Aihe: Virtalähteen valinta problem
1
juso
24.03.2009 07:06:06

Virtalähde pitäis hankkia, ja valinta alkaa oleen kahden kauppa voodoo lab pedal power tai fuel tank. Toi voodoo aika paljon kalliimpi joten löytyykö joltain jotain faktaa miksi kannattaa maksaa noinkin paljon lisää. Musakaupan myyjä tottakai suositteli ehdottomasti sitä kun fuel tankkia ei hyllyssä oo. Mulla pedaalit wahia (dunlop) lukuunottamatta bossia kaikki. Efektilenkissä oleva giga delay pitää tällä hetkellä sellaista hurinaa ja sirinää että lenkki on kyllä ehdottomasti painettava biisien välissä pois päältä. Niin ja tämänhetkinen virtalahde tosiaankin pedalboardin oma sisäänrakennettu muuntaja, joka ei varmaan laadullisesti päätä huimaa.
JuSu
24.03.2009 07:15:21
juso: Virtalähde pitäis hankkia, ja valinta alkaa oleen kahden kauppa voodoo lab pedal power tai fuel tank.

Mulla on Fuel Tank, mutta jos nyt pitäisi noista kahdesta valita, ostaisin Pedal Powerin. Pedal Powerin kaikki lähdöt ovat eristettyjä, mikä minimoi hurinat. Fuel Tankisn 9 V lähdöt ovat omassa ryhmässään, ja 12 V DC ja AC omissaan. Itse olen tuollakin saanut erotettua hurinapesäkkeet toisistaan, mutta vain siksi, että nuo kamppeet syövät jotain muutakin kuin 9 V DC.

Pedal Powerissa voi rajoittavaksi tekijäksi tulla virta, yksi lähtö antaa maksimissaan (muistaakseni) 250 mA, mikä ei välttämättä riitä esim. kaikille midipedaaleille. Muistaakseni tähän oli kuitenkin joku konsti yhdistää noita lähtöjä jollain spessupiuhalla, mutta en muista varmasti.

Tsekkaa myös BBE Supa Charger. Käytännössä sama vehjes kuin Pedal Power, mutta halvempi. http://www.thomann.de/fi/bbe_supa_charger.htm

JuSu
Mitäs sulle kuuluu?
juso
24.03.2009 08:47:13

JuSu: Mulla on Fuel Tank, mutta jos nyt pitäisi noista kahdesta valita, ostaisin Pedal Powerin. Pedal Powerin kaikki lähdöt ovat eristettyjä, mikä minimoi hurinat. Fuel Tankisn 9 V lähdöt ovat omassa ryhmässään, ja 12 V DC ja AC omissaan. Itse olen tuollakin saanut erotettua hurinapesäkkeet toisistaan, mutta vain siksi, että nuo kamppeet syövät jotain muutakin kuin 9 V DC.

Tuo yhteinen maadoitus oli uutta. Oletin ilman muuta että fuel tankin maat ovat kaikki eristettyjä. Tämä kyllä kääntää vaa,an pedal powerin puolelle. Bossin virtalähteen tyypit ovat aca tai psa. Onko tämä kuinka ratkaisevaa näiden hurinoiden kannalta?
JuSu
24.03.2009 08:58:38
juso: Tuo yhteinen maadoitus oli uutta. Oletin ilman muuta että fuel tankin maat ovat kaikki eristettyjä. Tämä kyllä kääntää vaa,an pedal powerin puolelle. Bossin virtalähteen tyypit ovat aca tai psa. Onko tämä kuinka ratkaisevaa näiden hurinoiden kannalta?

Custom Shopin sivuilta lainattua:

"Bossilla on kahden tyyppisia pedaaleja, toiset on tehty PSA- ja toiset ACA-tyyppisille virtalähteille. PSA-adapteria käyttävät toimivat normaalilla 9V jänniteellä ja ACA-tyyppiset vaativat suurempaa jännitettä. Voodoo Lab Pedal Power on ainoa virtalähde joka toimii kaikilla Boss pedaaleilla. Jokaisella ulostulolla on pieni kytkin jolla voi valita normaalin 9V tai Boss ACA tyyppisen (12,3V)."

http://www.custom-sounds.com/epages … =/Shops/CustomSounds/Products/12207

Taitaa sun vaakakuppi kallistua Pedal Powerin puolelle ja vahvasti... =)

Vaikkakin uskoisin, että mikä tahansa lähde, jossa on eristetyt lähdöt ja 12 V mahdollisuus, toiminee myös, tuskin tuo 0,3 voltin heitto mitään tekee. Taitaa vaan olla aika harvassa moiset mehustimet.

