Aihe: Koskettimet kotikäyttöön?
1
vemuli
22.03.2009 13:37:09
Mitä suosittelette seuraavista ja miksi?

Roland E-09
Roland EXR-5S
Korg PA50

Eli tuollaista kohtuuhintaista soitinta olisin hakemassa.
Tatu90
23.03.2009 00:53:48
Mulla on Roland EXR-7s, eli aika sama mut enemmän koskettimia (?). Se on kyllä ihan hyvä kotikäyttöön ja biisien harjotteluun, ja ihan kohtalaisen hyvältähän toi kuulostaa. Mut jos haluat soittaa leadia koskettimilla niin toi ei oo ehkä paras mahdollinen vaihtoehto, ne leadit on aika huonoja ja eikä niitä saa monofonisiksi. Tietenkin softasyniä voi kotona hyvin käyttää. Jos on tosta laitteesta on nyt jotain kysyttävää niin voin vastata ku itellä on lähes sama. En osaa noista muista sanoa, paras olis tietenkin et kokeilisit itse.
vemuli
23.03.2009 11:04:47
Tatu90: Mulla on Roland EXR-7s, eli aika sama mut enemmän koskettimia (?). Se on kyllä ihan hyvä kotikäyttöön ja biisien harjotteluun, ja ihan kohtalaisen hyvältähän toi kuulostaa. Mut jos haluat soittaa leadia koskettimilla niin toi ei oo ehkä paras mahdollinen vaihtoehto, ne leadit on aika huonoja ja eikä niitä saa monofonisiksi. Tietenkin softasyniä voi kotona hyvin käyttää. Jos on tosta laitteesta on nyt jotain kysyttävää niin voin vastata ku itellä on lähes sama. En osaa noista muista sanoa, paras olis tietenkin et kokeilisit itse.

Kiitos, käyttäjien mielipiteitä tässä haenkin lähinnä siksi, että vaikka kävisinkin kokeilemassa soiitimia liikkeissä, jää sessio siitä huolimatta pintapuoliseksi.

Miten tuolla onnistuu uusien taustojen teko? Löytyykö puch in /punch out ? Mitä puutteita olet havainnut? After touch? jne...

Löytyi vielä yksi varteenotettava kone lisää eli Roland GW-8.
Tatu90
23.03.2009 14:22:50
Taustoja en hirveästi oo tolla tehnyt, mutta se on aika helppoa. Punch i/o löytyy. Puutteina nyt ainakin on noi sooloilusoundit, ja aftertouchiahan tossa ei oo. Pianot + jouset on tossa kumminki aika hyvät. Tossa on vaa se huono ku ei pääse säätelemään soundeja sen enempää.
Katoin (tai kuuntelin) vähän miltä toi GW-8 kuulostaa ja täytyy sanoa että paremmalta toi kuulostaa ku toi EXR. Käsittääkseni siinä on tota synapuolta vähän enemmän, mut ei kumminkaan pysty tekemään omia soundeja. Eli jos toi soundien tekeminen kiinnostaa niin kannattaa myös miettiä Juno-D/G/Stagea. Itellä on Juno-Stage ja oon tosi tyytyväinen siihen. Mut tossahan on jo valmiina hyvät soundit että siinä mielessä ei tarvii päästä säätelemään enempää.
JPQ
23.03.2009 14:54:05

vemuli: Mutta tossa Junossa ei ole arranger moodia ollenkaan, vai olenko ymmärtänyt väärin? Eli hakemassani laitteessa olisi hyvä olla myös reaaliaikainen komppi/säestysautomatiikka vakiona ilman mitään ylimääräistä askartelua.

On mulle jääny kuleksimaan vanha Korg x5d jonka soundimaailmaa voi tietysti hyödyntää. En sitten tiedä onko yhtään paremmat kuin noissa aiemmin mainituissakaan.

Nämä mainitut kun uudempia kait niin uskoisin että hyvinkin voisi olla ja rolandeissa ainakin erilaiset kuin korgeissa jne joka firmalla vähän eri tyyli ja sitten laitemalli erot.
kariniki
24.03.2009 21:19:12 (muokattu 24.03.2009 21:36:36)
vemuli: Mitä suosittelette seuraavista ja miksi?

Roland E-09
Roland EXR-5S
Korg PA50

Eli tuollaista kohtuuhintaista soitinta olisin hakemassa.

Roland myyjänä ja Korg PA-50:n omistajana:

- Unohda EXR-5s. Vanhentunut malli eikä pärjää noille kahdelle muulle (paitsi, jos jostain saat käytettynä edukkaasti).

- Roland E-09 voitti TM:n joulukuisen testin, hyväsaundinen laite, jonka ainoa miinus oikeastaan on 2mm tavallista pienemmät koskettimet ja kaiuttimissa saisi olla enemmän puhtia. Hintaisekseen kuitenkin oiva valinta ja saa myös halutessaan valkoisena. Helppo käyttää. Monipuoliset kompit kaikenlaiseen musiikkiin. Kätevät valmiit asetukset eri tyyppisen musiikin soittoon. Korgiin verrattuna selvästi edullisempi uutena.

Korg PA50 on myös jo vanha kone, sillä palikat on aikansa lippulaivasta, PA80:stä, jota tuli soiteltua jo vuonna 2002 (jonka soundipiiri on taas Korgin sen aikasista lippulaivasynista peräisin). Silti soundimaailma ja kompit on mielestäni täysin vertailukelpoisia ja hakkaa jopa uudemman PA-500 mallin monessa suhteessa, kun komppien käyttökelpoisuudesta puhutaan. Tuntuu soittimena paljon edellämainittuja Rolandeja ammattimaisemmalta (Lähempänä Rollen E-50 mallia, jos haetaan vertailukohtaa). Soundien ja komppien muokkausmahdollisuudet on ihan omassa sarjassaan ja soundit on kauttaaltaan hyviä.

Jos tykkäät soittaa kansainvälistä beat/balladiosastoa, niin Korgista löytyy ehdottomasti parhaat kompit siihen, samoin pari hyvää dancerenkutusta. Slovarivalsseja ja joululaulukomppeja ei taas löydy hakemallakaan, perinteisen suomalaisen musiikin kanssa E-09 on parempi vaihtoehto.

Korgin kaiuttimissa on näistä kolmesta eniten potkua ja paras äänenlaatu kotikäyttöä ajatellen ja liitännät on hyvät, vaikka korppuasema kertookin jo malli-iästä. Korg työasematyylisempi. Käyttöliittymä on näinollen Rolandia vaikeaselkoisempi. Auttaa tietysti paljon, jos Korgin käyttöliittymät on ennestään tuttuja.

Entäpä sitten GW-8?

- Näistä kaikista uusin kone, Hieno konsepti, arrangerin ja syntikan yhdistelmä. Soundia voi muokata lennossa nupikoista. Suurin ero on kompeissa. GW-8:ssa on todella "tuore" saundi. Hyvät Rock, Pop, Beat ja Dancekompit, eli iskelmää, valssia tms. ei kannata tällä lähteä soittamaan. Kätevä MP3 toisto usb-tikulta, eli voit soittaa vaikka omia taustoja tikulta ja melodian päälle. Laulajan voi vaimentaa center cancel toiminnolla. Todella kevyt keikkakäyttöä ajatellen. Omia kaiuttimia ei GW-8:ssa tosin ole, joten tarvitset ne erikseen. Jos tarvitset kaiuttimet, kannattaa harkita myös uutta Roland Preludea, joka on käytännössä GW-8 kaiuttimilla varustettuna.

Summa summarum:

- Osta PA-50 jos budjetti sallii ja soitat kansainvälistä Dance/Beat/Balladiosastoa
- Osta E-09, jos haluat edullisen, mutta silti hyväsoundisen koneen ja soitat kotimaista humppaosastoa.
- Jos PA-50 kuulosti enemmän omaltasi, harkitse myös GW-8:a, mikäli et tarvitse kaiuttimia. Jos taas tarvitset, harkitse myös Preludea.
Henerico
05.05.2009 10:11:17 (muokattu 05.05.2009 10:35:34)
Morjens.. Elikkäs olen ostamassa kotikäyttöön / unohtuneen harrastuksen harjoittelemiseen koskettimia ja nyt on tullut kaksi vaihtoehtoa vastaan, elikkä kumpi vai kampi kysymys kuuluu:

Yamaha DGX 205 vai Roland EXR-5 ?

Itse olisin taittumassa Rolandin puoleen, syystä että olen lukenut täältä / kuullut kauhutarinoita Yamahan soittimista! :D

Kiitos etukäteen vastanneille :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)