Aihe: Jazzleadin salat
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Ambitus
25.03.2009 20:07:34

BigPapa: Must Kämäräinenkin kannattaa mainita.

Kämäräisellä taisi olla enemmän countryyn liittyviä juttuja tuolla Rockwayn puolella. Kannattaa kyllä tsekata sekin jamppa. Ei oo mikään turha pilittäjä sekään.
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? Ja mikset tulisi tänne soittamaan nopeasti?!?!
Heka123
25.03.2009 20:14:13
Lievä offtopic kysymys joka on vielä hieman tyhmä, mutta kysynpä silti kun on jäänyt vaivaamaan: Mitä skaaloja yleensä käytetään fuusioJazzissa?
Lasketaanko viina musiikkitarvikkeeksi? - kassper Musiikkimakuni on outo, mutta itsehän olen täysin normaali
kimurantti1
25.03.2009 20:21:00
Heka123: Lievä offtopic kysymys joka on vielä hieman tyhmä, mutta kysynpä silti kun on jäänyt vaivaamaan: Mitä skaaloja yleensä käytetään fuusioJazzissa?

Heh, ihan niitä samoja kun kaikessa muussakin musassa. Nimeä biisi ja esittäjä, niin kysymykseen on mahdollista vastata.
Heka123
25.03.2009 20:36:22
kimurantti1: Heh, ihan niitä samoja kun kaikessa muussakin musassa. Nimeä biisi ja esittäjä, niin kysymykseen on mahdollista vastata.

no esim. Alex Hutchingsin Summer of Love ja Feeling Fine biisien skaalat kiinnostas
Lasketaanko viina musiikkitarvikkeeksi? - kassper Musiikkimakuni on outo, mutta itsehän olen täysin normaali
Heka123
25.03.2009 21:21:08
Jucciz: Näin juuri.

B. B. King käyttää ihan samoja säveliä ja asteikoita kuin Randy Rhoads tai vaikkapa Dimebag Darrell, vaikka miehet soittavat/soittivat aika erilaista musiikkia. Tästä näkökulmasta on jotenkin tyhmää kysyä, mitä skaalaa kannattaisi soittaa, jotta soitto kuulostaisi joltain tietyltä musatyyliltä. Esim. rohkea kromatiikan viljely ei tee musiikista jazzia, jos se ei kuulosta oikeasti jazzilta.

Fraseeraus on vähintään yhtä tärkeä asia kuin nuottivalinnat, ja lisäksi soundipolitiikka vaikuttaa paljon mielikuvaan siitä, "mitä tämä nyt on". Mukavasti takakenossa ja kolmimuunteisesti fraseerattu, aavistuksen tumpulla puoliakustisen soundilla tempaistu normaali duuriasteikko kuulostaa paljon enemmän jazzilta kuin turskanpalvontasäröllä eestaas kaahattu kromaattinen asteikko, jossa painotetaan säveliä siten, että kuulokuva on lähimpänä miksolyydinen #4:ää.

Kunkin tyylilajin mestareita kuuntelemalla ja matkimalla oppii paljon enemmän kyseisestä tyylistä kuin kahlaamalla "käytetyimpiä asteikoita" - ne kun eivät vielä selitä, mikä on se suurempi juju minkäkin tyylin takana.

Kiitos! Tästä oli todella apua, mutta nyt tärkeä kysymys: mikä on se suurempi juju fuusiojazzin takana, vai onko koko homman ydin siinä, että se juju pitää itse selvittää ja kokea?
oiva tumpeloinen
25.03.2009 21:27:24
Heka123: Kiitos! Tästä oli todella apua, mutta nyt tärkeä kysymys: mikä on se suurempi juju fuusiojazzin takana, vai onko koko homman ydin siinä, että se juju pitää itse selvittää ja kokea?

Eiköhän se oo just se itse hiffaaminen. Ei musiikkia pysty esittämään millään kaavalla paperilla.
John Titor
25.03.2009 23:13:10 (muokattu 25.03.2009 23:13:59)

Heka123: Kiitos! Tästä oli todella apua, mutta nyt tärkeä kysymys: mikä on se suurempi juju fuusiojazzin takana, vai onko koko homman ydin siinä, että se juju pitää itse selvittää ja kokea?

Se on just yhtä helppoa kertoa sanoin kuin on selittää Mona Lisan juju ihmiselle, joka ei ole taulua ikinä nähnyt. Vaikkapa sokealle ihmiselle. Selitä enste taulu, mietitään sitten miten selittää Mona Lisa.

