Aihe: Mikrofonit livekäytössä
1 2 3 4 5 6 7 8
MJ
07.02.2009 13:10:30
Mie oon ainaki noissa kontrahommissa törkänny Roden nt 5 puikkomikin. Ihan kansanmusahommissa siis. Monitoroinnin sit oon hoitanu sillä DI-lähöllä... Mulle on jotenki tärkeää, että se kontra kuulostaa kontralta, eikä sähköbassolta, ja sillon on myös helpompaa saada se jousisoundi haltuun paremmin.. Eri musatyyleissä toimii tietenki erijutut... Viime viikonloppuna käytin soittajan omaa jotain ihmemikkiä.. Tuli XLR:llä suoraan bassosta ja hyvin toimi.. lavameuhkan takia en tuonne etes ulkopuolista mikkiä ois lähteny törkkimään...
Danko
30.03.2009 14:21:11

Jokapaikanapina: Mitä eroo on esim. SM58:lla ja sen betaversiolla?

sm-sarjalaisten kapselit on pahvia; beta-sarjan neodymiumia, mikä korostaa atakkialuetta.
Mystisesti hintahtavat romantikot #3
Facebook on kyllä yks homojen kokous jäällä. -K.O. Jones
pwc
30.03.2009 15:25:53
58 on hertta, beta superhertta.
markotetri
30.03.2009 15:51:53 (muokattu 30.03.2009 15:53:31)
Danko: sm-sarjalaisten kapselit on pahvia; beta-sarjan neodymiumia, mikä korostaa atakkialuetta.

SM58:n ja Beta58A:n erot ovat siis:

SM58 on suuntakuvioltaan hertta, ja Beta 58A superhertta. Jälkimmäinen siis on suuntakuvioltaan tiukempi.

Beta58A:n kapselissa käytetään neodymium-magneettia, joka valmistajan mukaan parantaa signaali-kohinasuhdetta.

Molemmissa mikeissä käytetään pahvia ainoastaan pakkausmateriaalina.
Artificiality is normal to the medium.
eetuss
01.04.2009 10:18:43

Wingel: kontrabasson mikityksestä kyselisin. ekaa kertaa tulee tarpeeseen ja kontrassa ei kiinteätä mikitystä. jazztrio kyseessä ja pitäis saada tosiaan mahd. akustinen fiilis. Neuvoja otetaan vastaan

Jossakin täällä joku joskus vinkkasi että AKG:n C1000 superloniin käärittynä tallan taakse sinne sen levyn eli kieltenpitimen alle. Olen itse koittanut tuota pari kertaa joskus on toiminut, joskus ei. Parhaimmillaan se toimii juuri niinkuin pitää eli alapää tulee kapselin sivuun rungosta ja atakki suoraan siitä tallan alueelta.
Ei se tästä..
Kaamea kapula
22.05.2009 22:20:07
Laitoin tuonne rumpukamapuolelle ja täytyy tulla kysymään täältäkin:

Aika vähän tuntuu olevan käyttöarviointeja tai juttuja ylipäätään Beyerdynamic Opus 99 basarimikistä.

Mahtaako kellään olla kokemuksia ja jos niin millaisia?

Kiittäen!
Menevällä miehellä on kivekset peräkkäin!
hutikuti
28.08.2009 12:42:07
Onko kokemuksia Rode M3 mikrofonista rumpujen oh-mikityksessä?
Pitäisi keikalle mikit hommata.
Henri93
13.03.2010 01:58:15

Nostetaanpas taas hyvää ketjua...

Huomasin just, että tossa m-netin palstalla olis myynnissä Opus 69 mikkejä. Onko jengillä kokemusta laulu käyttöön näistä tai johonki muuhun tarpeeseen? Ilmeisesti ainaki tomppa suosittelee nais äänille. Mutta miten eroaa esim 58:iin?

-Hensu
www.valoakansalle.webs.com
Einherjar
13.03.2010 13:32:41
Henri93: ...Opus 69 mikkejä. Onko jengillä kokemusta laulu käyttöön näistä tai johonki muuhun tarpeeseen?...

Muistaakseni ainakin Pauli Hanhiniemi joskus veti kyseiseen mikkiin...
Jokseenkin kirkas mikki on tämä. Vuotoäänien kanssa on toisinaan joutunut tappelemaan, varsinkin jos laulajalla on ollut hiljainen/hento naisääni. Lujaa laulavalle laulajalle toimii paremmin.
Naisilla olen itse pääasiassa oppinut käyttämään, mutta se johtuu enemmänkin siitä ettei tämä ole oikeastaan koskaan ollut 'ykkösvaihtoehtona' minulla.
Miesäänilläkin tämä kuitenkin toimii, eli ei tämä nyt ole liitoksissa sukupuoleen.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
stnprkl
14.03.2010 19:26:38
Einherjar: Muistaakseni ainakin Pauli Hanhiniemi joskus veti kyseiseen mikkiin...
Jokseenkin kirkas mikki on tämä. Vuotoäänien kanssa on toisinaan joutunut tappelemaan, varsinkin jos laulajalla on ollut hiljainen/hento naisääni. Lujaa laulavalle laulajalle toimii paremmin.
Naisilla olen itse pääasiassa oppinut käyttämään, mutta se johtuu enemmänkin siitä ettei tämä ole oikeastaan koskaan ollut 'ykkösvaihtoehtona' minulla.
Miesäänilläkin tämä kuitenkin toimii, eli ei tämä nyt ole liitoksissa sukupuoleen.

Hyvä sieppo toikin on, tosin melko herkkä fyysisesti. Joskus muinoin meillä oli KT:lla bassarissa ja luovutettiin kun saatiin kahdesta kapseli solmuun yhdessä kesässä.

Kahvilalla meillä oli toi joskus liidilaulussa (sekin muuten hajos kesken vedon ja pääty samana yönä metsään jossain Rauman ja Tampereen välissä) ennen kun mutkien (B87, Neumannin 105) kautta päädyttiin OM-6:seen. Sen jälkeen käytettiin tota rumpalin laulussa 58:n verrattuna tiukemman suuntakuvionsa takia. Tosin siihen rumpalin lauluun sit pääty jossain vaiheessa SM57 (oisko menny luotto tohon Opuksen fyysiseen kestävyyteen).

Ja kuten jo mainittu ei noilla mies/nais vertailuilla oo mitn virkaa mihinkään. Se on siitä lähtösoundista (ja olosuhteista eli muun orkan metelitasosta) kiinni, mikä siihen solistin naaman eteen kannattaa laittaa.
Viltsu audiokantaja
Quill
15.03.2010 17:24:49
Voisiko joku listailla "eroja" Shuren SM57, Senkun e609 ja e606 välillä? Itse olisi tarkoitus jokin noista hommata, mutta mikä.
stnprkl
15.03.2010 19:59:47
Quill: Voisiko joku listailla "eroja" Shuren SM57, Senkun e609 ja e606 välillä? Itse olisi tarkoitus jokin noista hommata, mutta mikä.

Tota kuusnollaysiä ei kait enää saakkaan kun käytettynä ja sen pitäis olla aika lähellä sitä orkkista 409:siä soundillisesti, jota taas yrittää imitoida osittain uus 906. Tossa 906:ssa on sit semmonen kolmiasentoinen kytkin, mikä periaatteessa boostaa tai leikkaa yläkertaa tai kolmantena on flatti. Ja 606:sen pitäis kait olla kytkimetön versio tosta 906:sta.

Ja viisseiska on se sama mikä se on ollu jo monta kymmentä vuotta. Kaikille on oma paikkansa ja kaikki noi on hyviä IMHO.

Eli siis pohjimmiltaan noi kaik senkut on keskenään hyvin saman henkisiä (lukuunottamatta tota 906:sta missä on se switchi) ja toimivat kitarassa kuin myös rummuissa ja puhaltimissa.
Ja toi SM57 taas käy paikkaan kun paikkaan mukisematta.

Jos haluat vähän spessumpaa työkalua kitaroihin mä ottaisin ton 906:sen jos taas jokapaikan höylää niin SM57.
Viltsu audiokantaja
Henri93
03.04.2010 12:50:54

Taas kysellään :). Elikkäs mitä ihmiset tykkää noista akg c1000s mikeistä? Noita aina sillon tällön löytää overinä, kitaran eestä, laulusta ja vähän sieltä sun täältä :). Ilmeisesti kummiski aika edullinen mikki kyseessä ku 125e näytti olevan tompan hinta.
www.valoakansalle.webs.com
pwc
03.04.2010 13:15:03 (muokattu 03.04.2010 13:16:11)
Henri93: Taas kysellään :). Elikkäs mitä ihmiset tykkää noista akg c1000s mikeistä? Noita aina sillon tällön löytää overinä, kitaran eestä, laulusta ja vähän sieltä sun täältä :). Ilmeisesti kummiski aika edullinen mikki kyseessä ku 125e näytti olevan tompan hinta.

Oon käyttänyt, kun ei ole muuta ollut saatavilla, enkä oikein tykännyt. Vähän yläkireä soundi muistaakseni, olisiko tyypillinen "ok kaikkeen, muttei hyvä mihinkään". Joku roden nt3 tai nt5 mielummin.

Liekö c1000:n suosion syynä pitkäaikainen markkinoilla olo - oliko jopa ensimmäisiä halvemman luokan mikkejä, joihin sai vaihdettua suuntakuvion? Plus patteriominaisuus, kun kaikki eivät sitä phantomia saa halpislaitteilla muodostettua.
Lapinharju
03.04.2010 18:38:31

pwc: Oon käyttänyt, kun ei ole muuta ollut saatavilla, enkä oikein tykännyt. Vähän yläkireä soundi muistaakseni, olisiko tyypillinen "ok kaikkeen, muttei hyvä mihinkään". Joku roden nt3 tai nt5 mielummin.

Liekö c1000:n suosion syynä pitkäaikainen markkinoilla olo - oliko jopa ensimmäisiä halvemman luokan mikkejä, joihin sai vaihdettua suuntakuvion? Plus patteriominaisuus, kun kaikki eivät sitä phantomia saa halpislaitteilla muodostettua.

Hyvin samansuuntaisia tunnelmia. Kelpaa lähes mihin tahansa, mutta ei loista oikein missään. Itse olen näillä poiminut mm. kuoroa, flyygeliä, marimbaa, djembeä, symbaaleita, harppua, oopperalaulajaa ym. Overeina näitä välillä tulee vastaan, mutta mieluummin käytän jotain muuta esim. rodea tai akg:ta.
Fed
07.04.2010 09:26:23
Komppaan kahta edellistä puhujaa. Varsinkin akkarissa ärsyttävä soundi. Samaan hintaluokkaan Rode NT5 huomattavasti parempi vaihtoehto.
aimotuska
07.04.2010 12:42:42
Komppia täältäkin. Övereinä minusta aivan kamala soundi, ei heleyttä tippaakaan. Puheessa ja viimeisenä hätäkonkkana menee.
Se on pojat sillälailla, että me on hävitty tää peli.
tomtomi
13.06.2010 16:19:05
tars halpa (max 200,-) rumpumikkisetti hommata. oisko jollain ajatusta aiheesta. mulle tää mikkiosasto on aika hepreaa..
stnprkl
13.06.2010 17:18:28
tomtomi: tars halpa (max 200,-) rumpumikkisetti hommata. oisko jollain ajatusta aiheesta. mulle tää mikkiosasto on aika hepreaa..

Sä saat kahella sataa yhden hyvän rumpumikrofonin ET settiä. Kahella sataa saatat saada jotain kuraa, mut semmosia mä en suosittele kenellekkään.
Viltsu audiokantaja
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)