cokekola 21.03.2009 11:53:03 | |
---|
Kuvankäsittelyn puolella on aika vakaaksi standardiksi muodostunut Photoshop maksullisissa ohjelmissa ja Gimp vastaavana ilmaisohjelmana. Nämä toimivat nykyään kai lähes kaikissa käyttiksissäkin. Onko softasyntetisaattoreissa vastaavia standardisoftia? Varsinkin siis eri käyttisten osalta? Kun olen vasta-alkaja tumpelo, niin ajattelin, että olisi varmaan viisainta valita alustaksi heti "standardi", jos sellainen löytyy ilmaisohjelmista. Oma käyttis on tällä hetkellä pääasiassa XP, mutta lievää yritystä on siirtyä jossain vaiheessa enemmänkin linuxin suuntaan. Huilunsoiton opiskelua ja muuta musiikkiakin sivuavaa: http://flautissimo.wippiesblog.com |
superfly 21.03.2009 12:05:37 | |
---|
Tarvitset siis ainoastaan softasyntsan? Killing internet dragons is serious business! |
cokekola 21.03.2009 13:13:30 | |
---|
superfly: Tarvitset siis ainoastaan softasyntsan? Homma on niin alkutekijöissä, että en tiedä edes mitä tarvitsen. Siksi vähän ajattelinkin, että olisiko jokin ohjelma sellainen, jossa ominaisuudet riittävät, jos ruokahalu kasvaa? Ja jonka käyttämiseen löytää neuvoja ja joka keskustelupalstoillakin tunnetaan hyvin. Alkuvaiheessa aatoksena olisi saada elektronisen huilun midi-signaalista jokin, ehkä mieluiten juuri huilun, ääni ilmoille. Jatkossa varmaankin sekä efektipuoli että esim. nuotinnus varmaan voisivat myös kiinnostaa. Tietysti taustojen lisääminen huilulle myöskin, siis kun soitan huilua, niin samalla syntsa soittelisi erikseen tallennettua taustaa tms. Pahoittelut kehnosta selityksestä, mutta kuten todettua alue on minulle ihan outo ja uusi. Huilunsoiton opiskelua ja muuta musiikkiakin sivuavaa: http://flautissimo.wippiesblog.com |
cokekola 21.03.2009 13:51:33 | |
---|
Tai ilmeisesti etsin jotain VST-hostia? Vielä tarkemmin taidan siis etsiä jotain rautalankaohjetta, malliin: 1. lataa ohjelma X koneelleesi 2. lataa plugin Y koneellesi . . (lisää ohjeita) . x. liitä midi-huilu koneeseesi y. puhalla huiluun z. kuuntele :-) Huilunsoiton opiskelua ja muuta musiikkiakin sivuavaa: http://flautissimo.wippiesblog.com |
Veska 21.03.2009 19:44:46 | |
---|
Suosittelen Reaperia. Se on ilmainen (jos ei halua tehdä lahjoituksia), tukee VST:tä, midiä ja vaikka mitä muuta. Sillä pystyy nauhottamaan, muokkaamaan ääntä, miksaamaan ja ite oon ainaki tehny kaikki mitä tartten sillä. Maksullisista varmaan joku Reason, mutta en oo niihin perehtynyt köyhänä ihmisenä. |
Kalmo 22.03.2009 13:53:55 | |
---|
Maksullisista ei missään tapauksessa Reason, vaan Cubasen tai Sonarin aloitusversio, josta voi sitten päivittää ylöspäin kun taidot, halut ja lompsa antavat myöten. Reaper on hyvä, ja siinä riittää oppimista pitkäksi aikaa. Se viidenkympin lisenssi on niin kohtuullinen hinta, että kyllä jokaisen itseään kunnioittavan pitäisi jossain vaiheessa se maksaa, jos ohjelmaa pitkään käyttää. Jos julkaisee jotain, on jo "kunniakoodin" vastaista käyttää siihen pöllittyjä softia. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. |
VST-hosteista Cubase Essentialilla pääsee hyvin alkuun, ja Steinberg antaa hyvät alennukset parempaan päivittäessä. Ilmaisia/halvempiakin on. Instrumentteja ja efektejä taas löytyy huimat määrät ilmaisina. Valtaosa tosin on laadultaan/toiminnaltaan epämääräisiä, mutta on siellä seassa kaupallista vastinettaan parempiakin tuotoksia. Ohjeita ehkä tulee kunhan olet softasi valinnut. Been there - done that - don't ask. |
JPQ 23.03.2009 02:34:14 (muokattu 23.03.2009 02:35:43) | |
---|
Musan photoshop lienee Cubase eli markkina osuus ja se minusta että hieman vaikeampi päästä sisälle kuin Sonariin. ja sitä paitsi markkina johtaja ei välttämättä ole oikea työkalu sinulle minä käsittelen kuvia mielummin kuvia gimpillä,ja photogenics softilla (muilla koneellani jotka ei ole pc tai mac koneita ohjelmissa jotain sellaista jota vaikea selittää samalla tavalla mukavaa touhua kuin analogisynat vastaan joku digisyna jossa ei virtuaali nuppeja edes.) kuin photoshopilla joka minusta jo aika sekava jo versiossa 5.5 ja sonaria käytän mielummin näillä näkymin. Eli en välittäisi markkina osuuksista vaan siitä mikä tuntuu itsestä oikealta. ja ehkä Sonar vs Cubase asettelussa vaikuttaa sekin millaista musaa teet. ainoa mitä cubasesta itse kaipaan on parempi nuotti tuki tietyllä tapaa tosin se ettei ainakaan tesmaassani nuottinäkymää voi suurentaa on taas iso míinus minulle. |
muLperi 23.03.2009 15:57:03 (muokattu 23.03.2009 15:57:39) | |
---|
Veska: Suosittelen Reaperia. Se on ilmainen (jos ei halua tehdä lahjoituksia), tukee VST:tä, midiä ja vaikka mitä muuta. Sillä pystyy nauhottamaan, muokkaamaan ääntä, miksaamaan ja ite oon ainaki tehny kaikki mitä tartten sillä. Maksullisista varmaan joku Reason, mutta en oo niihin perehtynyt köyhänä ihmisenä. Reaper ei ole ilmainen.
REAPER Purchase REAPER is available for download without technological limitations for evaluation purposes. Once you have evaluated REAPER, you should purchase a license. The normal price for REAPER is $225.00 USD, however for users who wish to use REAPER only for non-commercial use we offer reduced price licensing for $50.00 USD. Upgrades from non-commercial licenses to full (commercial) licenses are available. For more information on the terms of licensing, see the Licensing Terms below. |
LaXu 23.03.2009 22:17:42 | |
---|
Veska: Suosittelen Reaperia. Se on ilmainen (jos ei halua tehdä lahjoituksia), tukee VST:tä, midiä ja vaikka mitä muuta. Sillä pystyy nauhottamaan, muokkaamaan ääntä, miksaamaan ja ite oon ainaki tehny kaikki mitä tartten sillä. Kuten jo mainittu, Reaper ei ole ilmainen, mutta se on kuitenkin uncrippled shareware, eli käsittääkseni kun koeaika loppuu, saa joka käynnistyskerralla vain valitusruudun jossa pyydetään rekisteröimään, mutta sen jälkeen ohjelmaa voi käyttää normaalisti. Ei-kaupalliseen käyttöön hinta on kuitenkin niin pieni, ettei pitäisi pahasti sattua. Itse pidän Reaperia helppokäyttöisempänä kuin tunnetumpia ja monia kertoja kalliimpaa Sonaria tai Cubasea. Se tuntuu myöskin päivittyvän ja kehittyvän koko ajan, kun taas monista muista ohjelmista tuntuu tulevan versio versiolta hitaampia ja sekavampia. Maksullisista varmaan joku Reason, mutta en oo niihin perehtynyt köyhänä ihmisenä. Reason ja Reaper/Cubase/Sonar on ihan eri tarkoituksiin kuitenkin. Reason on näppärä ja helppokäyttöinen kokoelma softasynia, rumpukoneita yms kun taas Reaperit sun muut on enemmän oikeiden instrumenttien äänittämiseen pohjimmiltaan tarkoitettuja moniraitureita. Jos taloudesta löytyy Mac, Photoshopin ystävien kannattaa kokeilla Pixelmatoria. Se on käytännössä varsin edullinen ja nopea kopio Photoshopista, joskin ominaisuudet ovat tällä hetkellä pienemmät, mutta toisaalta vastapainona on sitten se, että Pixelmator ei ole hirveää purkalla kasassa pysyvää paskaa kuten Adoben koko CS4 paketti. |
t-termiitti 24.03.2009 22:35:07 | |
---|
Musiikin Photoshop ja Gimp? Ne voisi olla vaikkapa: Adobe audition ja Audacity Varmaan riippuu käyttötarkoituksesta ja työtavoista kumpi ompi parempi vai sitten joku muu. Pyöveli puhdisti kirveensä terän ja nauroi päälle. |
Kalmo 24.03.2009 23:54:35 | |
---|
Ja tässä pitää muistaa, että suurin osa Photoshopin käyttäjistä ei tunne kuin 20% ohjelman ominaisuuksista, mikä tuntuu pätevän Cubasen, PT:n ja SONARinkin käyttäjiin :o/ Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. |
Quru 25.03.2009 08:26:41 | |
---|
Minun 20 senttiäni: Paint: Audacity Nopeat jutut, vaikka jonkun puhepätkän alku- ja loppufeidaus hoituu ihan näppärästi. Gimp: Reaper Ok, ei ilmainen, mutta Gimpiin verrattava, koska suositellaan joka paikassa vaihtoehdoksi kalliimmille softille. Ei kalpene niidenkään rinnalla. Photoshop: Pro Tools Alan (mielestäni yliarvostettu) standardi. Tulee vastaan kaupallisessa käytössä kaikkialla. Yksinkertaisesti se standardi. Photoshop elements: Pro Tools LE Kevytversio alan standardista. Aloittelijoille löytyisi parempiakin softia. Picasa: Ableton Live Hinnaltaan tai ominaisuuksiltaan eivät todellakaan verrannolliset, mutta molemmat vähän tuntemattomampia ja paisuneet alkuvaiheesta aika lailla reilusti. Muusikko on kaupallistunut kun Em C G D |
Cathi777 25.03.2009 08:54:50 | |
---|
Quru: Minun 20 senttiäni: Paint: Audacity Nopeat jutut, vaikka jonkun puhepätkän alku- ja loppufeidaus hoituu ihan näppärästi. Gimp: Reaper Ok, ei ilmainen, mutta Gimpiin verrattava, koska suositellaan joka paikassa vaihtoehdoksi kalliimmille softille. Ei kalpene niidenkään rinnalla. Photoshop: Pro Tools Alan (mielestäni yliarvostettu) standardi. Tulee vastaan kaupallisessa käytössä kaikkialla. Yksinkertaisesti se standardi. Photoshop elements: Pro Tools LE Kevytversio alan standardista. Aloittelijoille löytyisi parempiakin softia. Picasa: Ableton Live Hinnaltaan tai ominaisuuksiltaan eivät todellakaan verrannolliset, mutta molemmat vähän tuntemattomampia ja paisuneet alkuvaiheesta aika lailla reilusti. Tätä tekstiä minäkin komppaan, näin tuon asian todellakin voisi ilmaista. Ihmettelin kovasti, kun tässä ketjussa on koko ajan tarjottu Photoshoppina jotain Cubasea tai Sonaria, kun se kuitenkin ehdottomasti on tuo Pro Tools. Only pop music can break my heart... |
Kalmo 25.03.2009 10:19:14 (muokattu 25.03.2009 10:21:23) | |
---|
Pro Tools ei mielestäni käy Photoshopiksi, koska se on niin tolkuttoman kallis, ja halvempina versioina ominaisuuksiltaan rajattu. PT:stä pitää maksaa pitkälti toistatuhatta euroa, että saa samat ominaisuudet kuin Cubase 4:ssä ja Sonar PE:ssä. Siitä olen kyllä täysin samaa mieltä, että Photoshop ja PT ovat samalla tavalla "standardeja". Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300
Niq 25.03.2009 12:42:41 (muokattu 25.03.2009 12:43:16) | |
---|
Kalmo: Pro Tools ei mielestäni käy Photoshopiksi, koska se on niin tolkuttoman kallis, ja halvempina versioina ominaisuuksiltaan rajattu. PT:stä pitää maksaa pitkälti toistatuhatta euroa, että saa samat ominaisuudet kuin Cubase 4:ssä ja Sonar PE:ssä. Siitä olen kyllä täysin samaa mieltä, että Photoshop ja PT ovat samalla tavalla "standardeja". Niin, eikös tuo Photoshop CS4 maksa jonkun tonnin kieppeillä eikä tule edes rautaa mukana, Pro Toolsiahan et vissiin ilman rautaa voi ostaa. Siinä mielessä hyvin verrattavia. "I have a cunning plan" -Baldrick |
Kalmo 25.03.2009 13:31:42 | |
---|
Kieltämättä suomesta ostettuna on Photoshopin hinta kivunnut aika ylös, kun se näköjään todella on karvan yli tonnin (CS4), rapakon takana 650 taalaa (n. 500 euroa johon päälle alv) eli lähellä SONAR PE:n (588€) ja Cubase 5:n (599€) Euroopan hintoja. Piti oikein tsekata ja yllätyin. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300
tender.insanity 25.03.2009 13:58:51 | |
---|
muLperi: Reaper ei ole ilmainen. REAPER Purchase REAPER is available for download without technological limitations for evaluation purposes. Once you have evaluated REAPER, you should purchase a license. The normal price for REAPER is $225.00 USD, however for users who wish to use REAPER only for non-commercial use we offer reduced price licensing for $50.00 USD. Upgrades from non-commercial licenses to full (commercial) licenses are available. For more information on the terms of licensing, see the Licensing Terms below. "You should", ei "You must" tms. :-p. Sitäpaitsi kuka sitä valvoo, käytätkö softaa kaupallisen tavaran tekoon vai et? |
muLperi 26.03.2009 09:08:41 (muokattu 26.03.2009 09:09:34) | |
---|
Niinno voit kai warettaa ja tehä ihan mitä haluat. Tuskin sitä koskaan kukaan saa tietää. Ite ainakin oon ottanu sellasen linjan että ainoastaan lailliset softat ja lisenssit , ihan sama mitä muut tekee. |
tender.insanity 26.03.2009 09:24:27 | |
---|
muLperi: Niinno voit kai warettaa ja tehä ihan mitä haluat. Tuskin sitä koskaan kukaan saa tietää. Ite ainakin oon ottanu sellasen linjan että ainoastaan lailliset softat ja lisenssit , ihan sama mitä muut tekee. Waros nyt. Eipä ole waretuksesta kukaan mitään puhunut. Ihan helvetin hölmöä laittaa softa kokonaisena jakoon ja pistää kehotuksia "jos teet tätä, maksat tän verran ja jos teet tuota, maksat tämän verran". Ja kuitenkaan ketään ei kiinnosta mitä niillä teet. Itselleni olen hankkinut Sonarin ja EZdrummerin muutamine lisäosineen. Niillä pärjää todella hyvin. |