TJORMA 24.03.2009 22:49:34 | |
---|
Morjentes ! Sain jokin aika sitten Rolandin sähkörummut ja olen niillä ilolla paukutellut. Soitto TUNTUU helpolta ja kuullostaa hyvältä vaikka miten päin (verrattuna akustisiin). Mutta, kun vetää nauhalle oman soiton esim. tutun biisin mukana tai vaikka itsekseenkin, ei edes kehtaa kuunnella sitä ! Riippumatta, soittaako klikillä vai ilman. Kertokaapa te, joilla on enemmän kokomusta esim. studiossa soittamisesta (kun rummut on hyvin mikitetty/soitatte sähkörummuilla). Tuleeko teille koskaan sama fiilis kun omaa soittoa kuuntelee ? Väkisin tulee mieleen ihan hyvänkin kuuloiset demot/levyt, joista eristämällä esim. rumpuraidan - kuullostaakohan yhtä ankealta. En ole mikään pro enkä usko itsestäni liikoja, mutta kyllä ero on huima, kun vertaa tuosota livenä ja nauhoitettuna ! -Jos näet panssarivaunun, on liian myöhäistä...!
- Hyvä lääke se on pienikin lääke ! |
Kailis 24.03.2009 22:54:34 (muokattu 24.03.2009 22:56:29) | |
---|
No se on aika eri juttu kuunnella omaa soittoaan nauhalta, kun ei mene siihen suorittamiseen energiaa. Ajan kanssa oppii kuuntelemaan itseään myös livenä. Oletkos muuten kuunnellut omaa puhettasi nauhoitettuna? Kauhealta kuulostaa, vaikka oikein puhuisikin. Puhumattakaan laulusta. Kannattaa kysyä myös ulkopuolisilta kritiikkiä. Tuo on muuten yksi syy miksi nauhalle soittaminen ja sen analysointi on yksi parhaista konsteista kehittyä. |
moderndrummer88 24.03.2009 23:03:49 | |
---|
Niinhän se on, että vaikka soitto hyvältä kuulostaisikin siinä soittotilanteessa, niin nauhoituksen kuunteleminen kyllä paljastaa armotta pienetkin jutut, joita ei siinä soiton lomassa noteeraa... "jazzahtavia ridekomppeja tyyliin Ian Paice" -Brother Michael |
henkiluu 25.03.2009 09:47:04 (muokattu 25.03.2009 09:48:18) | |
---|
En tiedä onko kyse nyt siis jos äänittää esim. bändin kanssa demoa, mutta sehän on ihan eri juttu, siinä keskittyy niin maan himpsukasti siihen että pysyy temmossa ja taimissa ja 100 muuhun asiaa että se "hieno filli siinä enne kertsiä" saatta sitten kaiken ton keskittymisen lomassa mennä miten sattuu, tempo elää ilman klikkiä soitettaessa liikaa ekalla 150 äänityskerralla, vaikka sitä ei heti soittaessa välttämättä huomaisikaan. Livenähän on ihan erijuttu vetää, ei samanlaisia paineita, ja muutenkin livetilanteeseenhan kuuluu että musiikki "elää". -No shit Sherlock Itse on aina kaikkein kriittisin omaa soittoa kohtaan, kun sitä mahdollisuus päästä kuulemaan, joka rumpalilla sama juttu, I guess(?) -ph |
Jos äänitettä väsätään, niin silloin biisit pitää osata läpikotaisin, saisivat olla ihan selkäytimessä, jotta voi keskittyä soiton tarkkuuteen ja klikkiin. Itse en ainakaan voi miettiä biisin rakennetta soittaessa siten ettei soitto kärsisi. Pr0-hemmot sitten erikseen. Aloittelijan tekninen osaaminen yleensä ei ole sillä tasolla, että osaa soittaessaan jo huomata selviä virheitä, koska keskittyminen "kuluu" siihen itse suoritukseen. Lisäksi jos rytmiikka, rytmitaju tms. ei ole vielä tarpeeksi kehittynyt, ei niitä pahojakaan virheitä (jotka saa soiton kuulostamaan huonolta) välttämättä osaa paikantaa, edes äänitteeltä. EDIT: Niin, äänittäessähän tulee vielä rec-kammo, eli laita nauha pyörimään aina kun alat soittamaan ja totuttelet siihen että kaikki menee nauhalle ja pian et edes muista että nauhoitus on päällä. Laita ihmeessä ääninäytteesi jakoon, siitähän se selviää että onko soitossa kehitettävää vai oletko vain liian itsekriittinen. :) "I have a cunning plan" -Baldrick |
Epämuusikko 25.03.2009 10:29:46 | |
---|
