Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Siivoaminen himottaa - mistä luuttu?
1
Gotnine
11.03.2009 23:33:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ottamatta kantaa olisinko ostamassa itselleni vaiko en, olisin kuitenkin hyvin kiitollinen vinkeistä luutun ostamiseen liittyen. Eniten kiinnostaisi renessanssiluuttu, mutta barokkiluuttukin kelpaisi.
 
Onko markkinoilla kohtuuhintaisia (_900 - 2000 euroa) tehdasvalmisteisia luuttuja, vai onko luuttu automaattisesti täyskäsityönä valmistettu arvosoitin?
 
Luuttuja lienee maailmassa melko paljon, sillä soitin oli aikanaan suosittu - missä hinnoissa hyväkuntoinen luuttu liikkuu, ja onko jotakin ikärajaa jonka ylittävä luuttu on vain kaunis antiikkiesine, ei soittamiseen tarkoitettu työkalu?
 
Olen ollut tulkitsevinani, että joillakin espanjalaisilla tai japanilaisilla kitaranvalmistajilla olisi myöskin luuttuja valikoimissaan - pitääkö paikkansa?
 
Pienistäkin vinkeistä kiittäen ja kumartaen!
 
KoskPaavo
12.03.2009 19:33:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen joskus nähnyt Ibanezin tekemän luutun.
 
" Studiosus perpetuus"
sohvarämpyttäjä
12.03.2009 19:57:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämmösen muistin netissä huomanneeni:
 
GURIEMA RENAISSANCE LAUTE G46/13
 
GURIEMA RENAISSANCE LUTE G46/13, arch lute, maple body, 11 parts, 13 strings. Beautifully flamed maple body, spruce top, rosewood fingerboard, ebony pegs, carved soundhole rose, knotted nylon frets, case included. 1848,- EUR

löytyy tuolta:
http://www.thomann.de/fi/stoelzel_renaissance_laute_g46_13.htm
 
Edellisestä olen vielä huomaavinani, jotta on englanniksi lute ja saksiksi laute eli niillä vois googlaamisen aloittaa.
 
Hintaa liki kaks tonnia - mitä mahtaa maksaa kotimaisena käsityönä?
 
Gotnine
12.03.2009 22:11:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo Guriemahan vaikuttaa mielenkiintoiselta tapaukselta, eikä hintakaan ole kovin paha - olettaen, että kyseessä olisi jokseenkin peruslaadukas soitin.
 
Kotimaisen käsityön hintaa en edes uskalla arvioida, eikä siksitoisekseen luutunrakentajia taida Suomessa edes olla. Liikasten kitaranrakentajaveljeksetkään tuskin luuttua tekevät.
 
Sen vähän mitä olen netistä asiaa intopuuskassani selvittänyt, niin 1980-90 -luvuilla rakennettujen luuttujen hinnat pyörivät keskimäärin 2500-7000 euron/dollarin/punnan hujakoilla.
Pitkäkaulaisen teorbin hinnat voivat sitten olla reilusti tuonkin yli.
 
Gotnine
12.03.2009 22:48:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luuttu 670 dollarilla!:
http://www.mid-east.com/itemdesc.asp?ic=LUTE&eq=&Tp=
 
Topi Nambur
13.03.2009 10:24:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gotnine: Kotimaisen käsityön hintaa en edes uskalla arvioida, eikä siksitoisekseen luutunrakentajia taida Suomessa edes olla. Liikasten kitaranrakentajaveljeksetkään tuskin luuttua tekevät.
 
Toki nyt ainakin Jyrki Pölkki rakentaa myös luuttuja.
 
Musik ist tönend bewegte Form, das auf fruchtbaren Boden fällt. Was? Quatsch! Nur wo Füchse und Hasen gute Nacht sagen.
Gotnine
13.03.2009 21:25:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Topi Nambur: Toki nyt ainakin Jyrki Pölkki rakentaa myös luuttuja.
 
Kas, kas; liekö sukua Kuopiossa vaikuttavalle kitarapedagogi Vesa Pölkille?... Tuo oli sinänsä kiinnostava tieto - kiitos!
 
lampaanmeininkiä
19.03.2009 02:22:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saksan ebaystä lähtee halavalla
 
oksatboys
20.03.2009 17:34:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gotnine: Kas, kas; liekö sukua Kuopiossa vaikuttavalle kitarapedagogi Vesa Pölkille?... Tuo oli sinänsä kiinnostava tieto - kiitos!
 
