Aihe: Kitaran vireisyys dropattuna
1 2 3 4
oiva tumpeloinen
01.04.2009 15:57:04
Yrms: Hitto noita Elixirin valikoimia! Ei löydy 11-52 settiä ja .012-setistäkin G-kieli on punottu.
Ainoa mahdollisuus on aina ostaa yks setti 10-52:ta ja yksi 11-49 ja sekotella... Ohuemmat kielet kakkoskitaraan.

Joltain muulta valmistajalta voisi löytyä mutta noi Elixirit nyt on parhaan tuntuset kielet mitä oon ikinä kokeillut..

Hae setit Kitarapajalta. Ne varmasti vaihtaa sulle sen 12-setin punotun G:n punomattomaan.
Jucciz
01.04.2009 19:37:59
Dean Markley Blue Steel 11-52. Parhautta.

Elixirin kumituntumasta en tykkää. Makuasioita.
aalataur
01.04.2009 23:26:31 (muokattu 01.04.2009 23:30:19)

Elixirit on kestäviä. Aluksi niissä oli jotain "outoa", oliko se sitten soundissa vai tuntumassa, mutta siihen on jo tottunut. Makuasioita tosiaan. Yhdet Cleartonen ysit mulla on hyllyssä, mutta en ole vielä koittanut niitä. Tuolla: http://soundstore.fi/newsdesk_info.php/newsdesk_id/137 väitetään että Cleartonet kestävät yhtä hyvin Elixirit mutta soundaavat paremmalle. Se jää nähtäväksi.

Tuohon "mitä kieliä kukakin käyttää" -keskusteluun pitää lisätä Paul Gilbert, luin tänään että se käyttää 9-settiä useimmissa kitaroissa paitsi lyhytskaalaisemmissa 10-settiä.

Lähde: http://www.guitarmessenger.com/sites/interviews/07-PaulGilbert/1.html

Oli Paulista tai tiluttamisesta mitä mieltä hyvänsä, miehen teknistä taitoa ja alternate-tekniikkaa ei voi väheksyä! Mun mielestä Racer X vaan oli/on hiton kova bändi ja Paul hiton kova shreddaaja.
Jucciz
02.04.2009 00:00:13
Paul on siitä positiivinen tapaus tilumaailmassa siinä mielessä, että se osaa nauraa ittelleen eikä ota asioita selvästikään liian vakavasti. Nää 100% tosissaan ja naama irvessä tiluttavat urpot lähinnä huvittaa.
aalataur
02.04.2009 00:21:51

Jucciz: Paul on siitä positiivinen tapaus tilumaailmassa siinä mielessä, että se osaa nauraa ittelleen eikä ota asioita selvästikään liian vakavasti. Nää 100% tosissaan ja naama irvessä tiluttavat urpot lähinnä huvittaa.

Joo sillä on hauskat nettisivut. http://www.paulgilbert.com/Photoshop.html Tuolta löytyy mahtavia otoksia.
Nacher
02.04.2009 12:34:51
Elixirin kohdalla en tosiaan käsitä, miten sekin paja haluaa väkisin pitää markkinaosuutensa pienenä tekemällä paksuudeltaan poikkeuksellisen epäkäytännöllisiä kielisettejä. Valikoimaa ihan liian vähän, ja sitten peruskuviona juuri se, että yläkielet paksummat kuin alakielet tai vaihtoehtoisesti aivan järkyttävän paksut alakielet.
Jaken
02.04.2009 16:36:55 (muokattu 02.04.2009 16:37:27)
Pitääpä itsekin tämän threadin innoittamana ostaa tuollainen 10-46 setti. Sillointällöin tullut dropattua d:n, ja kyllä se nykyisellä 9-42 setillä kuulostaa todella säälittävältä :) Muutenkin soundista puuttuu mielestäni jykevyyttä (RG321), jospa tuo tuohonkin auttaisi ainakin vähän.

Onko tuollainen vaihdos (9->10) niin merkityksetön ettei intonaatiosta tai muista kitaran säädöistä tarvitse välittää?
oiva tumpeloinen
02.04.2009 17:06:45
Jaken: Pitääpä itsekin tämän threadin innoittamana ostaa tuollainen 10-46 setti. Sillointällöin tullut dropattua d:n, ja kyllä se nykyisellä 9-42 setillä kuulostaa todella säälittävältä :) Muutenkin soundista puuttuu mielestäni jykevyyttä (RG321), jospa tuo tuohonkin auttaisi ainakin vähän.

