Aihe: B.C Rich SE IT JR.V kaulavikoja
1
jeol
22.03.2009 20:25:57

Eli siis, olen ostanu kyseisen kitaran muutama viikko sitten. Testailin kitaraa sitä soittamalla ja huomasin, että vasen käteni rasittuu soittaessa. Siinä sitten tutkailin kaulaa ja hieman laskin kieliä, ruuvaamalla kitaran tallaa vähän alaspäin. No huomasin, että ne ovat suht hyvällä korkeudella nyt, mutta jostain kohdin ne ovat liian korkealla. Kun painan 12. nauhavälin kohdalta, kielet satulaa kohden mentäessä ovat n. 2-3,5mm korkealla. Taas korkeammalta soittaessa en saa ääntä millään ilveellä kiertämään ja ääni sammuu melkein heti.
Olisikohan tässä kyse nyt kaulan asennosta?
aalataur
22.03.2009 23:11:13 (muokattu 23.03.2009 18:40:53)

jeol: Eli siis, olen ostanu kyseisen kitaran muutama viikko sitten. Testailin kitaraa sitä soittamalla ja huomasin, että vasen käteni rasittuu soittaessa. Siinä sitten tutkailin kaulaa ja hieman laskin kieliä, ruuvaamalla kitaran tallaa vähän alaspäin. No huomasin, että ne ovat suht hyvällä korkeudella nyt, mutta jostain kohdin ne ovat liian korkealla. Kun painan 12. nauhavälin kohdalta, kielet satulaa kohden mentäessä ovat n. 2-3,5mm korkealla. Taas korkeammalta soittaessa en saa ääntä millään ilveellä kiertämään ja ääni sammuu melkein heti.
Olisikohan tässä kyse nyt kaulan asennosta?

Jacksonit ainakin pitäisi voida säätää manuaalin mukaan 1.5 mm actionille (12. nauhalta mitattuna, kielen alareunasta nauhan korkeimpaan kohtaan). Eli tuo 3,5 mm kuulostaa aika korkealta. Muistitko muuten löysätä kielten jännitteen ennen tallan korkeuden muutosta? (oletan että sinulla on floyd rose -tyyppinen kelluva talla) Saattaa tehdä hallaa veitsille jos ei löysäile..

Eli minun neuvoni on että laske tallaa niin paljon kuin voit ilman että kielet alkavat häiritsevästi säristä (testaa eri nauhaväleistä), jos ottaa vasurin kanssa voimille. Kielet on usein vähän korkeammalla mitä lähemmäs mikkejä/tallaa mennään, tämä korostuu jos action on korkea. Mä en ymmärrä mitä järkeä on yleensäkään soittaa korkealla actionilla, kaikki on helpompaa matalalla. Tosin soundi ehkä parempi korkealla, mutta eipä se hyödytä jos ei pysty mitään soittamaan.

E: Joo kaularautaan ei kannata välttämättä lähteä koskemaan jos ei tosiaan tiedä mitä tekee. Voi tulla kalliita polttopuita.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)