Aihe: Kitarasyntikan toimintaperiaate?!
1
Dave Adrian
23.03.2009 16:39:13

Kertokaa minulle tietämättömälle, miten tuollainen Rolandin kitarasyntikka GR-20 toimii ihan perus nuppi-kaappisysteemin kanssa. Fireball on mulla vahvari ja kaikkihan tietävät, että siinä on kaksi kanavaa. Vai toimiiko se ollenkaan?

Lähinnä tuo kiinnostaa, että pistääkö särökanava syntikan soundin ruvelle, kun vahvarin etuasteessa on särö päällä. Mainostaa tuo Roland, että ensin voi laittaa synasta stringsoundin pohjalle ja sitten vaihtaa kitara omalle soundille ja päälle vetää sooloa, mutta minun tyhmään päähän ei mahdu, miten se on mahdollista, kun kitaran etuasteessa on särö päällä. Ja kuitenkin inputiin neuvovat kytkemään. Vai laitetaanko syna puhtaan kanavan aikana soimaan ja sitten vaihdetaan särökanava päälle ja aletaan tiluttaa kitaralla??

Tässä on varmaan jokin maailman yksinkertaisin logiikka, mutta en älyä. Kiinnostaisi tuo syna noin niin kuin periaatteessa vallan mahdottomasti, mutta ei pääse missään testaamaan eikä uskalla sikaa säkissä ostaa, jos ei toimikaan minun laitteistolla.

Toivottavasti joku minusta viisaampi sai selvää tästä kovin sekavasta kirjoituksesta ja viitsii vastata. Kiitos!
Up the Irons!!
oiva tumpeloinen
23.03.2009 17:39:15 (muokattu 23.03.2009 17:39:49)
Siis.....

Tuon syntikan lisäksi tarvitset sen kitaraan liitettävän palikan (esim. http://lib.roland.co.jp/manual/en/dl_06-10005/GK-2A_e4.pdf ). Siihen palikkaan tulee sekä sun kitaran plugista piuha, että se hexa-mikki.

Loppu tulee sitten lukematta manuaalia tarkemmin.....

Sillä laitteella pystynee miksaamaan noiden kahden aiemmin mainittujen mikkien suhdetta toisiinsa. Ja saattaa olla, että tuosta itse prossusta pystyy niille vielä säätämään soundinsa erikseen. En osaa sitä kyllä varmasti sanoa, kun en jaksa tuota manuaalia plärätä läpi. Jos tuo kuitenkin on mahdollista, niin siten sä pystyt ottamaan vaikka jouset sen hexa-mikin kautta ja säröt samaan hönkään kitaran omien mikkien kautta. Ja kaikki tää tulee siitä prossusta.

Mutta jos sä laitat tuon kojeen vahvarin eteen ja ajat vahvarista säröjä, niin tottakai se säröttää kaiken, mitä sieltä tulee. Mut ajaahan noi hewisellistitkin sellonsa säröjen läpi, että ei se välttämättä väärin ole. =)

Ton idea lienee siinä, että sä voit halutessasi aja Hexa-mikillä vaikkapa niitä jousia puhtaaseen kanavaan ja vaihtamalla styrkkarin kanavan särölle ja kitarasta omiin mikkeihin, voit ajaa sitten vahvarin omaa säröä halutessasi, jos se kuulostaa paljon kivemmalta (en tiedä onko tuossa vatkaimessa säröjä omasta takaa). Mut saman aikaisesti siitä ei saa sekä puhtaita jousia ja kitaran omaa säröä.
SPolis
24.03.2009 12:32:47 (muokattu 24.03.2009 13:33:58)

Itelläni on tuollainen vanha GR-50 räkissä, mutta toimintaperiaatteelta se on samaa settiä kuin nuo uudemmat GRät. Ite olen "ratkaissut" ongelman niin että itse signaali kitaran omista mikeistä menee etuasteen ja multiefektin läpi ja tuo signaali hexamikistä lähtee mixouttina synasta. Molemmat signaalit menee sitten eri sisääntuloihin mun räkkivirittimeen toimii jonkimoisena mikserinä, josta ne lähtee sitten mixouttina yhdessä -> pääte --> kaappi. Periaatteessa siis pystyn käyttää sekä kitarasignaalia että synasignaalia toisistaan riippumatta yhdessä tai erikseen. Kierto-onkelmia on silti ollut... insinööri en ole, enkä ole asiaan perehtynyt sen kummemmin... tällasees järjestelmään vaan päädyin muutaman minuutin päättelyn jälkeen.

