Aihe: Alumiinifolion kiinnitys mikkipesään
1
Antti1
20.03.2009 14:44:40
-Topi-: Niin tarvisin vähän apua tuon alumiinifolion kiinnittämisessä mikkipesiin. Kuinka sen saa kiinnitettyä ilman, että rupeaa särisemään sitte ku kitara on vahvistimessa kiinni?

Käytä teippiä, tai liimaa se folio kiinni. Jos käytät teippiä, niin tarkista sähkönjohtavuus liimasaumassa ja tarvittaessa juota saumakohdista eri palaset toisiinsa.
blaekie
20.03.2009 14:46:49

-Topi-: Niin tarvisin vähän apua tuon alumiinifolion kiinnittämisessä mikkipesiin. Kuinka sen saa kiinnitettyä ilman, että rupeaa särisemään sitte ku kitara on vahvistimessa kiinni?

Pelkkää alumiinifoliota ei kannata käyttää. Käytä alumiiniteippiä, joka sekään ei ole kovin kummoista. Kupariteippi on paras materiaali tuohon hommaan.
3M niminen firma tekee sitä ainakin.

Ohessa muuten vanhaa keskustelua aiheesta myös. http://muusikoiden.net/keskustelu/p … 5&t=95016&o=20&co=15240
Nii onkii ... vai oliko sittenkään ..
Dirty Hero
20.03.2009 18:07:09
Onko se alumiiniteippi oikeasti niin paljon parempaa, kuin väitetään? Tai siis onko ihmisillä kokemuksia, onko se parempaa suojauksen kannalta?

-Onhan se varmaan hieman helpompi saada pysymään kiinni, mutta mun käsityksen mukaan se alumiinifolio johtaa sähköä yhtä hyvin, kuin alumiiniteippikin.. Se kupariteippi on sitten varmaan asia erikseen..
black-dog
20.03.2009 18:19:21
jos elektroniikan ympäriltä vuoraa kaiken tolla teipillä, voiko siihen maadottaa kitaran elektroniikan? tyhmä kysymys luultavasti mutta oon huono elektroniikan kanssa
Watch my back sano kyttyräselkä
Tinippa84
20.03.2009 19:02:09

Eikös ole olemassa myös maadoitusmaalia joka sipastaan kontrollikoloseen.
Retaliation Syndicate - Thrash/Death
jra
20.03.2009 19:17:11
Tinippa84: Eikös ole olemassa myös maadoitusmaalia joka sipastaan kontrollikoloseen.

Tässä kait vaihtoehdot (folion lisäksi):
http://www.stewmac.com/shop/Electro … s,_pickups/Supplies:_Shielding.html

Esim. Biltemasta saa halvalla alumiiniteippiä ja muistaakseni myös kupariteippiä. Itse olen käyttänyt Bilteman alumiiniteippiä ja hyvin on auttanut. Viimeksi vuorasin sillä Gibsoniin tehdyn mikkiswitchin faraday-kotelon, hyvin toimi ja häiriöt häipyivät sen tien.
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Siepauttaja
20.03.2009 19:30:23
Kannattaako maapiuhat laittaa kontaktiin tuon kupari/alumiini folion kanssa vai jätetäänkö ne irralleen?
Insane Kane
20.03.2009 19:33:29
Siepauttaja: Kannattaako maapiuhat laittaa kontaktiin tuon kupari/alumiini folion kanssa vai jätetäänkö ne irralleen?

Vuorauksen pitää olla maahan yhteydessä.
Pray to someone.
Siepauttaja
20.03.2009 19:37:34
Näin muistelinkin, luin vain jostain netistä artikkelin jossa kaikki maapiuhat kehotettiin juottamaan yhteen ja eristämään sitten teipillä.
Dirty Hero
20.03.2009 20:04:32 (muokattu 20.03.2009 20:04:57)
Siepauttaja: Näin muistelinkin, luin vain jostain netistä artikkelin jossa kaikki maapiuhat kehotettiin juottamaan yhteen ja eristämään sitten teipillä.

Käsittääkseni maapiuhat pitää juottaa yhteen pisteeseen, folio/teippi kiinni maadoitukseen. Jos juottaa useampaan eri pisteeseen, niin niiden pisteiden välille syntyy virtoja, jotka aiheuttavat häiriöitä.
blaekie
20.03.2009 20:26:02 (muokattu 20.03.2009 20:34:19)

Dirty Hero: Onko se alumiiniteippi oikeasti niin paljon parempaa, kuin väitetään? Tai siis onko ihmisillä kokemuksia, onko se parempaa suojauksen kannalta?

-Onhan se varmaan hieman helpompi saada pysymään kiinni, mutta mun käsityksen mukaan se alumiinifolio johtaa sähköä yhtä hyvin, kuin alumiiniteippikin.. Se kupariteippi on sitten varmaan asia erikseen..

Oikeastaan materiaalin sähkönjohtavuudella ei ole niinkään merkitystä tässä suhteessa, vaan nimenomaan tuolla kupariteipillä on huomattavasti helpompi aikaansaada liitoskohdissa parempi johtavuus.
Alumiiniteipillä ei oksidikerroksen vuoksi oikein kunnon kontaktia synny. Kupariteippiä on todella helppo vaikka juottaa. Joku ohut kinkunkäärö folio ei taas tule kyseeseen ollenkaan heikon mekaanisen kestävyyden vuoksi.

Muutoin sitten pitää maadoitus tosiaan tehdä tälle "Faradayn häkille" vain yhdestä pisteestä. mm pitää pitää huolta että esim. potikat rungot ei maadoitu kahta reittiä, kun vuoraa vaikka plexin alapintaa

EDIT: ja piti vielä sanoman, että mikkikoteloita ei kannata sitten vuorata foliolla. Sillä se saattaa syödä joissain tapauksissa hieman yläpäätä, lisääntyvästä hajakapasitanssista johtuen. Näin varsinkin stratomallisten single coilien ollessa kyseessä
Nii onkii ... vai oliko sittenkään ..
jra
20.03.2009 22:04:12
EDIT: ja piti vielä sanoman, että mikkikoteloita ei kannata sitten vuorata foliolla. Sillä se saattaa syödä joissain tapauksissa hieman yläpäätä, lisääntyvästä hajakapasitanssista johtuen. Näin varsinkin stratomallisten single coilien ollessa kyseessä

Tuotapa ei ole tullut ajateltua tai edes mistään luettua. Kuitenkin monissa tehdastekoisissa kitaroissa (esim. oma Skujun Classic Vibe -tele, on routtaukset, myös mikkien, maalattu johtavalla maalilla (liekö tässä suhteessa maalilla sama vaikutus kuin teipillä?). Pitää kuitenkin kokeilla miten vaikuttaa toisessa telessä jos jossain välissä ottaisi suojateipit mikkikaukaloista pois.
Zeeboo
20.03.2009 22:42:48
blaekie:
Muutoin sitten pitää maadoitus tosiaan tehdä tälle "Faradayn häkille" vain yhdestä pisteestä. mm pitää pitää huolta että esim. potikat rungot ei maadoitu kahta reittiä, kun vuoraa vaikka plexin alapintaa

Just näin.

Maalenkit eivät ole mikään ihan kamala ongelma kitaran päässä, mutta itse olen tehnyt tuon häiriösuojan (ja life saverin) niin, että signaalimaa on erillään tuosta häkistä:

Mikkien ym. maat yhteen samaan pisteeseen, Mutta niin, että vaan ne maajohdot on samassa nipussa. Jos volume-potikan toinen pää on juotettu potikan koppaan, niin irti, ja siihen maadoituksen tähtipisteeseen, smaten tallalle menevä piuha. Ja sitten: maadoitus pisteestä 220...330nF konkan kautta siihen kuparifolioon. Tämä onnistuu silmukkapäisellä kaapelikengällä, joka mahtuu potikan akselille. Konkan jännitteenkesto saisi olla luokkaa 250... 400V. Aika monessa lähteessä tuo konkka on jotain 20nF luokkaa, ja rinnalla on 250kOhm vastus. Ihan saman asian ajaa kumpikin, mutta tuo pelkkä isompi konkka on (kuulemma) kohinoiden suhteen parempi ratkaisu. Voipi olla vähän hifistelyä... Kummallakin tulee totaalikaputin sattuessa napsu kynsille, mutta virta rajoittuu niin pieneksi, että pysyy nirri tallessa.

Tässä on ituna se, että nyt potikoiden kuoret eivät tule jännitteelliseksi (eikä metallisista nupeista tule näpeille jos maadoitus pissii). Toisekseen, kaikki suojamaton johtosykerö toimii hemmetin hyvänä ntennina kaikille häiriöille. Jos tuo teippaus on kuosissa, niin ainoat 'häiriöanetennit' ovat mikkien pleksin päällä olevat osat. Tätäkin voi vähän petrata teippaamalla käämit kupariteipillä, mutta niinkuin tuolla ylempänä mainittiin, se vie jonkun verran yläpäätä.

Itse käytän näissä teippauksissa kupariteippiä sen takia, että sen saumat voi tinata umpeen. Eihän se välttämätöntä ole, mutta jos alkaa tämmöistä tekemään, niin eikö sitten samantien kunnolla loppuun asti...
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
Zeeboo
20.03.2009 22:45:44 (muokattu 20.03.2009 22:48:04)
jra: Tuotapa ei ole tullut ajateltua tai edes mistään luettua. Kuitenkin monissa tehdastekoisissa kitaroissa (esim. oma Skujun Classic Vibe -tele, on routtaukset, myös mikkien, maalattu johtavalla maalilla (liekö tässä suhteessa maalilla sama vaikutus kuin teipillä?). Pitää kuitenkin kokeilla miten vaikuttaa toisessa telessä jos jossain välissä ottaisi suojateipit mikkikaukaloista pois.

Hei, nyt on puhe vissiin vähän eri jutuista. Se routtaus on syytä olla vuorattu. Joko johtavalla maalilla tai teipillä/ foliolla. Mutta mikkien koteloita elikkä niitä kuoria tai käämejä sen mikkirungon sisällä ei välttämättä tarvitse alkaa holvaamaan.
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
trih
20.03.2009 23:57:07
Mä oon ainakin pistäny maan suoraan mun alumiinifoliohatusta kitaraan. Muutenkaan ei kannata hirveästi näistä täällä kirjottaa koska cia hallitsee kaikkia. Ainoa keino estyä on maadoittaa itsensä kitaran kautta verkkoon. Jokainen häiriö on cia tai csi.
Just.
hapan
21.03.2009 00:01:16
trih: Mä oon ainakin pistäny maan suoraan mun alumiinifoliohatusta kitaraan. Muutenkaan ei kannata hirveästi näistä täällä kirjottaa koska cia hallitsee kaikkia. Ainoa keino estyä on maadoittaa itsensä kitaran kautta verkkoon. Jokainen häiriö on cia tai csi.

Horatio, mees ny nukkumaan. Saat uudet arskat tarjoustalosta huomenna.
jra
21.03.2009 01:02:22 (muokattu 21.03.2009 01:03:55)
Zeeboo: Hei, nyt on puhe vissiin vähän eri jutuista. Se routtaus on syytä olla vuorattu. Joko johtavalla maalilla tai teipillä/ foliolla. Mutta mikkien elikkä niitä tai käämejä sen mikkirungon sisällä ei välttämättä tarvitse alkaa holvaamaan.

Ok, käsitin tuon mikkikotelon = mikin kolo, mutta annetaampa sitten olla routtausten suojaukset paikallaan. Parempi noin.

Hieman OT, mutta mitä mieltä olette vastaavasta faradayn häkistä putkivahvistimen vahvistinosan ympärillä? Aukaisin juuri alkuillasta Fender Champion 600:n ja huomasin että alumiiniteippiä oli sisäsivuilla ja päällä, mutta toisella vahvistinosan pikällä sivulla ei ollut. Sillä puolella myöskään metallirunko ei nouse osaksi suojaa. Aivan millin tarkkahan suojauksen ei tarvitse olla, kuten nimi häkkikin kertoo, mutta kokonainen sivu suojaamatta kait pilaa idean. Vetäisin sitten sille puolellekin teipin.

Samalla kun teippaamisen makuun pääsin kokeilin miten toimii jos hehkujen ympärille pyöräyttää alumiiniteipillä vuoratun eristenauhasukan (alumiiniteipistä sitten johdin tähtimaahan). Tarkistin ettei teippi tai johdin pääse koskemaan muihin johtimiin.

Ainakin puolen tunnin testailun perusteella hieman liikaa erottuva verkkohurina tuntui laskeneen selvästi (vai psykoakustiikkaako?). Jossain olen nähnyt ohjeita miten hehkut voi vetää suojatuilla johdoilla joiden suojaus on yhdistetty maahan, siitä tuo kokeilu. Muuten tuossa oli kyllä hehkujohdot vedetty ja kierretty siististi.

Pitää jatkossa hommata tuota kupariteippiä, kun se tuntuu oleva parempi ratkaisu varsinkin kitarapuolella.
Zeeboo
21.03.2009 08:00:22 (muokattu 21.03.2009 08:00:37)
jra: ...Jossain olen nähnyt ohjeita miten hehkut voi vetää suojatuilla johdoilla joiden suojaus on yhdistetty maahan, siitä tuo kokeilu...

Ei tuo ole psykoakustiikkaa. Ihan sattumalta ei (galvaanisesti kytketyissä) dataväylissä käytetä samansukuista kierrettyä, suojattua parikaapelia tiedonsiirtoon...
Twinkle
21.03.2009 09:22:25 (muokattu 21.03.2009 09:25:34)
Tuohon faradayn häkin kytkemiseen, niin sen ei ole pakko olla maissa. Se toimii kyllä ilmankin ja tuo metallipinta estää sähkömagneettisen säteilyn pääsemisen sisään toimien aivan fyysisenä esteenä säteilylle. Maadoittaa sen voi ja se kannattaakin, mutta jos sitä ei tee niin ei se ratkaisevaa ole. Kokeilisin itse kummallakin tavalla, eroja saattaa olla tapauskohtaisesti toisen hyväksi.

jra: Hieman OT, mutta mitä mieltä olette vastaavasta faradayn häkistä putkivahvistimen vahvistinosan ympärillä?

No minulla esim. vahvarin chassis on alumiinia niin ulkoisen säteilyn takia ei paljoo kyllä teippailla tartte. Jotkut kriittiset johdot on vetänyt sitten suojatulla piuhalla, näissäkin vaihtelee kytkentätapa että laittaako sen maihin sen suojan vai jättääkö irti, toimii kummallakin tavalla joskin eroja voi olla.

mutta kokonainen sivu suojaamatta kait pilaa idean. Vetäisin sitten sille puolellekin teipin.

Ei välttämättä, se häkkyrä on tosiaan joskus fyysistä suojausta eikä välttämättä sähköistä. Samaan ilmiöön perustuu se kun luitasi röntgen-kuvataan, ei ne sinua vuoraa lyijyyn vaan pitää lähinnä huolta että suuntaavat, suuren taajuuden säteet eivät leviä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)