Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Boss ME-70
1 2 3
Lebowski
27.03.2009 17:32:02 (muokattu 27.03.2009 17:34:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uutta multiefektiä pukannut Bossilta. Irtoaa alle 300€:n. Onko kellään kokemusta laitteesta? Luin, että mallinnuspiiri pitäisi olla sama kuin GT-10:ssä, joten lienekkö saundissa juurikaan enää eroa? Ulkoasultaan näyttäisi olevan komia ja lujan näkönen peli, selkeine säätöineen ilman menuhelvettejä.
 
USB-liitäntä tuosta tosin uupuu, joka nauhoituksia ajatellen pistää jahkaamaan POD X3:n perään, joka sitten tietty on jo pykälän korkeemmassa hintaluokassa.
 
Millainen liene säröpuoli? Paljo keskustelua näyttää olevan bossin ja podin välillä, kummassa kovempi, mut makuasioitahan nuo tietty..
 
Jos joku tosiaan päässyt näpläämään vehettä, nakkaa kommenttisi.
 
http://www.bossus.com/gear/productdetails.php?ProductId=1001
 
E: ..miks helevetissä noihin ei kuulu virtalähdettä vakiona?! (ei muuta)
 
"It's Only after we've lost everything that we're free to do anything" -CP
taskumatti
28.03.2009 00:05:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lebowski: Uutta multiefektiä pukannut Bossilta. Irtoaa alle 300€:n. Onko kellään kokemusta laitteesta?
 
Ei kaiketi kovinkaan monella..
 
Hello musician. I want to play a game.
McNulty
28.03.2009 01:33:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meillä on myymälässä yksi kipale moisia. Pikaisesti testasin LTD:n GL-256 "stratotyypisellä" luutulla ja VOX AC15-putkicomboon kytkettynä.
 
Paremmalla ajalla kirjoittelen lisää, mutta nyt laitan pari pikaista huomiota (risuja ja ruusuja-tyylillä) tähän:
a) Ulkoasu varsin bueno (kevyesti "kimalteleva" musta), selkeä käyttää, ei mitään menuja ja submenuja, kaikki juitsut potikoilla.
b) Kotelointi ja exp.pedaali olivat jämäköitä.
c) Presetit taas kerran aikamoista suttua, eli niihin ei kannata tukeutua testisessioissaan.
d) Preamp-osio toimi suht kiitettävästi. Hieman jäin ihmettelemään EQ-potikoiden toimintaa. Toimivat jotenkin omituisesti tai oudoilla taajuuksilla. Preamp siinä omassa EQ-asennossaan toimi aavistuksen paremmin, mutta totuuden nimissä pitää sanoa, että ihan oikealla EQ-purnukalla pääsee huomattavasti parempaan lopputulokseen.
e) Comp/FX-osio jäi miulla jokseenkin käyttämättä. Kokeilin defretteriä, slow gearia ja LTD:n tallahumbuckerin muuntoa singlecoiliksi, mutta kyllähän tuo osasto on suurimmaksi osaksi vain kompuralle. Nuo muut oli jotenkin "leluja" ja sellaisia efektejä että niiden kanssa on hauska sen 5-15min leikkiä, mutta missä niitä IHAN OIKEASTI käyttäisi? Kompura toimi perinteisen Bossin sinkkurasian tavoin. Värjäsi alkuperäistä soundia kyllä suhteellisen reippaasti. Ei välttämättä häiritse hevimiehiä lainkaan, mutta transparenttia kompuraa metsästävälle tuon kojeen kompura ei ole oikea.
f) OD/DS-osio oli sitten yhtä digitaalikohinaa, surinaa, pihinää jne. Ei ollut LÄHELLÄKÄÄN sitä mitä odotin tai oletin. Gainia oli joko liikaa tai liian vähän. Aika paljon sai ruuvailla Preamp-osion ja OD/DS-osion kanssa keskenään, että sai vähiten digitaalisen särön tahi OD:n tuotettua. Mielestäni tämä säröpuoli oli ME-70:n selkeästi heikoin osa-alue. Suosittelen ME-70:n ostajan säilyttämään vanhat yksittäiset säröpurkkinsa, sillä tämä ei korvaa niitä.
g) Modulation-osio oli mukavan toimiva. Sieltä löysi nopeasti kaikki peruskamat miedosta tai oikein märästä choruksesta aina rotary speakeriin ja harmonizeriin asti. Harmonist-toiminto pysy ihan hyvin kahden sävelen touhuissa mukana. Soinnuissa meni tuttuun tapaan lottokoneeksi. Ainoa miinus siitä, ettei samanaikaisesti saa esim. chorusta ja tremoloa päälle. Sen sijaan modulation-osiosta löytyy toinen delay, josta olin posit. yllättynyt. Nyt saa siis kaksi delayta samanaikaisesti, esim. simuloimaan kahta lukupäätä nauhakaiussa tms. Ehdottomasti ME-70:n toimivin osio yhdessä Delay-osion kanssa, josta seuraavassa...
h) Delay-osio on perusvarmaa Boss-kamaa. Ei mitään uutta, ei mitään yllättävää... perus-OK ja toimiva. Fraasiluupperista hyvin pieni bonus, sillä minulla ei ole käyttöä moiselle, mutta jollain muulla voi olla. Analog osio toimi kohtalaisesti, eli leikkasi aavistuksen yläkertaa toistoista toiston perään, mutta ei se 100% autenttinen tietysti ollut. Jotain tosiaan aidon analogisen ja digitaalisen delayn välimaastosta. Joka tapauksessa Delay-osiosta ei ole suurempia miinuksia tarjota. Tämän hintaluokan laitteeseen varsin passelisti toimivat viiveet.
i) Ylärivistä löytyvä Reverb-osio oli simppeli, ehkä aavistuksen MicroCube-tyylinen kaksivaiheinen potikka, jossa ensimmäinen 50% on huonekaiun level-säätöä, ja loput 50% hallikaiun level-säätöä. Pelkkää digitaali-reverbiä siis. Turha unelmoida jousi- tahi putkikaikumallinnoksista. Ei siis välttämättä sovellu rautalanka/rockabilly yms. roots-osaston veivaajalle.
 
Näiden lisäksi Exp.pedaalin wah, volume, octave up & down toiminnot toimivat kuten pitääkin. Samoin on-board noise gate toimi odotetusti. Saihan sillä reilusti särötetyn soundin vedettyä hiljaiseksi silloin kun ei soiteta. Simppeli Threshold-säätö siis. Viritysmittarin sai aktivoitua kahdella keskimmäisellä preset slot painikkeella. Mittarin toiminta oli ihan ok ja riittävän tarkka esim. live-tilanteisiin lavalle ja reenikselle.
 
Pedaalin liitännät oli ihan ok, paitsi sen USB-portin olisivat saaneet kyllä tunkea tähänkin, ihan vain ajatellen potentiaalisia makuuhuonekitaristeja. Tämä laitehan on aivan selkeästi suunnattu juuri heille. Edullisesti kaikki tarpeellinen yhdessä mustassa rasiassa.
 
Pitkä miinus myös siitä, että laitteen mukana toimitetaan vain paristot, eli ei verkkolaitetta lainkaan. Sama meininki kuin ME-50:n ja ME-20:n kohdalla. No, säästö kai se on sekin valmistajalle. Myös miinusta siitä, että laitteen virta kytkeytyy päälle, kun input-jakkiin työntää plugin. Ei siis erillistä virtakytkintä... pitää aina nykästä kitaran piuha laitteen perästä poies. Mielestäni myös yksi neljästä preset slotista per pankki oltaisiin voitu korvata yhdellä CTS-kontrollipainikkeella. Nyt meinaan delayn tap-tempo hoidetaan samoin kuin Bossin DD-6 digital delayssa. Painiketta pidetään 2sek. pohjassa jonka jälkeen voidaan polkea tempo sisään ja uudestaan pidetään 2sek. pohjassa. En ole koskaan oppinut tykkäämään tuosta "ominaisuudesta".
 
Että sellasta... toivottavasti tuo nyt jotain valotti. Kyselkää tarkempia kysymyksiä jos tulee mieleen. Koitan vastailla parhaani mukaan.
 
The game's out there, and it's play or get played. That simple.
Grugi
28.03.2009 09:44:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vai että semmonen, ei kyllä valmistajan sivujen mukaan oikein tarjonnut mitään mullistavaa ja tosiaan noi muutamat puutteet tekee musta koko härpäkkeen vähän turhaksi.
 
SDMF
McNulty
28.03.2009 10:37:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Grugi: Vai että semmonen, ei kyllä valmistajan sivujen mukaan oikein tarjonnut mitään mullistavaa ja tosiaan noi muutamat puutteet tekee musta koko härpäkkeen vähän turhaksi.
 
Aika paljonhan tuossa on tosiaan faceliftiä ME-50:lle. ME-50:n korvaaja siis, hyvin pitkälle samoilla ominaisuuksilla. Onhan tuo kuitenkin passeli multipaavo sellaista tarvitsevalle... ja niille jotka eivät jaksa puljata miljoonan nippelin kanssa GT-10:ssä tai halua kasata tuhannella eurolla pedalboardia.
 
The game's out there, and it's play or get played. That simple.
Lebowski
28.03.2009 11:16:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tattis BC:lle pitkästä arviosta. Tuo säröosaston kritiikki hieman pistää miettimään, kun metallivääntöö tulee kuitenkin itse pitkälti veivailtua. Täytyy käydä itse vielä liikkeessä tyypittelemässä.
 
Olikos bonella kokemusta pod X3:sta, vertailu juuri tuon säröosaston kannalta kiinnostaa. Myös se onko ME-70 ja GT-10 gainosastoissa eroja?
 
"It's Only after we've lost everything that we're free to do anything" -CP
Kalm
28.03.2009 11:36:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

bonecrusher: Meillä on myymälässä yksi kipale moisia. Pikaisesti testasin LTD:n GL-256 "stratotyypisellä" luutulla ja VOX AC15-putkicomboon kytkettynä.
 
btw. mites tuo AC15 toimii pedaalien kanssa noin ihan yleisesti? ME-50:ssä ainakin samanmoista ongelmaa, eli jostain syystä säröt eivät toimi Orange TT:n kanssa käytännössä ollenkaan, mutta marshalli syö taas signaalia oikein hyvin (niin loopissa kuin edessäkin). Ja löytyy jopa sen verran kelpo säröjä/säätöjä että ovat nuo analgogiset vastineet jääneet lähinnä varalaitteiksi.
 
Lebowski
28.03.2009 16:02:01 (muokattu 28.03.2009 16:03:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://forum.thestompbox.net/showthread.php?t=8062&page=3
 
Tuolla näyttäisi olevan keskustelua aiheesta.
Tuo edullinen hinta ja nopea/helppokäyttöisyys voi kyllä hyvinkin kallistaa meitit ton ME-70:n kannalle, jos toisessa vaakakupissa on GT-10 toistasataa kalliimpana. ME-10ssä viehättää kyllä tuo perusyksittäisefektimäinen säätömeisinki.
 
Toivottavasti pääsis testaamaan liikkeessä samalla vahvarilla ku oma (Fender Hot Rod Deluxe).
 
"It's Only after we've lost everything that we're free to do anything" -CP
teenager from mars
28.03.2009 17:57:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mulla itellä on BOSSin ME-50, ja se on oikein hyvä vehje, itte tykkään niistä säröistä, ja hyvin monipuoliset ne onkin. kokonaisuudessaan oikein hyvä - kuten edellä mainittiin - "multipaavo". siinä oli (muistaakseni) enemmän OD/DS -mallinnoksia kuin tuossa ME-70 -versiossa.
 
there's nothing finer than having a vagina.
McNulty
28.03.2009 18:56:11 (muokattu 28.03.2009 19:18:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalm: btw. mites tuo AC15 toimii pedaalien kanssa noin ihan yleisesti?
 
Mielestäni varsin hyvin. Siinä on niin hyvä puhdas soumdi että sen päälle voi sörkkiä mitä vain. Ei välttämättä markkinoiden paras pedaalinappo, mutta toimii kyllä. Aika monesti tulee sillä testailtua yksittäisiäkin purnukoita ja tähän asti onpi pelittänyt hyvin. Itse en moista vaffaria kyllä omista, työmaalla tulee ronattua.
 
PS. Pysyn kannassani tuosta särön digitaalisuudesta. Nämä on niitä makuasioita ja sitä mihin onpi tottunut. Itse otan 90% säröistä putkivahvistimista.
 
The game's out there, and it's play or get played. That simple.
Berserkki
11.09.2009 21:09:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaivetaas esiin.
Kertokaas kyseisen laitteen omistajat, mikälainen lauta on ollut ja soveltuuko hyvin putkivahvistimen kanssa. Ite oon miettiny tämän ostoa kun wah-pedaali syö pirusti soundia ja särkijä taas hurisee. Lisäksi me-70 maksaa nähtävästi saman verran kuin särkijä ja wahi yhteensä.
 
Quill
11.09.2009 22:17:58 (muokattu 11.09.2009 22:19:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalm: btw. mites tuo AC15 toimii pedaalien kanssa noin ihan yleisesti?
 