Kuuntele esmes noista levyistä pääosa läpi: http://digitaldreamdoor.nutsie.com/pages/best_fusion_albums.html , lue mistä tyyleistä musiikki on syntynyt, kuuntele vähän niitä emotyylejä, ja lue aiheesta kirjoitettuja opuksia, sitten saatat pystyä muodostamaan jonkinmoisen käsityksen aiheesta.
Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti.
Bolt Shooter
25.03.2009 23:20:11 (muokattu 25.03.2009 23:20:50)
Eiköhän se oo just se itse hiffaaminen

Joku kirjoitti joskus jossain, että levyhyllystä löytyy se totuus, jokaisella on erilainen levyhylly, jokaisella on erilainen totuus. Mikä musatyyli tahansa, minkä haluaa ottaa haltuun, sitä on kuunneltava, paljon. Kun kuuntelee, hiffaa. Se vaatii kärsivällisyyttä.
Itse lähdin aikoinaan perse edellä puuhun ja yritin jatsata moodeilla ja turnaround-jutuilla. Ei olisi tullut lasta eikä paskaa, jollei olisi ollut levyiltä kuunneltavissa loistavia esimerkkejä. En kyllä osaa jatsia nykyäänkään soittaa, mutta osaan kyllä fraseerata paremmin, mitä ikinä sitten yritänkin soittaa. Tärkeintä on siis miten soittaa, ei niinkään, mitä soittaa.
Vita brevis, ars longa, occasio praeceps, experientia fallax, iudicium difficile.
Bolt Shooter
26.03.2009 00:05:04
Vielä haluaisin lisätä ja korostaa, miten tärkeätä on kuunnella oikeaa kanavaa, kun liitetään puheeseen fuusiojazz tai jazz. Mainitaan nyt kuitenkin heti, että esim. arvon herrat John Petrucci, Michael Romeo, Paul Gilbert, tai Guthrie Gowan eivät ole juurikaan jatsiin perehtyneet, joten heistä ei paljoakaan jatsi-iloa irtoa, vaikka taitavia herroja ovat kaikki tyynni. Suosittelen lämpimästi kaikille Michael Breckerin tuotantoon tutustumista, jos jazz ja fuusio kiinnostaa, Breckerin soitosta löytyy kaikki tarvittava. Jos haluaa kuulla vielä kitaristisen ulossoiton evankeliumin, kannattaa kuunnella Allan Holdsworthia, ja nöyrtyä. ;)
Vita brevis, ars longa, occasio praeceps, experientia fallax, iudicium difficile.
antnis
26.03.2009 00:29:50 (muokattu 26.03.2009 00:33:05)
Mitenkään tilulilu-fuusiota dissaamatta olen kyllä sitä mieltä että se jazz-soittamisen salaisuus löytyy Wes Montgomeryltä ja vaikka Grant Greenin Idle Momentsilta ja Bensonin 60-luvun levyiltä. Järkyttävän hyvän threadin olette kyllä saaneet aikaiseksi, ei olisi uskonut ;)
Bolt Shooter
26.03.2009 00:34:56
Varmasti, mutta itse mieluummin sen Grant Greenin sijasta tarjoaisin Joe Passia.
BigPapa
26.03.2009 07:22:46

Bolt Shooter: Varmasti, mutta itse mieluummin sen Grant Greenin sijasta tarjoaisin Joe Passia.

Ai sijasta, miksei kummakki kelpaa?
They say everything can be replaced Yet every distance is not near So I remember every face Of every man who put me here. I shall be released.
John Titor
26.03.2009 10:00:36 (muokattu 26.03.2009 10:01:10)

Bolt Shooter: Vielä haluaisin lisätä ja korostaa, miten tärkeätä on kuunnella oikeaa kanavaa, kun liitetään puheeseen fuusiojazz tai jazz. Mainitaan nyt kuitenkin heti, että esim. arvon herrat John Petrucci, Michael Romeo, Paul Gilbert, tai Guthrie Gowan eivät ole juurikaan jatsiin perehtyneet, joten heistä ei paljoakaan jatsi-iloa irtoa, vaikka taitavia herroja ovat kaikki tyynni. Suosittelen lämpimästi kaikille Michael Breckerin tuotantoon tutustumista, jos jazz ja fuusio kiinnostaa, Breckerin soitosta löytyy kaikki tarvittava. Jos haluaa kuulla vielä kitaristisen ulossoiton evankeliumin, kannattaa kuunnella Allan Holdsworthia, ja nöyrtyä. ;)

Jätäpäs Govan mainitsematta tuossa yhteydessä. Kaveri teki transkriptioita Joe Passin levyistä jo ollessaan 10 vuoden ikäinen, ja 99% jazz-kitaristeista(kin) varmaan myisi sielunsa ja äitinsä pystyäkseen soittamaan niinku G.
Muut nyt eivät todellakaan ole mitään jatsiherroja.

Mun mielestä tärkeää on löytää ne soittajat, joiden tyyli aukeaa jotenkin selkeästi itselle. Mulle ensimmäinen ihan niinku jazz-kitaristi, josta diggasin, oli George Benson, erityisesti vielä groovemman matskunsa kautta. Sitä kautta koko jazz-homma sitten muuttui jotenkin selkeäksi, paljon selkeämmäksi kuin niin että olisin vaan väkisin kuunnellut Grant Greeniä ja Charlie Christiania ja pakottanut itseni pitämään niistä (mitä kyllä aika pitkään yritin, tunnustetaan).
Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti.
BigPapa
26.03.2009 10:05:03 (muokattu 26.03.2009 11:41:16)

John Titor: Jätäpäs Govan mainitsematta tuossa yhteydessä. Kaveri teki transkriptioita Joe Passin levyistä jo ollessaan 10 vuoden ikäinen, ja 99% jazz-kitaristeista(kin) varmaan myisi sielunsa ja äitinsä pystyäkseen soittamaan niinku G.
Muut nyt eivät todellakaan ole mitään jatsiherroja.

