Aihe: Basarin kompressointi nauhoittaessa
1 2 3
Grave
24.03.2009 14:52:02

Hei!

Kyselisin, että onko täällä porukalla hyviä kokemuksia mikitetyn basarin nauhoittamisesta kompressorilaitteen läpi dynaamikan tasaamiseksi? Ennen basarin dynamiikka on hoitunut tasaiseksi nauhoittamalla suosiolla pelkkä triggeröity basarisoundi, mutta kokeiltuani koenauhoittaa mikittämällä soundi oli huomattavasti parempi kuin moduulista saatava "kurkkupurkkisoundi".

Mikitettäessä dynamiikka iskuissa vain tahtoo hieman vaihdella. Ei mitenkään huomattavasti, sillä kaikki iskut kuuluu kyllä ja erottuu, mutta kuitenkin tarkkaan kuunnellessa nauhoitusta huomaa pienen eron äänenvoimakkuudessa nauhoitettavien biisien eri osissa. Esimerkiksi biisien osissa joissa poljetaan 16- tai 32-osa-tuplabasarikuvioita on äänenvoimakkuus aavistuksen vaimeampi kuin kohdissa, joissa on ilmavampi komppi ja vain yksittäisiä basarin iskuja.

Käytettävissä olisi bändimme laulajan Behringer Composer Pro räkkilaite, jonka kautta vetäisin mikitetyn basarisoundin Fostexin VF-160-raituriin.

En ole tuota viritystä vielä kokeillut, mutta hermojen säästämiseksi ajattelin kysellä onko täällä kokeneemmilla äänittelijöillä hyviä vinkkejä tai hyväksi havaittuja preset-säätöjä mistä voisi lähteä testailemaan eteenpäin.

Kompressoida voisi toki aina jälkikäteenkin, mutta koska 16-raiturissani on mahdollista käyttää yksittäisen raidan jälkikompressointia vain muutamaan yksittäiseen raitaan, niin mielellään haluaisi hoitaa basarin kompressoinnin etukäteen, niin jäisi muihin soittimiin vielä pelivaraa kompressoida jälkikäteen.

Kaikki vinkit on tervetulleita, ja olisin niistä kovasti kiitollinen!
no se .. näin ja nii. on muutki. ehh totaniin ää se asia on mutta mä teen, itse asioita, oli se sitten öö.. negatiivista, ynnämuuta niin.. se tekee siitä sen.
Niq
24.03.2009 15:22:34

Varmaan pääset parhaaseen lopputulokseen jos kompuroit sen jälkikäteen vaikka tuon composerin kautta toiselle raidalle. Tällöin rumpalin ei tartte vetää biisiä uusiks kun kompuran säädöt oli persiillään. Kompuran säätöjä on hankala sanoa suoraan kuulematta, mutta lähdet suht lyhyestä attackista ja releasesta liikkeelle, ratio saa olla jotain 3:1. Säätämällä ja kuuntelemalla löytyy sopivat. Kannattaa myös tsekata netistä tutoriaaleja aiheesta.
"I have a cunning plan" -Baldrick
jannu
24.03.2009 15:29:44
Joo on kokemusta ja toimii, jos vaan on asiansa ajavat vehkeet hommaan.

Ja jos heviä kerran tehdään, niin kyllä ennemmin pidempää attackia haetaan kompuran asetuksiin, että napsua saa mukaan.

Mutta lähtökohtaisesti voisi miettiä, voisko soittaa paremmin, vai haittaako se pieni dynamiikka yleensäkään oikeasti niin paljon? Ja jos on pelkästään siitä lätinästä kiinni, niin miksatkaa bassarin sekaan samplesta pelkkää napsua. Tai sitten etsitte yleensäottaen paremman samplen kuin mikä on aiemmin ollut käytössä.

Siinä mun pari senttiä, puhtaasti mielipidepohjalta.
"Hi Wuss-man! We love you Batman!"
Grave
24.03.2009 15:52:25

Varmaan pääset parhaaseen lopputulokseen jos kompuroit sen jälkikäteen vaikka tuon composerin kautta toiselle raidalle. Tällöin rumpalin ei tartte vetää biisiä uusiks kun kompuran säädöt oli persiillään.

Kappas, miten en tuota tullut ajatelleeksi. Pitääkin heti testata, kiitti vinkistä!

Kompuran säätöjä on hankala sanoa suoraan kuulematta, mutta lähdet suht lyhyestä attackista ja releasesta liikkeelle, ratio saa olla jotain 3:1. Säätämällä ja kuuntelemalla löytyy sopivat. Kannattaa myös tsekata netistä tutoriaaleja aiheesta.

Juurikin näin, testailemaan joutuu uuden jutun kanssa aina. Jostain tommosista arvoista voisi varmaan lähteä sitten ainakin räpläämisessä liikkeelle.

Mutta lähtökohtaisesti voisi miettiä, voisko soittaa paremmin, vai haittaako se pieni dynamiikka yleensäkään oikeasti niin paljon? Ja jos on pelkästään siitä lätinästä kiinni, niin miksatkaa bassarin sekaan samplesta pelkkää napsua. Tai sitten etsitte yleensäottaen paremman samplen kuin mikä on aiemmin ollut käytössä.

Ei se dynamiikkavaihtelu niin suurta ole että se suoranaisesti vielä haittaisi tai homma kaatuisi siihen suoraan mikitettynäkään. Kyllä jo tollasenaankin saisi homman toimimaan riittävästi, MUTTA aina yleensä käy niin, että perfektionistina haluaisi nysvätä ihan loputtomiin tollasten pikku detaljienkin kanssa :) . Voisi toki muuten heittää rinnakkain mikitetyn ja trigatun raidan, mutta raidat loppuu kesken, kun on jo kaikki kahdeksan yhtäaikasta raitaa käytössä. Toki jos vielä metsästäis ADAT:in niin vois saada enempi inputteja nauhalle... Pitää laittaa harkintaan.
no se .. näin ja nii. on muutki. ehh totaniin ää se asia on mutta mä teen, itse asioita, oli se sitten öö.. negatiivista, ynnämuuta niin.. se tekee siitä sen.
jannu
24.03.2009 16:40:24
Grave:

Juurikin näin, testailemaan joutuu uuden jutun kanssa aina. Jostain tommosista arvoista voisi varmaan lähteä sitten ainakin räpläämisessä liikkeelle.

Mutta oikeasti, sitä attackia ennemmin isolle kuin pienelle. Muuten voi hävitä napsu tyystin.
"Hi Wuss-man! We love you Batman!"
Antti1
24.03.2009 17:05:07 (muokattu 24.03.2009 17:09:37)
jannu: Mutta oikeasti, sitä attackia ennemmin isolle kuin pienelle. Muuten voi hävitä napsu tyystin.

Jepjep. Tuollatavoin saa sitä iskua korostettuakin tarvittaessa. Säätää attackin niin pitkäksi, että pelkkä sointi litistyy, vetää sen rajusti kasaan ja sitten vetäsee vielä limitterin läpi koko systeemin kakuksi. Siihen vielä raju eq (mieluusti leikkelee ne huonot ainekset ennen kompressointia pois ja korostaa ennen limitteriä/sen jälkeen, tai näin mä ainakin usein teen) ja aletaan olemaan aikamoisissa naksubasarimeiningeissä. Joku hurja sälli vois laittaa vielä jonkun signaalinmuokkausvempaimen koneella perään ala Dominion/Transient Designer jne, mutta se onkin sit jo aika pahasti ohi aiheesta...

Jokatapauksessa mä jättäisin tuon kompressoinnin äänitysvaiheessa väliin, jos siihen tarvii ohjeita ja arvoja kysellä palstoilta. Silloin on suuri riski pilata se soundi, mutta voihan sitä koittaa.

Mä aloittaisin jostain tän tyylisestä hakemaan sitä kompressointia: attack 50ms, release biisin tempon mukaan, ratio vaikka 5:1. Siitä sitten tresholdia sen verran alaspäin, että alkaa vaikutus kuulumaan kohtuullisen selkeästi. Sen jälkeen kelailet tuon attackin sopivaan kohtaan (tällä määrität kuinka nopeasti iskun jälkeen alat lanaamaan kamaa), kevennät tarpeen mukaan ratiota (tällä määrität kuinka kasaan se soundi vedetään ja toisaalta taas sointia lanatessa sen soinnin määrän) ja haet sopivan vaikutusalueen tresholdilla. Monet pitävät sopivaa tasoa sellaisena, että ollaan vaikutuksen selkeän kuuluvuuden rajoilla, kuitenkin siellä turvallisella puolella. Mun mielestä tuommoista naksusoundia tavoitellessa kuitenkin se kompuran vaikutus saa olla rajumpikin, kun soundista ei haeta luonnollista alunperinkään.

