Aihe: P90-mikki alikäämityksi
1
StevieRayVehkakoski
16.03.2009 12:36:03 (muokattu 16.03.2009 12:36:34)
Alkaa olla P90-mikkejä aikamoinen kokoelma ylälaatikossa ja olen tullut siihen tulokseen että mitä vähemmän käämiä, sen parempi soundi. Toisin sanoen kaikkein kesyimmät mikit ovat kuulostaneet mun korvaan parhailta ja nyt ajattelin teurastaa yhden Gibson P-90:sen poistamalla sieltä vaikka 10-20% käämiä. Onkos joku tehnyt tällaisen operaation ja mikä oli tulos? Heti ensimmäiseksi pitäisi saada mikistä vahat huitsin hiiteen, mitenkä sellainen tehdään? Entä onko jotain muuta spesiaalia mitä pitäisi huomioida ennenkuin rupeaa teurastamaan?
You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had
jarmos
17.03.2009 02:36:40
StevieRayVehkakoski: Alkaa olla P90-mikkejä aikamoinen kokoelma ylälaatikossa ja olen tullut siihen tulokseen että mitä vähemmän käämiä, sen parempi soundi. Toisin sanoen kaikkein kesyimmät mikit ovat kuulostaneet mun korvaan parhailta ja nyt ajattelin teurastaa yhden Gibson P-90:sen poistamalla sieltä vaikka 10-20% käämiä. Onkos joku tehnyt tällaisen operaation ja mikä oli tulos? Heti ensimmäiseksi pitäisi saada mikistä vahat huitsin hiiteen, mitenkä sellainen tehdään? Entä onko jotain muuta spesiaalia mitä pitäisi huomioida ennenkuin rupeaa teurastamaan?

Minkä arvosia nuo ovat, ihan mielenkiintoinen juttu, siis alikäämitys, täytyy oikeen rupee funtsii...
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä.
StevieRayVehkakoski
17.03.2009 10:15:24
Mulla on yks Gibsonin dogear-P90 joka oli jotain 7,7kOhm ja yks soapbar joka on jotain 8,1kOhm. Toi 8,1kOhm on tallassa mun mielestä hyvä kuulonen mutta kaulassa mä luulisin että joku 6,5-7,0 olis parempi. Kaulamikkiin tulee noilla lähellä kahdeksaa kOhmia käämityillä mikeillä sellainen jotenkin kireä ja tukkoinen tunnelma, oliskohan niissä middleä vähän liikaa ja se syö sellaisen ilmavuuden ja kirkkauden soundista.
wilo
17.03.2009 13:23:01 (muokattu 17.03.2009 13:24:35)
Ootko kokeillu Rautian P90-mikkejä? http://www.samisallinen.com/fuzz/asiakkaat/rautia/soapbars.html
Ite en oo kokeillu, mut mielenkiintoinen valikoima. Charlie Christian -mallissa on ainakin vähän kierroksia - vaikka onhan tolla hintaakin...

Edit: noi Rautiat vaan ei oo dogear-tyyppiset, jos sitä haet.
StevieRayVehkakoski
17.03.2009 14:30:33
Enpä ole kokeillut Rautian mikkejä ja jonkun kerran noita jo ihmettelinkin. Nyt mulla olis kuitenkin ideana koittaa vähän keventää käämitystä näistä nyt jo ylälaatikkoon jääneistä mikeistä, ne kun olis kerran jo maksettu..
Vapour
17.03.2009 14:58:58
StevieRayVehkakoski: Enpä ole kokeillut Rautian mikkejä ja jonkun kerran noita jo ihmettelinkin. Nyt mulla olis kuitenkin ideana koittaa vähän keventää käämitystä näistä nyt jo ylälaatikkoon jääneistä mikeistä, ne kun olis kerran jo maksettu..

Voi olla melko hankalaa saada vahausta pois tarpeeksi, jotta ei satu käämille havereita. Nuo Gibsonin mikit on varmaan sen verran hyvää valuuttaa, että myymällä saisi varat muutamankin miki itserullaukseen. Ainakin Stewmacilta löytynee mikkikittejä.

Tietty jos pellepeloton -hormonien eritys on tällä hetkellä poikkeuksellisen suurta, niin ei kun menoksi. Rapostoit sitten tänne meille muille, miten käy.
If the real jesus christ were to stand up today, He'd be gunned down cold by the c.i.a. -TheThe.
Insane Kane
17.03.2009 15:11:36
Hymm...
Jos mikin dippaa vahaan, antaa kuuman vahan sulattaa aijemmatkin vaha ja heti sen jälkeen alkaa purkamaan tuota käämiä.
Jonkun ohmin saa varmasti pois ennen kuin vaha taas jämähtää.
Vaatii tosin vikkelyyttä, kokin palamattomat sormet ja hyvää tuuria. =)
Ja en suosittele, mutta onhan se mahdollista kyllä...
Pray to someone.
blaekie
17.03.2009 15:19:46

Kokeile lämmittää varovasti kuumailmapuhaltimella (tai vaikka hiustenkuivaajalla).
Nii onkii ... vai oliko sittenkään ..
plikk
17.03.2009 17:43:37
Eikös tuo vaha sula jo aika matalissa lämpötiloissa? Sauna lämpenemään ja lauteille purkamaan käämitystä
fox
17.03.2009 17:58:25

Vapour: Voi olla melko hankalaa saada vahausta pois tarpeeksi, jotta ei satu käämille havereita. Nuo Gibsonin mikit on varmaan sen verran hyvää valuuttaa, että myymällä saisi varat muutamankin miki itserullaukseen. Ainakin Stewmacilta löytynee mikkikittejä.

Tätä näkökantaa suosittelisin itsekin. Mutta ihan miten vaan.. Eli ostoon alikäämitty mikki, rahoitus vaikka sitä pöytälaatikkoa tyhjentämällä... =)
Tuossa "kikka kolmosilla" lämmittäessä ei voi taata sellastakaan että josko sulaa se käämilangan eristekin siinä mukana, jolloin ei oo pelkästään alikäämitty mikki vaan on alikäämitty paperipaino, joka joskus oli Gibsonin P-90 mikki.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
blaekie
17.03.2009 19:06:03

Niin ja jos niitä magneetteja lämmittää punahehkuisiksi, katoaa niistä magneettisuuskin vielä ;-) . Järjen käyttö on sallittua toki tuossa, ja ei ole mielestäni sen laatuista rakettitiedettä, etteikö onnistuisi. Kuumailmapuhaltimella kun riittävän etäältä lämmittää, huomaa kyllä milloin vaha alkaa valumaan riittävissä määrin. Sen verran pitäisi saada kuitenkin valutettua, että ohutta lankaa aukikierrettäessä ei lanka katkea, sillä sitä päätä on sitten kiva etsiä sieltä vahan seasta, eli jos jumii, puhallinta taas hieman peliin. Se langan emali kestää kyllä suurempia kuumuuksia kuin se vaha varmastikkin. Pientä päänvaivaa voi tuottaa, kuinka monta kierrosta pitäisi poistaa, eli voi joutua välillä mittailemaan. Sitten vielä langan juottaminen kunnolla terminaaliin kiinni, ja mahdollinen uusi vahaupotus.
Ja kaikki tämä tietenkin omalla vastuulla, toki.
Nii onkii ... vai oliko sittenkään ..
StevieRayVehkakoski
18.03.2009 08:46:45
No en mä niitä mikkejä aio millään tohottimella lämmittää vaan lähinnä mietin että saisko sen vahan vaikka lämpimään veteen liukeamaan? Ei kai siihen nyt sentään sataa astetta tarvita? Jotkut boutique-P90-tekijät myös sanovat että P90 ei saa missään nimessä olla vahattu..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)