Aihe: 250k/500k/1M volapotikka?
1
opaa
24.03.2009 19:21:27
Miten volapotikan arvot nyt oikeastaan vaikuttavat potikan toimintaan sekä soundiin? Isompi arvo päästää enemmän korkeita taajuuksia läpi? Onko muita eroja? Onko järkeä vaihtaa isompiarvoiset volapotikat, jos haluaa lisää kirkkautta? Oonko ihan kujalla?
fox
24.03.2009 20:37:58

opaa: Miten volapotikan arvot nyt oikeastaan vaikuttavat potikan toimintaan sekä soundiin? Isompi arvo päästää enemmän korkeita taajuuksia läpi? Onko muita eroja? Onko järkeä vaihtaa isompiarvoiset volapotikat, jos haluaa lisää kirkkautta? Oonko ihan kujalla?

Et sä kujalla ole.. varsin hyvin voit kokeilla. Lähinnähän tuo arvojuttu enemmän vaikuttaa siihen, "vuotaako" ääni läpi, siitä syystä singlecoileille suosittelevat 250 k ja humppareille 500 k potikoita.
Kirkkautta voi kokeilla myös pienentämällä tonekonkan arvoa, siitä itse lähtisin ensittäin. Eli mitä suurempi konkka on arvoltaan, sen bassokkaampi soundi, tästä johtuen esim. Fenkulla on tonekonkkia luokkaa 47 nFaradia kun taas tummempisoundinen Gibson yleensä turvautuu 22 nF konkkiin. Ja itämailla sitte "pistetään puolivälistä" eli useasti niist löytyy esim. 33 nF tonekonkat. Konkat on halvempiakin kuin potikat, joten käy elektroniikkapuodissa ja osta monen arvoisia, vaikka 8 -56 nanofaradia.. Tosin kun itse tavoittelet sitä kirkkautta, niin koitapa vaikka 2,2 - 22 nanofaradin haarukassa...
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
wilo
24.03.2009 20:59:48
Kysäsenpä tässä samassa threadissa mua jo pitempään askarruttaneen asian. Vaikuttaako tone-potikan arvo saundin kirkkauteen myös silloin, kun tone on täysin auki? Auttaisko tähän no-load -potikka eli olisko saundi kirkkaampi kuin pienemmällä tonen konkalla?

24.03.2009 21:36:13
wilo: Kysäsenpä tässä samassa threadissa mua jo pitempään askarruttaneen asian. Vaikuttaako tone-potikan arvo saundin kirkkauteen myös silloin, kun tone on täysin auki? Auttaisko tähän no-load -potikka eli olisko saundi kirkkaampi kuin pienemmällä tonen konkalla?

Kyllä normipotikka aina osansa nappaa välissä. Eli no-load -potikalla saa kirkkaampaa tavaraa.
wilo
25.03.2009 08:07:27
Mun kysymyksestä näköjään unohtui yksi sana. Piti kysyä: Vaikuttaako tone-potikan _konkan_ arvo saundin kirkkauteen myös silloin, kun tone on täysin auki?

25.03.2009 09:20:03
wilo: Mun kysymyksestä näköjään unohtui yksi sana. Piti kysyä: Vaikuttaako tone-potikan _konkan_ arvo saundin kirkkauteen myös silloin, kun tone on täysin auki?

Vaikuttaa.
StevieRayVehkakoski
25.03.2009 09:26:03
Kokeile napata tone-potikalta se konkka kokonaan pois, mä en ainakaan huomannut mitään eroa tone auki kun oli 500k-potikka ja 0,022 konkka tai ei konkkaa ollenkaan. Joku näppärähän voi laskea ton rajataajuuden josta se rupeaa vaimentamaan.
You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had
Zeeboo
25.03.2009 12:34:56
battery: Minulla oli jossain vaiheessa strato hetken ilman tone konkaa ja sitten kun laitoin 0,047 konkan niin johan lähti klangi kitarasta. tämän jälkeen vaihdoin pienemmän konkan jolla pääsi aika lähelle tuota ilman konkkaa saundi, mutta vaikutti siis itsellä ainakin saundiin vaikka tone oli täysillä.

Siihen toneenhan ei vaikuta pelkästään sen konkan ja potikan tekemä RC-piiri, vaan siinä rinnalla on myös mikin/ mikkien induktanssin ja sen mikin langan resistanssi. Vaikka tone olisi vedetty tappiin, eli potikan R olisi nolla, niin siinä on edelleen LC-rinnan kytkentä, jolla taas on oma resonanssitaajuutensa. Sen impedanssi on

Z = Z(L)*Z(C)/(Z(L)+Z(C))

Sieltä saa sitten tongittua resonanssitaajuudekin

f(res)= 1/(2*pii*sqr(LC))
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)