.04.2009 16:59:58

yks kaveri nauhoitteli viimekesänä jotain bändiä keikalla ja jutteli tosta hommasta. Veikkailtiin, että mikki olis sen verran pieni magneettikentältään, että noi paksujen kielten värähtelyn ajais tavallaan särölle sen signaalin jo mikissä tms...

Enhän minä näistä fysiikan sun muitten jutuista mitään ymmärrä kunhan mutulla heittelen, mutta siis lienee osittain myös tuon basson ominaisuus eikä vain vika?
"Bassolinja on bassolla näppäilemällä soittaen aikaansaatava sarja ääniä, jonka voi soittaa tarvittessa toisenkin kerran samalla tavalla." -BASISTI JUMALAN ARMOSTA
tmmy
02.04.2009 17:06:42
Lisäystä: käytän vanhaa ja melko ohkaista kielisettiä. Paksuudet ovat .040-.095. Tavallaan voisin uskoa sen ominaisuudeksi, ainut vaan että "efekti" on ilmentynyt viime aikoina.
www.monovisio.com
UncleFester
02.04.2009 22:46:01
Tuo voi olla ihan ominaissaundijuttu, joissakin bassoissa on enemmän sitä röpöä kuin muissa. Näin äkkiseltään tuli ainaki mieleen jos ruuvaisit mikkejä alemmaksi ja laittaisit vaffarista vähemmän gainia.
maihinnousu.net/superbullets - Selvinpäin soitettua 60 -ja 70-luku-vaikutteista rokkikohkaamista
olex_tur
03.04.2009 00:19:45 (muokattu 03.04.2009 00:20:17)

Voihan se mikkin olla epäkunnossa....vaikka sieltä ääni tuleekin niin ei se tarkoita etteikö siinä vois olla vikaa :D

Jos se ilmenee kovemmalla tatsilla soittaessa niin tod näk vika ei oo muissa sähköissä....tai voi ollakkin.

Melkein kannattais näyttää soitinkorjaajalla tai jollekkin jolle sähköjutut on tuttuja.
tein itte......nou roblem www.myspace.com/karkaasuband
okabass
03.04.2009 05:40:22 (muokattu 03.04.2009 05:41:19)
Ongelmana Fenderin Jaguar beissin piereminen.

Ostan heti, makso mitä makso. ;)
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
J.Hollström
03.04.2009 05:57:34
okabass: Ostan heti, makso mitä makso. ;)

Senhän vois ilmottaa vaikka tohon tulevaan Talent ohjelmaan.
Koiranpaska on parasta.
tmmy
03.04.2009 10:49:15 (muokattu 03.04.2009 10:51:29)
okabass: Ostan heti, makso mitä makso. ;)

Heh, onhan se hyvä saundi jos haluaa big muff -saundia ilman pedaalia :). No, onhan pierevä jaguaarikin jo itsessään mielenkiintoinen.
www.monovisio.com
olex_tur
03.04.2009 11:48:46

hehe...pierevä jaguaari :D
tein itte......nou roblem www.myspace.com/karkaasuband
Teijo K.
03.04.2009 22:47:19 (muokattu 03.04.2009 22:49:44)

tmmy: Heh, onhan se hyvä saundi jos haluaa big muff -saundia ilman pedaalia :). No, onhan pierevä jaguaarikin jo itsessään mielenkiintoinen.

Vähän siitä kiinni miten pahanhajuisia rupsuja se päästelee.

Voishan siinä kokeilla laskea mikkejä.
Aina saa kärsiä ja hävetä.
tmmy
04.04.2009 18:29:48
Voisinhan tuota mikkien laskemista kokeilla. Tällä hetkellä mikkien ja E-kielen keskikohdan välillä etäisyydet ovat kaulamikiltä 4,5 mm ja 3,5 mm bridgemikiltä. Olen myös harkinnut basson viemistä soitinrakentajalle suojauksen parantamista varten. Lisäksi olen ajatellut hankkia Fender vintage noiseless -mikit. Tässä bassossa kun häiriötaso on melko suuri.
www.monovisio.com
TurpaLarva
05.04.2009 21:29:27
tmmy: Ongelmana Fenderin Jaguar beissin piereminen. Tämä ikävähkö ilmiö ilmenee kovemmalla dynamiikalla soitettaessa kaikilla kielillä kaikilta nauhoilta. Ymmärrän kyllä, että kunnolla kieliä repiessä säröä voi ilmetä normaalistikin, mutta tämä on tullut vasta viime aikoina ja on häiritsevää. Olen rajannut vian bassoon testaamalla sitä eri vahvistimilla ja kaapeilla (Ampegin putkinuppi + Ampegin kaappi, GK:n trankkunuppi + Hartken kaappi, GK:n trankkukombo), eri piuhoilla, ilman pedaaleita ja sekä aktiivisena että passiivisena (paristosta ei siis vika ole kiinni). Mikään bassosta tehtävistä säädöistä ei vaikuta saundin pieremisen laatuun millään lailla. Saundi on normaali kevyellä soitto-otteella. Elektroniikkaan en ole tehnyt muutoksia. Mistäköhän vika voisi olla kiinni?

Oma jaguaarini pieree myös, mutta oon rajannu ongelman basson aktiivikiertoon. Kovalla tatsilla ja mikit sarjaan kytkettynä (se yks namikka alas) + aktiivi päällä niin alkaa pieremään. Nykyään soitan aina mikit rinnakkain niin ei piere enää vaikka ois aktiivi päällä. Oiskohan mahollista että se signaali menee ruvelle esivahvarissa?

Jaguaari on kyl aika omalaatuinen meteli- ja hurina- ja selittämättömiä saundeja päästelevä kissa.
LoFisteillaan HiFeillä.
hollstro
06.04.2009 14:06:23

Jaguaari on kyl aika omalaatuinen meteli- ja hurina- ja selittämättömiä saundeja päästelevä kissa.

Makeen näkönen se on ja siksi ostomielessä testailin. Painoon tyssäs jo enne kuin sain styrkkariin kiinni. Neljää olen kokassut. Kaikki raskaan sarjan pelejä.

Joo, mut aiheeseen. Uskon vian olevan jossain muualla kuin mikeissä. Edellinen selitys on uskottavan kuuloinen
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Kallekorvola
06.04.2009 14:42:35
laktoosi-intolerantti basso?
TurpaLarva
06.04.2009 21:55:37
Kallekorvola: laktoosi-intolerantti basso?

Jaaha... Auttaskohan jos korvais maitotuotteet laktoosittomilla versioilla?
LoFisteillaan HiFeillä.
tmmy
06.04.2009 22:48:25 (muokattu 06.04.2009 22:49:46)
Mun käsitykseni mukaan mikit ovat sarjassa silloin, kun namikka on ylhäällä. Silloin ilmenee "buusti", jolloin suurempi virta kulkee molempien mikkien lävitse. Olen kokeillut bassoa myös patteri pöydällä, joten en usko tässä tapauksessa aktiivielektroniikan rajoittavan. Todennäköistä on, että mikeissä on jotakin häikkää. En ole vielä reenikselle asti kerennyt koittamaan mikkienlaskua, mutta aion kyllä.
www.monovisio.com
hollstro
07.04.2009 08:26:01

tmmy: Mun käsitykseni mukaan mikit ovat sarjassa silloin, kun namikka on ylhäällä. Silloin ilmenee "buusti", jolloin suurempi virta kulkee molempien mikkien lävitse. Olen kokeillut bassoa myös patteri pöydällä, joten en usko tässä tapauksessa aktiivielektroniikan rajoittavan. Todennäköistä on, että mikeissä on jotakin häikkää. En ole vielä reenikselle asti kerennyt koittamaan mikkienlaskua, mutta aion kyllä.

Mikkien lasku vähentää niiden tuottamaa signaalia joten särö systeemissä vähenee jos se johtuu liian suuresta signaalista.

Itse en ole koskaan kullut että ehjässä mikrofonissa signaali säröytyy eikä se passiivisessa systeemissä ole mitenkään mahdollista jos mikrofoni on oikein suunniteltu ja kykennät kunnossa. Siksi tässä voi olla kyseessä osittain kylmä juotos tai joku muu huonosti johtava osa kytkennässä. Piereminen voi johtua siitä että virta ei kulje kunnolla virtapiirissä, eikä siitä että ulostulo ajaa styrkkarin tai basson aktiivielektroniikan ruvelle.

Osaava kitarateknikko ja mikset sinäkin osaa mitata jakista piirin vastuksen yleismittarilla. Jos pääset mittaamaan vastuksen toisesta vastaavasta pelistä (volat ja tonet täysin auki ja namiskat samassa asennossa) tai tiedät mikä lukeman pitäsi olla ja vertaat lukemia niin siitä saa vinkkiä onko kytkentä ehjä.

Kytkäri on tossa: http://www.fender.com/support/diagr … 1/basses/0259505A/SD0259505APg2.pdf

Tuota kun kattoo niin siinä on kymmeniä paikkoja joissa voi olla huono juotos josta piereminen voi johtua.
TurpaLarva
07.04.2009 09:24:42
tmmy: Mun käsitykseni mukaan mikit ovat sarjassa silloin, kun namikka on ylhäällä. Silloin ilmenee "buusti", jolloin suurempi virta kulkee molempien mikkien lävitse. Olen kokeillut bassoa myös patteri pöydällä, joten en usko tässä tapauksessa aktiivielektroniikan rajoittavan. Todennäköistä on, että mikeissä on jotakin häikkää. En ole vielä reenikselle asti kerennyt koittamaan mikkienlaskua, mutta aion kyllä.

Joo huomasin itekki et nyt tuli höpötettyä lööperiä tosta namiskasta. Eli siis se namiska on mulla alhaalla eli mikit silloin rinnakkain. Näyttää muuten tää Jagulaari olevan aika monimutkanen vempele ton kytkentäkaavion mukaan. Tai sit mä vaan meen psykedeeliseen tilaan eri värisistä piuhoista.

Ku täällä kerran on nyt kissaystäviä paikalla niin kysytään nyt onko muilla salaperäisiä maadotusongelmia jaggensa kanssa? Mulla surisee selkeesti enemmän aktviivikierrossa, mut en oo mitään poikkeavaa liitosta löytänyt mistään ja kaiken järjen mukaan maadotuksen pitäis olla kunnossa.
LoFisteillaan HiFeillä.
hollstro
07.04.2009 09:55:30

Mulla surisee selkeesti enemmän aktviivikierrossa, mut en oo mitään poikkeavaa liitosta löytänyt mistään ja kaiken järjen mukaan maadotuksen pitäis olla kunnossa.

Aktiivisessa tilassa basson etuvahvistin vahvistaa myös häiriöitä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)