varakeef 17.03.2009 15:12:36 | |
---|
Yksi ihan varteenotettava koulukunta on se, jossa tuota litkuilla hölväämistä ei kitaroille tehdä. Miksikö ei? Kun siitä ei liene mitään hyötyä. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
McNulty 17.03.2009 15:15:24 | |
---|
varakeef: Yksi ihan varteenotettava koulukunta on se, jossa tuota litkuilla hölväämistä ei kitaroille tehdä. Miksikö ei? Kun siitä ei liene mitään hyötyä. Joo, ei kalujaan kannata putsata. Kuka helkkari nyt siitä diggailis että vehkeet on puhtaat kun touhuamaan ruvetaan. Sama homma pätee niin autoihin, asuntoihin yms. Miksi ihmeessä niitä tarvii putsata ja puunata... en ymmärrä! Joopa joo. Toivottavasti ei tarvitse koskaan varakeefin kamppeita ronata. The game's out there, and it's play or get played. That simple. |
varakeef 17.03.2009 15:23:05 | |
---|
Putsaamisestahan en sanonut mitään, vaan rasvoilla hölväämisestä. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
TvA 17.03.2009 15:23:14 | |
---|
Tietoon perustuva vinkki aseöljystä: älkää käyttäkö metallille tarkoitettua öljyä puun öljyämiseen. Aseöljyt pehmentävät puun ajan kanssa mössöksi. Näin on pilattu monen aseen tukkipuut. Olen pelastanut muutaman öljyllä lotratun ja tämän takia halkeilleen ja rekyylipinnoiltaan tyssääntyneen aseen tukkipuun keittämällä niitä konepesuaineliuoksessa jolloin öljy liukenee pois puusta, loppupesu puhtaassa vedessä keittämällä. Hitaan kuivumisen jälkeen puut käsitellään *puulle tarkoitetulla* yleensä pellavaöljypohjaisella tukkiöljyllä. Mikä tahansa kasvipohjainen öljy käy vallan mainiosti. Puhdas mausteeksi tarkoitettu sitruunaöljy käy hyvin tarkoitukseen ja on erittäin riittoisaa, sitä sai joskus ainakin apteekista. Perusperiaatteena on, että kasvikunnan tuotteiden öljyämiseen käytetään kasvikunnasta saatavia öljyjä. Olen itse käyttänyt tummaa tukkiöljyä oman LP:ni otelaudan öljyämiseen. Lindström Overdrive - Tarpeettoman kovaäänistä nuorisomusiikkia 60 ja 70-luvuilta |
McNulty 17.03.2009 17:02:11 | |
---|
TvA: Tietoon perustuva vinkki aseöljystä: älkää käyttäkö metallille tarkoitettua öljyä puun öljyämiseen. Aseöljyt pehmentävät puun ajan kanssa mössöksi. Näin on pilattu monen aseen tukkipuut. Entäs kun osassa soittimia (esim. G&L) onpi aseöljytty kaula? Ihan hyvinhän ne on vuosia toimineet. The game's out there, and it's play or get played. That simple. |
bonecrusher: Entäs kun osassa soittimia (esim. G&L) onpi aseöljytty kaula? Ihan hyvinhän ne on vuosia toimineet. Taitaa olla G&L:n nettisivujen tekijältä sana "stock" laittamatta. Joskus on ollut puhetta että jotkut merkit sotkevat 50/50 suhteella tukkiöljyä ja aseöljyä, tiedä sitten onko siitä mitään hyötyä. Ainakin Fenderin purkissa myytävä "kitaravaha" on ihan normaalia Meguiarsin carnauba-autovahaa. Noiden kitarapuljujen omissa purkeissa olevien tuotteissa on sen verran kamala litrahinta että ei paljon naurata = kannattaa ostaa tavallista autovahaa. |
TvA 18.03.2009 00:12:31 | |
---|
bonecrusher: Entäs kun osassa soittimia (esim. G&L) onpi aseöljytty kaula? Ihan hyvinhän ne on vuosia toimineet. Puhun vain kokemuksesta, en quottaa mainosmiesten tekstejä. Lindström Overdrive - Tarpeettoman kovaäänistä nuorisomusiikkia 60 ja 70-luvuilta |
HeavyMachinery 18.03.2009 00:33:47 | |
---|