Onko tuollainen vaihdos (9->10) niin merkityksetön ettei intonaatiosta tai muista kitaran säädöistä tarvitse välittää?

Kyllä sä saat ainakin intonaation uusiksi säätää. Voipi olla, että saat vähän kaularautaakin kiristää.
Silppuri
02.04.2009 19:22:04

Jos haluat pudottaa vain sen paksuimman kielen, niin vaihda se jämäkämpään. Miten millään 42:lla voi edes mitään soitella??? Tosin on tuo 60:kin aika perverssi ajatus.

Mulla on 52 ja se on Horizonissa just hyvä drop-B -vireeseen (ja kaikki muut vastaukset on vääriä, koska mä olen oikeassa). 11:sta taitaa lähteä toinen kielisetin pää. Ei tällä paljon bendailla eikä piluteta, mutta ei sitä näillä sormillakaan tehä!
"I havent slept since I woke up."
oiva tumpeloinen
02.04.2009 19:56:52
Silppuri: Jos haluat pudottaa vain sen paksuimman kielen, niin vaihda se jämäkämpään. Miten millään 42:lla voi edes mitään soitella??? Tosin on tuo 60:kin aika perverssi ajatus.

Mulla on 52 ja se on Horizonissa just hyvä drop-B -vireeseen (ja kaikki muut vastaukset on vääriä, koska mä olen oikeassa). 11:sta taitaa lähteä toinen kielisetin pää. Ei tällä paljon bendailla eikä piluteta, mutta ei sitä näillä sormillakaan tehä!

Tuota tuota....kun siitä jäykkyydestä on puhetta, niin mun villi veikkaus on, että 9-42 setti on jämäkämpi E:ssä kuin 11-52 drop-B:ssä. Ainakin ohuin ja paksuin on keposempi, mut välistä en osaa sanoa.
Thule
02.04.2009 20:49:30
oiva tumpeloinen: Tuota tuota....kun siitä jäykkyydestä on puhetta, niin mun villi veikkaus on, että 9-42 setti on jämäkämpi E:ssä kuin 11-52 drop-B:ssä. Ainakin ohuin ja paksuin on keposempi, mut välistä en osaa sanoa.

Joo, joskus "aloittelevampana" viritin straton B-vireeseen 12-52-satsilla, jossa oli vielä punomaton G. Eihän noilta ohuemmilta kieliltä edes voinut soittaa vireisesti, sen verran löysää siimaa ne oli. Ja se soundi oli jotain aivan naurettavaa turinaa. Okei, onhan niillä sävelaskeleen ero droppi-Beehen, mutta silti.
Silppuri
03.04.2009 08:13:59

oiva tumpeloinen: Tuota tuota....kun siitä jäykkyydestä on puhetta, niin mun villi veikkaus on, että 9-42 setti on jämäkämpi E:ssä kuin 11-52 drop-B:ssä. Ainakin ohuin ja paksuin on keposempi, mut välistä en osaa sanoa.

Johan mä sanoin, että mä oon oikeessa! :)
Mulla on punottu G (vai mikä se nyt sitte onkaan) ja kielet on todella jäykät. Se saattaa olla kyllä 12-settikin.... mutta ei sillä kyllä paljo bendailla.
"I havent slept since I woke up."
Terry Pantheras
03.04.2009 12:00:57
Mää vetelin pitkään droppi-C:stä (D-A-F#-C-G-C) 10-52-setillä ja kokeilin huvikseni Dean Markleyn Blue Steelin kahdesta eri setistä kasatulla 11-13-18 / 36-46-56 setillä ja täytyy sanoa, että meni koko homma uusiksi; on sen verran parempi pikkausatakki ja botnekkaampi soundi noilla paksummilla alakielillä, että en takaisin lutkumpaan enää kyllä vaihda. Bendauksetkin menee yläkielillä paremmin kohdalleen, eikä niin helposti yli kuin ohkasemmilla.
MASTEROID ~~ stoner - doom - heavy metal - sludge ~~
9292
03.04.2009 12:14:05

Mulla toimii kielisettinä 10-52 ja se on mielestäni oikein passeli setti perus E-vireelle ja dropped D:lle. Dropped D:ssä murinariffit ovat mielestäni munakkaat ja sitä pohjaa löytyy ihan tarpeeksi, vaikkakaan en kyllä usko että minulle tuottaisi ongelmia siirtyä 11 settiinkään. Voisipa joskus jopa kokeilla.
sepisti
03.04.2009 12:41:27
Silppuri: Johan mä sanoin, että mä oon oikeessa! :)
Mulla on punottu G (vai mikä se nyt sitte onkaan)

