Aihe: Viive MIDI- jutuissa
1
riikz
13.03.2009 15:28:05
Kysyn nyt sitten täältä kun ei jelppikerhosta saanu apua. Eli onko MIDI- jutuissa aina viivettä? Haluaisin tehdä jonkinlaista musiikkia koskettimien kautta, mutta pieni viive tekee sen erittäin hankalaksi.. Onko sellanen mahdotonta, että päällekkäin äänittelee eri ääniä koskettimilla? Vai pitääkö suurin osa tehdä käsin hiirellä? En ole siis kovin pitkälle päässyt tässä hommassa ja eri ohjelmien demoja vasta lataillu, FL Studio on ainoa millä nyt jotenkin olen vähän päässyt alkuun. Vai mitä ohjelmaa suosittelette? Haluaisin mahdollisimman monipuolisen ohjelman, millä vois ehkä joskus jotain kitaraa/lauluakin äänittää. Ja sellasen mihin ei hirveesti tarvis mitään lisäohjelmia, ja mitä vois jopa oppia käyttään. Kivaa jos joku auttaa :)
Jännää tämä elämä.
Point
13.03.2009 15:57:04
Onko Asio4All tuttu? Tuolla pitäisi saada tämä viive, eli latenssi pois pelistä.

http://www.asio4all.com/
Kalmo
13.03.2009 22:35:18
Ei ASIO4ALL mitään auta, jos käyttäjä ei tunne softaansa sen vertaa, että osaa säätää latenssia!!! Kyllä muillakin ajureilla pääsee siedettävään latenssiin.
Kyse on buffereiden koosta, muistin määrästä, tietokoneen nopeudesta jne.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
PappaSF
14.03.2009 20:34:57
riikz: Kysyn nyt sitten täältä kun ei jelppikerhosta saanu apua. Eli onko MIDI- jutuissa aina viivettä? Haluaisin tehdä jonkinlaista musiikkia koskettimien kautta, mutta pieni viive tekee sen erittäin hankalaksi.. Onko sellanen mahdotonta, että päällekkäin äänittelee eri ääniä koskettimilla? Vai pitääkö suurin osa tehdä käsin hiirellä? En ole siis kovin pitkälle päässyt tässä hommassa ja eri ohjelmien demoja vasta lataillu, FL Studio on ainoa millä nyt jotenkin olen vähän päässyt alkuun. Vai mitä ohjelmaa suosittelette? Haluaisin mahdollisimman monipuolisen ohjelman, millä vois ehkä joskus jotain kitaraa/lauluakin äänittää. Ja sellasen mihin ei hirveesti tarvis mitään lisäohjelmia, ja mitä vois jopa oppia käyttään. Kivaa jos joku auttaa :)

a) Käytä ASIO4ALL ajuria (ylempänä tämä ASIO-ajurijuttu oli mainittu), kun olet laittanut ASIO4ALL käyttöön FL-studiossa niin tee alempi juttu

b) Fl-studiossa mene Options-alasvetovalikosta valitse Audio Settings ja sieltä avaa painamalla ASIO propertiesin alta Show ASIO panel ja kato alla oleva säätö:

ASIO Buffer Size = 256 Samples (itellä oli tuo oletuksena 512 ja latenssi oli silloin n. 11 ms, kun muutin tuon arvoksi 256 Samples niin latenssi muuttu 5ms mikä on ainakin itellä ihan toimiva ja midikiipparilta painettaessa ite en huomaa viivettä.

PS. tuossa ASIO propertiesin alla näkyy myös kohta Buffer length: 256 samples (5ms) eli siitä voi heti katella ennen kuin menee muuttamaan ASIOn Buffer Size kohtaa.

Tuo ASIO Buffer Size pienempi koko kait käytännössä tarkoittaa että näytteenotto koko on pienempi ja mitä pienempi se on sen useammin otetaan näytettä eli latenssi on silloin pienempi (sorry etten osaa tämän paremmin asiaa selittää, olen näissä asioissa aika peukalo keskellä kämmentä ja joku minua paremmin asian taitava osaa kertoa asiasta huomattavasti selkeemmin).
Jaava
15.03.2009 01:07:32
Tuo ASIO Buffer Size pienempi koko kait käytännössä tarkoittaa että näytteenotto koko on pienempi ja mitä pienempi se on sen useammin otetaan näytettä eli latenssi on silloin pienempi (sorry etten osaa tämän paremmin asiaa selittää, olen näissä asioissa aika peukalo keskellä kämmentä ja joku minua paremmin asian taitava osaa kertoa asiasta huomattavasti selkeemmin).

Se on puskurin määrä. Eli kuinka monta näytettä puskuria ajuri laskee. Mitä enemmän, sitä pitempään menee ja siis myös sitä suurempi latenssi, mutta sitä varmepaa toiminta yleensä myös on.
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)