Aihe: Edulliset kontrat 1 | |
---|---|
![]() 24.03.2009 14:29:56 | |
Moi! Olen viimeaikoina kelaillut kontrabasson hommaamista. En vaan tiedä niistä juuri mitään joten kysynkin onko esim nuo Thomannin halvat bassot mistään kotoisin? Mitään klassista ei ole aikomus ruveta soittamaan, se tulisi perus läpsyttelyyn akustisilla keikoilla, joten mitään järjettöman kallista soitinta en tuohon tarvitse, vai tarviinko? Mikä noissa kontrissa olisi kohtuullinen taso joka olisi kohtuullisen hintainenkin? | |
![]() 24.03.2009 14:42:36 | |
Eikös sitä juuri akustiseen musaan tarvitse kunnollisen soittimen? Vahvistettunahan soundista voi vääntää millaisen vain, mutta akustisuus on aika raakaa peliä, ainakin mun kokemuksen mukaan. Thomannin soittimista itselläni ei ole kokemusta, mutta en suosittelisi kokeilematta tilaamaan mitään soitinta. Siinä voi käydä hyvin, mutta voi käydä myös huonosti. "Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta | |
![]() 24.03.2009 15:13:06 (muokattu 24.03.2009 15:16:49) | |
Täytyy sanoa, että Thomannin kontrabassoista olen kuullut pelkästään pahaa. Jos halpis-kontraa etsit, voisit tsekata vaikka Abertone-kontrabassot joista olen kuullut enemmän hyvää, myös eräältä soitinrakentajalta. Tunnen kaverin joka omistaa koko brändin. Aitoa Kiina-laatua. ;-) E: Poistin linkin kuin huomasin ettei toiminut... Etsi jäsen nimeltään abertone ja löydät sieltä yhteystiedot. Kauppa käy kaverilla tietääkseni hyvin, vaikka kotisivut välillä näyttävät olevan pois käytöstä. :-) | |
![]() 24.03.2009 15:19:27 (muokattu 24.03.2009 15:20:14) | |
Mange: Täytyy sanoa, että Thomannin kontrabassoista olen kuullut pelkästään pahaa. Jos halpis-kontraa etsit, voisit tsekata vaikka Abertone-kontrabassot joista olen kuullut enemmän hyvää, myös eräältä soitinrakentajalta. Tunnen kaverin joka omistaa koko brändin. Aitoa Kiina-laatua. ;-) Sitä samaa kiinanlaatua ne thomanninkin kontrat on. Itse näkisin että melko sama mikä tuotemerkki siihen lätkästään päälle kun ne kaikki tulee kuitenkin samoilta tehdaslinjoilta. Yksi kontrankorjaajatuttu on noita pari kunnostanut silleen että talvella pahimpien pakkasten aikaan kansi ja pohja irti ja annetaan kuivua muutaman viikkoa ja sitten liimaten takaisin. Kuulemma paranivat jonkunverran ja pitäisi kestääkin paremmin tätä ilmastoa. Käytettyjä tsekkikontria pyörii jonkunverran markkinoilla ja ne on ihan hyviä pelejä monet. Sellaista suosittelisin kyttäämään. Aina saa kärsiä ja hävetä. | |
![]() 24.03.2009 15:52:17 | |
mullakin olis tommonen about 20v vanha tsekki kontra,jos kiinostaa ;)) Kolme sointua ja asennetta!!! | |
![]() 25.03.2009 09:39:27 | |
Mulla on t-kaupan halpis kontra eikä toi oo mikää maanantai kappale loppu pelis ihan hintansa värtti soitin juu olen kyl kuulut et vääntyy kaulaa tai jotain vastaavaa mut ihmetyttää et mis jengi oikein niitä pitää navetassa vai? Old Time Rock'n'Roll | |
![]() 25.03.2009 09:44:10 | |
Shuffle and Boogie: Mulla on t-kaupan halpis kontra eikä toi oo mikää maanantai kappale loppu pelis ihan hintansa värtti soitin juu olen kyl kuulut et vääntyy kaulaa tai jotain vastaavaa mut ihmetyttää et mis jengi oikein niitä pitää navetassa vai? Navettahan voisi olla hyvä paikka säilyttää, toista se on vaikka tällainen keskuslämmitteinen ja ilmastoitu kerrostalo jossa talvella kosteusprosentti putoo todella alas. Olisi kiva päästä kokeilemaan tota. Mitä olen nähnyt näitä "hintansa väärtejä" niin aika rysiä olleet loppupeleissä. Omistaja ei vaan ole koskaan päässyt kokeilemaan oikeasti hyvää kontraa niin eihän siinä edes voi olla käsitystä siitä miltä sen pitäisi tuntua ja miten sen pitäisi soida. En nyt väitä että tämä tapaus olisi sellainen, tuli vain mieleeni tällainen juttu. Aina saa kärsiä ja hävetä. | |
![]() 25.03.2009 11:02:43 | |
Amerikan foorumilta lainattua t-kaupan bassoista: "behind the numbers you can find the following system: 111 and Rockabilly basses: Chinese laminated basses. 1/2/3/4/5 basses built in Czech Republic. 11/22/33/44 basses built in Romania 1/11/111 laminated basses 2/22 laminated basses with carved top 3/33 carved basses with flat back 4/44 carved basses with swelled back 5 carved basses with swelled back and flames E is for ebony fingerboard W is for "washed finish" (looks somewhat antique) All basses 2/22/3/33/4/44/5 offer an ebony fingerboard" Henkilökohtaista kokemusta löytyy tollasesta tsekissä valmistetusta kokopuukantisesta bassosta, joka on siis strunal -merkin tuotos. Strunal bassoja myy myös soitinlaine. Hinta on pikkasen korkaempi kuin t-kaupassa. Soitinlaineelta bassot toimitetaan trimmattuna ja asiallisilla kielillä varustettuna. Kaiken lisäksi soitinlaineella bassoa saa testata etukäteen ennen ostamista. T-kaupasta tilatessa saa sitä, mitä sattuu tulemaan. Laadun vaihtelu noissa halvoissa bassoissa on todennäköisesti aika suurta. Tuota omaa bassoa olen roudaillu varsin huolettamasti (mm. bussin tavaratilassa ja peräkärryssä) eikä ollut moksiskaan. Tämä onkin mielestäni tuon basson vahvuus, roudattavuus. Basso soi ihan kohtalaisesti ja soundi on riittävän hyvä treenaamiseen. Tatsikin on ihan hyvä, joskin kaula on hivenen leveähkö. Kaikin puolin treenibassona ihan käypä peli. Jos omistaisin rahaa niinkuin rosvopäällikkö, soittelisin vain parhaimmalla kokopuisella bassoviululla. | |
![]() 25.03.2009 17:14:09 | |
Ite oon käyttäny rahaa omaan kontraani ainakin -kielet 150 eur (erot on pieniä mut ratkasevia) -stakkeli eli se tikku basson pohjassa asennettuna 150 eur (erityisesti seisaaltaan soitettaessa tän laadul on merkitystä, jos ei haluu et stakkeli valahtaa basson sisään kesken soiton voi olla jossain bassoissa valmiks jo hyvä) -tallaan integroitu mikrofonijärjestelmä asennettuna 350 eur (voi selvitä 100-200 eurolla riippuen siitä, miten paljo kuminaa ja kiertoo jaksaa sietää -kohtuullisesti topattu pussi 200 eur (basson siirtely jo sisällä huoneesta toiseen kannattaa tehdä tämmöses, lisäks kassissa olevat kahvat helpottaa sitä basson lastaamista autoon) Pelkkiin näihin sälöihin on saanu jo rahaa menee 850 eur eli ku siitä bassosta tehdään semmonen, että sillä kestää soittaa bändissä. vaikka säästelis niin oon varma et 600 eur menee ainakin. Sit se edullinen basso, johon tommonen investointi kannattaa suorittaa maksaa yli 3000 eur. Rahaa siis menee, mutta jos sitä soitinta ei hajota niin sen arvo yleensä nousee. "Se tekee siitä sen..." | |
![]() 25.03.2009 18:36:06 | |
Teijo K.: toista se on vaikka tällainen keskuslämmitteinen ja ilmastoitu kerrostalo jossa talvella kosteusprosentti putoo todella alas. Omistaja ei vaan ole koskaan päässyt kokeilemaan oikeasti hyvää kontraa niin eihän siinä edes voi olla käsitystä siitä miltä sen pitäisi tuntua ja miten sen pitäisi soida. No meillä on kyllä kotona lämmitys pelannu ihan hyvin eli ei ole kosteutta. Olen mä kyllä kokeillu laatu kontraakin ja tota mun soitinta on soittanaut ihan kunnon pelimanni mikä totes ihan hyväks vaikka halpa onkin......... Old Time Rock'n'Roll | |
![]() 26.03.2009 13:12:12 (muokattu 26.03.2009 13:18:13) | |
Shuffle and Boogie: No meillä on kyllä kotona lämmitys pelannu ihan hyvin eli ei ole kosteutta. Olen mä kyllä kokeillu laatu kontraakin ja tota mun soitinta on soittanaut ihan kunnon pelimanni mikä totes ihan hyväks vaikka halpa onkin......... Niinkuin jo sanoinkin, niin en minä sitä epäilekään. Itse olen nähnyt vain noita useemman, ja yksikään niistä ei vielä ole ollut hyvä, mutta ihan hyvin sun voi. No jos ei ole kosteutta, niin puu kutistuu ja pahimmassa tapauksessa halkeaa kannet ja muut. Toki vanerinen kestää enemmän mutta olen minä nähnyt kuivuuden takia haljenneen kiinalaisen vaneribassonkin. Nätisti ristikkäin halki kaikki laminaattikerrokset pinnan kohdalta. Eli jos se nyt ei mennyt sinne jakeluun tosta aiemmasta viestistä, niin otetaan rautalanka käyttöön. Ilmankosteus olisi hyvä pystyä pitämään mahdollisimman tasaisena että akustiset puusoittimet pysyisivät kunnossa. Keskuslämmitys ja koneellinen ilmastointi kummatkin kuivattavat ilmaa ja kun pakkaset tekeävt sitä jo valmiiksi voi keskitalvella olla se huoneilman kosteus lähellä saharan lukemia. Ilmankos tutut soitinrakentajat sanovat oikein kovia pakkasia rahaviikoiksi, haljenneita viulusoittimia tulee silloin oikein erityisen paljon pajoille. Koska se liika kuivuus on nimenomaan se paha juttu. Aina saa kärsiä ja hävetä. | |
![]() 27.03.2009 14:03:08 | |
Shuffle and Boogie: Mulla on t-kaupan halpis kontra eikä toi oo mikää maanantai kappale loppu pelis ihan hintansa värtti soitin juu olen kyl kuulut et vääntyy kaulaa tai jotain vastaavaa mut ihmetyttää et mis jengi oikein niitä pitää navetassa vai? Mikä on tuo sun basson malli ja hinta? | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)