Itse vahvistinta puolisen vuotta käyttäneenä voin sanoa, että hyvin toimii pedaalien kanssa. Ei hurinoita eikä mitään pahaa sanottavaa.
Tuohan on 1-kanavainen, joten jotkut käyttävät pedaaleja pelkän cleanin päälle.
Itse tykkään vähän ajaa rutulle, ja volapotikkaa, soittotatsia muuttamalla cleanit.
Sitten vain boostailee isoimille säröille maun mukaan.
 
Jatkakaa tosta Bossista.
 
Catfish blues
12.09.2009 10:58:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Berserkki: Kaivetaas esiin.
Kertokaas kyseisen laitteen omistajat, mikälainen lauta on ollut ja soveltuuko hyvin putkivahvistimen kanssa. Ite oon miettiny tämän ostoa kun wah-pedaali syö pirusti soundia ja särkijä taas hurisee. Lisäksi me-70 maksaa nähtävästi saman verran kuin särkijä ja wahi yhteensä.

Soveltuu hyvin. Itse olen soitellut kyseisellä kokoonpanolla koko ajan ja ME-70 on myös mainio treenikaveri,kun siinä looppitoiminto. Laudalla voi duunata eri efeketeillä taustaksi basson ja kitararaidan , jonka päälle voi kutoa soolomattoa. ainoa miinus on mielestäni ettei ko. toimintoa voi käyttää samalla jos haluaa käyttää delayta ja chorusta päällekkäin efektiketjussa.
 
Lay down your soul to gods rock´n´roll
Berserkki
12.09.2009 14:08:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soveltuu hyvin. Itse olen soitellut kyseisellä kokoonpanolla koko ajan ja ME-70 on myös mainio treenikaveri,kun siinä looppitoiminto. Laudalla voi duunata eri efeketeillä taustaksi basson ja kitararaidan , jonka päälle voi kutoa soolomattoa. ainoa miinus on mielestäni ettei ko. toimintoa voi käyttää samalla jos haluaa käyttää delayta ja chorusta päällekkäin efektiketjussa.
 
Kuulostaa kyl hyvältä. Gt 10 oon kans miettiny, mutta taitaa olla turhan "monipuolinen" ja kallis mun käyttöön. Taidan kyl hankkia ton me-70.
 
elmo-84
12.09.2009 22:29:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensimmäinen viestini :)
 
Ostin tänään Bossin GT-10:n, jotta pystyisin soittelemaan häiritsemättä naapureita. Laite on kytketty tietokoneeseen USB:n kanssa taustamusiikkia varten. Kuulokeliitännässä on luurit.
 
Koitan soitella parhaani mukaan Agentsien tuotantoa. Kyseessä on ensimmäinen "efektivehje", joka minulla on koskaan ollut / jota olen koskaan käyttänyt. Sopivien säätöjen asettaminen on melko hankalaa efektien heikon tuntemuksen ja loputtomalta tuntuvien valikoiden vuoksi. Tähän saa kuitenkin ladattua netistä valmiita "patcheja". Onko kenelläkään valmista Agents -patchia? Vaihtoehtoisesti tarvitsisin (ainakin suuntaa antavia) neuvoja tuollaisen rautalanka-soundin säätämiseen.
 
Olisiko jokin toinen kokoonpano ollut kenties parempi / järkevämpi / halvempi vaihtoehto, jolla olisin saanut tietokoneelta taustamusiikin ja kitaran + rautalankaefektit + kaiut kuulokkeisiin ilman vahvistinta?
 
Lebowski
13.09.2009 03:13:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt tovin ME-70 omistaneena täytyy sanoa, että vehje on kaikkea mitä multiefektiltä toivoinkin. Helppo ja nopea käyttää, hyvä saundinen ja jämäkän oloinen. Ei tarvitse selailla loputtomia hakemistopuita haluamansa efektin löytämiseen vaan lauta toimii enemmänkin kuin Bossin erilliset pedaalit ja voi siten keskittyä itse asiaan, eli soittamiseen. Hemmetin tyytyväinen olen ollut ja kitaraan on tullut tartuttua huomattavasti tiheämmin kuin ennen.
 
Soittelen Fender Hot Rod Deluxen kautta Esp Ltd Viper 400:sella, joten todeta voi, että ainakin tällä setillä toemii!
 
Tosiaan eniten käytössä on ollut juurkin toi Phrase Loopperi, jolla saa vedettyä 38 sekuntia loputtomasti raitoja päällekkäin. Hieno ominaisuus jamitteluun ja mm. biisien opetteluun. Tosin muisti saisi olla hieman pidempi ja tietty se usb-liitäntä olisi ollut kans jees, mutta kaikkea ei voi saada. Säröpuoli, delayt, chorukset ym toimii hienosti, juuri niin kuin pitääkin ja säädöt on nopeita tehdä.
 
