Aihe: Etuasteputkista kysymys.
1 2 3 4
Antti1
03.03.2009 12:06:11
Riippuu täysin vahvarista, tuosta sun vehkeestä en osaa sanoa mitään. Tehoja puolittaessa kannattaa huomioida sekin, että soundi muuttuu ja ulos tuleva möykkä ei käytännössä laske oikeastaan ollenkaan. Vahvarin käyttäytyminen toki muuttuu, mutta mun kokemuksien mukaan lähestulkoon aina huonompaan suuntaan. Hyvin suunnitellut laitteet yleensä toimii parhaiten juuri sillä tarkoitetulla tavalla, mun mielestäni.
pekurides
03.03.2009 12:32:07

Antti1: Riippuu täysin vahvarista, tuosta sun vehkeestä en osaa sanoa mitään. Tehoja puolittaessa kannattaa huomioida sekin, että soundi muuttuu ja ulos tuleva möykkä ei käytännössä laske oikeastaan ollenkaan. Vahvarin käyttäytyminen toki muuttuu, mutta mun kokemuksien mukaan lähestulkoon aina huonompaan suuntaan. Hyvin suunnitellut laitteet yleensä toimii parhaiten juuri sillä tarkoitetulla tavalla, mun mielestäni.

Samanlaisia kokemuksia täälläkin vaikka toiset tykkää että on apua.... no kyllä se pikkasen hiljentää mutta tosiaan niin minimaalista ettei oikein iloa.

Minulla saundi tuntunut ehkäpä hiukan ohkasemmaksi muuttuvan.

no eipä tuo kokeilu mitään maksa...

Olisin vastaheittona vetässyt että pienempää kaappia mutta taitaakin sulla 1x12 combo jo ollakkin niin ei onnistu.

Keinokuorman sinne väliin voisi laittaa ja myös tuo 12at7 tuubi hiukan rauhoittaa etuastetta mutta eipä se päätteen käyttäytymiseen mitään vaikuta
Tunteella päin vittua.
jarmo vh
03.03.2009 12:55:08
Ilmainen vihje 12AT7 eli ECC81 putkia etsiville: Huuto.netin radioharrastus osastolla on silloin tällöin moisia ostettavissa edulliseenkin hintaan (alle 20€) Sieltä hankin itselleni kaksi käyttämätöntä saksalaista Siemensiä, ja muita en enää tarvitsekaan.
Musiikki on kuin ruoka.
jonn
03.03.2009 23:15:37
...no eipä tuo kokeilu mitään maksa...

Keinokuorman sinne väliin voisi laittaa ja myös tuo 12at7 tuubi hiukan rauhoittaa etuastetta mutta eipä se päätteen käyttäytymiseen mitään vaikuta

jees, mutta vahvistin ei voi siis vahingoittua jos kokeilen ottaa niitä pois?
Mihin nää keinokuormat muuten sitten laitetaan?
pekurides
04.03.2009 00:17:26

jonn: jees, mutta vahvistin ei voi siis vahingoittua jos kokeilen ottaa niitä pois?
Mihin nää keinokuormat muuten sitten laitetaan?

haulla löytyy enemmänkin tarinaa mutta lyhykäisesti ne toimivat yleensä pareina joko keskimmäiset tai reunimmaiset.. tämä siis yleensä.

otat joko reunimmaiset tai keskimmäiset parit pois , jotkut ovat sitä mieltä että samalla pitäisi myös impedanssia pienentää samalla tavalla kuin lisäisi ylimääräisen kaapin... mutta onko tuossa combossa sitten erillistä impedanssinsäätökytkintä?

pitempiaikaiseen käyttöön olisi hyvä myös bias-jännitteet tarkistaa...

mutta tämmöisellä lyhyellä testauksella ei mielestäni tarpeellista.takuuta en anna:)

Combossa tuon keinokuorman käyttö voipi vaatia pieniä uudelleenkytkentöjä jos ämyriltä ei tule varsinaista plugia vahvistimeen. no sekin on ihan simppeli homma .

Eli keinokuorma tulee vahvistimen ja kaiutielementin väliin.

Voipi joutua katkaisemaan piuhan ja laittamaan plugit että saa kuorman siihen väliin kytkettyä. ei paha.

Mutta se keinokuorma myöskin syö sitten isommalla vaimennuksella jonkin verran saundia ja dynamiikkaa että joo...

Jos tuo oli valmiiksi jo 30w eli aika suhteellisen pienitehoinen ja vieläkin hiljaisemmaksi pitäisi saada jos sitä pääätesäröä haluat niin väittäisin että silti vaika keinokuorma olisi kiinni niin aivan liian äänekäs kotioloihin että kannattaisi suosiolla hommaa joku 5watin laite... sekin voipi olla siinä ja siinä kehtaako ainakin kerrostalossa.

