Aihe: Päätteen siltaus ja ohmit
1
killutin
18.03.2009 21:39:05
Saisin tuttavalta kohtuuhintaan C-Audion GB602 -päätteen.
Tehoja on ilmoitettu
8ohm 2x370W
4ohm 2x600W
2ohm 2x840W

Bridged mono
8ohm 1200W

Kysymys kuuluu, miten tuo pääte sillataan?
Tuttava ei tiedä, eikä vahvistimessa ole kuulemma siltaukseen kytkintäkään.
Mutta ilmeisesti se on jotenkin tehtävissä, sillä valmistaja niin ilmoittaa..?

Ja jos tuon päätteen saa sillattua, niin voiko sitä ajaa monona 4ohmiin vai onko 8ohmia ehdoton vaatimus, tuleeko käyttösavut ulos komeroista/päätteestä?

Tuossa faktoja vahvistimesta:
http://www.bertaudio.hu/webaruhaz/oldalak/images/gb.pdf
eetuss
18.03.2009 23:00:55

killutin: Saisin tuttavalta kohtuuhintaan C-Audion GB602 -päätteen.
Tehoja on ilmoitettu
8ohm 2x370W
4ohm 2x600W
2ohm 2x840W

Bridged mono
8ohm 1200W

Kysymys kuuluu, miten tuo pääte sillataan?
Tuttava ei tiedä, eikä vahvistimessa ole kuulemma siltaukseen kytkintäkään.
Mutta ilmeisesti se on jotenkin tehtävissä, sillä valmistaja niin ilmoittaa..?

Ja jos tuon päätteen saa sillattua, niin voiko sitä ajaa monona 4ohmiin vai onko 8ohmia ehdoton vaatimus, tuleeko käyttösavut ulos komeroista/päätteestä?

Tuossa faktoja vahvistimesta:
http://www.bertaudio.hu/webaruhaz/oldalak/images/gb.pdf

Meniskö niin että toisen kanavan plussasta toisen kanavan miinukseen..? (En ole varma!)

Eiköhän noissa valmistajan ilmoittamissa ohmeissa kannata pysyä. Etenkin jos laitteesta ei löydy ehkäisyvälineitä.
Ei se tästä..
_Pasi_
19.03.2009 08:04:34
Pääte sillataan kääntämällä toisen kanavan sisääntulevan signaalin vaihe ja kytkemällä kaiutin molempien kanavien + napojen väliin.

Siltauksessa on ehdottomasti noudatettava annettuja impedansseja, eli tässä tapauksessa 8 ohmia koska sillattaessa pääte kuorma puolittuu molemmille kanaville ja pääte näkee sen 4 ohmin kuormana. 4 ohmia näkyy puolestaan 2 ohmin kuormana mikä voi olla liikaa päätteen virranantokyvylle.
magic
19.03.2009 09:33:56

_Pasi_: Pääte sillataan kääntämällä toisen kanavan sisääntulevan signaalin vaihe ja kytkemällä kaiutin molempien kanavien + napojen väliin.

Siltauksessa on ehdottomasti noudatettava annettuja impedansseja, eli tässä tapauksessa 8 ohmia koska sillattaessa pääte kuorma puolittuu molemmille kanaville ja pääte näkee sen 4 ohmin kuormana. 4 ohmia näkyy puolestaan 2 ohmin kuormana mikä voi olla liikaa päätteen virranantokyvylle.

Tuossa dokumentti jossa muutamia kytkentäkuvia sisäänmenon XLRien kytkennästä : www.proceedaudio.com/manuals/bridgemanual.pdf
killutin
19.03.2009 11:25:58
magic: Tuossa dokumentti jossa muutamia kytkentäkuvia sisäänmenon XLRien kytkennästä : www.proceedaudio.com/manuals/bridgemanual.pdf

Tämä selvensi jo jonkin verran, kiitos!

Eli siltaamiseen tarvitaan "Balanced Bridging Kit"-mallin mukainen piuha ja hyppylanka, jolla yhdistetään mustat -navat?
Ja kaiuttimet kytketään lähtöjen + napoihin?
Mahtaako noita piuhoja löytyä jostakin valmiina, vai pitääkö itse väsätä?
fox
23.03.2009 15:57:50

killutin: Tämä selvensi jo jonkin verran, kiitos!

Eli siltaamiseen tarvitaan "Balanced Bridging Kit"-mallin mukainen piuha ja hyppylanka, jolla yhdistetään mustat -navat?
Ja kaiuttimet kytketään lähtöjen + napoihin?
Mahtaako noita piuhoja löytyä jostakin valmiina, vai pitääkö itse väsätä?

Lue nyt se manuaali kumminkin huolella.. Sen verran tuosta vielä, että melkein kannattaa tehdä tai teettää kuparilevystä sellanen "haarukkapää"levy jonka saa noihin mustiin naparuuveihin tukevasti. Ei siinä oikein mikään ihan hepponen hyppylanka kestä, virtoja vaeltaa aika paljon, ja et todellakaan halua, että sillatun vahvistimen "siltaus" katkee..
Täytyi oikein katsastaa tuo kuva, kun joissakin päättäreissä "uudenaikasesti" on se siltaus toteutettu siten, että sillattu signaali tulee speakonista, ja siltaus itsessään onnistuu kytkimellä..
Ja muista sillattuna ajettaessa, että molemmat "volat" noin suunnilleen saman verran auki... =)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Sami_T
23.03.2009 22:29:58

Oon purkanu noita GB-sarjan päätteitä erinäisistä kippoloista ja oon nähny niitä sekä bridge-kytkimellä että ilman.

Itse oon tullu siihen johtopäätökseen että ko. päätesarjaa on jossain vaiheessa muutettu ja samalla siihen on tullut se bridge-kytkin. Voi olla että olen väärässä.

Tarkkaa tietoa noista on vaikea saada kun koko merkkiä ei oo enää ollu olemassa pitkään aikaan.

Mitä oon itse GB-päätteiden kanssa pelannu niin jotenkin aika tuhnusta soundia niistä tulee ja potikat on rikki/rohisee melkein kaikissa.

Sillattuna ei tulis kyllä mieleenkään kytkee GB:n perään 4 ohmin kuormaa.
Itse olette lihava.
killutin
25.03.2009 12:33:44 (muokattu 25.03.2009 19:21:50)
fox: Lue nyt se manuaali kumminkin huolella.. Sen verran tuosta vielä, että melkein kannattaa tehdä tai teettää kuparilevystä sellanen "haarukkapää"levy jonka saa noihin mustiin naparuuveihin tukevasti. Ei siinä oikein mikään ihan hepponen hyppylanka kestä, virtoja vaeltaa aika paljon, ja et todellakaan halua, että sillatun vahvistimen "siltaus" katkee..
Täytyi oikein katsastaa tuo kuva, kun joissakin päättäreissä "uudenaikasesti" on se siltaus toteutettu siten, että sillattu signaali tulee speakonista, ja siltaus itsessään onnistuu kytkimellä..
Ja muista sillattuna ajettaessa, että molemmat "volat" noin suunnilleen saman verran auki... =)

Mutta jos hyppylangan laittaa vaikka 4.0 mm_-kaapelista, niin luulisi kestävän?
Mikäli tuo sitten ylipäätään hyppylankoja tarvitsee...

Soundin tuhnuudesta en tiedä, ihan hyvän oloista ääntä se ainakin päästää osana kotiteatteria, eikä potikatkaan rahise.

Toimisiko tällainen kaapeli splittinä, jos tarkistaa/korjaa napaisuuden oikeaksi http://www.thomann.de/fi/cae_90074_yaudiosplittkabel.htm ?

Edit: Onko Hosa-kaapelit millaisia?
Ainakin halvempia kuin muut, mutta meneekö harrastelukäytössä?
http://www.dolphinmusic.co.uk/produ … -hosa-xlr-female-twin-xlr-male.html
multipaavo
26.03.2009 02:33:58 (muokattu 26.03.2009 02:40:24)

killutin: Mutta jos hyppylangan laittaa vaikka 4.0 mm_-kaapelista, niin luulisi kestävän?
Mikäli tuo sitten ylipäätään hyppylankoja tarvitsee...

Tuossa kestää vaikka 0,25mm kaapeli. Virtaa siinä ei kulje. Et siis tarvitse tuota.

Toimisiko tällainen kaapeli splittinä, jos tarkistaa/korjaa napaisuuden oikeaksi http://www.thomann.de/fi/cae_90074_yaudiosplittkabel.htm ?

Toimii kun juotat toisen uros liittimen 2 ja 3 pinnit ristiin. Yksinkertaisin ja suositetavin tapa siltakytkeä ko. pääte ilman kytkintä, on rakentaa lyhyt mikkipuha jossa vaihe käännetään 180 astetta. ts. XLR liittimen 2. ja 3. pinnit juotetaan ristiin (vrt. nollamodeemikaapeli) ja kytket sen A kanavan signaalisisäänmenon haaroituksesta - joka pääteestä esitteen mukaan löytyy - B kanavan inputtiin. Kaiutinkaapelit liitetään A ja B kanavien PLUS liittimiin. Alle 8 ohmin kuormia tuohen ei sitten laiteta tai pääte sanoo morjens.

-Paavo
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein | www.5by5.fi
killutin
26.03.2009 16:51:54
multipaavo: Tuossa kestää vaikka 0,25mm kaapeli. Virtaa siinä ei kulje. Et siis tarvitse tuota.

Asia selvä.

Toimii kun juotat toisen uros liittimen 2 ja 3 pinnit ristiin. Yksinkertaisin ja suositetavin tapa siltakytkeä ko. pääte ilman kytkintä, on rakentaa lyhyt mikkipuha jossa vaihe käännetään 180 astetta. ts. XLR liittimen 2. ja 3. pinnit juotetaan ristiin (vrt. nollamodeemikaapeli) ja kytket sen A kanavan signaalisisäänmenon haaroituksesta - joka pääteestä esitteen mukaan löytyy - B kanavan inputtiin. Kaiutinkaapelit liitetään A ja B kanavien PLUS liittimiin. Alle 8 ohmin kuormia tuohen ei sitten laiteta tai pääte sanoo morjens.

-Paavo

Kappas, olikin tuollainen mahdollisuus jäänyt kokonaan huomioimatta.
Täytynee siis väsätä piuha ja testata jossakin sopivassa välissä. Kiitoksia tästä!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)