Aihe: Kohtuullista vedätystä?
1 2 3 4
Mika Kangas
23.03.2009 08:14:30 (muokattu 23.03.2009 08:29:00)
Ehkä kauppaan lisättiin ovenavauspalkkio.Ei juma,kaikenlaista kaupankäyntiä.

No,onhan se nyt selvää jos torilla ilmoittaa tietyn hinnan niin se on pitävä kauppahinta.Ei tossa mitään epäselvää pitäisi olla.

Ei kukaan haluaisi ostaa tota mun styrkkaria?Myyn 200 eurolla ja kun tulet hakemaan niin 300 euroa.
Moimies
23.03.2009 08:17:15
Ei varmaan ollut hinnasta "sovittu", mutta jos torilla oli hintana tuo 170e, kyllä se munsta on jo aika selkeä vinkki myyntihinnasta. Tosin sehän ei nähtävästi pidäkään paikkaansa aina, täytynee pistää nimimerkki korvan taakse toria selatessa.
Karhukoira74
23.03.2009 08:32:38 (muokattu 23.03.2009 08:33:52)

Jooh....itse ostin tuossa talvella Hesasta aktiivimonitorin, otin aika pian yhteyttä kun satuin näkemään torilla ilmoituksen...muutama viesti ja kyselyt, ja soiteltiin ja tietty piti se kymppi pari tinkiä vielä, vaikka laite oli uusi ja hyvät piuhat tuli mukaan. Sovittiin kauppa parin päivän päähän Helsinkiin klo 0730 ja itelläkin se 80 km sivu tulee matkaa...

Kaupantekohetkellä molemmat paikalla kuten sovittu, ja kaupat tehtiin kuten sovittiin. Myyjä mainitsi, että olisi saanut menemään pyyntihinnalla monitorin, mutta koska olin ekana ollu liikkeellä ja hieman jo sovittu katsomista/kauppaa niin ei lähteny soittelemaan eikä perumaan kauppaa. Näin pitäisi toimiakin, ja itekin myyjänä toimin. Iso plussa jäsen hurskaiselle =)

Vaikka näissä kaupoissa varmaan aika usein tuo ns. varma kauppa/tarjous on hieman ilmassa leijuva....eli sovitaan katsominen ja testaus, mutta useimmiten kaupoissa joissa ite olen ollu osallisena on myös jo se hinta ollu sovittuna millä lähtee sitten mukaan jos päätän ottaa. Kyllä siinä myyjänkin osalta silloin pitää se selkäranka olla, että jos on luvannu testin ja tuotteen hintaan 180, niin kyllähän siinä myyjä kusee omaan kenkäänsä jos rupeaa siinä vaiheessa vedättämään että 200 pitää maksaa...tuotteesta riippuisi ostaisinko, mutta varmaan periaatteesta jo useimmiten en. Parempi olisi pois lähteä etten liituisi myyjää nokkaan.
Mielipiteet ovat kuin persereikiä. Jokaisella on sellainen.
ravensoul
23.03.2009 09:42:09
Murgo: Olen muuten sitä mieltä että ihmisen todellinen "laatu" punnitaan juuri niissä tilanteissa joissa toimintaa ohjaa oma moraali ja arvot eikä esim. laki tai muu sanktioiden "pelko".

Se on just näin. Lähtökohtana "sääntöjä ei kirjaimellisesti ottaen rikota ja kun mikään laki ei velvoita" on vitun huono ja antaa henkilöstä lähestulkoon niljakkaan kuvan. Tässä asiassahan ei pitäis olla mitään epäselvyyttä mutta jos silti pitää yrittää venkuloida ni lähinnä varmistaa ed. pointin paikkansapitävyyden.
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Jii-Gee
23.03.2009 09:50:31

Sinun olisi pitänyt laittaa: "Saatan myös nostaa hintaa mikäli siitä sovitaan."

"Saatan myös nostaa hintaa vaikka siitä ei edes sovita.."
rock-kukko
23.03.2009 09:52:31
On tää melko härski kaveri tää amu.
Ihan mustalainen.
Silppuri
23.03.2009 12:39:00 (muokattu 23.03.2009 12:39:54)

Myydään täällä ja huutonetissä ja/tai sit viel suomi24 tai joku muu, guugle löytää..

Se, että myy huuto.netin lisäks jossain muualla, on ihan perseestä (juuri tällasten tilanteiden takia). Mutta ei kai siitä nyt mitään haittaa oli, jos ilmoittaa sekä m.netissä, että K-marketin ilmoitustaululla, omilla kotisivuilla, suomi24:ssa, auton takalasissa..... Niissä käytetään vaan jakamaan myyjän yhteystiedot mahdollisille ostajille. Huuto.net on taas ihan toinen asia, koska siellä sitoudutaan myymään tavara ylimmällä huudolla. Ja juuri tällaisia tilanteita varten terve järkikin jo sanoo, että huuto.netin lisäksi ilmoitusta ei kannata laittaa muualle.