Noita arvoja siis ei sellaisenaan välttämättä kannata käyttää, ne on mun monesti käyttämiä lähtökohtia säädölle. Oon havainnut tuon lähestymistavan itselleni helpoimmaksi ja nopeimmaksi, joku muu voi tykätä jostain muusta keinosta.
Grave
25.03.2009 15:22:44 (muokattu 25.03.2009 15:27:38)

jannu: Mutta oikeasti, sitä attackia ennemmin isolle kuin pienelle.

Pistetään korvan taa tämä myös...

Muuten voi hävitä napsu tyystin.

...because we don't want that to happen :D

Jepjep. Tuollatavoin saa sitä iskua korostettuakin tarvittaessa. Säätää attackin niin pitkäksi, että pelkkä sointi litistyy, vetää sen rajusti kasaan ja sitten vetäsee vielä limitterin läpi koko systeemin kakuksi. Siihen vielä raju eq (mieluusti leikkelee ne huonot ainekset ennen kompressointia pois ja korostaa ennen limitteriä/sen jälkeen, tai näin mä ainakin usein teen) ja aletaan olemaan aikamoisissa naksubasarimeiningeissä.

Kuulostaa ihan järkevältä, EQ:lla onkin saatu soundi ja atakki naksumaan kiitettävästi jo aiemmin, vielä kun pienen kompression saa perään.

Jokatapauksessa mä jättäisin tuon kompressoinnin äänitysvaiheessa väliin, jos siihen tarvii ohjeita ja arvoja kysellä palstoilta. Silloin on suuri riski pilata se soundi, mutta voihan sitä koittaa.

Joo, nimenomaan ajattelin lähinnä kokeilla, mutta mieluummin taidan vaikka kierrätää jo nauhoitettua basariraitaa tuon Composer Pro:n läpi. Ei kuitenkaan halua ihan vituiksi vetää soundia, kun ei lähtösoundi ole kuitenkaan ole vielä liian heikko käytettäväksi.

Mä aloittaisin jostain tän tyylisestä hakemaan sitä kompressointia: attack 50ms, release biisin tempon mukaan, ratio vaikka 5:1. Siitä sitten tresholdia sen verran alaspäin, että alkaa vaikutus kuulumaan kohtuullisen selkeästi. Sen jälkeen kelailet tuon attackin sopivaan kohtaan (tällä määrität kuinka nopeasti iskun jälkeen alat lanaamaan kamaa), kevennät tarpeen mukaan ratiota (tällä määrität kuinka kasaan se soundi vedetään ja toisaalta taas sointia lanatessa sen soinnin määrän) ja haet sopivan vaikutusalueen tresholdilla. Monet pitävät sopivaa tasoa sellaisena, että ollaan vaikutuksen selkeän kuuluvuuden rajoilla, kuitenkin siellä turvallisella puolella. Mun mielestä tuommoista naksusoundia tavoitellessa kuitenkin se kompuran vaikutus saa olla rajumpikin, kun soundista ei haeta luonnollista alunperinkään.

Testailenpa tuollaista lähestymistapaa. kiitos vinkistä!
Cornflake
25.03.2009 16:01:12
Grave: perfektionistina haluaisi nysvätä ihan loputtomiin tollasten pikku detaljienkin kanssa :)

Tää lause tohon behkun laatikkoon yhdistettynä kuulostaa aika ristiriitaiselta...

Anyways. Koita tosiaan duunaa se kompressointi perästä. Pidempi atakki juu. Ja releaseakin on helppo säätää sitten kun pääsee kuunteleen sitä raitaa ja säätään. Kandee kuunnella ne releaset sekä siellä yksittäisissä, että nopsemmissa(tupla)kohdissa. Melkein noista jälkimmäisistä aloittaisin ton säädön... Liian pitkä saattaa puurottaa nopsassa poljennossa.