Mun mielestä tärkeää on löytää ne soittajat, joiden tyyli aukeaa jotenkin selkeästi itselle. Mulle ensimmäinen ihan niinku jazz-kitaristi, josta diggasin, oli George Benson, erityisesti vielä groovemman matskunsa kautta. Sitä kautta koko jazz-homma sitten muuttui jotenkin selkeäksi, paljon selkeämmäksi kuin niin että olisin vaan väkisin kuunnellut Grant Greeniä ja Charlie Christiania ja pakottanut itseni pitämään niistä (mitä kyllä aika pitkään yritin, tunnustetaan).

Djäängooo!!!!!! Joo eikä pidä poies unhoittaa näitä Sweduhemmojakaan.

Janne Schaffer:
http://www.youtube.com/watch?v=WB6fp3rcZ2o&feature=channel_page

Näissä Jojje Wadenius:
http://www.youtube.com/watch?v=JUQJW2epBFU

http://www.youtube.com/watch?v=0QDNAmsfE3g
They say everything can be replaced Yet every distance is not near So I remember every face Of every man who put me here. I shall be released.
Bolt Shooter
26.03.2009 11:17:05 (muokattu 26.03.2009 11:24:28)
Jätäpäs Govan mainitsematta tuossa yhteydessä

Enkä jätä. ;) Olen kuunnellut suurimman osan Govanin juutuubipläjäyksistä ja niistä ei kauheasti jaska tule esille. Hepun kromaattisia väliääniä kuunnellessa tuli Petrucci mieleen, ei Pass. Itse miellän jazzimprovisoinnin perinnefraasien(bebop-licksit) ja bitonaalisuuden kautta. Govan kuullostaa suurimman osan ajasta diatoniselta, eli jazzkontekstissa aika köykäiseltä. Kuuntelin juuri Youtubesta Govanin Spain-tulkinnan ja luulen, että Chick Coreaa hymyilyttäisi Govanin improvisointi, senverran tylsää tilulilua ilman osoitetta oli ilmassa. Herraa ei tunnu myöskään kiinnostavan tuoda mitenkään esiin viidettä astetta esim. dominanttidimeillä tai superlokrisella. Jos vertaat Govanin ja vaikkapa Scott Hendersonin Tribal Tech-ajan soittoa, ymmärrät, mitä tarkoitan. Hirmuisen taitava kaveri omassa lajissaan G on, mutta ei jazz.
Bolt Shooter
26.03.2009 11:34:28
Jojje Wadenius vasemmalla

Steely Dan-pätkässä se vasemmanpuoleinen kitaristi on Jon Herrington. Sori, pakko oli oikaista. ;)
Jucciz
26.03.2009 11:35:51
Ei Govan mikään jazzkitaristi ole, vaikka kromatiikkaa ja "ulossoittoa" osaakin soitossaan käyttää. Oikeiden jazzkitaristien palavasta halusta kyetä soittamaan kuten Govan olen myös rankasti eri mieltä. Govan on kova luu, mutta niin on kovat jazzkitaristitkin - ainoastaan eri kontekstissa.

Tuskinpa Metheny, Scofield tai vaikka Benson möisi mummoaan Govanin soittotaidoista.
BigPapa
26.03.2009 11:36:39 (muokattu 26.03.2009 12:30:31)

Bolt Shooter: Steely Dan-pätkässä se vasemmanpuoleinen kitaristi on Jon Herrington. Sori, pakko oli oikaista. ;)

Joo sori - hehän ovat kuin kaksi marjaa...8)..no on se Jojjekin vedelly Dan ukkojen kaa...vanhalla on huono näkö ja lasit kateissa....seli seli...8DDD

No täs on Jojje hiukka nuorempana ja meiän oma komppipari...Aaltonen ja Pohjola

http://www.youtube.com/watch?v=gjcI21SSDsI

Tää on kans aika mielenkiitoinen kaveri, 8 kielinen custom strato,täh!!!

http://www.youtube.com/watch?v=MD5XATuZ0Ew

Lisätääs vielä tää:

http://www.youtube.com/watch?v=Zk9ThZTc85M&feature=related
arc
26.03.2009 12:01:25
Jos täysi untamo jazzin alalla pistää tähän pari lyhyttä nauhoittamaansa alkeellista "jazz"-improsooloa, niin kykeneekö alan gurut kertomaan, ollaanko ns. oikealla suunnalla.

Teoriat oon vuosia sitten opiskellut klassisessa musiikissa, mutta alotettuani kitaransoiton paljon myöhemmin sen jälkeen, en ole oikeen jaksanut soveltaa sitä soittoon. Luotan lähinnä vain korvaan. Jazzissa ei tällä konstilla ilmeisesti kovin pitkälle pötkitä?

http://users.metropolia.fi/~sandrg/biisi/jassia.mp3
http://users.metropolia.fi/~sandrg/biisi/jeneveuxpastravailler.mp3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)