Gun oil / Gun stock oil..... Henk kohtaiseti jätän sitruuna litkut Tequilan kaveriksi kun on nykyään saa parempiakin tököttejä. Otelaudan öljyämiseen minulla on kaksi suosikkia. 1. DanishOil 2. Osmo 1.Perustapauksiin samoin toimii aivan loistavasti kitaran kaulojen vahauksessa. 2.Ongelma tapauksiin. Eli kun aika on jo tehnyt tehtävänsä ja halutaa kovettaa haperoa puuta. Toimii myös hyvin silloin jos halutaan tummentaa otelautaa koska tuota voi sävyttää helposti. Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys" |
Väinämöinen 18.03.2009 10:29:55 | |
---|
HeavyMachinery: Jos niissä on se reikä josta saa vaseliiniä sisään niin sitten CRC:n Multilubea sieltä sisään niin paranee tominta kummasti. Öljy ei virittimissä auta kuin hetken sen tarvii olla tuollaista vaseliini pohjaista. Nonnis. Kiitos vinkistä! |
oiva tumpeloinen 18.03.2009 10:58:24 | |
---|
HeavyMachinery: Gun oil / Gun stock oil..... Henk kohtaiseti jätän sitruuna litkut Tequilan kaveriksi kun on nykyään saa parempiakin tököttejä. Otelaudan öljyämiseen minulla on kaksi suosikkia. 1. DanishOil 2. Osmo 1.Perustapauksiin samoin toimii aivan loistavasti kitaran kaulojen vahauksessa. 2.Ongelma tapauksiin. Eli kun aika on jo tehnyt tehtävänsä ja halutaa kovettaa haperoa puuta. Toimii myös hyvin silloin jos halutaan tummentaa otelautaa koska tuota voi sävyttää helposti. Eikös noi molemmat tee kovan kalvon pintaan? Vähän epäilyttää ajatuksena moinen, mutta eipä kait sitä auta tyrmätäkään, jos se kerran toimii. En mä kyllä omaan kaulaani aio Danish Oilia kokeilla, vaikka sitä muuten kitaraan pitääkin lutrata. Osmoa vielä vähemmän. Mut se on vain mun rajottuneisuutta. |
fox 18.03.2009 13:52:34 | |
---|
oiva tumpeloinen: Eikös noi molemmat tee kovan kalvon pintaan? Vähän epäilyttää ajatuksena moinen, mutta eipä kait sitä auta tyrmätäkään, jos se kerran toimii. En mä kyllä omaan kaulaani aio Danish Oilia kokeilla, vaikka sitä muuten kitaraan pitääkin lutrata. Osmoa vielä vähemmän. Mut se on vain mun rajottuneisuutta. Samaa pohdiskelin, ja missään tapauksessa en itse ainakaan mihinkään "vintage- tahi arvosoittimeen" moisia laittais. Mutta totta kai sitä saa omaan soittimeensa laittaa otelautaan vaikka voilevia, jos kokee, että säästölinjalla pitäis mennä.. ;) |
HeavyMachinery 18.03.2009 14:47:43 | |
---|
oiva tumpeloinen: Eikös noi molemmat tee kovan kalvon pintaan? Vähän epäilyttää ajatuksena moinen, mutta eipä kait sitä auta tyrmätäkään, jos se kerran toimii. En mä kyllä omaan kaulaani aio Danish Oilia kokeilla, vaikka sitä muuten kitaraan pitääkin lutrata. Osmoa vielä vähemmän. Mut se on vain mun rajottuneisuutta. Kyllähän ne täyttä sen puun syyt. Ei niiden kanssa pidäkkään lutraa ja osmosta pitää käyttää sitä ohutta versiota. Kyllä ne uudetkin soittimet oljytään otelaudasta pajalta lähtiessä ( ei toki kiinalaiset sitä teen ) Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys" |
oiva tumpeloinen 18.03.2009 14:50:29 | |
---|
HeavyMachinery: Kyllähän ne täyttä sen puun syyt. Ei niiden kanssa pidäkkään lutraa ja osmosta pitää käyttää sitä ohutta versiota. Kyllä ne uudetkin soittimet oljytään otelaudasta pajalta lähtiessä ( ei toki kiinalaiset sitä teen ) Pitääkö tuolla tavalla varautua sitten suojaamaan aluksi nauhat tai jälkikäteen putsaamaan niitä jollain terävämmällä? Mä en tiedä, millä ne tehtailla öljyää noita, mutta kovan kalvon tekeviä öljyjä en uskoisi niiden käyttävän. Enkä mä vieläkään sano, ettei toi vois olla hyvä/parempi tapa hoitaa asia. Mä olen vain sen verran konservatiivinen ja kädetön, etten oikein osaisi kuvitella itseäni vetämässä noita tavaroita otelautaan. |
Quill 18.03.2009 21:00:15 | |
---|
Ketjua lainaten: Käytättekö jotain aineita esim. potikoiden huoltoon, vai huollatteko niitä ollenkaan (ennen kuin alkaa rahisemaan yms.)? |
