Aihe: Reverb - Pedaali vai räkkilaite?
1
petrip
24.03.2009 21:26:49
Aika lailla olen noita kartoittanut. Oma suosikki netin perusteella olisi Hardwire RV-7. Samaan hintaan tosin saa jo räkkilaitteitakin, mutta en ole aivan vakuuttunut niistä. TC:n G-Sharp on jopa edullinen, mutta joillakin näyttää olleen ongelmia sen kanssa. Hintaluokka max n. 200 euroa.

Kiitos kommenteista etukäteen.
Hotlicks
24.03.2009 21:58:17
KYLMÄ KAHVI KAUNISTAA, MUTTA MAHA EI KESTÄ NIIN PALJON KUIN NAAMA VAATIS.
aalataur
25.03.2009 11:48:56 (muokattu 25.03.2009 11:54:32)

TC:n G-Sharp on jopa edullinen, mutta joillakin näyttää olleen ongelmia sen kanssa. Hintaluokka max n. 200 euroa.

Minulla on G-Sharp ja loistava vehje, tosi hyvät soundit. Saat kaksi efektiä päällekkäin (yhden kaiun + yhden delayn/choruksen/flangerin/phaserin tms.) ja voit tallentaa ne muistipaikkoihin jotka tuskin loppuvat kesken. Säätäminen on helppoa ja havainnollista, missään valikoissa ei tarvitse pomppia vaan potikoita ihan fyysisesti kääntämällä muutat eri arvoja.

Ainoita miinuksia on, että kun kytket delayn päälle, se tulee pienellä viiveellä. Eli soundi ei katkea, mutta delay tulee ehkä sekunnin myöhässä joten se pitää pistää vähän ennakolla päälle. Joitakin tämä hirveästi häiritsee, itseäni ei tippaakaan. Muissa efekteissä ei ole tuota ongelmaa, ainoastaan delayssa.

Toinen on se että olen kuullut että laite voi olla herkkä hajoamaan, mutta kun ostat Thomannilta niin saat 3 vuoden takuun:

http://www.thomann.de/fi/tc_electronic_gsharp.htm

Itselläni oli ennen Bossin RV-5 reverb -purkki ja soundeiltaan G-Sharp ei häviä sille yhtään. Lisäksi G-Sharpissa kaikujakin on puolet enemmän + saman verran noita muita efektejä. Ja tuo Bossin purkki oli kalliimpi kuin G-Sharp.

Tietysti olisi hyvä että sulla olisi jokin midilankku tai TC Electronicin oma G-switch: http://www.thomann.de/fi/tc_electronic_gswitch.htm

Ilman tuollaista ei laitteella oikein tee mitään livesoitossa, kun ei voi vaihtaa muistipaikkoja jalalla. Itselläni on Behringer FCB 1010 jolla vaihdan muistipaikkoja lennosta:

http://www.thomann.de/fi/behringer_fcb_1010.htm

G-Sharpissa on myös killdry-toiminto siltä varalta että sellaista tarvii.

Paitsi että G-Sharpissa on hyvät kaiut, se täyttää muutenkin mun efektitarpeet täydellisesti kun ennestään löytyy jo wah ja särö. Muuta en tarvitse, ja osa G-Sharpinkin efekteistä jää käyttämättä.
Nacher
25.03.2009 13:10:20
G-Sharpin efektien laatu on todellakin erinomainen, etenkin hintaansa nähden. Omani tosin hajosi parisas vuodessa, mutta ilmeisesti se on niillä laitteilla vähän tapana. Takuu kannattaa olla.
Antti1
25.03.2009 16:28:10
superfly: Kuinkas G-Sharp toimii ilman efektilenkkiä kitaran ja vahvarin välissä? Hinta houkuttaisi. Itse olen aina delayt yms. kytkenyt tuohon tapaan eikä ole tarvetta ollut efektilenkin kanssa touhuta. Joku noista räkkivehkeistä kertoili että eivät käyttäytyisi yhtä nätisti kuin lattiapedaalit tällä tavalla käytettynä. Kukaan koittanut?

Tulee impedanssin ja signaalitason kanssa ongelmia, ei oikein toimi.
petrip
25.03.2009 20:31:18
Kiitos kommenteista!

Toiminnee vahvistimen rinnakkaisloopissa?
aalataur
25.03.2009 20:40:11 (muokattu 25.03.2009 20:40:22)

Toiminnee vahvistimen rinnakkaisloopissa?

Toimii.. killdry päälle laitteen takana olevasta kytkimestä
petrip
07.04.2009 23:29:15
Tuli tilattua TC:n G Sharp ja myös palautettua. Laite oli melkoinen pettymys, ei toiminut omassa kokoonpanossa lainkaan. En suosittele. Kohinan takia käyttökelvoton. Lisäksi efekti levelien kanssa saa säätää edes takaisin riippuen ohjelmasta esim. choruksen ja delayn välillä. Painikkeet toimii välillä miten sattuu. Chorus-ohjelmat eivät toimineet vähän ajan kuluttua ollenkaan? Taitaa olla muutenkin lopetettu tuote TC:llä.

Täytyy katsastaa tuo Digitech Hardwire RV-7 seuraavaksi.
Jucciz
07.04.2009 23:42:28
Mä oon tullu siihen tulokseen, että jos reverbi on tosiaan saatava osaksi kitaristin (eikä siis miksaajan) signaaliketjua, paras valmistaja siihen touhuun on Accutronics.

98% kitaristeista ei kyllä osaa käyttää reverbiä järkevästi, joten yleensä se kannattaa jättää kokonaan hankkimatta ja sysätä kaiuttelu saliäänimiksaajan huoleksi: äänentoistohenkilökunta yleensä tietää, minkä verran (jos lainkaan) kitarasoundia kannattaa missäkin tilassa kaiuttaa - toisin kuin itse kitaristi. Treenikämpällä omaan korvaan sopiviksi ruuvatut suosikki-reverb-presetit ovat yleensä keikkatilanteeseen käyttökelvottomia ja erityisen ongelmallisia siksi, että miksaaja voi tiskin takaa ainoastaan lisätä kaikua, ei vähentää sitä.
McNulty
07.04.2009 23:57:38
Jucciz: Mä oon tullu siihen tulokseen, että jos reverbi on tosiaan saatava osaksi kitaristin (eikä siis miksaajan) signaaliketjua, paras valmistaja siihen touhuun on Accutronics.

98% kitaristeista ei kyllä osaa käyttää reverbiä järkevästi, joten yleensä se kannattaa jättää kokonaan hankkimatta ja sysätä kaiuttelu saliäänimiksaajan huoleksi: äänentoistohenkilökunta yleensä tietää, minkä verran (jos lainkaan) kitarasoundia kannattaa missäkin tilassa kaiuttaa - toisin kuin itse kitaristi. Treenikämpällä omaan korvaan sopiviksi ruuvatut suosikki-reverb-presetit ovat yleensä keikkatilanteeseen käyttökelvottomia ja erityisen ongelmallisia siksi, että miksaaja voi tiskin takaa ainoastaan lisätä kaikua, ei vähentää sitä.

Rautalankakeikalla tai rockabilly/psychobilly-bändeillä jousikaiku on monesti tarpeen. Joskus sellaisen sopivan jousikaiku-soundin voi löytää myös pedaalista, mutta oma kaikutankki olisi toki paras vaihtoehto. Myös putkikaikuja ovat roots-osastolla suosineet... ovat vain kovasti hintavia laitoksia.

Hevitouhuihin en kyllä reverbiä laittaisi. Sillä onnistuu vain sotkemaan oman soundinsa ja tekemään siitä epäselvän.

Kenties joku monipuolinen pedaali voisi olla passeli vaihtoehto? Ei suurta roudattavaa ja helppo jättää setistä pois jollei tarvitse. Täältä ääni tällaiselle:
http://www.tcelectronic.com/novareverb.asp
The game's out there, and it's play or get played. That simple.
Artist
08.04.2009 07:17:03
Jucciz: Mä oon tullu siihen tulokseen, että jos reverbi on tosiaan saatava osaksi kitaristin (eikä siis miksaajan) signaaliketjua, paras valmistaja siihen touhuun on Accutronics.

Vaikka tässä on totuutta hyvin paljon, riippuu asetelma myös haettavasta soundista. Surffiin tai vastaan se putkijousikaiku tai hyvä simulaatio on oltava kitaristin signaalitiessä ihan soundinkin puolesta ja tällöinhän ei siinä reverbin määrässä säästellä.

Samoin shoegaze yms. juttuihin kuuluva, yleensä jostain digitaalivermeestä otettava (ja mahdollisesti reverse)kaiku on mielestäni omiaan ihan vahvistimen edessä (tai loopissa). Tällainen erikoisefektinä käytetty kaiku on tietysti aika asia erikseen kuin joku pienen tilan tunnun hakeminen soundiin.
"Space travels in my blood and there ain't nothing I can do about it"
petrip
08.04.2009 17:21:23 (muokattu 08.04.2009 20:35:26)
Artist: Vaikka tässä on totuutta hyvin paljon, riippuu asetelma myös haettavasta soundista. Surffiin tai vastaan se putkijousikaiku tai hyvä simulaatio on oltava kitaristin signaalitiessä ihan soundinkin puolesta ja tällöinhän ei siinä reverbin määrässä säästellä.

Samoin shoegaze yms. juttuihin kuuluva, yleensä jostain digitaalivermeestä otettava (ja mahdollisesti reverse)kaiku on mielestäni omiaan ihan vahvistimen edessä (tai loopissa). Tällainen erikoisefektinä käytetty kaiku on tietysti aika asia erikseen kuin joku pienen tilan tunnun hakeminen soundiin.

Sopiva tilaefekti vaikuttaa melkoisesti myös soittofiilikseen. Ei paljon lämmitä mieltä vaikka salin puolella olisi kuinka hyvä soundi, jos omassa kuuntelussa kitara on kuiva kuin näkkileipä. Kyllä reverbiä tulee tarvittua paljon muuallakin kuin keikoilla (esim. treenit) tai jos keikkapaikalla ei ole varsinaisesti PA:ta.
Tami
08.04.2009 23:50:26

petrip: Sopiva tilaefekti vaikuttaa melkoisesti myös soittofiilikseen. Ei paljon lämmitä mieltä vaikka salin puolella olisi kuinka hyvä soundi, jos omassa kuuntelussa kitara on kuiva kuin näkkileipä. Kyllä reverbiä tulee tarvittua paljon muuallakin kuin keikoilla (esim. treenit) tai jos keikkapaikalla ei ole varsinaisesti PA:ta.

Vaikuttaahan se fiilikseen. Itse olen huomannut, että kaiun ja delayn määrä omassa soitossa on vähentynyt kokemuksen... no siis soittovuosien myötä. Rautalanka- ja surf-jutut erikseen, mutta noissa perus cover- ja rokkijutuissa mä olen pikkuhiljaa alkanut tykkäämään enemmän siitä kuivemmasta soundista. Aiemmin sillä kaiulla sai mukavasti pehmennettyä soundia ja tehtyä sitä helpposoittoisemmaksi. Nyt kuitenkin soittelen komppiosuudet ja suuren osan muistakin jutuista kuivalla tai melkein kuivalla soundilla. Jotensakin tuntuu, että soiton ja laitteiden eri vivahteet ja "jutut" saa selvemmin esille bändin seasta ja kokonaissoitto on selvempää. En mä sitä kaikua koskaan ole ylettömästi käyttänyt, mutta kuten todettua vähenemään päin.

Reverbistä en muutenkaan tykkää särösoundien kanssa, sillä kaiku sotkee helposti soiton kuten joku täällä jo totesikin. Enempi soolokohtien laajentajana ja suurentajana suosin delayn käyttöä... No nämä ovatten toki maku- ja musatyylikysymyksiä..
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
Ziggy Bubba
09.04.2009 02:48:48 (muokattu 09.04.2009 02:49:29)

Harvoin tulee ite täysin reverbistä kuivalla soundilla soitettua, toki ne raskaamman junttauksen riffit menee sisään ihan sellaisenaan. Ison särön liidit taas tulee vedeltyä vähintään pienellä delayllä, usein reverbiä on myös vähän.

Ongelmana liidisoitossa on tietty se, että mitä enemmän on reverbiä/delaytä, niin sitä vähemmän raita on miksauksen pinnassa... Kotinauhotuksissa oonkin vetänyt usein tausta(komppi)kitarat isolla kaiulla, mutta liidit vähäisillä - jälkimmäinen erottuu kummasti, se ikään kuin soi paljon lähempänä.
Uutta musaa mun Crookmachine -projektilta
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)