Yhtä 15w laitetta ajettiin täysillä keinokuorman läpi ns."2% "tehoilla ja se oli vieläkin aika pirun kovalla kotioloihin.

hmm. mitkäs putket tuossa muuten on? jos siinä onkin valmiiksi vain yksi pari niin silloin ei voi edes puolittaa kun yhdellä putkella ei toimi.
Tunteella päin vittua.
pekurides
04.03.2009 00:21:49

jaahas se olikin 4xel84 , A-luokassa.... mitenhän tuo meneekään?

Mulla oli yksi VHT peli el84 putkilla myös ja siinä oli vissiin jotenkin eritavalla se pääte toteutettu...

No, eiköhän täältä joku viisaampi löydy.....
Tunteella päin vittua.
jonn
04.03.2009 08:28:06
pekurides: haulla löytyy enemmänkin tarinaa mutta lyhykäisesti ne toimivat yleensä pareina joko keskimmäiset tai reunimmaiset.. tämä siis yleensä.

otat joko reunimmaiset tai keskimmäiset parit pois , jotkut ovat sitä mieltä että samalla pitäisi myös impedanssia pienentää samalla tavalla kuin lisäisi ylimääräisen kaapin... mutta onko tuossa combossa sitten erillistä impedanssinsäätökytkintä?

pitempiaikaiseen käyttöön olisi hyvä myös bias-jännitteet tarkistaa...

mutta tämmöisellä lyhyellä testauksella ei mielestäni tarpeellista.takuuta en anna:)

Combossa tuon keinokuorman käyttö voipi vaatia pieniä uudelleenkytkentöjä jos ämyriltä ei tule varsinaista plugia vahvistimeen. no sekin on ihan simppeli homma .

Eli keinokuorma tulee vahvistimen ja kaiutielementin väliin.

Voipi joutua katkaisemaan piuhan ja laittamaan plugit että saa kuorman siihen väliin kytkettyä. ei paha.

Mutta se keinokuorma myöskin syö sitten isommalla vaimennuksella jonkin verran saundia ja dynamiikkaa että joo...

Jos tuo oli valmiiksi jo 30w eli aika suhteellisen pienitehoinen ja vieläkin hiljaisemmaksi pitäisi saada jos sitä pääätesäröä haluat niin väittäisin että silti vaika keinokuorma olisi kiinni niin aivan liian äänekäs kotioloihin että kannattaisi suosiolla hommaa joku 5watin laite... sekin voipi olla siinä ja siinä kehtaako ainakin kerrostalossa.

Yhtä 15w laitetta ajettiin täysillä keinokuorman läpi ns."2% "tehoilla ja se oli vieläkin aika pirun kovalla kotioloihin.

hmm. mitkäs putket tuossa muuten on? jos siinä onkin valmiiksi vain yksi pari niin silloin ei voi edes puolittaa kun yhdellä putkella ei toimi.

Ei ole impedianssisäätökytkintä ja on erillinen piuha elementille. Tuokin on liian äänekäs jopa treenikämpälle. Just jotain ~5w pikkuvahvaria oon aatellut treenikämpälle.
päänahka
04.03.2009 08:31:11
pekurides: jaahas se olikin 4xel84 , A-luokassa.... mitenhän tuo meneekään?

Mulla oli yksi VHT peli el84 putkilla myös ja siinä oli vissiin jotenkin eritavalla se pääte toteutettu...

No, eiköhän täältä joku viisaampi löydy.....

Eipä toi sinällään mitään kerro. Paitsi että A-luokassa tuota voisi soittaa myös yhdellä pääteputkella. Tässä vaiheessa impedanssin muutos olisi kyllä jo pakko huomioida.
Up and down, that's how energy stays alive.
pekurides
04.03.2009 12:41:09

jonn: Ei ole impedianssisäätökytkintä ja on erillinen piuha elementille. Tuokin on liian äänekäs jopa treenikämpälle. Just jotain ~5w pikkuvahvaria oon aatellut treenikämpälle.

reeniksellä vois varmaan tuo keinokuorma auttaa, mutta ei nekään ihan ilmasia ole että ehkä parempi suosiolla vaihtaa vaffistinta jos olet varma ettet isompia tehoja tule ikinä tarviimaan:, jos muuten haluaisit tuon laitteen pitää niin keinokuorma vaan väliin.

Mittaa sen elementin impedanssi yleismittarilla se näyttää ohmeissa aika lähelle oikeata, ellei sitä sitten elementissä valmiiksi ilmoiteta.

Keinokuormat valitaan impedansin mukaan.

Torilla näyttäs olevan jotain kuormia, mulla on myös KOCH loadbox ja olen ainakin itse ollu siihen tyytyväinen... tosin ei käyttöä nyt. reilun parisataa käytettynä pyörii.

