Aihe: Luento: Miten soittaa swingiä lindyhoppareille?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
päivis
31.03.2009 15:27:24
isojussi: Elä ny Päivis - eihän ton mukavampaa sosiaalivoksintempoo ookkan. Pystyy puhuunkin samalla.

Ei nyt tempot ihan ensimmäisenä ollu mielessä...
Oppilas: "****u mua kiinnosta pätkääkään mitkään valssin askeleet!" Åke B.: "Ei taida kiinnostaa pillukaan?"
päivis
31.03.2009 15:37:37
isojussi: Tossa olis mun swing-idoli:

http://www.youtube.com/watch?v=7l_wxch3Hjg

Mukava, leppoisa boogie.

http://www.youtube.com/watch?v=uslwpC8LQtI

Sing sing sing on hauska, mutta "vähän" turhan tiukka lindyyn. Swingahtavana fuskuna menee. Tosin tää versio oli aika ripee siihenkin. Eikä tätä nyt muutenkaan varmaan tanssittavaksi soitettukaan, "kohtuullisen mittaisesta" rumpusoolostakin päätellen. :)
Oppilas: "****u mua kiinnosta pätkääkään mitkään valssin askeleet!" Åke B.: "Ei taida kiinnostaa pillukaan?"
päivis
31.03.2009 15:57:49
Vaihtariksi tanssia, lindy hoppia:

http://www.youtube.com/watch?v=J3dt5F8YBOo

Suomessakin tutuksi tulleet Andrew ja Ria. Kaiken kikkailun keskelläkin koko ajan musiikissa! NAM!
baron
31.03.2009 16:10:51

päivis: Vaihtariksi tanssia, lindy hoppia:

http://www.youtube.com/watch?v=J3dt5F8YBOo

Suomessakin tutuksi tulleet Andrew ja Ria. Kaiken kikkailun keskelläkin koko ajan musiikissa! NAM!

Siis vanhat jazz-stankut tyylinmukaisesti soitettuna on OK?
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
humppahanuristi
31.03.2009 16:11:28

baron: Siis vanhat jazz-stankut tyylinmukaisesti soitettuna on OK?

No sehän on swingiä se.
Humpasta rautalankaan...
päivis
31.03.2009 16:19:20 (muokattu 31.03.2009 17:10:39)

Nimenomaan vanhat. 20-40-luvulta. Toki tänäkin päivänä tehdään hyvää lindattavaa swingiä. Mutta 40-luvun jälkeen jazz on tarkoittanut paljon (tai lähinnä) muuta kuin tanssittavaa musiikkia.

Edit: Niin, tuollahan tuo sama asia on sanottuna eri sanoin, tuossa kutsussa.
manjaana
31.03.2009 16:50:49
Martso: No niin. Kiitos vaan. Pieni youtube-hetki tuli sitte taas vietettyä. :P

http://www.youtube.com/watch?v=uhFIupVoVKc&feature=related

Samalta keikalta ja swengaa niin saatanasti.

Yes yes yes..., *pus* Martsolle näin hyvästä linkistä :)
-diu diu-
Epämuusikko
31.03.2009 17:32:47 (muokattu 31.03.2009 17:34:18)
Tossa olis mun swing-idoli:

EIEIEIEIEI nyt tuli hirveitä mielikuvia perkele.

Walk between the raindrops = mahtava biisi kyllä. alkuperäinenkin toimii kuin halko. Ja itse asiassa koko levy.

+ tuo DeFrancescon Goodfellas-levy. Spagetti maistuu.
"Pay peanuts, get monkeys". Kesy animaali #1
Rock n
31.03.2009 18:42:27 (muokattu 31.03.2009 18:43:10)

Aika monta bändiä saa illan parhaat taputukset kunnon jazzeista. Teemu Harjukarilla taitaa olla jo toistakymmentä kunnon jazz-tiluttelua pilleille ja haitarille ja toimii tosi namukkaasti. Hiukan arkaillen niitä kuitenkin esittää - yhden tai korkeintaan kaksi paria illassa. Kovimpia suosionosoituksia mitä tanssilavoilla olen kuullut, sai juuri Teemu Jazz-tilutteluistaan - PUISTOKULMASSA!.
baron
31.03.2009 18:44:08 (muokattu 31.03.2009 18:47:33)

Rock n: Aika monta bändiä saa illan parhaat taputukset kunnon jazzeista. Teemu Harjukarilla taitaa olla jo toistakymmentä kunnon jazz-tiluttelua pilleille ja haitarille ja toimii tosi namukkaasti. Hiukan arakillen niitä kuitenkin esittää - yhden tai korkeintaan kaksi paria illassa. Kovimpia suosionosoituksia mitä tanssilavoilla olen kuullut, sai juuri Teemu Jazz-tilutteluistaan - PUISTOKULMASSA!.

Meillä vanhan jazzin ystävillä on paljon niitä settilistassa. Ilmeisesti soitamme väärissä paikoissa kun en ole paljon lindyhoppareita nähnyt (vai enkö vain tunnista?)
Nyt oon juuri väsäämässä seuraavan keikan settilistaa ja sun kommentista rohkaistuneena teen siitä itselleni tosi miellyttävän!
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Rock n
31.03.2009 18:50:41
baron: Meillä vanhan jazzin ystävillä on paljon niitä settilistassa. Ilmeisesti soitamme väärissä paikoissa kun en ole paljon lindyhoppareita nähnyt (vai enkö vain tunnista?)

Ne Teemun tiluttelut eivät mielestäni lindyksi sovi kuin "korkeintaan ammattilaisille".

"Single time swing" eli se fuskun kaltainen swingtanssi on juuri sopivaa varsinaiseen tiluttelumusaan. Teemun jazzeihin saa tehdä fuskunakin töitä aivan riittävästi, mutta svengaa namukkaasti.
baron
31.03.2009 20:35:12

Mä oon kerran ollut Päiviksen tanssiseuran järjestämässä koulutustilaisuudessa jossa Finkkujen Lasse Paasikko esitelmöi tanssijoille tanssimusiikista:
1. Yllätyin kuinka musiikin suhteen asiantuntevia yleisössä oli
2. Oli siellä kyllä vähän "toisenlaisiakin":-)
3. Koin tilaisuuden itselleni kovin hyödylliseksi!
manjaana
01.04.2009 07:07:24
baron: Mä oon kerran ollut Päiviksen tanssiseuran järjestämässä koulutustilaisuudessa jossa Finkkujen Lasse Paasikko esitelmöi tanssijoille tanssimusiikista:
1. Yllätyin kuinka musiikin suhteen asiantuntevia yleisössä oli
2. Oli siellä kyllä vähän "toisenlaisiakin":-)
3. Koin tilaisuuden itselleni kovin hyödylliseksi!

Mikä on Päiviksen tanssiseura??
-diu diu-
baron
01.04.2009 07:50:04 (muokattu 01.04.2009 07:58:02)

manjaana: Mikä on Päiviksen tanssiseura??

En muista enää sen nimeä. Joku stadilainen, joka harrastaa noita boogie'a, lindya ja mitä niitä on. Kysy Päivikseltä.

Edit: Oisko ollut Comets?
päivis
01.04.2009 18:37:06
manjaana: Ei se kai Päiviksen ole, tai en ainakaan ole tiennyt et olis sen.. O.o

Cometsissa on kyllä reenaillut niinkuin moni muukin.

No kyllä mun mielestä vois kysyä, että mikä sun tanssiseura on, ja mä voisin vastata siihen, että Comets (jos vielä olis). Tarkoittamatta, että omistaisin sen. :) ...vaikka melkein kuin omaani mä sitä hoitelinkin... :)
Rock n
01.04.2009 19:28:28
päivis: Niin swengaa! Lindyhopparit olis ihan myytyjä! Ainakin kouliintuneemmat sellaiset. Lavatansseissa tää ei välttämättä tällasena uppois.

50- ja vielä 60-luvuilla tästä musasta sai nauttia tavallisten tanssi-iltojen alussa jopa parinkin setin verran. Nykyisin samaa löytää vain spesiaaleista tai konserteita jos niistäkään.
manjaana
01.04.2009 20:10:42
päivis: No kyllä mun mielestä vois kysyä, että mikä sun tanssiseura on, ja mä voisin vastata siihen, että Comets (jos vielä olis). Tarkoittamatta, että omistaisin sen. :) ...vaikka melkein kuin omaani mä sitä hoitelinkin... :)

Näinpä, ymmärsin tuon ekan vaan väärin, siis että sun tanssiseura, aattelin et jotain on menny ohi =o/
-diu diu-
baron
01.04.2009 22:56:48

manjaana: Näinpä, ymmärsin tuon ekan vaan väärin, siis että sun tanssiseura, aattelin et jotain on menny ohi =o/

Rautalangasta: Päiviksen tanssiseura - seura johon Päivis kuuluu ja ainakin joskus ollut jonkunlainen "primus motor".
baron
01.04.2009 22:59:24

Rock n: 50- ja vielä 60-luvuilla tästä musasta sai nauttia tavallisten tanssi-iltojen alussa jopa parinkin setin verran. Nykyisin samaa löytää vain spesiaaleista tai konserteita jos niistäkään.

Silloin ainakin landelavoilla tanssibändit soitti ekan setin svengaavaa jatsia ja sitten toisen setin ekaksi piisiksi "La Cumparsitan" ja se oli virallinen merkki siitä että tanssit varsinaisesti alkoi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)