Lisää tuosta Torin hinta-kentästä ja mitä siihen kannattaa laittaa on tuolla backstagen keskustelussa. Oma mielipiteeni on, että se hinta, millä laitteen on valmis myymään, jos joku soittaa, että "Mä otan sen heti ja tuun hakemaan.".
"I havent slept since I woke up."
kärsä
23.03.2009 12:45:11

Mnetin torien hinnatkin ovat välillä täysin merkityksettömiä, pari kertaa olen ilmoittanut myyjälle maksavani ilmoitetun myyntihinnan tuotteesta. No en tiedä miksi hintaa on edes myynti-ilmoitukseen laitettu, kun ei tuote ole kuitenkaan myytävänä mainittuun hintaan. Myyjän vastaus on saattanut olla "toistaiseksi tarjottu sitä ja tätä". aivan huuto.net -tyyliä. Siinä vaiheessa voi unohtaa koko homman.
Antti1
23.03.2009 13:58:35 (muokattu 23.03.2009 13:59:33)
kärsä: Mnetin torien hinnatkin ovat välillä täysin merkityksettömiä, pari kertaa olen ilmoittanut myyjälle maksavani ilmoitetun myyntihinnan tuotteesta.

Samma här. Oon ollut ostamassa yhtäkin värkkiä henkilöltä x ja utelin tarkkaa hintaa useampaan kertaan. Vastauksia tuli vähän tyyliin: "En oikein tiedä, katselen nyt tässä myynkö edes, tarjoa jotain." Sit kun tarjouduin maksamaan käteisellä vehjettä hakiessa (en siis mennyt hakemaan, vaan ehdotin) ilmoituksen hinnan, niin se olikin liian vähän, vaikkei parempia tarjouksiakaan ollut tullut.

Onneksi tosin näin, kun sain vähän myöhemmin parempaa edullisemmin tilalle ja myyjänkin kanssa asia painettiin villaisella.
Murgo
23.03.2009 15:07:29 (muokattu 23.03.2009 15:08:36)

Silppuri: Se, että myy huuto.netin lisäks jossain muualla, on ihan perseestä (juuri tällasten tilanteiden takia). Mutta ei kai siitä nyt mitään haittaa oli, jos ilmoittaa sekä m.netissä, että K-marketin ilmoitustaululla, omilla kotisivuilla, suomi24:ssa, auton takalasissa..... Niissä käytetään vaan jakamaan myyjän yhteystiedot mahdollisille ostajille. Huuto.net on taas ihan toinen asia, koska siellä sitoudutaan myymään tavara ylimmällä huudolla. Ja juuri tällaisia tilanteita varten terve järkikin jo sanoo, että huuto.netin lisäksi ilmoitusta ei kannata laittaa muualle.

Lisää tuosta Torin hinta-kentästä ja mitä siihen kannattaa laittaa on tuolla backstagen keskustelussa. Oma mielipiteeni on, että se hinta, millä laitteen on valmis myymään, jos joku soittaa, että "Mä otan sen heti ja tuun hakemaan.".

Juuri näin, eli voihan sitä ilmoitella monessakin paikassa jos mikään niistä ei ole huutokauppa jonka säännöt velvoittavat myymään eniten tarjoavalle/"osta heti"-hintaan suostuvalle. Mutta sellainen "hevoskauppiasmeininki" ettei laiteta mitään hintaa vaan kysellään että "paljonkos tarjoat" tai laitetaan "viitteellinen" hinta josta sitten yritetään vääntää ylöspäin on aika syvältä. Helposti tulee mieleen että koetetaan herättää mielenkiinto edullisella pyyntihinnalla ja sitten kun joku kiinnostuu niin aletaan "viäntää" hintaa ylöspäin.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
J.Hollström
23.03.2009 15:10:00
Onhan toi nyt kohtuullisen härskiä toimintaa jos kaveri ajelee 90 km suuntaansa hakeakseen tavaraa jolle oli joku hinta ilmoitettu. Vaikka nyt ykköskympeistä on kysymys niin luulisi että myyjällekin olisi helpointa myydä sille joka kotiovelta asti tulee noutamaan.

Ennenkaikkea helvetin noloa käytöstä tommonen hinnalla vedätys. Mut varmaan käyttäytymisen palkkana on tämä ketju sitten. Onko se sitten noiden parin kympin arvoinen voi miettiä itekseen. Musta ei ole.
Rhapa
23.03.2009 16:20:05
Jep, ja tästäkin olisi varmaan kerännyt pisteet pelkällä anteeksipyynnöllä. Selittelyt ei oikein lämmitä varmasti ainakaan ketjun aloittajan mieltä, vaikka niihin aihetta olisikin.