Tää behkun haukunta johtuu siitä, että yhtään hyvää b:n kompuraa en ole tavannut. Onko tossa geitti? Jos on, niin tyyppaa sitäkin. Jos on limiteri lopussa, niin tyyppaa sitäkin:-)

DBX:n 166xl:llä oon saanut mielestäni ihan ok jälkeä mikserissä lennossa summatulle treeninauhalle. Hyvä gate, hyvä kompura ja limiteri perässä.
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
dewil
25.03.2009 16:09:21

Behringer ja Alto eivät valmista kompressoreja.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Timo JM
25.03.2009 16:30:07 (muokattu 26.03.2009 17:09:12)

Bassari eroaa monista muista sen verran, että sitä voi käsitellä aika ronskisti. Jos halutaan sitä atakkia kuuluviin niin usein joku 10-20:1 ratio toimii erittäin hyvin.

EDIT:
Tää koski siis miksaamista.
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido |
Grave
26.03.2009 12:32:47

Grave: perfektionistina haluaisi nysvätä ihan loputtomiin tollasten pikku detaljienkin kanssa :)

Tää lause tohon behkun laatikkoon yhdistettynä kuulostaa aika ristiriitaiselta...

Hehee! Niinhän se tietysti kuulostaakin, mutta ottakaa vaikka nyt huumorin kannalta! Ehkä paremmin sanottuna tarkoitin lähinnä, että haluaisin nysvätä uteliaisuuttaan ainakin eri mahdollisuudet läpi niillä vermeillä mitä käsillä on :)

Tää behkun haukunta johtuu siitä, että yhtään hyvää b:n kompuraa en ole tavannut. Onko tossa geitti? Jos on, niin tyyppaa sitäkin. Jos on limiteri lopussa, niin tyyppaa sitäkin:-)

Joo, kyllä limiter ja gate löytyy kyllä, pitää toki sitten näitäkin säätöjä koittaa hiplata...

Behringer ja Alto eivät valmista kompressoreja.

Siis tämmöinen laite on kyseessä:
http://www.soundonsound.com/sos/Mar03/articles/behringercomposer.asp

En tiedä nyt sitten onko tämä virallisemmin tai täsmällisemmin ilmaistuna kompressori, dynamiikka prosessori vai mikä :) , mutta tällainen kuitenkin pyörii treenikämpän nurkissa tarpeettomana, ja ajattelin ainaskin kokeilla löytää sille jonkin sortin hyötykäyttöä nauhotellessa...
Grave
26.03.2009 13:27:31

Taisi olla vähän pilkkaa ko. merkkien laatua yms. kohtaan ennemminkin. Kyllä se kompura/limitteri/gate/expander/de-esser on, muttei välttämättä mitenkään legendaarisen kuuloinen.

Hehee! Joo tiedän kyllä että Behringer/Millenium/T-bone ym. brändit on aina hieman tulenarkoja proommille alan harrastajille. Kunhan vehje nyt ajaa asiansa omaan amatööriäänittelyyn (eli litistää sen verran minkä tarvii), niin se riittää mulle. Toki muukin äänityskalusto saisi olla todella paljon laadukkaampi jos olisi vakavampi äänittelijä tai/ja haluaisi edes lähelle ammattistudiosoundia. Omiin nauhotteluprojekteihin toistaseksi tosin riittää hieman Lo-Fimpikin lähestymistapa.
Antti1
26.03.2009 13:50:17
Joo, eikä tuollainen "huonompien" työkalujen käyttö oo sinänsä keneltäkään pois. Oppiipahan noillakin sen perusjutun ja jos sitten iskee kipinä hankkia parempaa roipetta, niin on varmaan jo jonkinlainen näkemys edes siitä miltä sen uuden laitteen ei tule kuulostaa. :) Halvalla on hyvä aloitella.
"I did not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB
dewil
26.03.2009 14:07:27

Niin siis sitä just meinasin, ettei ne tee oikein mitään dynaamista lyttäystä, tai ainakaan niin kuten kompressointi yleensä mielletään.
Toisin sanoen ihan paskoja vehkeitä.
Mulla ei oo siis itseisarvollisesti mitään halpoja vehkeitä vastaan, kunhan ne toimisivat edes jossain määrin. Esimerkkinä mainittakoon Alesiksen microlimiter, mi ompi loistava hintaisekseen.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Grave
26.03.2009 14:23:46

Joo, en itsekään automaattisesti laita hintalapun tai merkin perusteella laitteita automaattisesti mihinkään arvojärjestykseen, ilman minkään sortin omaa kokemusta. Vaikka joidenkin halpabrändien kohdalla suhtaudunkin lähtökohtaisesti hieman varauksella.