oiva tumpeloinen 18.03.2009 21:01:46 | |
---|
Quill: Ketjua lainaten: Käytättekö jotain aineita esim. potikoiden huoltoon, vai huollatteko niitä ollenkaan (ennen kuin alkaa rahisemaan yms.)? Eipä noita itse ainakaan tule huollettua ennen ongelmia. Ja on kyllä tullut huomattua, että varsinkin laatupotikoiden kanssa ongelmia harvoin tuleekaan, jos niitä käyttää joskus. |
Quill 18.03.2009 21:06:20 | |
---|
Entäs ongelmien alkaessa? |
HeavyMachinery 18.03.2009 21:46:24 | |
---|
oiva tumpeloinen: Pitääkö tuolla tavalla varautua sitten suojaamaan aluksi nauhat tai jälkikäteen putsaamaan niitä jollain terävämmällä? Mä en tiedä, millä ne tehtailla öljyää noita, mutta kovan kalvon tekeviä öljyjä en uskoisi niiden käyttävän. Enkä mä vieläkään sano, ettei toi vois olla hyvä/parempi tapa hoitaa asia. Mä olen vain sen verran konservatiivinen ja kädetön, etten oikein osaisi kuvitella itseäni vetämässä noita tavaroita otelautaan. Ei tarvii suojata nauhoja. Eikä sen kanssa tarvii lotrata niin kuin nuiden muiden kanssa. Kastelet vain rättiä danishoilissa ja pyyhkäiset kevyesti sen jälkeen kuivalla ja puhtaalla perään. Otelaudan käsittely on niin paja kohtaista. Monet laitta ruusupuuhun ja muihin pehmeisiin vaikka mitä monjää kovettaakseen niitä. Laadukas ebeen ei kaipaa kuin rokkarin hikeä pintaan :D Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys" |
fox 18.03.2009 22:24:42 | |
---|
Quill: Entäs ongelmien alkaessa? Riippuu vähä ongelman tasosta.. ;) Yleensä sinistä PRF:aa (ei voiteleva, puhdistava) tai ruskeeta PRF:aa (hintsusti voiteleva) Aikoinaan mulle opettivat wanhat pro-soitinäijät ettei kauheesti auttais rasvasia litkuja suihkia sinne potikoihin (eikä kytkimiin) kun tuppaa sitte siihen kasaantumaan pölyä ja kaikenmaailman nöyhtää siihen rasvaseen vastusrataan -> lisää ongelmia.. Jos potikka ja switchi pelaa ihan OK, niin silloin käytän vaan ihan "kuivaa" puhdistussprayta, jos taas tuntuu, että vois vähän voiteluainetta olla tarpeen, niin silloin noita LIEVÄSTI voitelevia elektroniikanputsaussprayta. Ja eiku kovat pyöritykset päälle, että puhdistuu. |
oiva tumpeloinen 18.03.2009 22:26:53 (muokattu 18.03.2009 22:27:35) | |
---|
Quill: Entäs ongelmien alkaessa? http://www.elektronetti.fi/Verkkokauppa/prf-778-kontakt-p-101.html Tuota sisuksiin (en tiedä onko halvin paikka hommata, oli ensimmäinen google-osuma), ja potikan pyörittelyä sen jälkeen. Kovin usein pienet rahinat lähtee muutenkin pelkästään pyörittelemällä. Jos nuokaan ei auta, niin vaihtoehtoina on lähinnä potikan avaaminen ja sisällä olevien "piikkien" radan vaihtaminen tai koko potikan vaihto. Jos ei ole kyseessä vintits-juttu, niin suosiolla potikka vaihtoon. Olin hidas.....taas. |
Osteri 18.03.2009 22:50:44 (muokattu 18.03.2009 22:52:59) | |
---|
Näillä on pärjätty : Yleispuhdistus : SINOL , saatavilla hyvin varustetuilta huoltoasemilta. Kaikki skeida lähtee kuin *** ***, lisäksi erittäin nopea kuivumaan/haihtumaan eikä syövytä mitään pintoja. (Eikä sitten oteta huikkaa siitä samalla, vaikka tuoksuukin houkuttelevalta) Body : kiillotukseen ja hyvinvointiin autotarvikeliikkeistä saatavana purkillinen maalipinnan hiomatahnaa. Kankainen rätti on sopivan pehmeä jolla hinkata. Toimii sameisiin pintoihin lakkapintaa kiillottaen. Pienimmät naarmut lähtee kun riittävästi hinkkaa. Kaula : lakattuun kaulaan katso yllä mainittu, jos on edes tarvis . Otelauta : tuntuu tuo sitruunaöljy toimivan. Jos joku kritisoi, niin lupaan lukea tarkasti ja ottaa ns. vaarin. Muuta nyt ei tule mieleen. |