Ikävä temppu joka tapauksessa, jos minulta kysytään. Oli miten oli.
Toivoton tapaus.
Confidentum
23.03.2009 16:26:41 (muokattu 23.03.2009 16:27:33)
Kyllä me ostajinakin koitetaan vedättää. Enemmän kuin myyjien vedätykset, minua ärsyttää nämä priipeidtekstiviestiruikuttajat. Kun on tavaralla selkeästi ilmoitettu hinta 1000€ niin eikö ala tulla nimettömiä viestejä tyyliin "Saat viissataa heti". "Maksan kuussataa - otataijätä". Kun ei toimi ostomyyntiliikkeenä vaan ainoastaan omaa soitinosastoa päivittää tai GASia parantaa, niin ei jaksaisi tällaista ruikutusta.
Rhapa
23.03.2009 16:38:18
Confidentum: Kyllä me ostajinakin koitetaan vedättää. Enemmän kuin myyjien vedätykset, minua ärsyttää nämä priipeidtekstiviestiruikuttajat. Kun on tavaralla selkeästi ilmoitettu hinta 1000€ niin eikö ala tulla nimettömiä viestejä tyyliin "Saat viissataa heti". "Maksan kuussataa - otataijätä". Kun ei toimi ostomyyntiliikkeenä vaan ainoastaan omaa soitinosastoa päivittää tai GASia parantaa, niin ei jaksaisi tällaista ruikutusta.

Ei tuo mitään vedätystä ole. Eri asia olisi, jos ajattaisit myyjän ensin kotiisi antamalla vaikutuksen, että maksat siitä pyydetyn hinnan. Myyjän roudatessa kamata paikalle toteat kylmästi "njaa, en mä tosta kyl maksa kuin 80% hinnasta".

Tämä ei sitten liity itse aiheeseen. Nih.
Toivoton tapaus.
Silppuri
23.03.2009 17:49:44

Confidentum: Kyllä me ostajinakin koitetaan vedättää. Enemmän kuin myyjien vedätykset, minua ärsyttää nämä priipeidtekstiviestiruikuttajat. Kun on tavaralla selkeästi ilmoitettu hinta 1000€ niin eikö ala tulla nimettömiä viestejä tyyliin "Saat viissataa heti". "Maksan kuussataa - otataijätä". Kun ei toimi ostomyyntiliikkeenä vaan ainoastaan omaa soitinosastoa päivittää tai GASia parantaa, niin ei jaksaisi tällaista ruikutusta.

Myin kerran combokitaravahvaria. Ostaja sitten sanoi, että asuu kaukana, mutta pyyhältää junalla tästä Tampereen ohi. No mehän sovittiin sitten, että roudaan vahvarin siihen laiturille ja tehään kaupat siinä 8 minuutin aikana, mitä juna pysähtyy, niin ei tartte lähetellä. Hinnaks oli sovittu 300. No mites sattuikin, että ostajalla ei ollutkaan noin pyöreää summaa mukana vaan vain 290. No en kai mä nyt helvetti sitä komboa siitä ala kotiinkaan enää kantamaan! Kaupat tehtiin ja kovasti lupailtiin, että kymppi tulee sitten suoraan tilille. Eipä ole näkynyt... Pari vuotta on jo aikaa tästä. Ostaja säästi postikuluissa kivan summan plus 10 euroa kevyellä kusetuksella.

Joo. Oli pakko.
"I havent slept since I woke up."
Kimmo72
23.03.2009 17:56:30

Joo. Oli pakko.

Oisit ruuvannu skoben irti ja sanonu että tää tulee sitte postissa ku raha on tilillä :)

joo...
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
"She said I dont like Dream Theater that much, but I had a pen, and some paper, so what the fuck..." -Kevin Moore
Harris
23.03.2009 18:15:24 (muokattu 23.03.2009 18:15:41)
Dream_eater: Oisit ruuvannu skoben irti ja sanonu että tää tulee sitte postissa ku raha on tilillä :)

joo...

Aivan paras! =)
ja hyvää alkanutta vuotta 2009
Rhapa
23.03.2009 19:04:42
bimbi: Ja tarinan Todellinen opetushan on se, että meidänkin perheessä tarvitaan kipeämmin astianpesukonetta, kuin Kiinassa rakennettua vanhentuneella putkitekniikalla toteutettua mölytoosaa.

Vaikka halvalla tarjottaisiinkin...

Kevättä

Ahaa, elikä tarinan todellinen opetus on, että ne rahat kannattaa tuhlata heti samantien johonkin turhuuksiin, ennen kuin tulee toisiin aatoksiin. Sitähän saattaa ostaa vahingossa jotain oikeasti hyödyllistä, kun ostopäätöstä tarpeeksi lykkää.
Toivoton tapaus.
bimbi
23.03.2009 19:14:42
Rhapa: Ahaa, elikä tarinan todellinen opetus on, että ne rahat kannattaa tuhlata heti samantien johonkin turhuuksiin, ennen kuin tulee toisiin aatoksiin. Sitähän saattaa ostaa vahingossa jotain oikeasti hyödyllistä, kun ostopäätöstä tarpeeksi lykkää.

Tarinan Todellisen opetuksen kertoi Vaimoni.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)