Tää ei tietenkään auta kauhiasti tollasen tavallisen nupin kanssa. Mutta tulipa sanottua =)

Edit: Niin ja muistinkin, että koska nuo molemmat signaalit kulkevat sitä 13-pinistä midipiuhaa pitkin synaan hexamikistä, niin ainakin mulla on omassa GR-50ssa guitar-out, josta ohjaan kitaran signaalin etuasteen sisääntuloon. Eli ennen etusta erotan signaalit toisistaan ja sen jälkeen taas yhdistän ne ennen päätettä.

Eli jotenkin sun tarttis ohjata se syna sen Fireballin etusen ohi suoraan päätteseen... ei tietääkseni oikein taida onnistua.
HeavyMachinery
24.03.2009 15:48:40

SPolis:

Eli jotenkin sun tarttis ohjata se syna sen Fireballin etusen ohi suoraan päätteseen... ei tietääkseni oikein taida onnistua.

Onnistuu. Laittaa sinne loopin returniin vaan suoraan ja kääntää loopin 50% wet.
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
SPolis
24.03.2009 17:26:01

Okei hyvä kun joku tietää.
xulu
25.03.2009 10:23:28

Noi tuppaavat kyllä olemaan omilta soundeiltaan järjestään aivan hirveitä, sopivat lähinnä midi kontrollereiksi. Ja varsinkin kitara vahvistimen läpi...
the purity of German electronic music
Dave Adrian
26.03.2009 09:16:28 (muokattu 26.03.2009 09:19:57)

Löysin manuualin netistä ja siinä oli eri variaatioita vahvariin liittämiseksi. Syna on tulossa ja näillä näkymin on tarkoitus laittaa kitarasignaali menemään vahvarin läpi - tietty - ja synasignaali pa-laitteisiin. Taitaa sen synan soundi kuitenkin paremmin toimia sen pa:n kautta. Pitäis vaan saada härpäke kätösiin niin pääsisi testaamaan.

Toivottavasti ne soundit nyt edes joltain kuulostavat. Ainakin noissa eri klipeissä kuulosti ihan hyvältä, varsinkin stringsit ja organsit. Niitäpä sitä enimmäkseen tarvitsisikin.
Up the Irons!!
tommiot
26.03.2009 09:31:19 (muokattu 26.03.2009 09:31:56)
Dave Adrian: Löysin manuualin netistä ja siinä oli eri variaatioita vahvariin liittämiseksi. Syna on tulossa ja näillä näkymin on tarkoitus laittaa kitarasignaali menemään vahvarin läpi - tietty - ja synasignaali pa-laitteisiin. Taitaa sen synan soundi kuitenkin paremmin toimia sen pa:n kautta. Pitäis vaan saada härpäke kätösiin niin pääsisi testaamaan.

Toivottavasti ne soundit nyt edes joltain kuulostavat. Ainakin noissa eri klipeissä kuulosti ihan hyvältä, varsinkin stringsit ja organsit. Niitäpä sitä enimmäkseen tarvitsisikin.

Jaa Somewhere In Time -juttuja? =) Kandee sit soittaa kaikki jutut pari oktaavia ylempää ja transponoida synalla takaisin oikeaan korkeuteen. Näin tulee vähemmän latenssia. PA:n läpi se syna kannattaa nimenomaan vetääkin.

EDIT: Ja ainahan noihin voi liittää ulkoisia syntikoita midillä kiinni, jos ei laitteen omat saundit miellytä.
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
Dave Adrian
26.03.2009 21:50:51 (muokattu 26.03.2009 21:51:02)

Moridin hoksasi pelin hengen: nimenomaan Somewhere in timen juttuja! Ja Seventh sonin kans! Ja onhan noilla uudemmillakin Maiden-levyillä jotain synia mukana. Se on Adrianillakin jonkinlainen Rolandin kitarasyna kehissä. Tosin en tiedä, mitä se soittaa ja mitä vetää Harrisin bassoteknikko Kenney ihan oikeilla synilla lavan takaa.

Ja sitten mulla on tuo toinenkin hevirokkicover-viritelmä, jossa on käyttöä noille soundeille. Ja siinä kun mm. purplea ja rainbowta vedetään, on noille muillekin soundeille käyttöä. Mutta kyllä ne nuo stringsit se suurin syy tuon laitteen hankinnalle on.

Voi olla, että turha ostos, mutta eihän sitä tiedä ennen kuin kokeilee. Ei se ensimmäinen turha ostos olisi, eikä 100%:lla varmuudella viimeinenkään! "Rock on rahaton riemu!" totesi jo muuan toinen kajaanilainen kitaristi ja sitä manifestia minä toteutan parhaani mukaan!
Up the Irons!!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)