Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Särölaulamisen aloittaminen..?
1 2
Empumpuu
25.02.2009 18:14:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen jo pitkään haaveillut musiikkipuuhasta, mutta mitään soitinta en osaa soittaa joten päätin, että jos jotain teen, niin sitten vaikka laulan.
 
Päätin, et laulaisin säröllä, mutta en osaa yhtään, kun alkaa heti kurkkuun sattumaan. Laulamista oon harkinnut tähän tyyliin: http://www.youtube.com/watch?v=E1CvmzD5g0Y , eli siis hiukan säröllä ja sitten myös pitäisi melko puhtaastikkin laulaa, mutta laulutaitoa ei hirveästi ole.
 
Miten siis kannatta aloittaa, jos ei lauluopettajalle halua/ei löydy? Olisiko jonkinlaisia konsteja saada hengitys ja toi särö kohalleen? En oikeen tajua näistä mitään, mutta ainakin luin, et jotenki kyljistä/kylkiin (?) pitäisi hengittää, eikä siten, että maha pullistuu tjsp..?
 
Jos jollain on neuvoja aloittelijalle, niin suuri kiitos.
 
Mysli
25.02.2009 18:29:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On tiätty hyvä alottaa esim. Ukkon Nooasta.
 
Meinaan, että jos ostat vaikkapa kitaran niin et varmaan ekana opettele slipknottia? Tai ite en ainakaa opettelis. No mä en kyl opettelis slipknottii muutenkaan, mut se ei varmaan kiinnosta muita kun mua itteeni, et joo, meen varmaan kätöselle.
 
Think twice before you speak and you`ll find everyone talking about something else.
Empumpuu
25.02.2009 19:01:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No siis, kyllä mä jotenkuten osaan laulaa, mut se on vähän semmosta alavireistä se laulaminen. Kyllä jotkut biisit menee ihan hyvin, esim. vaikka Amorphikselta menee jotain ihan ok. Juju onkin siinä, et haluaisin sitä säröä laulamiseen, niin osais laulaa esim. Diablolta jotain, sit just tota Slipknottia jne., mutta en halua kuitenkaan rääkyä niinku joku Cannibal Corpsen laulaja.
 
Eli siis "hillittyä säröä". :P
 
hemmo
25.02.2009 20:49:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uhraa musta kukko laulutekniikan jumalille ja pidä peukkuja.
 
haukotus
25.02.2009 23:38:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En itse kyllä mikään laulaja ole, mutta välillä jos jotain tollasta hoilailen niin tavallaan vaan "pusken" sitä ääntä niin se rupeaa särisemään.
Vähän niinkuin olisi turhautunut ja "örähtäis" mitenlie nyt sanotaankaan.
Toinen vaihtoehto on vain huutaa niin kovaa kun lähtee silläkin toimii, mutta sellaista ei pahemmin kehtaa varmaan himassa harjoitella?
 
sub zero
26.02.2009 15:31:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ei sähkökitaristitkaa itse särje sitä ääntä, vaan käyttävät säröpedaalia. voishan laulaja tehdä saman.
 
keväästä on tulossa kuuma, kostea, hikinen - tänä vuonna toimii kikka joka ikinen!
Empumpuu
26.02.2009 15:49:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No siis, haluaisin ite tuottaa ne äänet :). Jos ei aloteta niin säröllä, kuin tuo Slipknotin laulaja niin voisin vaikka laulaa Metallicaa, jossa ei niin paljon säröä ole, ja joissain lauluissa sitä on tuskin ollenkaan.
 
sepisti
26.02.2009 17:25:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No siis, kyllä mä jotenkuten osaan laulaa, mut se on vähän semmosta alavireistä se laulaminen.
 
Mitäs jos opettelisit laulamaan vireisesti ennen muuta??? Kuka viittii kuunnella alavireistä särölaulua?
 
Ja sit noista kitaran säröistä... Mikäli soittaa hyvän dynamiikan omaavalla vahvistimella, niin soittaja todella itse voi määritellä särön määrän:)
 
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
SSilver
28.02.2009 15:05:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No tuleepas sitä nyt tylyjä vastauksia. Itse aloitin laulamisen 14-vuotiaana ja tuolloin tietysti imitoin esikuviani, eli monia hevilaulajia. Ei se loppupeleissä haittaa jos käy välillä siellä ojankin puolella, kunhan oppii ajamaan. "Luonnollinen" laulusärö tulee luonnollisen laulun mukana. Hevilaulussa on ainakin aluksi tosiaan useinkin kiusattava omaa ääntä, kun opettelun aloittaa.
 
Ketjun aloittajan ikää en tiedä, mutta sama homma se on käytännössä jokaisella aloittajalla iästä riippumatta. Laulutunteja suosittelen, itse olen ottanut niitä monta vuotta. Kaikki tekniikka on vain hyvästä, sillä särölaulunkin toimivuuteen ja luonnollisuuteen auttaa hyvä pohja ja oikeanlainen äänentuotto.
 
Mene tunneille, ei siellä välttämättä opeteta kuulostamaan ammattimaiselta raspikurkulta, mutta tekemällä oppii. Ja vielä paremmin oppii tekemällä myös oikein. Liian paljon joutuu oikeasti kuuntelemaan laulajia, jotka ovat jostain vitun syystä ylpeitä laulukoulutuksen puutteesta. Sitten keskeytellään kiertueita, kun kurkkuun tulee jotain "ihmeellisiä rakkuloita".
 
hannakatriina
01.03.2009 15:47:42
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos on särölaulamisen aloittelija, niin on olemassa muutama vaihtoehto:
 
1) Voi mennä suoraan hyvälle lauluopettajalle, joka tsekkaa perusasiat kuntoon normaalista äänenkäytöstä ja etenkin kropan käytöstä (koska särölaulu ja örinä jos mitkä vaatii sitä rautaista perustekniikkaa). Sitten kun saadaan oma ääni ja kroppa toimimaan terveellä tavalla puhtaalla äänellä, voidaankin siirtyä opettelemaan säröjä. Oppilaasta ja treenaamisen aktiivisuudesta riippuen asiat voi oppia ja omaksua vaikka jo muutamalla laulutunnilla, puolessa vuodessa...
 
Toinen vaihtoehto on rääkätä äänensä riekaleiksi veren maku suussa omin päin ja
2a) löytää ehkä sattumalta oikea tekniikka laulaa tai
2b) olla löytämättä oikeaa tekniikkaa ja olla parin vuoden päästä laulukyvytön.
 
Vaihtoehto
3) on mennä sellaiselle laulunopettajalle, joka ei ehkä itsekään oikein tiedä mitä on tekemässä, tai joka opettaa klassista laulusoundia (mikä on mahdottomuus yhdistää särölauluun) jolloin lopputuloksena saatat olla enemmän pihalla kuin aloittaessasi.
 
Että siitä vaan kokeilemaan!
 
Omalla kohdalla toimi vaihtoehto 2a, tosin peruslaulutekniikkaa ja oman kropan tuntemusta oli jo jonkin verran ennen säröilyn aloittamista. Ja pätevän opettajan johdolla ois vaan päässy niin paljon helpommalla..! Ei ois tarvinnu menettää ääntään joka keikan jälkeen, ja toivoa että se palautuu entiselleen. Suosittelen vahvasti vaihtoehtoa 1.
 
Empumpuu
02.03.2009 11:49:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oulusta ei vaan taida löytyy sellasta opettajaa, joka opettais särölaulamista... Muuten laulunopettaja olis ihan ok.
 
Page
26.03.2009 12:28:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse käyn laulutunneilla ja voin sanoa, että "särölaulamiseen" on ihan turha edes etsiä opettajaa. Paras olisi jos menisit klasari laulutunneille, koska a) siellä opit oikean hengitys ja äänenmuodostus tekniikan ja b) siellä sinut opetetaan hoitamaan äänihuuliasi, sillä särölaulaminen rasittaa pitkällä tähtäimellä äänihuuliasi.
Asun itse myös Oulussa ja täältä löytyy ammattitaitoista opetusta.
 
hannakatriina
26.03.2009 14:56:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Page: Itse käyn laulutunneilla ja voin sanoa, että "särölaulamiseen" on ihan turha edes etsiä opettajaa. Paras olisi jos menisit klasari laulutunneille, koska a) siellä opit oikean hengitys ja äänenmuodostus tekniikan ja b) siellä sinut opetetaan hoitamaan äänihuuliasi, sillä särölaulaminen rasittaa pitkällä tähtäimellä äänihuuliasi.
 
Etelä-Suomessa meitä särölaulun ja sen opettamisen osaavia on jo useampia, toivottavasti joku joskus eksyy sinne Ouluunkin asti. Jos rokki kiinnostaa niin mene ennemmin pätevälle kevyen laulun opettajalle. Klassinen soundi on tosi kaukana siitä mitä särölaulussa tarvii. Rytmimusiikkia laulettaessa ei yleensä edes ajatella, että "muodostetaan" sitä ääntä jotenkin. Tuki ja hengitys tosin on samat olipa tyyli mikä tahansa.
 
