Aihe: Wahien potikoista..
1
walruss
23.03.2009 10:03:03
Mulla on voxin v847 wah ja perus dunlop crybaby. Molemmissa rahisee potikat niin perkeleesti. Pystyykö noita potikoita jotenkin puhdistamaan (vai johtuuko rahinat epäpuhtauksista?) vai pitääkö potikka vaihtaa. Jos pitää, niin millaiset potikat noihin tarvitsee?

Wah-velhot vuodattakaa viisauttanne.

Kiitos etukäteen vastauksista.
s8na
23.03.2009 10:21:29 (muokattu 23.03.2009 10:24:26)

Potikoiden putsaukseen on olemassa sellaista spraytä. Löysin sitä mm. claes ohlsonilta. Ruilauttelee potikan täyteen sitä öljyä ja vähän pyörittelee. Taas toimii.

Idis on siinä että tuo potikoihin soveltuva spray puhdistaa ja voitelee sopivasti ne pinnat ja jättää pienen kelmun kuivuessaan. Mikätahansa öljy ei sovellu tuohon hommaan.
ReBeat
23.03.2009 10:32:01

PRF 7-78 on väliaikainen apu.

Yks mahdollinen vaihtopotikka, joka menee molempiin noihin waheihin:
http://www.banzaieffects.com/Dunlop-Hot-Potz-II-100k-pr-16294.html
walruss
23.03.2009 10:32:03
s8na: Potikoiden putsaukseen on olemassa sellaista spraytä. Löysin sitä mm. claes ohlsonilta. Ruilauttelee potikan täyteen sitä öljyä ja vähän pyörittelee. Taas toimii.

Idis on siinä että tuo potikoihin soveltuva spray puhdistaa ja voitelee sopivasti ne pinnat ja jättää pienen kelmun kuivuessaan. Mikätahansa öljy ei sovellu tuohon hommaan.

Onko sprayn valmistajasta / tuotemerkistä tarkempaa tietoa?
erty
23.03.2009 10:32:33 (muokattu 23.03.2009 10:33:02)
Jotkut tykkää ruiskutella sinne potikan sisään esim. WD40:tä, toiset taas kieltävät jyrkästi.. Potikan saa myös avattua, jolloin sen vastusradan voi putsata kunnolla.
blaekie
23.03.2009 10:33:00

s8na: Potikoiden putsaukseen on olemassa sellaista spraytä. Löysin sitä mm. claes ohlsonilta. ja Partcosta. Ruilauttelee potikkaan hivenen sitä kontaktispraytä ja vähän pyörittelee. Taas toimii, vähän aikaa. Lopulta ainoa oikea korjaus on vaihtaa potikka

Idis on siinä että tuo potikoihin soveltuva spray puhdistaa ja voitelee sopivasti ne pinnat ja jättää pienen kelmun kuivuessaan. Mikätahansa öljy ei sovellu tuohon hommaan, vaan käytä PRF:n "vaaleanruskeaa " kontaktispraytä, jossa hivenen voiteluöljyä seassa. Tarkoittettu potikkaliukujen voiteluun ja puhdistukseen, eikä sotke paikkoja liiaksi.
Nii onkii ... vai oliko sittenkään ..
walruss
23.03.2009 10:51:37
No naapurista löytyi kauppa joka myy tuota prf:ää. Testaankin sitä hetimiten ja postaan sitten että miten kävi jos jotain kiinnostaa.
Simo78
23.03.2009 11:07:19 (muokattu 23.03.2009 11:10:35)
Mulle on neuvottu, että potikoihin ei saa tunke mitään missä on öljyä seassa. Koska se öljy huonontaa kontaktia. Joskus tunkin potikoihin toiselta ihmiseltä tulleen suosituksen takia öljyllistä ainetta ja toimihan ne potikat hyvin jonkun aikaa, mutta sitten kun lakkasi toimimasta, niin olivatkin kahta kauheemmin "jumissa". Mä tunkisin itse öljytöntä spraytä...
oiva tumpeloinen
23.03.2009 11:13:13 (muokattu 23.03.2009 11:16:01)
Simo78: Mulle on neuvottu, että potikoihin ei saa tunke mitään missä on öljyä seassa. Koska se öljy huonontaa kontaktia. Joskus tunkin potikoihin toiselta ihmiseltä tulleen suosituksen takia öljyllistä ainetta ja toimihan ne potikat hyvin jonkun aikaa, mutta sitten kun lakkasi toimimasta, niin olivatkin kahta kauheemmin "jumissa". Mä tunkisin itse öljytöntä spraytä...

Ei se öljy huononna kontaktia. Öljyn ongelma on, että se ajan saatossa kerää skeidaa herkemmin. Mutta tuota PRF:n töhnää ovat joka paikassa suositelleet ja itsekin olen sitä onnistunein tuloksin käyttänyt. Stereoiden potikka ainakin lopetti rahinan jo muutama vuosi sitten tuolla, eikä ole rahissut sen jälkeen.

E: tai en osaa sanoa, huonontaako öljy suurissa määrin kontaktia, mutta näissä määrissä sillä ei ole mitään merkitystä. Mutta sen etuna on, että liikkuvissa osissa se vähentää kulumista. Paikat, joissa ei ole liikkuvia osia, kannattaakin varmasti käyttää öljytöntä tavaraa.
walruss
25.03.2009 18:17:37
Crybabyn rahinat vähenivät, mutta eivät loppuneet kokonaan. On tosin jo aika vanha peli kyseessä. Voxin rahinat poistuivat kokonaan. Käytin siis sitä ruskeassa pullossa olevaa prf 7-78 tököttiä. Hyvää kamaa. Kannattaa maistaa...
oiva tumpeloinen
25.03.2009 18:30:13
walruss: Crybabyn rahinat vähenivät, mutta eivät loppuneet kokonaan. On tosin jo aika vanha peli kyseessä. Voxin rahinat poistuivat kokonaan. Käytin siis sitä ruskeassa pullossa olevaa prf 7-78 tököttiä. Hyvää kamaa. Kannattaa maistaa...

Sit kannattaa vaihtaa potikka uuteen.
Torspo83
25.03.2009 18:58:53
PRF 6-68 (sininen pullo) soveltuu mielestäni paremmin potikoiden putsaukseen kun tuo 7-78. Ei tarvitse heti parin viikon päästä putsailla uudelleen. Tuo 6-68 on ns. kuiva puhdistusaine.
baba o riley
25.03.2009 19:21:00
sä et halua mitään öljypohjaista tavaraa sinne kuten wd40 tai vastaavaa. se öljy kerää kaiken paskan itseensä ja pilaa potikan. elektronivehkeid puhdistusaine putsaa skeidat jotka on lähteäkseen.
oiva tumpeloinen
25.03.2009 19:21:56
Torspo83: PRF 6-68 (sininen pullo) soveltuu mielestäni paremmin potikoiden putsaukseen kun tuo 7-78. Ei tarvitse heti parin viikon päästä putsailla uudelleen. Tuo 6-68 on ns. kuiva puhdistusaine.

Mutta kun ne potikat kaipaa kuitenkin voitelua. Ja jos 7-78 kaipaa sun mielestä jatkuvaa putsausta, et ole tainnut käyttää sitä. Mulla on tossa vieressä vahvistin, minkö potikan putsasin pari vuotta sitten tuolla. Sen jälkeen se on ollut puolisen vuotta autotallissakin käyttämättömänä, jossa se varmasti on kerännyt kaiken mahdollisen pölyn sisuksiinsa. Eikä se potikka rähise siltikään.
Torspo83
25.03.2009 20:14:57
oiva tumpeloinen: Mutta kun ne potikat kaipaa kuitenkin voitelua. Ja jos 7-78 kaipaa sun mielestä jatkuvaa putsausta, et ole tainnut käyttää sitä. Mulla on tossa vieressä vahvistin, minkö potikan putsasin pari vuotta sitten tuolla. Sen jälkeen se on ollut puolisen vuotta autotallissakin käyttämättömänä, jossa se varmasti on kerännyt kaiken mahdollisen pölyn sisuksiinsa. Eikä se potikka rähise siltikään.

On noita molempia puhdistusaineita tullut käytettyä vuosia jo ammatinkin puolesta. Tuolla aikaisemmin mainitsitkin että öljytty potikka kerää pölyä herkemmin. Lisäksi jos ainetta hölvää reilummin ja sitä pääsee potikan akseliin niin potikka löystyy. Hyviä putsareita toki molemmat ja omat käyttönsä on molemmille. Itse olen vain huomannut (omassa käytössä) paremmaksi tuon sinisen prf:n vahvistimien, stereoiden, skittojen yms. potikoiden putsaukseen. Niin ja eikös käyttämättömät laitteet muuten kerää pölyä sisuksiinsa vähemmän kuin käytössä olevat.
oiva tumpeloinen
25.03.2009 20:21:10
Torspo83: On noita molempia puhdistusaineita tullut käytettyä vuosia jo ammatinkin puolesta. Tuolla aikaisemmin mainitsitkin että öljytty potikka kerää pölyä herkemmin. Lisäksi jos ainetta hölvää reilummin ja sitä pääsee potikan akseliin niin potikka löystyy. Hyviä putsareita toki molemmat ja omat käyttönsä on molemmille. Itse olen vain huomannut (omassa käytössä) paremmaksi tuon sinisen prf:n vahvistimien, stereoiden, skittojen yms. potikoiden putsaukseen. Niin ja eikös käyttämättömät laitteet muuten kerää pölyä sisuksiinsa vähemmän kuin käytössä olevat.

Jos näkisit sen autotallin, missä toi oli, niin ei. Enkä mä oikein ymmärrä, miten sä saat käytössä olevaan koneeseen pölyä enemmän muutenkaan. Jos siis lähdetään, ettei tavaroita säilytetä missään boksissa. Käytössä kuitenkin niitä potikoita yleensä väännellään vähän, mikä kovin usein vähentää rahinoita verrattuna käyttämättömään potikkaan.

Mut jos toi öljytön versio on toiminut, niin ihan jees. Mä olen käyttänyt tuota öljysotkua potikoihin ilman mitään ongelmia, ja sitä ne elektroniikkaliikkeissäkin (muiden isojen poikien lisäksi) suosittelee.
Torspo83
25.03.2009 20:37:34
oiva tumpeloinen: Jos näkisit sen autotallin, missä toi oli, niin ei. Enkä mä oikein ymmärrä, miten sä saat käytössä olevaan koneeseen pölyä enemmän muutenkaan. Jos siis lähdetään, ettei tavaroita säilytetä missään boksissa. Käytössä kuitenkin niitä potikoita yleensä väännellään vähän, mikä kovin usein vähentää rahinoita verrattuna käyttämättömään potikkaan.

Mut jos toi öljytön versio on toiminut, niin ihan jees. Mä olen käyttänyt tuota öljysotkua potikoihin ilman mitään ongelmia, ja sitä ne elektroniikkaliikkeissäkin (muiden isojen poikien lisäksi) suosittelee.

Toki jos hirmu pölyisessa tilassa säilöö laitetta niin pölyttyyhän ne sisuksetkin. Lähinnä ajoin takaa tuolla aikaisemmin sitä, että kun laite on käytössä ja lämpenee, lämmin ilma nousee ylös ja näin ilma kiertää laitteen sisällä -> lisää pölyä. Korkea jännite tuppaa myös keräämään pölyä puoleensa, tämänhän näkee hyvinkin selvästi esim. putkitöllön sisuksista. Se on totta kyllä, että pitkään käyttämättömänä olleet potikat tuppaavat rahisemaan.
blaekie
25.03.2009 20:42:34

Torspo83: On noita molempia puhdistusaineita tullut käytettyä vuosia jo ammatinkin puolesta. Tuolla aikaisemmin mainitsitkin että öljytty potikka kerää pölyä herkemmin. Lisäksi jos ainetta hölvää reilummin ja sitä pääsee potikan akseliin niin potikka löystyy. Hyviä putsareita toki molemmat ja omat käyttönsä on molemmille. Itse olen vain huomannut (omassa käytössä) paremmaksi tuon sinisen prf:n vahvistimien, stereoiden, skittojen yms. potikoiden putsaukseen. Niin ja eikös käyttämättömät laitteet muuten kerää pölyä sisuksiinsa vähemmän kuin käytössä olevat.

Minäkin olen käyttänyt näitä litkuja erinäisissä yhteyksissä, vuosien ajan ja tullut potikoiden kohdalla ainakin siihen tulokseen, että nimenomaan 7-78:n käytettäessä, huolimatta siitä että se ohut kerros öljyä joka jää liun pinnalle(parafiinipohjainen valkoöljy muuten), ei sen pölyä keräävä vaikutus ole kovin suuri. Jos pölyä kertyy haitallisessa määrin, on ainetta ruiskittu ehkä liikaa. Suurempi etu on tuosta kalvosta juuri tilanteessa, jossa laitetta joutuu säilyttämään pitkiä aikoja ilman käyttöä, sillä se toimii hapettumisen estävänä suojakalvona. Nuo "kuivat" aineet on siitä "ikäviä", että ne saattaa kuivattaa liikaa sitä akselinkin voitelua. Kytkimissä sun muissa 7-78 on taas ihan ehdoton.

Noissa Waheissa tulee tosin aina eteen se tilanne, että potikka tulee vaihtaa, eli jos se liukurata kuluu, ei siinä putsaukset ja rasvat paljoa auta.
Nii onkii ... vai oliko sittenkään ..
Torspo83
25.03.2009 21:06:29
blaekie: Noissa Waheissa tulee tosin aina eteen se tilanne, että potikka tulee vaihtaa, eli jos se liukurata kuluu, ei siinä putsaukset ja rasvat paljoa auta.

Tosi on. Harva volapotikka joutuu samanlaisen rasituksen alle kun nuo wahien potikat, varsinkin jos Kirk Hammett tyyliin vätkyttelee :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)