Aihe: Pintakäsittely pohjalakan/fillerin päälle?
1
Niq
25.03.2009 15:27:34

Hommasin tuollaisen kiinanpojan askarteleman PRS-kopio-rakennussarjan, pinnassa on läpinäkyvä pohjalakka(?) hiottuna päällemaalattavaan kuntoon. Alunperin tarkoituksena oli laittaa petsi+puuvaha -yhdistelmä bodyyn ja kaulaan puuöljykäsittely. Mutta mitäs nyt, ei taida lakan päälle onnistua? En millään haluaisi lähteä lakkojen ja maalien kanssa lähteä leikkimään, koska ei ole taitoja eikä tiloja. Komea loimuviilukansi on, joten läpikuultava pinta pitäisi saada. Kenelläkään ideoita mitä tuolle tekisi?
"I have a cunning plan" -Baldrick
Antti1
25.03.2009 15:56:58
Sävytettyä kuultovahaa voi koittaa, joskaan kestävyys siinä ei oo mikään kovin hyvä lakan päälle heitettynä. Öljyvahoja ei kannata käyttää, koska se öljy ei pääse imeytymään sinne puuhun. Se onkin sitten eri asia onko valmiina noita sävytettyjä vahoja muutakuin öljyvahoina, en oo tullut tutkineeksi ikinä. Kyllähän niitäkin tosin voi varmaan ite sävyttää erilaisilla pigmenteillä, mutten osaa sanoa lopputuloksesta yhtään mitään.

Mä kuitenkin lähtisin siihen petsilakkatouhuun, jos siinä kerran on jo pohjat vedetty. Ei se niin kamalan vaikeaa ole, vaatii harrastelijalta vaan kärsivällisyyttä ja keskittymistä.
kulmahiomakone
25.03.2009 21:24:32
->Sellakalla saa sävytetyn pinnan suhteellisen helposti kotioloissa. Siis vaikka keittiön pöydällä.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
karkki
25.03.2009 21:38:11

Antti1: Sävytettyä kuultovahaa voi koittaa, joskaan kestävyys siinä ei oo mikään kovin hyvä lakan päälle heitettynä.

Jos kuultovahalla tarkoitat Osmocoloria tai vastaavaa, niin EI missään tapauksessa. Jostakin tältä alueelta löytyy ketju rakennussarjabassostani, johon halusin läpikuultavaa vihreätä pintaa Osmolla. No, tuollaisen fillerin vuoksi bassosta tuli melkoisen karmea mattamaalilla sivellyltä näyttävä vihreys. Vahan olisi tarkoitus imeytyä puuhun, mitä se ei tietenkään tee fillerin läpi.
Soittoa kuulee tuolta: www.myspace.com/xxkarkki
Antti1
25.03.2009 21:44:56
karkki: Jos kuultovahalla tarkoitat Osmocoloria tai vastaavaa, niin EI missään tapauksessa.

Osmot on öljyvahoja tietääkseni kaikki ja niitä en nimenomaan suositellut. Joku karnaubavaha tms. toimii lakan päälläkin.

Vahan olisi tarkoitus imeytyä puuhun, mitä se ei tietenkään tee fillerin läpi.

Vahalla myös kiillotetaan lakattuja pintoja. Autot on yksi aika hyvä esimerkki tästä, joskaan niissä ei tosiaan oo mitään sävyä vahan joukossa. Ehkä jopa autovahaakin uskaltaisi käyttää tosiaan, jos se ei puulle asti kuitenkaan pääse?

Edelleen mieluummin joko pohjat pois, tai sitten jonkinlainen lakkakäsittely mun mielestä.
"I did not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB
Niq
25.03.2009 22:28:52 (muokattu 25.03.2009 22:30:20)

Antti1:
Edelleen mieluummin joko pohjat pois, tai sitten jonkinlainen lakkakäsittely mun mielestä.

Joo, tuohon lakkakäsittelyyn taitaa kallistua. Mikähän olisi paras tapa sävyttää kansi, vai onko ainoa tapa laittaa lakan sekaan väriä ja lakata? Haluaisin hieman tummentaa bodyn takaosaa, mutta kansi saisi olla hieman oranssinkeltaisen sävyinen.

Tuolla pari otosta askarteluaihiosta: http://niq.kapsi.fi/index.php?folder=/PRS/

EDIT: Tuossa inlayssa huvittaa tuo viimeinen merkki joka näyttää lähinnä kyyristyneeltä jänikseltä, mitä lie ajateltu. :)
Antti1
25.03.2009 22:31:41
Niq: Joo, tuohon lakkakäsittelyyn taitaa kallistua. Mikähän olisi paras tapa sävyttää kansi, vai onko ainoa tapa laittaa lakan sekaan väriä ja lakata?

Mä heittäisin petsilakan tuon fillerikerroksen päälle ja sitten kirkasta perään tarpeeksi monta kertaa.
artopee
26.03.2009 08:26:20

Antti1: Mä heittäisin petsilakan tuon fillerikerroksen päälle ja sitten kirkasta perään tarpeeksi monta kertaa.

Samaa mieltä Antin kanssa,

Petsillä sävytettyä lakkaa vaan fillerikerroksen päälle.. Kun toivottu väri on saavutettu, niin pari kertaa kirkasta kiellon päälle....Olen itse tehnyt niin ja toimii oikein hyvin...
Jammi
26.03.2009 13:12:35
artopee: Samaa mieltä Antin kanssa,

Petsillä sävytettyä lakkaa vaan fillerikerroksen päälle.. Kun toivottu väri on saavutettu, niin pari kertaa kirkasta kiellon päälle....Olen itse tehnyt niin ja toimii oikein hyvin...

Onpa tutun oloinen tekele.
Näin minäkin tein, vedin tosin ensin kirkaskerroksen koko keppiin, sitten sävy ja taas lopuksi kirkasta.
Pohjissa oli mun omassa aika pahoja naarmuja jotka melkein kaikki sain hiomalla pois, osin meinas lähtee loimutkin, mitä lie tapettia.
Antti1
26.03.2009 13:17:25
Jammi: Näin minäkin tein, vedin tosin ensin kirkaskerroksen koko keppiin, sitten sävy ja taas lopuksi kirkasta.

Vaan tuossa PRS-kopsussahan oli jo pohjalakka pinnassa, niin ei siihen mitään kirkasta tarvii enää päälle vetää. Kiinan veijarit on hoitaneet sen.

Pohjissa oli mun omassa aika pahoja naarmuja jotka melkein kaikki sain hiomalla pois, osin meinas lähtee loimutkin, mitä lie tapettia.

Ohut viilu päällä, tai kenties joku photoflame-juttu?
reverend
26.03.2009 13:20:22 (muokattu 26.03.2009 13:21:05)
Jammi: Onpa tutun oloinen tekele.
Näin minäkin tein, vedin tosin ensin kirkaskerroksen koko keppiin, sitten sävy ja taas lopuksi kirkasta.

Nämä ovat ilmeisesti näitä 126-music kimpasta tulleita? Minulla on tuolta tullut SG, jossa myöskin oli jonkinlainen mattapintainen pohjalakka tai vastaava filleri pinnassa, siinäkin oli aika paljon naarmuja. Aion hioa pinnan paljaaksi ja sitten petsata ja lakata sen. Oikeastaan toinen puoli kitarasta alkaa jo olla hiottu, kunhan joskus vain jaksaisi tehdä sen loppuun ja olisi aikaa siihen.
charvette
26.03.2009 15:19:28
Jos tuo on 126-kimpan värkkejä suhtautuisin lakan pois raapimiseen epäilyksellä.
Oman lespakopion kaulassa oli ainakin järjettömän paksu tuo tökötti.
reverend
26.03.2009 19:43:41
charvette: Jos tuo on 126-kimpan värkkejä suhtautuisin lakan pois raapimiseen epäilyksellä.
Oman lespakopion kaulassa oli ainakin järjettömän paksu tuo tökötti.

Ainakin tuosta SG:n bodystä lähtee lakka melko helposti pois, kaulasta en vielä tiedä.
Jammi
27.03.2009 12:51:56
Antti1: Vaan tuossa PRS-kopsussahan oli jo pohjalakka pinnassa, niin ei siihen mitään kirkasta tarvii enää päälle vetää. Kiinan veijarit on hoitaneet sen.

Ohut viilu päällä, tai kenties joku photoflame-juttu?

Joo, onhan siinä, ajattelin vain että jos jotenkin kämmään tuossa värityksessä ja joudun sen hiomaan pois niin ei häivy samantien ne loimut.

Kaulassa ei ollut kovin paksu filleri, lavasta onnistuin sen hioon puhki ja siten siis kaikki pois, lähti helposti.
Niq
27.03.2009 13:41:59

Yks maalausta enemmänkin harrastava tuttu lupas hoitaa muiden maalaushommien ohella tuon yksvakoisen PRSeen maalailun. Lupasi että burstikin onnistuu, joten amberburst-himot pääs valloilleen. :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)