Laitan toki harkintaan ehdottamasi vermeen, mikäli omaa rahaa kompressoriin joskus lähitulevaisuudessa laitan, mutta sosistelen nyt toistaiseksi sitten sitä mitä treenikämpän nurkissa pyörii...
Groovi
26.03.2009 14:47:44
Kyllä monessa varsinkin vähän vanhemmassa keskikastin ääniraudassa on ihan hyvä soundi. Ei siltä voi kuitenkaan mitenkään välttyä, etteikö hintalappu ja laatikosta ulos tuleva soundi eläisi keskenään jonkinlaisessa symbioosissa.

Halvassa raudassa on juuri se keskeinen ongelma, että ne jokseenkin tekevät asioita luvatulla tavalla teknisessä mielessä, mutta siitä kun ei ole mitään hyötyä puhuttaessa puhtaasti laitteen soundista. Eiväthän ne markkinamiehet varsinaisesti valehtele, koska jos se on kompressori, niin kyllä se silloin signaalia kompressoi. Kuulostipa se sitten miltä tahansa.

Esimerkiksi voisi ottaa vaikkapa etusteet. Kyllähän sekä Neven että Behringerin laatikot tekevät sen mitä manuaali lupaa - eli esivahvistavat signaalin, mutta yhtäläisyydet kuitenkin loppuva siihen. Jokainen ymmärtää että kyseessä ei todellakaan ole 2 samanlaista laitetta, ja juuri se spekseissä näkymätön soundiero on se kaikkein oleellisin ero laitteiden välillä. Ja sitähän ne kaiken maailman kamankerääjät tavoittelevat metsästäessään juuri jotain tiettyä laitetta.
Ennen oli mahtavia bändejä mutta vaatimatonta tekniikkaa. Nykyään on mahtavaa tekniikkaa mutta vaatimattomia bändejä.
StJerky
26.03.2009 15:56:14 (muokattu 26.03.2009 15:56:50)
dewil: Behringer ja Alto eivät valmista kompressoreja.

Minulla on varmaan yksi Behringerin ensimmäisistä kompressoreista. Ostin sen käytettynä 80-90-luvun vaihteessa ja nyt huomasin että tänä vuonna Uli juhlii 20-vuotisjuhliaan.

Vintage Behku?
Cornflake
26.03.2009 21:53:59
Grave: Hehee! Joo tiedän kyllä että Behringer/Millenium/T-bone ym. brändit on aina hieman tulenarkoja proommille alan harrastajille.

En mä ainakaan allekirjoita tota. Noilta löytyy kaikilta paljonkin käyttökelpoista, jopa helvetin hyvin asiansa ajavaa.

Behkun kompurat ei vaan kuulu tohon joukkoon. Niistä ei ole saanut ikinä mitään järkevää ulos, mieluummin ilman. Kokeile jotain edes pikkasen parempaa niin hiffaat.
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
mhelin
26.03.2009 22:39:20 (muokattu 26.03.2009 22:40:32)
Tuo MDX8000 multiband kompura olisi mielenkiintoinen laite:

http://www.geocities.com/xcvxcv65/b … ue-behringer-compressor-limiter.htm

Jos sellaisen haluaa niin siitä joutuu vieläkin maksamaan muutaman satasen (listahinta oli 1993 jenkeissä jotain $1399 luokkaa).

Itselläni on joskus opiskeluaikoina hankittu MDX2100 joka toimii, mutta vaatisi pientä modausta jotta siitä saisi kaiken irti. Paperilla (=kytkentäkaaviona) ihan ok laite, mutta huonot komponentit pilaavat saundin. Tuossa MDX2100:ssa on esim. DBX:n osia (VCA ja RMS detektori), oparit ja konkat vaan ovat erittäin huonolaatuisia, samoin virtalähde.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)