Ja muuten, särölaulussa särö ei synny äänihuulissa itsessään, joten se ei rasita äänihuulia yhtään sen enempää kuin muukaan laulaminen. Äänihuulissa tuotetaan normaali, terve, puhdas ääni, ja sen päälle vain lisätään särö ylempänä ääntöväylässä.
 
vagga
26.03.2009 15:32:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hannakatriina: Etelä-Suomessa meitä särölaulun ja sen opettamisen osaavia on jo useampia, toivottavasti joku joskus eksyy sinne Ouluunkin asti. Jos rokki kiinnostaa niin mene ennemmin pätevälle kevyen laulun opettajalle. Klassinen soundi on tosi kaukana siitä mitä särölaulussa tarvii. Rytmimusiikkia laulettaessa ei yleensä edes ajatella, että "muodostetaan" sitä ääntä jotenkin. Tuki ja hengitys tosin on samat olipa tyyli mikä tahansa.
 
Ja muuten, särölaulussa särö ei synny äänihuulissa itsessään, joten se ei rasita äänihuulia yhtään sen enempää kuin muukaan laulaminen. Äänihuulissa tuotetaan normaali, terve, puhdas ääni, ja sen päälle vain lisätään särö ylempänä ääntöväylässä.

 
Olen tässä jo kauan miettiny tuota särölaulamista, osaan monia erilaisia tekniikoita, mutta ongelmani on että en tiedä että mikä on sitten se oikea tekniikka joka ei rasita äänihuulia. Olisiko jollain tarpeeksi tietoa ja jaksamista kertoa, mistä tunnistaa "oikean" tekniikan? Eli esim. jos joku jaksaisi selittää yksityiskohtaisesti, missä ääneen sitä ääntä tulee ja missäpäin kehoa se särö pitää tuottaa. :)
 
hannakatriina
26.03.2009 23:19:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vagga: Olen tässä jo kauan miettiny tuota särölaulamista, osaan monia erilaisia tekniikoita, mutta ongelmani on että en tiedä että mikä on sitten se oikea tekniikka joka ei rasita äänihuulia. Olisiko jollain tarpeeksi tietoa ja jaksamista kertoa, mistä tunnistaa "oikean" tekniikan? Eli esim. jos joku jaksaisi selittää yksityiskohtaisesti, missä ääneen sitä ääntä tulee ja missäpäin kehoa se särö pitää tuottaa. :)
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=37&t=66356&o=860
Tuonne kirjoittelin jonain päivänä pikaohjeistuksen. Käytännössä teet ensin normaalin äänen ja sitten pienennät tilan kitalaen seudulla niin pieneksi, että ääni säröytyy (ja huom. tää ei ole nyt sama asia kuin sellainen death metal -örinä, siihen on oma tekniikkansa). Jos ei mene ääni, niin teet varmaan ihan oikein, ts. jos on tekniikka hallussa, niin pystyy laulamaan särölaulurääkymisen jälkeen kirkkaalla ja puhtaalla äänellä vaikka musikaalisävelmiä.
 
Page
31.03.2009 12:28:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klassinen soundi on tosi kaukana siitä mitä särölaulussa tarvii.
 
Kyllähän itsekkin laulan rokkia, mutta klassisen laulutekniikka toimii kaikkeen lauluun esim. klasarin hengitystekniikka toimii kaikkeen lauluun. Ja en tarkoita että pitäisi oopperaa ruveta laulamaan.
 
Mysli
01.04.2009 17:57:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nii piti jo aikasemmi kysyä, mitä on särölaulu?
 
Think twice before you speak and you`ll find everyone talking about something else.
wewwie
03.04.2009 00:02:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Page: Kyllähän itsekkin laulan rokkia, mutta klassisen laulutekniikka toimii kaikkeen lauluun esim. klasarin hengitystekniikka toimii kaikkeen lauluun. Ja en tarkoita että pitäisi oopperaa ruveta laulamaan.
 
No ei se klassisen laulutekniikka kaikkeen lauluun toimi. Tuki- ja hengitysjutut on kyllä sovellettavissa, mutta ei voi väittää että kevyen laulajaksi tulisi klasaritekniikkaa opiskelemalla. Eihän se toisinpäinkään toimi. Itsekin laulan kyllä rokkia ja vaikka mitä, mutta en samalla tekniikalla kuin klassista. Tämä siis klasari-laulumaikan mielipide.
 
It is difficult to trust anyone whose instrument changes shape as he plays it!
Kalmo
22.04.2009 02:31:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitäkää ystävät hyvät mielessä noita esikuvia valitessa, että monet niistä todella käyttävät niin paljon säröä, kompuraa ja muuta laulussaan, siis rautaa/softaa, että se todellinen ääni ja laulutekniikka on tyystin arvoitus. Jos jotain levytystä rupeaa malliäänenä käyttämään, niin voi tulla itku.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
howlinwolf
17.05.2009 21:03:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mä sain laulettua yskän jälkeen kuin joku grunge sankari ku oli keuhkot täynnä räkää,mut sit mä paranin kokonaan ja mun ääni on taas ihan paska
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «