Hotlicks 01.04.2009 12:54:34 | |
---|
Hammer Of The Gods: Onko olemassa mitään räkkimallista sekvensseriä? Läppäriä ei nimittäin ole meikäläisellä. Enkä muutenkaan ehkä laskisi tietokoneitten varaan tällaisessa asiassa :) Samasta syystä taustanauhojakin varten hommattiin tuollainen kovalevykurnutin tietokoneen sijasta. Joku vanhempi Yamahan digitiski (01V tai ProMix) vois toimia tohon. Tuon mikserin saa nimittäin muuttamaan presettiään midikellon mukaan. En ole kokeillut tuon toimivuutta, mutta noin periaatteessa pitäis onnistua. Ongelmaksi voi tosin muodostua presettien määrä, jos setti on kovin pitkä tai muutoksia hirveästi. Laite ei ole myöskään kovin pieni, mutta tietty vois toimia monitoritiskinäkin samalla. Sit kyllä kannattaa miettiä jotain uudempaa versiota. KYLMÄ KAHVI KAUNISTAA, MUTTA MAHA EI KESTÄ NIIN PALJON KUIN NAAMA VAATIS. |
Hammer Of The Gods 01.04.2009 13:22:03 | |
---|
Hotlicks: Joku vanhempi Yamahan digitiski (01V tai ProMix) vois toimia tohon. Tuon mikserin saa nimittäin muuttamaan presettiään midikellon mukaan. En ole kokeillut tuon toimivuutta, mutta noin periaatteessa pitäis onnistua. Ongelmaksi voi tosin muodostua presettien määrä, jos setti on kovin pitkä tai muutoksia hirveästi. Laite ei ole myöskään kovin pieni, mutta tietty vois toimia monitoritiskinäkin samalla. Sit kyllä kannattaa miettiä jotain uudempaa versiota. Kiitos ehdotuksesta. Pitäisi kuitenkin löytää jotain huomattavasti pienempää, mielellään räkkiin istuvaa kalustoa tuohon hommaan. Ja koitetaanpas nyt pitää keskustelu itse asiassa, eikä turhaan aleta rönsyilemään. En tullu tänne kysymään, onko tuollaisessa systeemissä ihmisten mielestä mitään järkeä, ja että kuinka perseestä taustanauhat on :) |
oiva tumpeloinen 01.04.2009 13:23:37 | |
---|
Hammer Of The Gods: Kiitos ehdotuksesta. Pitäisi kuitenkin löytää jotain huomattavasti pienempää, mielellään räkkiin istuvaa kalustoa tuohon hommaan. Ja koitetaanpas nyt pitää keskustelu itse asiassa, eikä turhaan aleta rönsyilemään. En tullu tänne kysymään, onko tuollaisessa systeemissä ihmisten mielestä mitään järkeä, ja että kuinka perseestä taustanauhat on :) Kun nämä nyt kerran julkisia keskusteluja on, niin kaipa täällä voi keskustella muustakin kuin ainoastaan sun tarpeista? |
Hammer Of The Gods 01.04.2009 13:31:23 | |
---|
oiva tumpeloinen: Kun nämä nyt kerran julkisia keskusteluja on, niin kaipa täällä voi keskustella muustakin kuin ainoastaan sun tarpeista? Tämä aihehan saattaa vaikka kiinnostaa muitakin kuin minua itseani! Aloittaessani tämän keskustelun, mielessäni oli etsiä apua tällaisen automaattisen midillä ohjattavan systeemin väsäämiseen. Tällaisen systeemin tarpeellisuus on toissijainen seikka tämän keskustelun kannalta, eikä aja varsinaista asiaa eteenpäin millään tavalla. |
Da Make 01.04.2009 13:36:24 (muokattu 01.04.2009 13:36:49) | |
---|
Säännöissä pitäisi lukea: Aloittaessasi uuden aiheen, varaudu rölöön. Pienistä sekvenssereistä tuli mieleen Yamaha RM1X, mutta ei ole mitään hajua onnistuuko sillä kuvattu prgm chng, ainakin audioraidan sinne muistaakseni pystyy tuomaan ja sen jälkeen lisätä markereita, mutta mitenkään erityisen helppoa se ei ole. |
oiva tumpeloinen 01.04.2009 13:39:40 | |
---|