Parasta. Isokin mies nöyrtyy kun nauhalla ei olekaan kuuminta shittiä. Nimim. been there, still there. "Pay peanuts, get monkeys". Kesy animaali #1 |
jtpennane 25.03.2009 11:49:58 (muokattu 25.03.2009 11:50:26) | |
---|
Se on kyllä mielenkiintoinen juttu, että siellä nauhalla soittelee yleensä ihan eri tason hahmo, kuin päässä... Nöyryyttä kantapään kautta. Mä tiedän missä sä asut! |
TJORMA 25.03.2009 23:40:17 | |
---|
Niq: Jos äänitettä väsätään, niin silloin biisit pitää osata läpikotaisin, saisivat olla ihan selkäytimessä, jotta voi keskittyä soiton tarkkuuteen ja klikkiin. Itse en ainakaan voi miettiä biisin rakennetta soittaessa siten ettei soitto kärsisi. Pr0-hemmot sitten erikseen. Aloittelijan tekninen osaaminen yleensä ei ole sillä tasolla, että osaa soittaessaan jo huomata selviä virheitä, koska keskittyminen "kuluu" siihen itse suoritukseen. Lisäksi jos rytmiikka, rytmitaju tms. ei ole vielä tarpeeksi kehittynyt, ei niitä pahojakaan virheitä (jotka saa soiton kuulostamaan huonolta) välttämättä osaa paikantaa, edes äänitteeltä. EDIT: Niin, äänittäessähän tulee vielä rec-kammo, eli laita nauha pyörimään aina kun alat soittamaan ja totuttelet siihen että kaikki menee nauhalle ja pian et edes muista että nauhoitus on päällä. Laita ihmeessä ääninäytteesi jakoon, siitähän se selviää että onko soitossa kehitettävää vai oletko vain liian itsekriittinen. :) Joo, laitan näytettä, kunhan kehtaan ja saan jotain tolkkua nauhalle. Historiani on sellainen, että soitoissa oli about 15 v. taukoa ja "comebackistä" on kulunut vuosi. Harjoittelua on ollut vaihtelevasti ja toivonkin, että tuo Rolandi auttaa siinä. Ainakin alkuun(viikko) on tullut enemmän treeniä kuin viimeisen kuukauden aikana yhteensä. Hyvää siis ehkä luvassa tuon sektorin kannalta. Mutta, kyllä tuo e-rumpuhomma on tuonut täysin uuden ulottuvuuden harjoitteluun. Katotaan, miten käy ;) Oman nauhoituksen kuunteleminen on varmaan tervettä kaikille. Piänee kaivaa nuottivihkoa ja harjoituksia esille, kun on kerran mahdollisuus treenata tosissaan. Netistä löytynee hyvää materiaalia ? -Jos näet panssarivaunun, on liian myöhäistä...!
- Hyvä lääke se on pienikin lääke ! |
Kukkis 77 26.03.2009 13:10:28 | |
---|
Epämuusikko: Parasta. Isokin mies nöyrtyy kun nauhalla ei olekaan kuuminta shittiä. Nimim. been there, still there. Äläpä muuta sano. Juuri tässä päivänä eräänä luulin soittaneeni oikein toimivaa pikkukikoilla maustettua mämmäräm-groovemeininkiä, mutta kuunnellessa sitten meinasin myydä koko rumpusetin ja ostaa rahoilla kaljaa. "Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin." -Aki Kaurismäki |
WyW 27.03.2009 08:40:14 | |
---|
Mä oon viimeisen kuukauden valmistautunut studioon siten, että äänittelin treeniksellä omaa soittoani (klikkiin soittelin toki). Suosittelen metodia muillekin. Harmittaa, etten alottanut aiemmin. Ensi viikon torstaina alkaa urakka :) The music of the future will not entertain - It's only meant to repress and neutralise your brain -> Pofony | last.fm |
OPJ1974 27.03.2009 13:31:44 (muokattu 27.03.2009 13:34:21) | |
---|
Kukkis 77: ...kuunnellessa sitten meinasin myydä koko rumpusetin ja ostaa rahoilla kaljaa. Ei lainkaan pöhkömpi vaihtoehto sekään :) No ei vaan... itse en koskaan ole omaa soittoani äänittänyt varsinaisesti, aikanaan bändin kanssa tietty demoja tehtiin ja ihan oikea levykin, jollon hengetuotteista on päässyt "nauttimaan". Aika pieneksi sitä itsensä tuntee, kun omaa soittoaan kuuntelee. Klikkiin tutustuin ekan kerran tosiaan vasta sitten, kun ihan levytysstudioon mentiin tosissaan äänittämään. Outo oli kokemus. Nyttemin treenaan kera pädin ja klikin kanssa melko usein, settiä harvemmin. "Where is the stage?" |