JuSu
Mitäs sulle kuuluu?
wilo
24.03.2009 09:06:49
Vaikkakin uskoisin, että mikä tahansa lähde, jossa on eristetyt lähdöt ja 12 V mahdollisuus, toiminee myös, tuskin tuo 0,3 voltin heitto mitään tekee. Taitaa vaan olla aika harvassa moiset mehustimet.

JuSu

BBE Supachargerissa on 8 lähtöä, joista 6:een voi valita 9V sijaan 12V. Kahdessa on 9V sijaan 16V mahdollisuus. Tuolla 0,3 voltin erolla ei ole merkitystä.

24.03.2009 10:03:53 (muokattu 24.03.2009 10:08:07)
Bossin virtalähteen tyypit ovat aca tai psa.

Vanhemmat Bossit, jotka ovat suunniteltu tuolle aca-virtalähteelle, toimivat myös ihan normaalilla 9V virtalähteellä, kunhan "daisy chainaa" pedaalit. Eli antaa myös jollekkin muulle pedaalille samasta lähdöstä/muuntajasta virtaa, jolloin sieltä vanhasta Bossista ohittuu piiri, joka laskee jännitteen 12V->9V.

Edit: Ai niin, mä ruokin koko pedaalilaumaani yhdellä 1-Spotilla, ilman hurinoita..
JuSu
24.03.2009 10:12:17
erty:

Edit: Ai niin, mä ruokin koko pedaalilaumaani yhdellä 1-Spotilla, ilman hurinoita..

You lucky bastard... =)

JuSu
Mitäs sulle kuuluu?
Kiinankeisari
24.03.2009 10:20:43

sama täällä, vielä ei semmosta pedaalia ole tullut vastaan joka alkais kiukutella 1spotin kans.
My pedal concept is a pedal that will only produce out of tune pentatonic blues bends. The input will be stamped "Strat here" and the other side will say "Connect to Tubescreamer".
Jäämeri
24.03.2009 10:51:30 (muokattu 24.03.2009 11:06:26)
Löysin sattumalta tämmöisen sivuston:

http://www.stinkfoot.se/andreas/diy/power/psu.htm

Sieltä vaan tutkimaan.

Itse hankin ihan testimielessä HB (!) Power Plantin, josta saa tällä hetkellä mehunsa Z.Cat Atomic Fuzz, BYOC OctaFuzz, Marshall ShredMaster, EH Smallstone, T.Rex Tremster, Z.Cat Tri-Mod 1, Boss CH-1 ja MXR Carbon Copy.

Ei mitään hurinoita tai ongelmia. 12v lähtöjä en ole tarvinnut.

Edit: Tuo on siis ihan selkeästi kopio Fuel Tank Classicista, ainakaan 9v lähdöt eivät ole eristettyjä ja arvot ovat samat, paitsi 12v lähdöt tarjoavat 250 mA kumpainenkin, kun Fuel Tank antaa 500.

Ei varmasti yhtä laadukkaista komponenteista, mojo puuttuu tyystin ym. mutta ihan toimivan oloinen.
Insane Kane
24.03.2009 13:20:29
ACA-muuntajaa haluavissa bosseissa on muuntajalta tulevan maan (miinuksen) ja pedaali varsinaisen maan välissä vastus.
Kun muita pedaaleita on ketjutettu, pedaali saa sen maan toisen pedaalin jakilta ilman vastusta...

wilo: Ai jaa, tuota en olekaan tiennyt. Miten se tarkalleen ottaen vaikuttaa ACA-muuntajalle suunnitellun pedaalin toimintaan? Mistä pedaali (tai sisällä oleva piiri) voi tietää, onko samaan virtapiiriin kytketty toinenkin pedaali?

Kaverilla oli ongelmia bossilaisten kanssa: soundi oli ponneton ja pedaalien ledit paloivat heikosti. Tutkittiin pedaalit ja huomattiin, että ongelmapedaalit haluavat ACA-tyyppisen virtalähteen. Kaveri vaihtoi (itse tehtyyn) poweriinsa yhteen lähtöön regulaattorin, jolla sai 12V ulos. Sen jälkeen alkoi toimia normaalisti.
Kaverin powerissa oli alun perin pari eristettyä lähtöä ja molemmissa oli kiinni sekä ACA- että PSA-tyyppistä virtalähdettä haluavia bossilaisia. Näin ollen pedaalit olivat ns. daisy chainattu eli kytkettynä rinnan. Ei vaan siltikään toiminut.

‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)