Aihe: Laiskan miehen midihelpotus
1 2
Hammer Of The Gods
01.04.2009 01:44:19
Nonnih

Onko kukaan täällä kokeillut väsätä sellaista systeemiä kitaravehkeille, joka vaihtaisi midin avulla automaattisesti vahvistimen ja efektilaitteiden asetukset tietyissä kohdissa biisejä?

Luonnollisesti tuo edellyttää, että käytössä on esim. taustanauhalaitteet joiden avulla tuota pystyy hoitamaan, ja tietenkin midiohjattavat kitaravehkeet. Ilmeisesti ainakin Diablolla on käytössä joku tuollainen systeemi, ja ilmeisesti tietokonepohjainen sellainen?

Oma tilanteeni on sellainen, että bändillä on käytössä Fostex D-90 taustanauhakoneena. Tuossa on jonkinlainen midi-kello-hässäkkä-output. Eli varsinainen kysymys kuuluukin, että millä laitteella/vippaskonstilla saisin kanavat jne vaihtumaan oikeissa paikoissa tuon taustanauhan midikellon mukaan?

Oon myös aika pihalla ylipäätään tuosta midikello-asiasta, liekkö tällainen säätäminen sen avulla edes mahdollista?
Käyppäs joutessas ihmettelemässä: Soulfallen ja Beautiful Betrayal
Jucciz
01.04.2009 01:47:28
Kyllähän se teknisesti mahdollista on, mutta väkisin herää ajatus: jos keikalla ei jaksa polkaista säröä tai delaytä päälle silloin kun niitä tarvitaan, miten jaksaa ylipäätään tarttua kitaraan, saati soittaa sitä? ;)

Rajansa siis laiskuudellakin, jos multa kysytään. Mut eipä toki pilata hyvää ideaa: olis jännä kuulla, jos jollakulla on käytännön kokemuksia aiheesta.
Hammer Of The Gods
01.04.2009 01:55:38 (muokattu 01.04.2009 01:56:06)
Jucciz: Kyllähän se teknisesti mahdollista on, mutta väkisin herää ajatus: jos keikalla ei jaksa polkaista säröä tai delaytä päälle silloin kun niitä tarvitaan, miten jaksaa ylipäätään tarttua kitaraan, saati soittaa sitä? ;)

Hehe, joo kyllähän tässä "hyvän maun" rajoilla liikutaan :)
Mutta tavoitteena olisi siis vapauttaa itseni siitä pedaalilaudan vieressä seisomisesta. Ja pystyisi helpommin eri biiseihin ja eri kohtiin säätämään juuri siihen sopivia saundeja kun ei tarvitsisi pedaalilla kelailla pankkeja edetakaisin.

Pakkohan siinä olisi tosin pedaalitkin pitää mukana lavalla back-uppina, ennemmin tai myöhemmin näin monimutkainen systeemi kuitenkin sotkeutuu omaan näppäryyteensä...
Vladi
01.04.2009 08:32:01
Ahaa, tämmöinen systeemi siis on oikeasti jollain käytössäkin! Selittää sen, miksi Dragonforcen brittikitaristi Sam Totmanilla vaihtui kivasti soundit keikalla soolon ajaksi vaikka pedaaleja ei näkyny missään.

Hieman kömpelöähän tuo mielestäni tavallaan on varsinkin jos rumpali sekoaa ja lähtee kiilaamaan taustanauhan edelle... :)
Kyllä se siitä.
Sensonic
01.04.2009 09:29:53
Vladi: Ahaa, tämmöinen systeemi siis on oikeasti jollain käytössäkin! Selittää sen, miksi Dragonforcen brittikitaristi Sam Totmanilla vaihtui kivasti soundit keikalla soolon ajaksi vaikka pedaaleja ei näkyny missään.

"Salaisuus" on varmaan se kitarateknikko, joka hoitelee backstagella pedaalien polkemiset kitaristin puolesta...
Kitarat (kaikki vasureita): Ibanez RG-550, Ibanez PF-200, Ibanez "Jem", Charvel 3, Schecter Omen-7, Radix Deluxe Broken Wings, Landola F6/Cut + roppakaupalla arvottomia kimppatilausritsoja ;-)
-Q-
01.04.2009 09:33:24
Vladi: Ahaa, tämmöinen systeemi siis on oikeasti jollain käytössäkin! Selittää sen, miksi Dragonforcen brittikitaristi Sam Totmanilla vaihtui kivasti soundit keikalla soolon ajaksi vaikka pedaaleja ei näkyny missään.

Hieman kömpelöähän tuo mielestäni tavallaan on varsinkin jos rumpali sekoaa ja lähtee kiilaamaan taustanauhan edelle... :)

En tiedä tilannetta mainitun herran kohdalla, mutta tavallisempi versio tästä "soundiautomaatiosta" kyllä on se kitarateknikko joka verhon takana alla polkee niitä soundeja. Aika yleistä isommilla staroilla.

Tuo kysyjän toivoma järjestely onnistunee melkein millä tahansa sekvensserillä joka lähettää komennon efektilaitteelle / vahvistimelle halutulla ajanhetkellä. Ja tuolla fostexin kello-toiminnolla se saadaan vieläpä kulkemaan samaan tahtiin muun audion kanssa. Eli periaatteessa sekkariin tehdään biisi, joka "soittaa" niitä kitaravehkeitä.
jyrkalt
01.04.2009 09:33:26
Sensonic: "Salaisuus" on varmaan se kitarateknikko, joka hoitelee backstagella pedaalien polkemiset kitaristin puolesta...

Rööki huulessa ja bisse kourassa?
Ennemmin luottaisin siihen midiin. :D
Sensonic
01.04.2009 09:41:56
jyrkalt: Rööki huulessa ja bisse kourassa?
Ennemmin luottaisin siihen midiin. :D

No niin, rööki huulessa ja bisse kourassa polkee MIDI -pedaalia.

Sain noin viikko sitten käsiini Dimebag Darrellin (R.I.P.) vuodelta 1993 olevan Randallin vahvareille tehdyn kitaraklinikkapätkän, jonka joku oli kuvannut ja myöhemmin laittanut DVD:lle.

Siinä äijä sanoo, että antaa kitarateknikon hoitaa pedaalien painamisen, niin ei tarvitse jatkuvasti seistä pedalboardin takana. Aika moni muukin kitaristi luottaa kitarateknikkonsa kykyyn painaa (MIDI) -pedaaleita oikea-aikaisesti...
Kitarat (kaikki vasureita): Ibanez RG-550, Ibanez PF-200, Ibanez "Jem", Charvel 3, Schecter Omen-7, Radix Deluxe Broken Wings, Landola F6/Cut + roppakaupalla arvottomia kimppatilausritsoja ;-)
T-Stag
01.04.2009 11:12:36
Jucciz: Kyllähän se teknisesti mahdollista on, mutta väkisin herää ajatus: jos keikalla ei jaksa polkaista säröä tai delaytä päälle silloin kun niitä tarvitaan, miten jaksaa ylipäätään tarttua kitaraan, saati soittaa sitä? ;)

Rajansa siis laiskuudellakin, jos multa kysytään. Mut eipä toki pilata hyvää ideaa: olis jännä kuulla, jos jollakulla on käytännön kokemuksia aiheesta.

Ketjun aloittaja otti Diablon esimerkiksi, ja heillä nimenomaan midi hoitaa saundien vaihdon kitarateknikoiden sijaan, ja PODeilla taidetaan mennä. Aina voi yrittää nipottaa oletetusta laiskuudesta tms, mutta on syytä ymmärtää, että on bändejä jotka seisovat paikallan kuin nippu k**piä ja sitten on bändejä kuten Diablo jotka tekevät shown. Esim. festarilavoilla voi pahimmillaan tulla aika kiire saundinvaihtoon jos on toisella puolen lavaa. Muistaakseni Nashville-kitaristi Jerry McPherson käytti samantyylistä ohjaussysteemiä jo 90-luvulla jollain isolla countryrock-kiertueella. Sanotaanko näin, että omilla keikoilla se nappien painaminen tuntuu välillä aika ylimääräiseltä soiton ja taustalaulujen seassa. Helpompaa olisi, jos jonkinlainen automaatio tai teknikko hoitaisi sen puolen...
varakeef
01.04.2009 11:13:24
Hammer Of The Gods: Nonnih...

Luonnollisesti tuo edellyttää, että käytössä on esim. taustanauhalaitteet joiden avulla tuota pystyy hoitamaan, ja tietenkin midiohjattavat kitaravehkeet.

Ja sitten sitä viedäänkin kuin pässiä narussa... ja jos oikein laiskottaa niin voihan sen soolonkin antaa tulla sieltä taustanauhalta.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Hammer Of The Gods
01.04.2009 11:24:40
varakeef: Ja sitten sitä viedäänkin kuin pässiä narussa... ja jos oikein laiskottaa niin voihan sen soolonkin antaa tulla sieltä taustanauhalta.

Noh, on kai niitä semmosiakin tyyppejä jotka tuohon alentuu. Itse tykkään kuitenkin kitaransoitosta sen verran että hoidan mieluumin sen puolen itse.

Joku mainitsi, että sekvenssereillä pystyisi homman hoitamaan. Itse en ole niihin juuri perehtynyt. Pitäisi olla räkkimallinen ja mieluiten halpa. Minkäslaisia vaihtoehtoja sitä olisi?
F_Lame
01.04.2009 11:32:53

Siinä vaiheessa kun rumpali sekoaa niin varmasti pienimpiä murheita on se, vaihtuuko kitaristin soundit oikeassa ajassa. Ehkä kuitenkin taustanauhojen kanssa täysin eri tahdissa vetäminen välittyy yleisölle paremmin/pahemmin. Tässä kai oli lähtökohtaisena ajatuksena se, että rumpali vetää klikin kanssa hyvin synkassa.
"When they say less is more, that is bullshit. Less is less and more is more. Simple as that." -Yngwie Malmsteen
PIM
01.04.2009 11:52:21
Oma tilanteeni on sellainen, että bändillä on käytössä Fostex D-90 taustanauhakoneena. Tuossa on jonkinlainen midi-kello-hässäkkä-output. Eli varsinainen kysymys kuuluukin, että millä laitteella/vippaskonstilla saisin kanavat jne vaihtumaan oikeissa paikoissa tuon taustanauhan midikellon mukaan?

Oon myös aika pihalla ylipäätään tuosta midikello-asiasta, liekkö tällainen säätäminen sen avulla edes mahdollista?

Jos nyt unohdetaan toi tunnepuoli vähäksi aikaa ja palataan tekniseen niin Fostexin tuottama midikello pelkästään ei pysty tuohon, mutta joku sekvensserilaite, joka synkkaantuu tuohon midikelloon voisi sitten lähettää ne varsinaiset midikomennot oikeaan aikaan kitaravehkeille. Joku läppärillä pyörivä sekkarisofta voisi olla helppo ratkaisu jos käytettävissä olisi se läppäri midi-liitäntöjen kanssa, mutta tuo taas omat hankaluutensa ja mahdolliset luotettavuusongelmat.
Tule mukaan rokkikollektiiviin Tampereella. Treenit pari kertaa viikossa, osallistu silloin kun aikatauluusi sopii. Hakusessa erityisesti laulaja, kosketinsoittaja, basistimulti-instrumentalisti.
Hammer Of The Gods
01.04.2009 11:55:58
PIM: Jos nyt unohdetaan toi tunnepuoli vähäksi aikaa ja palataan tekniseen niin Fostexin tuottama midikello pelkästään ei pysty tuohon, mutta joku sekvensserilaite, joka synkkaantuu tuohon midikelloon voisi sitten lähettää ne varsinaiset midikomennot oikeaan aikaan kitaravehkeille. Joku läppärillä pyörivä sekkarisofta voisi olla helppo ratkaisu jos käytettävissä olisi se läppäri midi-liitäntöjen kanssa, mutta tuo taas omat hankaluutensa ja mahdolliset luotettavuusongelmat.

Onko olemassa mitään räkkimallista sekvensseriä? Läppäriä ei nimittäin ole meikäläisellä. Enkä muutenkaan ehkä laskisi tietokoneitten varaan tällaisessa asiassa :) Samasta syystä taustanauhojakin varten hommattiin tuollainen kovalevykurnutin tietokoneen sijasta.
Ambitus
01.04.2009 12:13:13 (muokattu 01.04.2009 12:16:25)

Dragonforcella midi hoitaa soundivaihdokset. Te, jotka olette nähneet bändin livenä, muistatte varmaan ihmeelliset tauot soundivaihtojen yhteydessä. Sellanen 0.3 sekuntia täyttä hiljaisuutta kitaroissa. Saattaapi myös olla, että niillä on myös käytössä joku a/b input valitsin, millä ne pystyy tuuttaa moniraiturilta tulevaa DI-kitarasignaalia preamppiin, ja sitä kautta styrkkariin. Vaikee sanoo kun ei oo nähny niitten kamoja tarkemmin.. Käsittääkseni tollasen pystyis aika helposti rakentaa - ei tarttis kun sen raiturin, missä on Di-kitara valmiiksi äänitettynä, sen kytkeä reamp-boxiin ja se taas ab-boxiin, mihin toiseen kanavaan tulee oikea kitara, ja sitten vaan polkea edes takas ab-svitsiä. Tietenkin tämä kaikki automatisoidaan midin program change komennolla:D ettei vahingossakaan tartte ite polkea mitään.

Diablolla muistaakseni oli räkeissä langaton -> viritin (KORG DTR-2000) -> Triaxis -> POD XT -> mixauspöytään. Oli siellä varmistuksena myös päätekin valmiina (oisko ollu mesan 2:90). Eli murot Mesaboogiesta ja kaappimallius Podista. Ja koko bändi monitoroidaan korvanapeilla...Miettikää miten vähän lavamekkalaa! Ainut mikä tulee oikeesti lavalta on rummut. Mä en sit tiedä millä ne hoitaa soundien vaihdot. Niillä taitaa juosta monitoripäädyssä joku moniraituri, mikä varmaan lähettää samalla midiä poikain räkkeihin. Mene ja tiedä.

Mä ite oon noilla "isoilla" soolokeikoilla tehny samalla lailla noi soundivaihdokset. Pro Toolsissa on taustanauhat ja yksi midi program change-raita. Mulla oli joskus 002r kitararäkissä mutta aika nopeesti se vaihtui Mboxiksi (se 002 painaa ainakin 10000kg!!). Kyllä se helpottaa sikana, kun ei tartte keskittyä muuhun kuin soittamiseen. Sitäpaitti pystyy tekee todella siistejä juttujakin välillä. Mä oon piirrelly toolssiin g-systemin whammylle villejä midikäskyjä, millä saa sellasii makeita divebomb-efektejä aikaiseksi tai sit esim. tremolo joka kiihtyy ja laajenee tasaisesti. How cool is that:D:D nojaa...aikamoista nörtteilyä tää kitarasoitto on välillä;)
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? Ja mikset tulisi tänne soittamaan nopeasti?!?!
T-Stag
01.04.2009 12:21:09
Mä ite oon noilla "isoilla" soolokeikoilla tehny samalla lailla noi soundivaihdokset. Pro Toolsissa on taustanauhat ja yksi midi program change-raita. Mulla oli joskus 002r kitararäkissä mutta aika nopeesti se vaihtui Mboxiksi (se 002 painaa ainakin 10000kg!!). Kyllä se helpottaa sikana, kun ei tartte keskittyä muuhun kuin soittamiseen. Sitäpaitti pystyy tekee todella siistejä juttujakin välillä. Mä oon piirrelly toolssiin g-systemin whammylle villejä midikäskyjä, millä saa sellasii makeita divebomb-efektejä aikaiseksi tai sit esim. tremolo joka kiihtyy ja laajenee tasaisesti. How cool is that:D:D nojaa...aikamoista nörtteilyä tää kitarasoitto on välillä;)

Ja yhdellä "isolla" soolokeikalla sulla oli meikäläisen langaton lainassa! Kai senkin käytöstä voisi joku nillittää :)
Silppuri
01.04.2009 12:26:45 (muokattu 01.04.2009 12:32:05)

Esim. festarilavoilla voi pahimmillaan tulla aika kiire saundinvaihtoon jos on toisella puolen lavaa.

Itellä ainaki midi-hommiin siirtyminen tulee täysin vastakkaisesta tilanteesta: Lava on niin helvetin pieni (aina) että metri kertaa metri matolaatikkolauta vie 90% omasta soittotilasta.

Itse kyllä ajattelin midi-pedaalia ohjailla. Tuntuu jotenki luotaantyöntävältä koko ajatus, että joku ulkopuolinen taho määrittelee, millon soundi vaihtuu.... Esim. wahwahilla aivan poissuljettu ratkaisu. Tarkottaa sitä, että ku tekee uuden biisin, niin sille pitää jotenki konffailla/koodailla jotain asetuksia omaan styrkkariin ennenku voi livenä soittaa....

E: Pakko tähän vielä lisätä täysin asiaton kommentti....
Te, jotka olette nähneet bändin livenä, muistatte varmaan ihmeelliset tauot soundivaihtojen yhteydessä.

Dragonforcen kerran olen nähnyt livenä ja hauskin tauko tuli siinä, kun ne yritti laulattaa yleisöä. Kukaan ei laulanut ja biisi lopetettiin siihen. Joku soittajista taisi jopa hermostua. Että, oli hauska tilanne. :) Ikinä ei ole ollut Hakametsän jäähallin kaljabaareissa niin paljon porukkaa kun kyseisen bändin soittaessa....:
"I havent slept since I woke up."
N33m0
01.04.2009 12:33:27

Kuulostaa ajatustasolla ihan siistiltä ku pystyy kaiken automatisoimaan. Soundit vaihtuu koneen tarkkuudella ja ite ei tarvii muuta ku kepittää menemään niin perk***esti.

Itse en kuitenkaan kovin helposti vastaavaa systeemiä lähtis virittelemään. Kuitenkin pieni pelko perseen alla että siellä menee jossain bitti poikittain, ääni hävii ja soittovehkeet sekoo. Tyydyn siis vielä toistaiseksi ite polkemaan sitä midilankkua :P
"Distortion always starts with the amp. Pedals just sit on top of the sound. They don't feel like a full part of it, just some fuzz on top."
- James Hetfield
oiva tumpeloinen
01.04.2009 12:42:10
Jaa, että kaikki automaation päähän......mites käy sitten sen luovan hetken keskellä keikkaa? Kyllä mä ainakin välillä soitan jotain ihan muuta keskellä biisiä kuin miten se on alunperin suunniteltu. Ja jus sen takia mä pidän kovin mielellään noiden lelujen hallinnan omissa lapasissa/jaloissa. Ei sitä koskaan tiedä, mitä tyhmää sitä tulee mieleen kesken biisin ja jos kaikki lelut on pois jaloista, ei niitä voi välttämättä toteuttaa.

Ja vähän samaa mä kovin usein huomaan odottavani muidenkin keikoilla. Miten joku kohta vedetään eri tavalla kuin vaikkapa levyllä. Jos koko homma on tarkkaan suunniteltu etukäteen ja soitetaan just levyversio keikalla, niin mä kyllä kovin mielellään kuuntelen sen levyn sitten kotona. Ei mua kyllä kiinnosta pelkästään se, miten aikuiset äijät tekee itsestään naurettavia yrittäessään tehdä itsestään katu-uskottavia. Toki siinäkin on oma hetkensä, mutta ei ainakaan mulle ainoa juttu, mitä keikoilla tulee seurattua.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)