Plussa tästä:) Viritintä droppi-vireisiin? Anyone:)
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
dropD
03.04.2009 13:06:42

Terry Pantheras: Mää vetelin pitkään droppi-C:stä (D-A-F#-C-G-C) 10-52-setillä ja kokeilin huvikseni Dean Markleyn Blue Steelin kahdesta eri setistä kasatulla 11-13-18 / 36-46-56 setillä ja täytyy sanoa, että meni koko homma uusiksi; on sen verran parempi pikkausatakki ja botnekkaampi soundi noilla paksummilla alakielillä, että en takaisin lutkumpaan enää kyllä vaihda. Bendauksetkin menee yläkielillä paremmin kohdalleen, eikä niin helposti yli kuin ohkasemmilla.

Mulla on käytössä d'addarion customsetti 12-16-20-36-46-59 droppi C:ssä. On tuntunut sopivalta. Ei liian jämy, mutta pitää vireen hyvin. Välillä ollut kokeilussa punottu 24 G... ei ollu mun juttu vaikka sointukompeissa kuulostaakin vähän paremmalta.
Terry Pantheras
03.04.2009 13:11:53 (muokattu 03.04.2009 13:12:33)
dropD: Mulla on käytössä d'addarion customsetti 12-16-20-36-46-59 droppi C:ssä. On tuntunut sopivalta. Ei liian jämy, mutta pitää vireen hyvin. Välillä ollut kokeilussa punottu 24 G... ei ollu mun juttu vaikka sointukompeissa kuulostaakin vähän paremmalta.

Ootko kasannut ton irtokielistä tai seteistä, vai saako d'addariolta tilattua customoituja settejä? On nimittäin kohtuullisen turhauttavaa kun puolet kieliseteistä menee harakoille, vai pitäisköhän noita ylijäämiä ruveta myymään torilla... Mulla on vieläpä iki-ihana nikkeliallergia, eli stainless steel-kieliä pitää käyttää - mikä ei sekään helpota saatavuutta.

Ja juu, punottu G ei toimi kyllä mullekaan sitten mitenkään, sen verran tulee luriteltua soolostelua.

E: typot
MASTEROID ~~ stoner - doom - heavy metal - sludge ~~
dropD
03.04.2009 13:24:31 (muokattu 03.04.2009 13:27:48)

Terry Pantheras: Ootko kasannut ton irtokielistä tai seteistä, vai saako d'addariolta tilattua customoituja settejä? On nimittäin kohtuullisen turhauttavaa kun puolet kieliseteistä menee harakoille, vai pitäisköhän noita ylijäämiä ruveta myymään torilla... Mulla on vieläpä iki-ihana nikkeliallergia, eli stainless steel-kieliä pitää käyttää - mikä ei sekään helpota saatavuutta.

Ja juu, punottu G ei toimi kyllä mullekaan sitten mitenkään, sen verran tulee luriteltua soolostelua.

E: typot

Kasasvat mulle levytukussa iltokielistä valmiita settejä. En kyllä muista tarkkaan mitä maksoi. Ei kuitenkaan normaalia kielisetin hintaa enempää. Joku kotimainen nettikauppahan noita irtokieliä kanssa kohtuuhintaan myi. En nyt kyllä millään muista mikä...

EDIT: kaipa noilta valmistajiltakin saa kustomoituja settejä tilattua. Päädyin tällaiseen ratkaisuun kun en saanut minkäälaista vastausta mistään
pekurides
03.04.2009 13:44:06

DR-seteissä myös ollu vähän paskoja kokoja mutta ite tein silleen että ostin sen 7_kielisen 11-60 setin ja nappasin siitä d -kielen pois

(ennyt muistamikä) ja siitä huolimatta aika hyvä tatsi jäi sekä nämä maksoivat suunnilleen saman verran kuin normali 6-kielisen setti, eli kuitenkin halvemmaksi ja tuli kuin alkaa siinä kasalla työläänä olevan myyjän kanssa kieliä arpomaan:)

Sellainen proplemi ilmeni näiden DR:n kanssa että yllätteän rupesi kieliä katkomaan!

Eli suunnilleen 10.vuoteen ei aikaisemmin mennyt juurikaan lainkaan DR kieliä poikki ja sitten rupesi näillä DR:llä about joka reenissä paukkumaan...... ehkä huonot satsit sattu kohdalle mutta muilla merkeillä ei samalla kepillä sen jälkeen ole katkonut enää yhtäkään.... hiukan luotto meni.
Tunteella päin vittua.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)