Aihe: Akustisen tasotutkinnot
1 2 3
wedevirtanen
28.03.2009 01:27:39
Tonski: Syvimmät anteeksipyyntöni siitä että tein topikin äkkiä tiedon tarpeessa ajattelematta sitä miten joku voi todellakin tehdä pienestä kirjoitusvirheestä noin suuren haloon. Musiikkiopistolla ei ole akustiselle teräskieliselle käsittääkseni erillisiä tasotutkintoja, ja sähkökitara on erikseen, niin mikähän lie jäänee jäljelle? Enkä muuten ole ikinä nähnyt kenenkään kirjoittavan flamenco - kitara, millaisissa erikoissanoissa tulee väli viivan molemmille puolille? Liekkö sitä kielen rappiota..

Taas vois aina ennen kirjoitusta miettiä mitkä on aiheen kannalta oleellisia asioita, tämä tuskin oli.

Akustinen kitara se on klassinenkin kitara.
Peace and love brothers and sisters!
wedevirtanen
28.03.2009 20:41:49
Gotnine: Onhan se, mutta harvemmin sitä törmää esim. "akustisen pianon tasosuorituksista" puhumiseen, tai "akustisen saksofonin"...

Joo, mutta luulis konservatoriossa ymmärtävän kertoa klassisen kitaran tutkinnosta, jos joku kysyy akustisen kitaran tutkintoa, niinkuin joku kai mainitsi...

Melkeinpä kaikki tietävät, että suomessa ei taida ollakaan akustisen teräskielisen tutkintoa.
Peace and love brothers and sisters!
Gotnine
28.03.2009 22:26:37
wedevirtanen: Joo, mutta luulis konservatoriossa ymmärtävän kertoa klassisen kitaran tutkinnosta, jos joku kysyy akustisen kitaran tutkintoa, niinkuin joku kai mainitsi...

Melkeinpä kaikki tietävät, että suomessa ei taida ollakaan akustisen teräskielisen tutkintoa.

Onko sitten sähköisen teräskielisen tutkintoja?...

No; "akustinen" kitara on melko suhteellinen käsite, "klassinen" taas ei. Music Televisionissa pyörii "Un-plugged"-sarja, vaikka kaikki soittimet ovat liitetyt mikrofoneihin...
stratovaari
31.03.2009 19:45:25
Mielenkiintoista rönsyilyä...

Vaikka mennäänkin ohi alkuperäisen aiheen, on näitä nimityksiäkin välillä terveellistä miettiä.
Minä pitäisin kyllä itse oman oppiaineeni nimenä mielummin akustista, kuin klassista kitaraa, mutta valtuuteni eivät tietenkään nimenmuutokseen riitä. Eikä edes kaikkien suomalaisten kitaristien tahto riittäisi vakiintuneen nimikäytännön muuttamiseen (eikä siihen yksimielistä kantaa taatusti löytyisikään).

´Klassinen kitara´ - nimitys nimittäin johtaa ajatukset väistämättä klassiseen musiikkiin, vaikka klassisella tekniikalla voi soittaa ihan kaikkea muutakin ja soitetaankin (- no rokkiin se ehkä ei hevillä taivu...). Useampaankin kertaan olen selittänyt tätä asiaa eri syistä sitä kyseleville.

Sanat ovat monimrkityksisiä, klassisellakin on laajempia ja suppeampia merkityksiä, joita kaikki eivät tunne. Akustinen kitara kattaa mielestäni kaikki ne, jotka eivät ole sähkökitaroita, jolloin se sopisi kyllä nimeksi, kun kuitenkin soitetaan kaikenlaista musiikkia - sointukompeista fuugaan.
Tonski
31.03.2009 21:40:06

stratovaari: Mielenkiintoista rönsyilyä...

Vaikka mennäänkin ohi alkuperäisen aiheen, on näitä nimityksiäkin välillä terveellistä miettiä.
Minä pitäisin kyllä itse oman oppiaineeni nimenä mielummin akustista, kuin klassista kitaraa, mutta valtuuteni eivät tietenkään nimenmuutokseen riitä. Eikä edes kaikkien suomalaisten kitaristien tahto riittäisi vakiintuneen nimikäytännön muuttamiseen (eikä siihen yksimielistä kantaa taatusti löytyisikään).

Klassinen kitara - nimitys nimittäin johtaa ajatukset väistämättä klassiseen musiikkiin, vaikka klassisella tekniikalla voi soittaa ihan kaikkea muutakin ja soitetaankin (- no rokkiin se ehkä ei hevillä taivu...). Useampaankin kertaan olen selittänyt tätä asiaa eri syistä sitä kyseleville.

Sanat ovat monimrkityksisiä, klassisellakin on laajempia ja suppeampia merkityksiä, joita kaikki eivät tunne. Akustinen kitara kattaa mielestäni kaikki ne, jotka eivät ole sähkökitaroita, jolloin se sopisi kyllä nimeksi, kun kuitenkin soitetaan kaikenlaista musiikkia - sointukompeista fuugaan.

Tästä ihan samaa mieltä. Lisäksi kuten sanoin, musaopistoilla ei ole teräskielisille akustisille kitaroille omia tasosuorituksiaan, ja sieltä kysyessäni "akustisen kitaran" tasotutkintojen vaatimuksista kansliasta, ei kukaan kysynyt toista kertaa mistä oli kyse.
mll
31.03.2009 22:23:05

Onhan kansanmusiikkipuolella mahdollista tehdä teräskielisellä kitaralla tutkintoja.
Gotnine
01.02.2010 00:03:51
Tässä nyt sitten mustaa valkoisella kaikille uteliaille:
http://dms.musiikkioppilaitokset.org/index.php?group=115
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)