Hinta/laatusuhteeltaan siis loistava vehje ja kannattava ostos. Suosittelen! Mitään en ole jäänyt ainakaan vielä laitteelta kaipaamaan.
 
Ehkäpä jos omistajia tulee lisää, voisi tässä ketjussa jakaa suosikkisäätöjään...
 
"It's Only after we've lost everything that we're free to do anything" -CP
Väsykäsi
13.09.2009 08:56:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

elmo-84: Ensimmäinen viestini :)
 
Ostin tänään Bossin GT-10:n, jotta pystyisin soittelemaan häiritsemättä naapureita. Laite on kytketty tietokoneeseen USB:n kanssa taustamusiikkia varten. Kuulokeliitännässä on luurit.
 
Koitan soitella parhaani mukaan Agentsien tuotantoa. Kyseessä on ensimmäinen "efektivehje", joka minulla on koskaan ollut / jota olen koskaan käyttänyt. Sopivien säätöjen asettaminen on melko hankalaa efektien heikon tuntemuksen ja loputtomalta tuntuvien valikoiden vuoksi. Tähän saa kuitenkin ladattua netistä valmiita "patcheja". Onko kenelläkään valmista Agents -patchia? Vaihtoehtoisesti tarvitsisin (ainakin suuntaa antavia) neuvoja tuollaisen rautalanka-soundin säätämiseen.
 
Olisiko jokin toinen kokoonpano ollut kenties parempi / järkevämpi / halvempi vaihtoehto, jolla olisin saanut tietokoneelta taustamusiikin ja kitaran + rautalankaefektit + kaiut kuulokkeisiin ilman vahvistinta?

 
No Pullaisen saundihan lähtee: Voxista, nauhakaiusta ja maagisesta oranssista DOD:sta unohtamatta mahtavaa tyylitajua ja soittotaitoa.
 
Minä lähtisin hakemaan Agents saundia sillä että: Vox mallinnos EQ:t siihen malliin että trebleä on enemmän kuin bassoa. Saundin pitäisi olla kuulas ei pistävä. Sitten nauhakaikua annostellaan sillaiten että siitä tulee sitä sätkätystä, mutta ei kuitenkaan niin paljoa että menee sotkuiseksi. Sitten mausteeksi vähän (huom. vähän!) kompuraa sen napsun saamiseksi. Tällä paletilla mää lähtisin hakemaan rautsikka saundia.
 
Itse asiassa niska on viivasuora ja toiminta on erittäin alhainen.
-Cale
30.10.2009 12:56:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulisin mielelläni vielä tuosta preamp -osiosta enemmän. Onko preamp -osion säröosasto kehittynyt edeltäjästään paljonkin, vaikka me-50:sessähän ei varsinaista etuaste -osiota olekaan? 50:sen säröosasto vaan on aika hirveää digitaalista surinaa ja kihinää. Entä miten tuo 70:nen toimii äänityskäytössä suoraan linjaan? Pohdin päivittäväni me50:sen tuohon 70:seen jos preamp -osio vaan on riittävän hyvä äänityksiin. Muuhun käyttöön sitä en juuri tarvitsisikaan. Efektit ei varmaan ole ainakaan huonontunut edeltäjästään, joita käyttäisinkin bändikäytössä. Ja onhan tuohon tullut kompurallekin oma polkimensa.
 
-Cale
01.11.2009 18:48:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noftoa noftoa...
 
Stratoholic
08.12.2009 16:30:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikki kyseisestä laitteesta kiinnostuneet ovat varmaan jo katsoneet kaikki videot Youtubesta, mutta ajattelin koota parhaat ja lisätä ne linkiksi tänne.
Tässä siis niitä:
 
http://www.youtube.com/watch?v=0PvRa70E0J4 (osa 1)
http://www.youtube.com/watch?v=RHqg4Z4gx8s (osa 2)
http://www.youtube.com/watch?v=HA3YLTU7vu4 (osa 3)
 
http://www.youtube.com/watch?v=m2pK_-Icacg
 
http://www.youtube.com/watch?v=CjD0EkFJjRU
 
http://www.youtube.com/watch?v=QoPu8gvDDfQ
 
Itse ainakin aion vähintään käydä kokeilemassa musaliikkeessä. Ja jos saundit vastaa odotuksia, kuten noissa clipeissä, niin kyllä hankintaan menee.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «