Aihe: Ääni ja identiteetti.
1
miredritr
18.03.2009 02:06:10 (muokattu 18.03.2009 02:06:49)
Olen lauleskellut vuosia, lähinnä omaksi ilokseni, kuvitellen olevani tenori. Koskaan kuitenkaan eivät kaikista korkeimmat äänet ole olleet kaikista vahvimpia, mutta tämän olen luullut johtuvan vain treenin puutteesta. Esikuvat laulajina ovat olleet kaikki tenoreita kuten Ronie James Dio, Bruce Dickinson ja Kirka.

Luullen itseäni tenoriksi olen kauan yrittänyt päästä samaan soundiin kuin esikuvani, mutta tuntuu että mitä enemmän olen laulanut, sitä kauemmaksi olen päätynyt siitä miltä oikeasti haluaisin kuulostaa.

Vasta hiljattain olen tajunnut ettei äänialaansa voi valita, vaan täytyy oppia käyttämään sitä alaa minkä on geeniensä rajoissa saanut. Kuitenkin kun on vuosia uskotellut itselleen että kyllä se tenoriala siitä vielä treenin myötä alkaa toimia, on vaikea hyväksyä sitä etteivät ne kaikkein korkeimmat äänet olekaan se omin juttu.

Onko muilla ollut tälläisiä vakavia identiteettikriisejä äänensä suhteen, vai olenko ainoa, joka on luullut olevansa jotain muuta kuin on?

Kuitenkin on joitakin laulajia, jotka laulavat luonnollisesti soivan äänialansa rajojen yli, esim. Geoff Tate joka ei varmastikaan ole tenori luonnolliselta alaltaan, mutta laulaa kuitenkin tenori-alalta, joten kyselisin muilta tähän kykeneviltä että kuinka paljon oman luonnollisen alan yli pystyy uskottavasti menemään?

Menettääkö musiikki tehonsa, jos tenoreille tehdyt biisit transponoidaan muutama sävelaskel alaspäin että biisi sopii baritonin laulettavaksi, vai onko se vain niin että tenorit laulavat tenoreiden biisejä ja baritonit baritonien?
Better Taste
19.03.2009 15:19:37

Kenen tahansa on mahdollista oppia laulamaan haluamallaan tavalla. Jos luontainen äänenväri on tummempi, ja on tottunut laulamaan matalammalta koko elämänsä, korkeiden äänten harjoitteleminen on toki vaikeampaa mutta täysin mahdollista. Tämä menee yhtä lailla toisinkin päin eli äänialaansa pystyy laajentaamaan hyvinkin paljon myös alhaalta. Periaatteessa, jos pystyt laulamaan jonkin sävelen minkälaisella soundilla tahansa, pystyt laulamaan sen myös toisella moodilla CVT:n termein.

Suosittelen hyvän laulunopettajan etsimistä, joka pystyy auttamaan sinua löytämään oikean tekniikan ylä-äänten harjoittelemiseen. Tsemppiä harjoitteluun joka tapauksessa!
Better Taste Music - Laulunopetusta pääkaupunkiseudulla www.laulunopetus.fi
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)