Aihe: Keskustelua Roots-skabasta Vol II
1 2 3 4 539 40 41 42 43122 123 124 125 126
Tuomo_
16.03.2009 21:59:24
Joo, jokaisella omat murheet. Myöntää täytyy, että täällä soittaessa huomaa yhä paremmin, kuinka vähän ja huonosti sitä itse hallitsee soitinta. Toisaalta siitä voi kasvaa yli. Jos löytääkin jossain skabassa sen oman jutun, se palkitsee. Yleensä se mulla on vain pahasti hukassa. Mitä enemmän jotain taustaa yrittää soittaa, sen huonommalta se omissa korvissa kuullostaa. Kumma juttu.
Eilinen meni jo, huomista en tunne, tänään on aika vetäistä yx blues.
WanhaWetäjä
17.03.2009 16:02:51

Yllättävän mielenkiintonen ja monienkin mahdollisuuksien tausta ollakseen noin yksinkertainen rakenteeltaan, ensivaikutelma kuultuna oli kylläkin että "ai jaa, ei tällästä jaksa...".

Täytyy koettaa jotain vääntää, mulla on kamat mukana laivalla, ja päivisin on muutama tunti luppoa humpan soitosta.Bassolla vetelen niitä näitä...

Tallinassa sataa just ny räntää, ollaan satamassa, laivassa on langaton verkko, which is nice!
liljam
18.03.2009 18:53:43 (muokattu 18.03.2009 18:53:59)
TAR: Uusi heppu kehissä. Kertokaa minkä tyyppinen skaba tämä Roots täällä on? Mennäänkö juurille?
Ymmärsin, että tausta on sama kaikille. Arvostelut teknisen osaamisen mukaan vai fiilispohjalta? Joku kriteerihän on oltava, muuten on vaikea sanoa mitään, niin rikasta ja monipuolista on musiikki.
Onko täällä jotain "alempaa sarjaa", josta voisi turvallisesti aloittaa. Pikakuuntelulla joukossa on täysverisiä pro-tyyppejä.
Jos on piirinmestaruustasolla, kynnys SM/Worldcupin-kisaan on kova.

Roots-osion pääotsakkeessa mainitaan Blues, blues-rock, southern rock, country, country rock, bluegrass, gospel, cajun, zydeco eli kyllä jokseenkin juurilla mennään. Samaan taustaan kukin äänittää tuotoksensa ja laittaa kulloiseenkin skaba-osioon linkin äänitteeseensä.

Arviointi kustakin skaba-vedosta on sitten suht haastavaa. Toiset osaa arvioida ns. musiikin teorian pohjalta, toiset arvioi fiiliksillä ja toiset sekä että. Meneekö tehty tarina yksiin soittopohjan kanssa jne..

Kyllähän skabassa on mukana osaajia laidasta laitaan jotenka tervetuloa..
ei muuta ku eteenpäin
Korggari
18.03.2009 18:54:44

TAR: Uusi heppu kehissä. Kertokaa minkä tyyppinen skaba tämä Roots täällä on? Mennäänkö juurille?
Ymmärsin, että tausta on sama kaikille. Arvostelut teknisen osaamisen mukaan vai fiilispohjalta? Joku kriteerihän on oltava, muuten on vaikea sanoa mitään, niin rikasta ja monipuolista on musiikki.
Onko täällä jotain "alempaa sarjaa", josta voisi turvallisesti aloittaa. Pikakuuntelulla joukossa on täysverisiä pro-tyyppejä.
Jos on piirinmestaruustasolla, kynnys SM/Worldcupin-kisaan on kova.

kaikki rootsmusiikista aidosti pitävät ja kaikkien soitinten taitajat (eli saa vetää millä haluaa) saavat osallistua
TAR
18.03.2009 19:32:56
Okei! Reilu ja monipuolinen meininki on siis jopa suotavaa.
WanhaWetäjä
18.03.2009 20:29:09

TAR: Okei! Reilu ja monipuolinen meininki on siis jopa suotavaa.

Mielellään ihan omasta elämästä vedetään, se miltä kustakin(heh) tuntuu, eli ainakin mun mielestä kaikenmoinen karsinointi musiikista puheenollen on vähän niin ja näin, toki pitäs aina muistaa se tyylinmukasuus ainakin jossain määrin, mitä se sitten on, lienee makuasia.

Vaikka kyseessä onkin roots-skaba, en mä ajattele ainakaan niin että vedänpä nyt sitten roots-meningillä, no enhän mä siitä kyllä mitään tiedäkkään,
tausta antaa ainakin mulle aika usein sen mielikuvan siitä mitä siihen vois vetää ja mikä siihen sopii...tämä on siis vain mun oma mielipiteeni.
J.Hollström
18.03.2009 20:52:12
WanhaWetäjä: Hyttimusaa Tallinnan satamasta...

http://d5.mikseri.net/m/d0d/1000177 … t%E4j%E4%20-%20roots-skaba%2068.mp3

Hienosti menee. Ei oo Viru Valgeaa ainakaa (vielä) liikaa juotu. Mäkilläkö vetäsit suoraan läppäriin?
"Tehkää omakustanne niin saatte maistaa omaa kustanne!" - Miri Miettinen
WanhaWetäjä
18.03.2009 21:02:38 (muokattu 18.03.2009 21:05:50)

juki68: Hienosti menee. Ei oo Viru Valgeaa ainakaa (vielä) liikaa juotu. Mäkilläkö vetäsit suoraan läppäriin?

No nyt on Pod XT matkassa...mutta ihan Macin omalla äänikortilla, hyvin tuntuu pelittävän!

Alkaa muuten "possanovan"veto 21.15, ja "passolla"( mä olen myös basisti, kuten säkin) luonnollisesti en nauti alkkohoolia työaikana, enkä sitä ennen ;-)

EDIT mulla on sama Logic Studio tässä kun pöytäkoneessa, hyvin sekin tällä pyörii.Jotain plugareita tossa soolossa on siitä, delay, stereo spread ja kompura ainakin.
velsa
20.03.2009 11:41:24

olihan muuten mahtiveto WW:ltä!!!!!!!!!
Kauas on pitkä matka........
J.Hollström
20.03.2009 12:25:28
velsa: olihan muuten mahtiveto WW:ltä!!!!!!!!!

WW on parsa. Heti velsan jälkeen.
"Tehkää omakustanne niin saatte maistaa omaa kustanne!" - Miri Miettinen
TAR
20.03.2009 16:11:36
WW:n veto oli kyllä tosiaan aseistariisuva. Se oli nirvanassa vedetty, upea!
blaekie
20.03.2009 23:43:21 (muokattu 20.03.2009 23:45:25)

Parsa on WW, ja Velsa sun muut, mutta täytyy sanoa että haluaisin oppia tuon Kuhan Wilko Johnson stailin mukaisen "rämpäytyksen" telellä. Opeta se mulle 8)
Nii onkii ... vai oliko sittenkään ..
baron
21.03.2009 00:00:22

1. Kun olen vihdoinkin löytänyt nämä roots-skabat niin ilman muuta soittelen näitten kivojen taustojen päälle.
2. Eihän näihin kilpailuihin tarvitsisi osallistua, mutta se palaute minkä niistä saa, antaa kivasti vinkkiä, mitä pitäisi oppia.
3. Pelkästään jo muitten protasoisten suoritusten kuunteleminen antaa suunnan, mihin pitää pyrkiä!
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Kuha
21.03.2009 08:24:22

blaekie: Parsa on WW, ja Velsa sun muut, mutta täytyy sanoa että haluaisin oppia tuon Kuhan Wilko Johnson stailin mukaisen "rämpäytyksen" telellä. Opeta se mulle 8)

No eipä tuossa ole paljon opettelemista; heität plekun pois ja hakkaat kieliä luvan perästä!
Illu
21.03.2009 08:30:38
blaekie: Parsa on WW, ja Velsa sun muut, mutta täytyy sanoa että haluaisin oppia tuon Kuhan Wilko Johnson stailin mukaisen "rämpäytyksen" telellä. Opeta se mulle 8)

Ja muistat sitten kävellä eteen-taakse tuiman näköisenä kun rämppäät... ;)

http://www.youtube.com/watch?v=rViBFgjChH0
latuska90
21.03.2009 21:06:11

Kun tuolla sooloskaban puolella oli niin mukava tausta, niin oli ihan pakko päästä osalliseksi kilpailuun:

http://maihinnousu.net/s/?song_id=2965

Sain soittamalla soolot pätkissä tuon latenssin ainakin edes vähän kuriin.
Surkeeltahan tuo mun veto kuulostaa, kun en edes tarkemmin suunnitellut mitä siihen soittaisin. :P
"Valkoinen mies on viisas sen sähkön kanssa, mutta mitäs sitten tehdään kun sähkö loppuu?" - Albert Järvinen
Tuomo_
22.03.2009 21:47:02 (muokattu 22.03.2009 21:59:44)
Oikkuilee nämä sivut.....
Tuomo_
22.03.2009 21:48:13 (muokattu 22.03.2009 21:57:11)
Uutta skabaa putkeen.....
baron
22.03.2009 21:56:18

Muuten hyväksyn/allekirjoitan kaiken palautteen mitä viime skabasta sain mutta hiukan haluan purnata WW:n kommentista soundivalinnastani:
1. Tykkään flyygelistä ja siksi myös grand piano soundista
2. Blues-pianomestarit saavat flyygelin soundaamaan mun mielestä ihan hienosti ja väitän että jos mun soundi ei toimi, vika on soittajassa eikä soundissa
3. Viime skabaa kokeilin aluksi jollain rhodes-jäljitelmäsoundilla mutta en tuntenut sitä yhtään omakseni.
4. Mun mielestä flyygeli sopii kaikkeen, myös bluesiin. Tämä on vain minun henkilökohtainen mielipiteeni, en aio yrittää muita käännyttää tälle kannalle ja hyväksyn kaikki eriävät mielipiteet eli tämä ei ole kinastelun aihe!
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)