Aihe: Jelppikerho: Tabulatuuri-toiveet
1 2 3 4 5 6
-Cale
12.02.2009 22:04:27 (muokattu 12.02.2009 22:43:03)
Edit: Ei mitn.
Jucciz
12.02.2009 22:53:59
Ainiin ja btw onko kristillistä soittaa noi kvinttisoinnut mitkä kyseisessä kappaleessa soitetaan B5 ja C#5 sointuina muunnettuna F#4 ja A4 soinnuiksi? Meinaten että alkuperänen kipale soitetaan seittemänkielisellä voimasoinnuilla niin voiko soittaa vaan alkuperäsestä kvintin ja oktaavin.. Samat sävelet, eri sointu mikäli ymmärsin oikein?

Soinnun nimi ei vaihdu, vaikka sävelten järjestys vaihtuu. Olennaista on, että sointuun tarvittavat sävelet löytyvät: kvintti voi olla kvinttisoinnussa myös matalin sävel. 4-sointuja ei ole olemassakaan.

Sävelparit C-G ja G-C ovat molemmat C5-sointuja: toinen on vaan kvinttikäännös, mutta edelleen C5.
Nazareth
13.02.2009 02:07:26 (muokattu 13.02.2009 02:09:26)
Sanonpa nyt kaikille tabien vastustajille (jucciz ynnä kumppanit), että menkää mun kuvaukseen, klikatkaa musanäytettä ja kuunelkaa vaikka edes pari-kolme ensimmäistä biisiä. Oon käyttänyt soittoharrastukseni alusta lähtien tabulatuureja todella paljon, ja plokkaillut biisejä tabeiksi ja laittanut kaikki omat ideat ylös tabulatuureina. Noiden omien biisien tekeminen ei olisi IKINÄ ollut mahdollista ilman tabulatuureja. Kaikki soittimet on tehty tabulatuuripohjalta, koskettimia ja rumpuja myöten. Tabit on vain olleet niin helppo tapa ymmärtää musiikkia, ainakin mun kohdalla. Eli guitar prolla oon tabittanut kaikki soittimet, ajanut ne mideiksi ja sitä kautta softaan josta ääni on lopulta ulostunut vst-soittimien kautta. Kaikki "tunteellisetkin" yksityiskohdat, dynamiikat, vibratot jne oon miettinyt ja kokeillut tabulatuuripohjalta ja lopulta toteuttanut ne oikeasti soittamalla. Mulle hyvin yleinen toimintapa on, että saatan naputtaa koneella jonkun soittimen osuuden kokonaisuudessaan ylös koskematta KERTAAKAAN kitaraan.

Hep! Mä oon tehny kappaleita kohta 7 vuotta ja joka ikinen on tehty Guitar Pro:lla. Ite oon sitä mieltä että siinä on mahtava ohjelma. Helppo, vaivaton vaihtoehto sellasille ketkä ei halua opetella nuotteja.
At one hundred yards! Volley fire, present! Aim! Fire!
ANtTIKRISTUS
13.02.2009 13:22:54
Hep! Mä oon tehny kappaleita kohta 7 vuotta ja joka ikinen on tehty Guitar Pro:lla. Ite oon sitä mieltä että siinä on mahtava ohjelma. Helppo, vaivaton vaihtoehto sellasille ketkä ei halua opetella nuotteja.

Kuuntelin tuon sun näytteen... helvetin hauska biisi oli. :) Ei muuta kun softien käyttö haltuun ja alat toteuttamaan, se ei ole vaikeaa mutta aikaa menee vähän (taino, voi mennä paljonkin...) asioiden opetteluun. Guitar Pro on kyllä jees siitä, että saa kaikkien soittimien ideat helposti ylös ja voi testailla eri harmoniaratkaisuita jne... käyttää sitten vain mielikuvitusta että miltähän tämä kuulostaisi oikeasti soitettuna kunnon soundeilla sit. Biisin kuin biisin pohjat on helppo luoda sillä. Ja uskallan väittää, että kun tarpeeksi tarkasti sitten hioo biisin lopulliset soundit jne niin kukaan ei osaa sanoa että Guitar Pron avulla on kappaleet luotu.
Laulajalle paikka vapaana, tsekkaa musanäyte ja ota yhteyttä jos kiinnostusta ja osaamista löytyy.
Väinämöinen
13.02.2009 14:17:57

Samoin kuin niille, jotka eivät halua opetella tabloja, sillä GP:lle voi kirjoittaa halutessaan myös nuoteilla, tai sekä nuoteilla että tabloilla! Ei oo miullakaan mitään aikomusta luopua GP:n käytöstä, vaikka välillä lähetelläänkin myös nauhoitettuja ääniraitoja bändikaverien kanssa. Hyvä ohjelma se on. Aika helppokäyttöinen, mutta kyllä senkin hanskaamiseksi pitää vaivaa nähdä.

Kirjoitelkaahan nuotti- tai/ja tablaporukka tuonnekin:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=11&t=174912
"Support music, not rumors." - Chuck Schuldiner
Caught In The Between Cause of Death Frozen Semen
Raist
13.02.2009 16:38:24
Soinnun nimi ei vaihdu, vaikka sävelten järjestys vaihtuu. Olennaista on, että sointuun tarvittavat sävelet löytyvät: kvintti voi olla kvinttisoinnussa myös matalin sävel. 4-sointuja ei ole olemassakaan.

Sävelparit C-G ja G-C ovat molemmat C5-sointuja: toinen on vaan kvinttikäännös, mutta edelleen C5.

No eipä noin periaatteessa ole viitosiakaan kun ne sattuvat olemaan vain diatonisia, eihän ne sointuja ole, mutta arvasit varmaan mitä tarkoitin? Niin ja eikös tuo juurisävel määrää soinnun nimen?
Hullu, muttei tyhmä
tender.insanity
13.02.2009 19:16:17
Eikö täällä enää taistellakaan?

Kummat on paremmat; tabit mäkillä tehtynä vai nuotit PC:llä tehtynä?
Jucciz
13.02.2009 19:35:58
No eipä noin periaatteessa ole viitosiakaan kun ne sattuvat olemaan vain diatonisia, eihän ne sointuja ole, mutta arvasit varmaan mitä tarkoitin? Niin ja eikös tuo juurisävel määrää soinnun nimen?

Täsmennätkö, miten diatonisuus liittyy tähän?
http://en.wikipedia.org/wiki/Diatonic

Kvintti ja kvartti ovat toki toisilleen käänteis- eli komplementti-intervalleja. Kenties tarkoitit sitä.

Sikäli kun vitossoinnut ylipäätään lasketaan soinnuiksi (eikä vain intervalleiksi) - kuten ehkä rockmusiikissa on vähän pakko selvyyden vuoksi laskea - ne ovat sitä sekä perusmuodossa että kvinttikäännöksinä, eli kuten sanoit, juurisävel määrää soinnun nimen.
Raist
13.02.2009 19:45:07
Täsmennätkö, miten diatonisuus liittyy tähän?
http://en.wikipedia.org/wiki/Diatonic

Kvintti ja kvartti ovat toki toisilleen käänteis- eli komplementti-intervalleja. Kenties tarkoitit sitä.

Sikäli kun vitossoinnut ylipäätään lasketaan soinnuiksi (eikä vain intervalleiksi) - kuten ehkä rockmusiikissa on vähän pakko selvyyden vuoksi laskea - ne ovat sitä sekä perusmuodossa että kvinttikäännöksinä, eli kuten sanoit, juurisävel määrää soinnun nimen.

Taisinpa tarkoittaa, anteeksi kun ei ole termistö hallussa niinkuin pitäisi ilmeisesti olla :-)
Hullu, muttei tyhmä
pegi69
13.02.2009 19:58:29
tsori ku häiritsen teidän kiihkeetä keskustelua/väittelyä, mutta valonkantajaa kaipailisin? :)Kun en taida sitä ihan oikein rämpytellä. Soinnut joo tiedän yms. mut se alkutiluttelu ja mitä sieltä väliss löytyy.
papitsu
14.02.2009 12:01:32
tsori ku häiritsen teidän kiihkeetä keskustelua/väittelyä, mutta valonkantajaa kaipailisin? :)Kun en taida sitä ihan oikein rämpytellä. Soinnut joo tiedän yms. mut se alkutiluttelu ja mitä sieltä väliss löytyy.

e|----0---------------------------------------------------------|
B|------3---1-------1-----0---1--------0--1------0--1---0-1---0-|
G|------------2--------2---------2----------2---------2-----0---|
D|-0------------------------------------------------------------|
A|----------------------------------0---------------------------|
E|---------------1-----------------------------3----------------|
   Dm            F                  Am         G

Tätä kuviotako tarkoitat? Vai sitten sitä, kun aina välissä siinä päällä soittelee kitara semmoista E-kielen kuviota, niinko
                                      x3
e|-8h10-10-10--12p10-10-10-8h10-10-10-|-13-13-12-12-10-10-8-8-8h10-10-10-|
PUNK OUT WITH YOUR CUNT OUT!
pegi69
14.02.2009 18:38:44
juurikin noita tarkoittelin. Kiitoksia paljon
Peku911
17.02.2009 21:23:38
Jos joku viitsisi muistella tai plokkailla ton bon jovin born to be my babyn soolon niin olis kiva:)...

Kun ei siitä mitään huippu tabua oo missään...
vhei
17.02.2009 21:27:34

Jos joku viitsisi muistella tai plokkailla ton bon jovin born to be my babyn soolon niin olis kiva:)...

Kun ei siitä mitään huippu tabua oo missään...

Eikös noista joku kelpais: http://www.ultimate-guitar.com/sear … hp?s=born+to+be+my+baby&w=songs ?
jhoik
21.03.2009 16:12:24
Morjensta! Osaisiko joku kertoa soinnut tai antaa tabikset tuohon Röllin Omituisten Otusten Kerhoon, sen verran mielenkiintoinen biisi että omat sormet tuntuu vain menevän solmuun.
Vapaata tilaa myytävänä.
Hevari94
22.03.2009 00:07:46 (muokattu 22.03.2009 00:11:09)
Hei! Voisiko joku antaa tabikset Hornan Vihan Tiehen, siihen riffiin joka alkaa 01:20 http://www.youtube.com/watch?v=TvEzDbBhoA0
Matecci
27.03.2009 16:01:46
Kehtaisikohan joku väsätä kitaratabit Turmion Kätilöiden tekemään KalPan kannustusbiisiin,Verkko Heiluu? Vaikka edes alku riffi? Osaavalle ei kyllä kuulosta kovin hankalalta,mutta itse en osaa yhtään. Biisi kuunneltavissa tuolla,heti etusivulla www.kalpa-hockey.fi

Alkuperäinen kappale on Ghost Riders In The Sky,tietääkseni Johnny Cashin käsialaa. Sen kappaleen tabien avulla en ole saanut oikein aukeamaan,että miten tuon version saisi toimimaan..
Ianuarius
29.03.2009 07:39:44

Matecci: Kehtaisikohan joku väsätä kitaratabit Turmion Kätilöiden tekemään KalPan kannustusbiisiin,Verkko Heiluu? Vaikka edes alku riffi? Osaavalle ei kyllä kuulosta kovin hankalalta,mutta itse en osaa yhtään. Biisi kuunneltavissa tuolla,heti etusivulla www.kalpa-hockey.fi

No tossahan on vaan C5 ja D#5, jotka kyllä voi sitten soittaa vaihtoehtosesti myös ton alemman kvintin kanssa, eli: 3-3-5-x-x-x ja 6-6-8-x-x-x. Tulee vähän raskaamman kuulonen. Etköhän sä ton kompin saa tuosta kuitenki napattua. :)
Animate-Inanimate
JAriii
05.04.2009 14:38:26
Voisko joku tehdä tabit Exodusin force of habitin soolosta? http://www.youtube.com/watch?v=lO2YXU2JzpI
Korvakuuloltakin oon yrittäny soitella tuota mut sen verta huono oon noita sooloja plokkailemaan, niin ei tuosta oikein mitään oo tullu.
Oon kyselly ultimate-guitaristakin tuosta biisistä mut ei kukaan ainakaan vielä oo ottanu asiakseen
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)