URALilta saa myös rakennussarjaa huntilla jois näpräys kiinnostaa.

Siitä nuo kuormat huolettomia että ovat "ns passiivisia" eli eivät tarvi erillistä virtalähdettä ja voit vaikka kiinnittää sinne kotelon sisään piiloon.
Tunteella päin vittua.
jonn
04.03.2009 15:13:59
pekurides: reeniksellä vois varmaan tuo keinokuorma auttaa, mutta ei nekään ihan ilmasia ole että ehkä parempi suosiolla vaihtaa vaffistinta jos olet varma ettet isompia tehoja tule ikinä tarviimaan:, jos muuten haluaisit tuon laitteen pitää niin keinokuorma vaan väliin.

Mittaa sen elementin impedanssi yleismittarilla se näyttää ohmeissa aika lähelle oikeata, ellei sitä sitten elementissä valmiiksi ilmoiteta.

Keinokuormat valitaan impedansin mukaan.

Torilla näyttäs olevan jotain kuormia, mulla on myös KOCH loadbox ja olen ainakin itse ollu siihen tyytyväinen... tosin ei käyttöä nyt. reilun parisataa käytettynä pyörii.

URALilta saa myös rakennussarjaa huntilla jois näpräys kiinnostaa.

Siitä nuo kuormat huolettomia että ovat "ns passiivisia" eli eivät tarvi erillistä virtalähdettä ja voit vaikka kiinnittää sinne kotelon sisään piiloon.

Kyllähän mä varmaan joskus tarviin lisää ääntä, mutta en ainakaan vähään aikaan. Impedanssiksi ilmotetaan 8 ohmia. oho onpa tyyriitä nuo keinokuormat, muutamalla satasella mä kyllä saisin jonku pikkuvahvarinkin. no mut kiitos kuitenkin.
junnnu
05.03.2009 19:41:19
jonn: Kyllähän mä varmaan joskus tarviin lisää ääntä, mutta en ainakaan vähään aikaan. Impedanssiksi ilmotetaan 8 ohmia. oho onpa tyyriitä nuo keinokuormat, muutamalla satasella mä kyllä saisin jonku pikkuvahvarinkin. no mut kiitos kuitenkin.

Ei nuo niin kalliita ole jos vähänviittii rakentaa.. eikä ominaisuuksilta vaadita liikoja.

http://www.uraltone.com/kauppa/inde … id=e75a9f18035d80e82e1fa1ef8307172a
Have ö miehekäs day!
junnnu
16.03.2009 04:59:44
En ny uutta kirjoitusta jaksanu laittaa.

Alkoi hajoilla Engl SE orginaali putkiin kun niin kihiseviä ja kireitä.
Tuosta kihinästä pitäis päästä ja ja ehkä vähän terää poistaa.
Ja vois ehkä vähän lisää organiisuutta mitälie olla.

Tässä on kuukausi jos kaksikin selailtu foorumeita ja taas meni valvomiseksi. Eli neuvoa kiitos arpovalle.
Toivon pääseväni etusien vaihdolla. 100e sais mennä maximissaan..
Mielellään hommaisin putket uraltonelta kun on niin helppoa.

Inputtiin ajattelin heittää Tungsol 12AX7 kultaversiota.

Vaiheenkääntöön mietin JAN Philips 12AT7WC, kun on edukas uraltonella ja kehuttu ainakin tubeampdoctor.com
Pitäiskö hommata viel varalle/vertalun vuoksi joku 12AX7 ja mikä.. normi tungsol?

Loppuihin meinaan sovitella JJ ECC803S putkea.

Eli heittäkääs ehdotuksia kommentia jne.. Tällä viikon aikana tarttis päätös saada aikaan.
Have ö miehekäs day!
pekurides
16.03.2009 05:22:56

junnnu: En ny uutta kirjoitusta jaksanu laittaa.

Alkoi hajoilla Engl SE orginaali putkiin kun niin kihiseviä ja kireitä.
Tuosta kihinästä pitäis päästä ja ja ehkä vähän terää poistaa.
Ja vois ehkä vähän lisää organiisuutta mitälie olla.

Tässä on kuukausi jos kaksikin selailtu foorumeita ja taas meni valvomiseksi. Eli neuvoa kiitos arpovalle.
Toivon pääseväni etusien vaihdolla. 100e sais mennä maximissaan..
Mielellään hommaisin putket uraltonelta kun on niin helppoa.

Vaiheenkääntöön mietin JAN Philips 12AT7WC, kun on edukas uraltonella ja kehuttu ainakin tubeampdoctor.com
Pitäiskö hommata viel varalle/vertalun vuoksi joku 12AX7 ja mikä.. normi tungsol?

Eli heittäkääs ehdotuksia kommentia jne.. Tällä viikon aikana tarttis päätös saada aikaan.

Mulla Se etusessa viimesenä 12at7 mullard,,,, se mukavasti silottelee.

taitaapi ollla ne englin orkkisputket JJ:tä niin ei niitä ja oikeestaan tungsolikin pikkasen väritön putki.

Mulla taitaa olla mullard reissue 12ax7 ekana ja sitten pari T.a.d highgradea ...

T.a.d ovat hyviä ja telefunkkenit tuo sitä orgaanisuutta mutta ovat kalliita,juu.

TADia näköjaan suosittelen ja 1 kpl n.o.s ecc81 mullardia.
Tunteella päin vittua.
HeavyMachinery
16.03.2009 12:11:59

junnnu:

Mulla meni uusi kultapinninen kuukaudessa mikrofoniseksi :(
Nimen omaan inputissa. Tavalliset on kestänyt moitteetta.

Mulla on hieman huono kokemus noista JJ:n Ecc803S malleista ENGLissä. Ainakin Screamerin ne teki mutaisen oloisesksi. Häiriöttömämpiä ne on että siinnä mielessä esim lead kanavaan ne vosikkin toimmia.
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
junnnu
17.03.2009 21:54:48
Kävi taas vanhanaikaisesti. Erinäisten tapahtumien johdosta budjetti venähti.

1 x Mullard M8162 (12AT7 CV4024)
1 x Mullard 12AT7 (ECC81 ECC801)
3x TAD 7025 HIGHGRADE Premium Selected (RT010)
1 x jan 5751
2 x RFT 12ax7

Nuista alan sovittelemaan... Vielä kun jaksais odotella...
Have ö miehekäs day!
sound of blues
18.03.2009 20:49:33
junnnu: Kävi taas vanhanaikaisesti. Erinäisten tapahtumien johdosta budjetti venähti.

1 x jan 5751
2 x RFT 12ax7

Ostit ainakin hyviä putkia, vaikka budjetti olisi venähtänytkin=)
Itselläni on noista kaikista erittäin hyviä kokemuksia (paitsi TAD 7025:sta, koska sitä en ole testannut)..
"You don't find a style...a style finds you. - Keith Richards
päänahka
18.03.2009 21:33:40
Mulla on hieman huono kokemus noista JJ:n Ecc803S malleista ENGLissä. Ainakin Screamerin ne teki mutaisen oloisesksi. Häiriöttömämpiä ne on että siinnä mielessä esim lead kanavaan ne vosikkin toimmia.

Se vaan vähän haittaa että Screamerissa ei ole sellaista putkea joka osallistuisi vain tietyn kanavan vahvistamiseen.
Up and down, that's how energy stays alive.
pekurides
18.03.2009 22:03:22

junnnu: Kävi taas vanhanaikaisesti. Erinäisten tapahtumien johdosta budjetti venähti.

1 x jan 5751
2 x RFT 12ax7

Onkos noissa mullardeisa muuta eroa kuin laatikko?

semmoinen muistikuva että nuo cv merkinnällä olevat tuubit olisi niitä "militarygrade" juttuja, voipi ehkä olla "kestävämmin" rakennettuja?

Mullakin tais olla juurikin tuo cv4024 englissä viimesenä, ja hyvä on, oikeestaan kaikissa laitteissa missä kokeillut :)

nuissa Tadeissa aika tanakka ja tymäkkä keskialue ja hönkää piisaa!

Noita RFT tuubia pitäny ittekkin kokeilla jos vastaan tulee.

Voisit hiukan sitten kertoa kokemuksia TAD VS. RFT ... jookosta?
Tunteella päin vittua.
junnnu
18.03.2009 23:04:34
pekurides: Onkos noissa mullardeisa muuta eroa kuin laatikko?

semmoinen muistikuva että nuo cv merkinnällä olevat tuubit olisi niitä "militarygrade" juttuja, voipi ehkä olla "kestävämmin" rakennettuja?

Mullakin tais olla juurikin tuo cv4024 englissä viimesenä, ja hyvä on, oikeestaan kaikissa laitteissa missä kokeillut :)

nuissa Tadeissa aika tanakka ja tymäkkä keskialue ja hönkää piisaa!

Noita RFT tuubia pitäny ittekkin kokeilla jos vastaan tulee.

Voisit hiukan sitten kertoa kokemuksia TAD VS. RFT ... jookosta?

Juu.. kerrotaan kunhan ehditään.

Toinen on todella militarygrade, olisin ottanu niitä kaks muttei ollu.
Kovasti houkutti myös telefunkkenit, kun olisin lähtenyt kohtuuhinnalla.
Järki voitti tälläkertaa, tai no oikeastaan tupo..
Have ö miehekäs day!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)