Aihe: Kitaran vireisyys dropattuna
1 2 3 4
Juicy
31.03.2009 17:26:53

Pitäisköhän mun nyt sitten hävetä kun soittelen C-vireestä 11-52 -setillä? Kun Mnetin raati on päättänyt ettei niin ohuilla kielillä saa soittaa niin matalalta. :-)
"Kauhee hevi-metalli soi päässä, eikä se vaikene"
pietari-poika
31.03.2009 20:01:12
Onpas tullut paljon postauksia lyhyessä ajassa :D

No jos ostan vaikka tollasen Drop-D-setin tai sitten irto-ala-E:n niin kai sillä kehtaa sitten normivireessäkin soitella? Ettei taas ohuemmat kielet mene spagetiksi? En vaan viittis vaihtaa kokonaan paksumpiin koska muuten (saattaa mennä, mulla ihan varmasti) menee kaikki tarkkaan harjoitellut jutut uusiksi. Normivirettä käytän (lähes) kokoajan koska skebatunnilla sillä soitetaan aina.
Esp Horizon & Line6 Pocket Pod
oiva tumpeloinen
31.03.2009 20:03:59
pietari-poika: Onpas tullut paljon postauksia lyhyessä ajassa :D

No jos ostan vaikka tollasen Drop-D-setin tai sitten irto-ala-E:n niin kai sillä kehtaa sitten normivireessäkin soitella? Ettei taas ohuemmat kielet mene spagetiksi? En vaan viittis vaihtaa kokonaan paksumpiin koska muuten (saattaa mennä, mulla ihan varmasti) menee kaikki tarkkaan harjoitellut jutut uusiksi. Normivirettä käytän (lähes) kokoajan koska skebatunnilla sillä soitetaan aina.

Eikä kun ostat pelkästään paksumman ala-E:n. Muuten pidät ihan normisetin.
The Clansman
31.03.2009 20:30:30
Kyllä niihin paksumpiinki kieliin tottuu kunhan soittelee.
pöö
oiva tumpeloinen
31.03.2009 20:33:26
The Clansman: Kyllä niihin paksumpiinki kieliin tottuu kunhan soittelee.

Eihän tuossa ole mitään järkeä. Jos jokin setti toimii, niin miksi sitä pitää mennä vaihtamaan paksumpaan? Eiköhän se kannata ihan vain soitella sillä, mikä hyvältä tuntuu, eikä väkisin vaihdella niitä paksumpiin.
Icy-Sun
31.03.2009 20:35:35 (muokattu 31.03.2009 20:36:56)
Tupla posti jälleen.
Icy-Sun
31.03.2009 20:36:15
aalataur:Jos haluaa tiluttaa (tai olla joskus tulevaisuudessa tiluttaja), niin mitä järkeä on vaikeuttaa tiluamista hirveillä vaijereilla?

Aivan makuasia. Veikkaan, että Jucciz tiluttaa paremmin sillä (vaikka veikkaan, että ei hirveästi tiluttele noin yleensä) paksulla setillä kuin ohuella, koska se sopii hänelle paremmin omien tottumustensa mukaan. Itsekin soitan 10-setillä ja kyllä se huomattavasti luonnollisemmalta tuntuu kuin 9. Tähän tuskin on mitään oikeaa ratkaisua. Ei tuo 10-setti vielä ole lainkaan paksu. Aika neutraali minusta E-vireeseen. Mutta paksu setti kuulostaa kyllä muhkeammalta kuin ohut. Laitoin Les Pauliin joku aika sitten 11-setin ja hyvältähän se kuulosti ja soitinkin sillä vähän aikaa, mutta on tullut huomattua että se kymppi istuu minulle paremmin. Onko siis mitään järkeä sanoa, että tilutukseen ohuet kielet automaattisesti?
Shredator
31.03.2009 20:44:27

aalataur: Ite ainakin tykkään käyttää 9-42 E-vireessä, eikä se liian ohut ole. Monet tilusankarit (Satch, Petrucci ym.) käyttää 9-42:sia E-vireessä.

Nusnus...Petruccilla on aina 9-46 E-vireessä, niinkuin minullakin. Mutten soita ihan yhtä hyvin...vielä.

Yleensäkin suosittelen immeisiä käyttämään jokaisessa setissään aina yhtä paksumpaa ala-E -kieltä. Potkii meinaan huomattavasti paremmin!
http://www.youtube.com/watch?v=vciCWOYDhfU
pietari-poika
31.03.2009 21:12:37
Tällasta settiä vois kokeilla kun perjantaina tulee reissu helsinkiin:

http://www.musamaailma.fi/epages/mu … ectPath=/Shops/musa/Products/250006

Punotut kielet on hiukka paksummat, yleensä ei kyllä tule bendailtua punotuilta kieliltä. Jos ei toimi niin sitten vanhaa settiä kiinni. Normi E-vireessähän tuo setti vissiin sitten hiukan löystyttää ohuimpia kieliä (?) 9-42-settiin verrattuna, mikä ei liene huono juttu.
Esp Horizon & Line6 Pocket Pod
oiva tumpeloinen
31.03.2009 21:16:04
pietari-poika: Tällasta settiä vois kokeilla kun perjantaina tulee reissu helsinkiin:

http://www.musamaailma.fi/epages/mu … ectPath=/Shops/musa/Products/250006

Punotut kielet on hiukka paksummat, yleensä ei kyllä tule bendailtua punotuilta kieliltä. Jos ei toimi niin sitten vanhaa settiä kiinni. Normi E-vireessähän tuo setti vissiin sitten hiukan löystyttää ohuimpia kieliä (?) 9-42-settiin verrattuna, mikä ei liene huono juttu.

Ei se normivireessä mitään löystytä. Ainoa ero voi tulla eri valmistajien kielien välillä. Niissä on jotain eroja. Mut jos sulla on saman valmistajan setit, missä on yläpää saman paksuinen, niin se on yhtä jäykkä riippumatta alempien kielien paksuudesta/vireestä.
aalataur
31.03.2009 21:26:16

nenäreK: Nusnus...Petruccilla on aina 9-46 E-vireessä, niinkuin minullakin. Mutten soita ihan yhtä hyvin...vielä.

Eiku niinpäs olikin... ja jostain kumman syystä nyt Petruccin sivuilla luki että 10-46 käyttäisi :o Se on mun mielestä ollut ennen 9 se ohuin... No mutta Steve Vai käyttää ainakin 9-42 ja Satriani myös.
Shredator
31.03.2009 21:39:46 (muokattu 31.03.2009 21:44:00)

aalataur: Eiku niinpäs olikin... ja jostain kumman syystä nyt Petruccin sivuilla luki että 10-46 käyttäisi :o

Joo niinpä näkyykin taasen vaihtaneen, sorry :) 9-46 olikin vielä silloin vanhoina hyvinä aikoina ;)
http://www.youtube.com/watch?v=vciCWOYDhfU
Jucciz
31.03.2009 23:01:47
aalataur: Ite ainakin tykkään käyttää 9-42 E-vireessä, eikä se liian ohut ole. Monet tilusankarit (Satch, Petrucci ym.) käyttää 9-42:sia E-vireessä. Jos haluaa tiluttaa (tai olla joskus tulevaisuudessa tiluttaja), niin mitä järkeä on vaikeuttaa tiluamista hirveillä vaijereilla?

11-52 on kaukana "hirveistä vaijereista". Mun mielestä ne on sopivan ohuet ja samalla sopivan jämäkät mihin tahansa soitteluun normaalivireessä. Todennäköisesti soittaisin paljon huonommin ohuemmilla kielillä, koska tuntuma olisi outo ja epämukava.

Muutenkin, jos lause alkaa "Monet tilusankarit...", on aika yhdentekevää miten se loppuu. ;)

Kuuntelepa joskus John Scofieldiä: mies vetää normaalivireessä 13-56 -setillä ja soittaa kymmenen kertaa kinkkisempiä (ja musikaalisempia) juttuja kuin Satrianit ja Petruccit.
aalataur
31.03.2009 23:20:00

Jucciz: 11-52 on kaukana "hirveistä vaijereista". Mun mielestä ne on sopivan ohuet ja samalla sopivan jämäkät mihin tahansa soitteluun normaalivireessä. Todennäköisesti soittaisin paljon huonommin ohuemmilla kielillä, koska tuntuma olisi outo ja epämukava.

Muutenkin, jos lause alkaa "Monet tilusankarit...", on aika yhdentekevää miten se loppuu. ;)

Kuuntelepa joskus John Scofieldiä: mies vetää normaalivireessä 13-56 -setillä ja soittaa kymmenen kertaa kinkkisempiä (ja musikaalisempia) juttuja kuin Satrianit ja Petruccit.

Pittääpä kuunnella. Tietystikään monet ei arvosta näitä tiluttajia. Mä oon koittanu 10-52 normivireessä ja se vaan oli ihan liian jäykkä. Samoin 10-46. Bendaaminen kangertelee ja kaikki tapping/pull-off/hammer-on -tyyppinen tökkii. Puolisen vuotta koitin niillä soitella ja sitten kokeilin vaihtaa kevyempään settiin, en usko että takaisin on paluuta. Soundissa ehkä menettää, mutta herkkyys on ihan toista luokkaa. Siis minusta näin, joku toinen kokee asiaan ihan eri tavalla.
Jucciz
31.03.2009 23:24:11
aalataur: Pittääpä kuunnella. Tietystikään monet ei arvosta näitä tiluttajia. Mä oon koittanu 10-52 normivireessä ja se vaan oli ihan liian jäykkä. Samoin 10-46. Bendaaminen kangertelee ja kaikki tapping/pull-off/hammer-on -tyyppinen tökkii. Puolisen vuotta koitin niillä soitella ja sitten kokeilin vaihtaa kevyempään settiin, en usko että takaisin on paluuta. Soundissa ehkä menettää, mutta herkkyys on ihan toista luokkaa. Siis minusta näin, joku toinen kokee asiaan ihan eri tavalla.

Joo, näinhän se on, tosi yksilöllistä. Mun tarina on itse asiassa se, että soitin joskus 15 vuotta sitten ysisetillä ja kun menin (kielistä kummemin tietämättömänä) ostamaan uutta settiä, ostin sitten 11-setin. Olihan se pari ekaa päivää vähän jämäkän tuntuinen, mutta mulla tottui ainakin sormet todella äkkiä siihen ja soittotuntuma oli totuttelun jälkeen jotenkin paljon tukevampi ja miellyttävämpi kuin yseillä. Siitä päivästä lähtien en ole muita ostanutkaan kuin 11-settejä ja ohuemmilla vetäminen tuntuu todella kummalliselta - ei vaan toimi mulle. 11-setti on siitäkin kiva, että sitä voi paiskoa "huolettomasti" ja kielten vire tuntuu pysyvän paremmin - kitara myös hyvällä tavalla "panee vähän hanttiin", mikä ainakin mun tapauksessa vaan kannustaa parempiin soittosuorituksiin kuin se, että ohuilla kielillä pitäisi hiplata ja varoa, ettei vaan paisko liian kovaa.

Makuasioita.
oiva tumpeloinen
01.04.2009 00:08:27
Jucciz: Joo, näinhän se on, tosi yksilöllistä. Mun tarina on itse asiassa se, että soitin joskus 15 vuotta sitten ysisetillä ja kun menin (kielistä kummemin tietämättömänä) ostamaan uutta settiä, ostin sitten 11-setin. Olihan se pari ekaa päivää vähän jämäkän tuntuinen, mutta mulla tottui ainakin sormet todella äkkiä siihen ja soittotuntuma oli totuttelun jälkeen jotenkin paljon tukevampi ja miellyttävämpi kuin yseillä. Siitä päivästä lähtien en ole muita ostanutkaan kuin 11-settejä ja ohuemmilla vetäminen tuntuu todella kummalliselta - ei vaan toimi mulle. 11-setti on siitäkin kiva, että sitä voi paiskoa "huolettomasti" ja kielten vire tuntuu pysyvän paremmin - kitara myös hyvällä tavalla "panee vähän hanttiin", mikä ainakin mun tapauksessa vaan kannustaa parempiin soittosuorituksiin kuin se, että ohuilla kielillä pitäisi hiplata ja varoa, ettei vaan paisko liian kovaa.

Makuasioita.

Toi vireisyys on kyllä paksumpien kielien paras puoli. Ja juuri sen sain studiossa kokea. Sain kepin huollosta ja jo alkuvaiheessa sekä säädöt tehnyt, että allekirjoittanut epäili, että kepissä on varmaan liian ohuet narut. Ne tuli vähän siltä pohjalta, että Elixirillä on paskat valikoimat, enkä ollut kyseistä keppiä ennen niin alas virittänyt. Eli arpapelillä haettiin sopivaa settiä. Ihan hyvin sillä muuten soitti, mutta kovat iskut oli auttamattomasti ylävireisiä. Ei siinä muu auttanut kuin virittää keppiä sen verran alas, että se soi vireisesti kaiken metelöinnin läpi. Ainoaksi ongelmaksi tuossa skenariossa tosin jäi sitten ne pitkät äänet......

Mä kyllä ymmärrän hyvin halun soittaa ohuilla naruilla, jos ne tuntuu paremmalta. Mä soitin itse semmoisilla pitkään ilman mitään ongelmia. Sit jossain vaiheessa aloin taas aikuisiässä miettimään, että mitä jos kokeilis paksumpaa, kun joskus saattaa joku bendi olla vähän vaikeasti hallittavissa nopeammassa vedossa. Otin pykälää paksumman setin ja muutaman tunnin hiplailun jälkeen totesin, että se oli huomattavasti parempi mulle. Kaikki hommat sai vedettyä entiseen malliin ja kielet tuntui antavan paljon paremman tuntumat bendaillessa. Eikä kyllä haitannut se kireydestä tuleva vireisyyskään.

Siltä pohjalta mä voin myös suositella kyllä paksumpia kieliä, jos vain ne sattuu osumaan kohdalleen. Jos taas ei, niin mä ainakin vaihtaisin takaisin kevyempään. Kaikesta olennaisinta kepissa on kuitenkin tatsi mun mielestä. Jos joku rutisee huonosta soundista ohkasten kielien takia, niin mä kyllä lähtisin hakemaan sitä muutosta jostain ihan muualta. Huonosti menee, jos soundi on kiinni kielten paksuudesta.
askomiko
01.04.2009 00:19:39
Paksummalla setillä kieli ei karkaile plekun alta kun oikein hurjasti tiluttaa. :) Kokeile ihmeessä pykälää paksumpia joskus, ei niihin kuole.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
The Clansman
01.04.2009 12:27:06
Sitä meinasin että jos on tottunu ohuilla kieleillä soittamaan, niin voi olla antoisaa kokeilla paksumpia kieliä.
Muistan kun joskus mietin että ysisetti on minulle paras, kunnes kokeilin 11 settiä, joka taas nyt tuntuu parhaalta. Vaihtelu voi siis virkistää.
pöö
Yrms
01.04.2009 15:49:39
Hitto noita Elixirin valikoimia! Ei löydy 11-52 settiä ja .012-setistäkin G-kieli on punottu.
Ainoa mahdollisuus on aina ostaa yks setti 10-52:ta ja yksi 11-49 ja sekotella... Ohuemmat kielet kakkoskitaraan.

Joltain muulta valmistajalta voisi löytyä mutta noi Elixirit nyt on parhaan tuntuset kielet mitä oon ikinä kokeillut..
www.mikseri.net/blindways
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)