Aihe: keyboardin speaker outista -> lineout
1
htm
28.03.2009 14:31:56

Mulla on vanha sähköurku, jossa ei ole linjaliitäntää. Ainoastaan kuuloke- ja 4 ohm ext. speakerliitäntä. Haluaisin kuitenkin saada pelistä ulos linjatasoista signaalia.

Olisiko keinokuorma- tms tyylinen ratkaisu paras? Entö toteutus. Riittääkö tehovastus maahan tuohon kaiutinlähtöön, vai mitä? Pääte on pienitehoinen (olisko 15W) trankkupääte.

Vai kannattaisiko kuitenkin harkita vehkeen oman päätteen ohittamista.
Kyseiseen peliin ei ole kytkistä, joten en mielellään lähtisi sorkkimaan sisuksia sokkona.
wilo
28.03.2009 16:27:18
htm: Mulla on vanha sähköurku, jossa ei ole linjaliitäntää. Ainoastaan kuuloke- ja 4 ohm ext. speakerliitäntä. Haluaisin kuitenkin saada pelistä ulos linjatasoista signaalia.

Saiskoon tosta kuulokeliitännästä ihan vastusten tahi potikoiden kans pelaamalla helposti linjatasoista? Ite oon käytelly kuulokeliitäntää hätätapauksessa linjaan ihan siltäänkin, säätäny vaan tason alhaseks...

28.03.2009 21:28:03

Tuon voi tehdä jännitteenjakajalla kaiuttimen rinnalle kahdella vastuksella. Katso http://www.ampwares.com/schematics/twin_reverb_sf_135_schem.pdf

Kytkentäkaavion oikeassa ylälaidassa on 22K/270R jännitteenjakajalla tehty kaiuttimen rinnalla oleva linjalähtö.
Illu
28.03.2009 21:35:27
Itselläni Flextone kitarakombossa tuo kuulokeliitäntä toimii ihan hyvin line out liitäntänä. Volume pitää olla ohjekirjan mukaan jossain puolenvälin tietämillä, korkeintaan kello 1 asennossa muistaakseni. Eli olen kytkenyt Flexun stereopiuhalla kuulokeliitännästä äänikortin line in liitäntään ja äänittelyt ovat sujuneet ongelmitta.
htm
28.03.2009 21:56:55

Juup, ole kuulokeliitäntää toki kokeillut ja keikallakin käyttänyt. Valitettavasti sieltä tulee aika lailla kohinaa mukaan, kun signaalia joutuu vahvistamaan. On ollu pakko vettää se todella rankan noisegaten läpi. Ja soundihan siitä kärsii.

Mä olen muuten käsittäny, että linjasignaalissa ja kuulokesignaalissa on jotain eroa... impedanssi kenties?

Flexu II löytyy talosta ja ominaisuus on tuttu. Sehän on käsittääkseni suunniteltu niin.

VesaK: Tuon voi tehdä jännitteenjakajalla kaiuttimen rinnalle kahdella vastuksella. Katso http://www.ampwares.com/schematics/twin_reverb_sf_135_schem.pdf

Kytkentäkaavion oikeassa ylälaidassa on 22K/270R jännitteenjakajalla tehty kaiuttimen rinnalla oleva linjalähtö.

Mikäs noiden vastusten tehonkeston pitäis olla?
VesaK
29.03.2009 22:23:45

Mikäs noiden vastusten tehonkeston pitäis olla?

Puoli wattiset riittävät mainioisti.
s151669
30.03.2009 07:52:31

htm: Juup, ole kuulokeliitäntää toki kokeillut ja keikallakin käyttänyt. Valitettavasti sieltä tulee aika lailla kohinaa mukaan

Okei, siis oikea ongelma oli kohina. 99% varmuudella laitteesi kuulokeliitäntä on tehty vastusjaolla kaiutinliitännästä. Vastaavan toteuttaminen ulkoisena ei ratkaise kohinaongelmaa - valitan. Metallikalvovastuksia käyttämällä saattaa hyvällä tuurilla vähentää kohinaa ihan vähän, mutta luultavasti pääosa kohinasta tulee kuitenkin siitä pääteasteesta eikä vastusjaosta.

Linjalähdölle sopivaa paikkaa haeskelemaan, sanoisin.
Jyrki
htm
30.03.2009 08:39:30

s151669: Okei, siis oikea ongelma oli kohina. 99% varmuudella laitteesi kuulokeliitäntä on tehty vastusjaolla kaiutinliitännästä. Vastaavan toteuttaminen ulkoisena ei ratkaise kohinaongelmaa - valitan. Metallikalvovastuksia käyttämällä saattaa hyvällä tuurilla vähentää kohinaa ihan vähän, mutta luultavasti pääosa kohinasta tulee kuitenkin siitä pääteasteesta eikä vastusjaosta.

Linjalähdölle sopivaa paikkaa haeskelemaan, sanoisin.

Hmm, vehkeen oma kaiutin ei kuitenkaan kohise mainittavasti. Pitäiskö mun nyt sitten kuitenkin tutkiskella sisuksia ja etsiä paikka etusen ja päätteen välistä? Tai ehkä mä vaan mikitän sen laitteen oman kajarin...
s151669
30.03.2009 09:34:35

htm: Hmm, vehkeen oma kaiutin ei kuitenkaan kohise mainittavasti.

Ootko laittanut korvan kaiuttimeen ? Toistaako kaiutin diskanttia ? Mitä
tapahtuu, kun vain vähän kohiseva signaali vaimennetaan ja vahvistetaan uudelleen ?
Jyrki
jurpontor
30.03.2009 13:22:42
"Te ette osaa." -- Tattarisuon konttorin katsastusmies
s151669
30.03.2009 15:08:22

htm: Kyseiseen peliin ei ole kytkistä, joten en mielellään lähtisi sorkkimaan sisuksia sokkona.

Semmoinen tuli mieleen, että todennäköisesti hyvä ja helposti löytyvä paikka linjalähdölle on volumepotikan jaloissa. Jos otat liu-un nastasta yhden kilon 1% metallikalvovastuksella haaran, saat säädettävän linjalähdön. Vastaavasti kuumasta päästä yhden kilon vastuksen läpi saat kiinteätasoisen lähdön.
Jyrki
htm
31.03.2009 14:42:34

s151669: Semmoinen tuli mieleen, että todennäköisesti hyvä ja helposti löytyvä paikka linjalähdölle on volumepotikan jaloissa. Jos otat liu-un nastasta yhden kilon 1% metallikalvovastuksella haaran, saat säädettävän linjalähdön. Vastaavasti kuumasta päästä yhden kilon vastuksen läpi saat kiinteätasoisen lähdön.

Tämä kuullostaa järkevältä. Täytyypä kokeilla. Kiitti!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)