Hammer Of The Gods: Tämä aihehan saattaa vaikka kiinnostaa muitakin kuin minua itseani! Aloittaessani tämän keskustelun, mielessäni oli etsiä apua tällaisen automaattisen midillä ohjattavan systeemin väsäämiseen. Tällaisen systeemin tarpeellisuus on toissijainen seikka tämän keskustelun kannalta, eikä aja varsinaista asiaa eteenpäin millään tavalla. Tähän keskusteluun kuitenkin ympättiin semmoinen asia, että tuota kaivattiin lähinnä yleisön viihdyttämisen takia. Mun tarkoitus oli lähinnä herättää kysymys, että mistä se viihtyvyys tulee. Valmiiksi puretusta jutusta vai mahdollisesti jostain yllättävästä jutusta kesken keikkaa. |
varakeef 01.04.2009 14:14:01 | |
---|
Hammer Of The Gods: Tämä aihehan saattaa vaikka kiinnostaa muitakin kuin minua itseani! Naulan kantaan. Tällaista muuta henkilöä saattaa kiinnostaa myös systeemin yleiseen taustaan liittyvät haasteet, mahdolliset ongelmat, mielekkyys ja vaihtoehdot. Siksi keskustelun rönsyily on suorastaan toivottavaa. Kyllähän minäkin voisin haluta midiohjatun pedaalilaudan jos se ei edellyttäisi klikin perässä raahautumista. Kun se ei liene mahdollista, ottaisin ennemmin kitarateknikon. Tästäkin tiedon murusesta joku saattaa saada oivalluksen kitarateknikon työllistämisestä. On kai olemassa välittäviä vaihtoehtojakin: vahvistimien ja efektiluuppien ohjaamiseen tarkoitettuja midiohjaimia, joita polkea itse. Järkevästi ohjelmoimalla voinee selvitä vähäisilläkin polkaisuilla. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
PIM 01.04.2009 14:19:18 | |
---|
oiva tumpeloinen: Tähän keskusteluun kuitenkin ympättiin semmoinen asia, että tuota kaivattiin lähinnä yleisön viihdyttämisen takia. Mun tarkoitus oli lähinnä herättää kysymys, että mistä se viihtyvyys tulee. Valmiiksi puretusta jutusta vai mahdollisesti jostain yllättävästä jutusta kesken keikkaa. Noinhan se tuppaa homma usein lähtemään käsistä kun keskustelussa ensin joku heittää pikkasen asian vierestä ja innokkaimmat tarttuu siihen eikä alkuperäiseen kysymykseen ja sitten mennään vielä vähän enemmän OT. Kyllä mä näkisin, että keskustelun avaajalla on jonkinlainen omistusoikeus ja päätäntävalta siihen mitä ko. ketjussa käsitellään ja jos on tarvetta herättää keskustelua yleisön viihtyvyydestä ja siihen vaikuttavista aisoista niin niistä voi avata ihan oman keskustelun ja jatkaa aiheesta siellä. Pysyy sitten keskustelutkin edes jotenkin seurattavassa muodossa. Tule mukaan rokkikollektiiviin Tampereella. Treenit pari kertaa viikossa, osallistu silloin kun aikatauluusi sopii. Hakusessa erityisesti laulaja, kosketinsoittaja, basistimulti-instrumentalisti. |
Hammer Of The Gods 01.04.2009 14:22:50 (muokattu 01.04.2009 14:23:59) | |
---|
PIM: Noinhan se tuppaa homma usein lähtemään käsistä kun keskustelussa ensin joku heittää pikkasen asian vierestä ja innokkaimmat tarttuu siihen eikä alkuperäiseen kysymykseen ja sitten mennään vielä vähän enemmän OT. Kyllä mä näkisin, että keskustelun avaajalla on jonkinlainen omistusoikeus ja päätäntävalta siihen mitä ko. ketjussa käsitellään ja jos on tarvetta herättää keskustelua yleisön viihtyvyydestä ja siihen vaikuttavista aisoista niin niistä voi avata ihan oman keskustelun ja jatkaa aiheesta siellä. Pysyy sitten keskustelutkin edes jotenkin seurattavassa muodossa. Just niin. Alunperin kun tässä oli kuitenkin kyse ihan puhtaasti noista kamoihin liittyvistä teknisistä asioista jne. Noh, jokatapauksessa... Tuo Da Maken ehdottama härveli on jo enemmän sitä kokoluokkaa että sen saattaisi jonnekin räkin perukoille saada tyrkittyäkin. Eikö kenellekään tosiaan tule mieleen mitään suoraan räkkiin istuvaa vermettä? Oikeastaanhan se on ihan sama, mihinkä tarkoitukseen se laite on alunperin tarkoitettu, kunhan se osaa lähettää midikellon mukaan oikeaan kohtaan tiettyjä midikomentoja. |
N33m0 01.04.2009 14:53:35 | |
---|
Eikö kenellekään tosiaan tule mieleen mitään suoraan räkkiin istuvaa vermettä? Liukuva räkkihylly + läppäri jossa midi-ulostulo (eli varmaan joku ulkoinen usb-vermes) "Distortion always starts with the amp. Pedals just sit on top of the sound. They don't feel like a full part of it, just some fuzz on top." - James Hetfield |
Silppuri: Itse kyllä ajattelin midi-pedaalia ohjailla. Tuntuu jotenki luotaantyöntävältä koko ajatus, että joku ulkopuolinen taho määrittelee, millon soundi vaihtuu.... Esim. wahwahilla aivan poissuljettu ratkaisu. Tarkottaa sitä, että ku tekee uuden biisin, niin sille pitää jotenki konffailla/koodailla jotain asetuksia omaan styrkkariin ennenku voi livenä soittaa.... No onhan sun koodattava ne soundit sinne muljuttimeen ja styrkkariin jokatapauksessa sitä biisiä varten. Vai ajatuksen voimallako ne muuttuu kesken setin? Jos taas et käytä kuin yhtä soundia niin ymmärrän pointin, mutta en panostasi aiheeseen. Tottakai se wahi kannattaa edelleen operoida manuaalisti fiiliksen mukaan vaikka se automaattori sen päälle laittaisi. Eihän mikään myöskään estä muljuttimien omatoimista operointia sen automaation lisäksi. oiva tumpeloinen: Jaa, että kaikki automaation päähän......mites käy sitten sen luovan hetken keskellä keikkaa? Kyllä mä ainakin välillä soitan jotain ihan muuta keskellä biisiä kuin miten se on alunperin suunniteltu. Ja jus sen takia mä pidän kovin mielellään noiden lelujen hallinnan omissa lapasissa/jaloissa. Ei sitä koskaan tiedä, mitä tyhmää sitä tulee mieleen kesken biisin ja jos kaikki lelut on pois jaloista, ei niitä voi välttämättä toteuttaa. No mites ne luovat hetket ylipäänsä hoidetaan kun keikkaa tehdään taustanauhan kanssa? Tänä päivänä on hyvin tavallista että tavaraa tulee nauhalta bändin lisäksi kokoajan. Pannaan tilanteen sattuessa fostex pauselle ja samallahan se soundinvaihtoautomaattikin menee pauselle. Edelleen ne polkusimet saa siinä omassa hallinassa olla sen automaatin lisäksi. Jos taas ei mennä muutenkaan nauhan mukaan niin tämä koko automaatio on mahdoton homma ja asiaa ei tarvitse edes miettiä. Ja aiheeseenkin pari ajatusta: Taitavat pelkät rautasekvensserit olla aika harvinaisia nykyään. Suurin osa kun tehdään tieturilla.. Ja sekvensseristä on tullut enemmänkin syntikassa oleva ominaisuus kuin erillinen laite. Kannattaisi kenties kysellä tuolta kiipparipuolelta noista vehkeistä. Joku vanha räkkisyna jossa sekkari bonuksena. Tosin niiden ohjelmointi saattaa olla aika viheliäistä. Tuommoseen kirjoitukseen törmäsin: http://thestereobus.com/2008/01/17/ … automation-dont-forget-that-preset/ Ei mitään kädestäpitäen ohjeita, mutta jotain ajatuksia aiheesta. Tosin sillä tietokoneella toteutettuna.. |
Ambitus 01.04.2009 15:25:17 | |
---|
Mun mielestä tollasen midi program change homman käytön pystyy perustelee sillä, ettei ole mitään impropaikkoja. On niin läpisävellettyä matskua, ettei sooloiluun ole mahdollisuutta. Mulla esim. suurin osa vedoista on tällaisia. Live-improtilanteessa tottakai situaatio on toinen. Kaikkein halvimman ratkaisun saa tohon, että hommaa läppärin ja jonkun audiomokkulan, missä on midi ulos ja sisään, ja sit softalla nakuttelee prgch-datan biisin mukaan. Rautasekut on aivan perkeleen vaikeita koodata ja ne maksaa saman verran ellei enemmän kuin läppäri+audio interface. Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? Ja mikset tulisi tänne soittamaan nopeasti?!?! |