Taitaapi olla veljeksiä Pölkit.
 
ringmodulator piristää kummasti!
samueld
24.03.2009 23:51:55 (muokattu 25.03.2009 19:37:37)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.romanektihamer.hu/
 
Tuo kaveri tekee soittimia táállá paprikamaassa. Hinnat on kohdallaan kuuleman mukaan. Yhtá kasikielistá klassista kitaraa olen kokeillut ja se oli hienoa tytá ja toisen káden tiedon mukaan hintakaan ei páátá huimaa kun vertaa esmes saksalaiseen tyhn.
 
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
Topi Nambur
25.03.2009 11:23:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samueld: http://www.romanektihamer.hu/
 
Tuo kaveri tekee soittimia táállá paprikamaassa.

 
Jopas jotakin; hän rakentaa myös Lautenwerkejä! Tuosta olisi J.S. Bach innoissaan.
 
Musik ist tönend bewegte Form, das auf fruchtbaren Boden fällt. Was? Quatsch! Nur wo Füchse und Hasen gute Nacht sagen.
Gotnine
26.03.2009 09:13:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samueld: http://www.romanektihamer.hu/
 
Tuo kaveri tekee soittimia táállá paprikamaassa. Hinnat on kohdallaan kuuleman mukaan. Yhtá kasikielistá klassista kitaraa olen kokeillut ja se oli hienoa tytá ja toisen káden tiedon mukaan hintakaan ei páátá huimaa kun vertaa esmes saksalaiseen tyhn.

 
Tuohan oli taas mielenkiintoinen linkki - nyt alkoi himottaa se 10-kielinen kitara! Oikeasti en taida halutakaan enään luuttua, vaan haluni kohdistuu nyt siihen kymppikieliseen; ei tarvitse tehdä sovituksellisia kompromisseja (vaikkapa Bachin luuttusarjoja soittaessa), mutta voi kuitenkin nauttia modernin konserttikitaran ominaisuuksista.
 
samueld
26.03.2009 11:43:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gotnine: Tuohan oli taas mielenkiintoinen linkki - nyt alkoi himottaa se 10-kielinen kitara! Oikeasti en taida halutakaan enään luuttua, vaan haluni kohdistuu nyt siihen kymppikieliseen; ei tarvitse tehdä sovituksellisia kompromisseja (vaikkapa Bachin luuttusarjoja soittaessa), mutta voi kuitenkin nauttia modernin konserttikitaran ominaisuuksista.
 
Mua himottas sellanen viuhkanauhainen kasi. Se vaikutti erittáin inspiroivalta kun kokeilin. Kokeilin kahta kitaraa. Toinen oli Tihamerin tekemá ja toinen oli Kreul. Kreul oli hyvá, mutta hinnaltaan saavuttamaton. Tollasessahan on kanssa renessanssiluutun viritys kuudella ylimmáisellá kielellá.
 
http://www.kreul-gitarren.de/
 
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
Laukkubach
29.03.2010 11:43:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikka kiinnostuksesi luuttuun on kenties jo vuoden aikana hiipunut, niin käytän tilaisuuden silti hyväkseni: Olen nääs soitinrakentaja, ja rakennan nimenomaan luuttuja. Ja asun Suomessa. Tietääkseni meitä on muitakin Suomessa, kaiketi eivät vain jaksa tehdä internetsivuja itselleen.
 
Hinnoistani sen verran, että renessanssiluuttu irtoaa sellaisella 900-1400 eurolla, riippuen siitä, miten koristeellinen ja miten kalliit puut on materiaalina. Barokkiluutut ja teorbit sitten alkaa tuosta 1400 eurosta. Tätä halvempia ei oikein uutena ja käsityönä saa. Rumia versioita saattaa löytää ebaysta ja Early Music Shopista jopa alle 500 eurolla - mutta itse en koskisi niihin pitkällä tikullakaan.
 
Aloitin tässä juuri bloginkin, sielläpä on kvuia tuotoksistani: http://laurisluteblog.blogspot.com/
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «