Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Yamaha AN1x
1 2 3
Thomas Häggblom
16.03.2009 20:00:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tässä soitellut AN1xin preseteillä ja tehnyt omia, mutta nyt tekisi mieli kokeilla myös muiden tekeminä soundeja. Netistä löysin pari hyvää soundisettiä ja AN1x editorin, mutta nyt tuli mieleen muutamia kysymyksiä.
 
Eli, miten saan soittimeni soundisetin AN1x editoriin. Kokeilin laittaa AN1xista Utility setup -valikosta Bulk Dump -kohdasta että "dump all voices" jne, mutta mihin syna ne oikeastaan dumppaa ja minkälaisena tiedostona. Midinä? Haluaisin omasta soundisetistäni tehtyä .an -filen. Soundien siirtäminen usb-midi interfacen avulla soittimeen onnistuu kyllä, mutta haluaisin yhdistellä tehdassoundeja, omia soundejani ja muiden soundeja yhdeksi hyväksi soundisetiksi, ja se olisi kätevämpää editorin avulla.
 
Thomas Häggblom
16.03.2009 20:10:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noh, nyt kun avasin editorin ja kokeilin toimintoa Action --> Request niin editori latasikin synan soundit itseensä. Viime kerralla ilmoitti vain erroria, vaikken tässä välissä ole muuta tehnyt kuin sammuttanut tietokoneen :D
 
Jos jollakulla kuitenkin on kysymyksiä tai ajatuksia tästä loistavasta soittimesta, niin tänne saa kirjoitella :)
 
teroyk
17.03.2009 00:12:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeilin laittaa AN1xista Utility setup -valikosta Bulk Dump -kohdasta että "dump all voices" jne, mutta mihin syna ne oikeastaan dumppaa ja minkälaisena tiedostona. Midinä?
 
Midiähän se on kaikki mitä MIDI-kaapelissa liikkuu. Mutta noista laite kohtaisista sounditiedoista käytetään joskus nimitystä sesex ja niitä näkyy netissä joskus .syx päätteellä liikkuvan eri vehkeille. Yamahan vehkeitten sysex tietoja osaa ottaa vastaan myös lähes kaikki MIDI-sequenserit, kannattaa vaan muistaa sallia sysexienkin nauhoitus.
 
Thomas Häggblom
17.03.2009 01:28:19 (muokattu 17.03.2009 01:30:26)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

teroyk: Midiähän se on kaikki mitä MIDI-kaapelissa liikkuu.
 
Kuulostaa loogiselta :) Kyllähän mä tuon tiesin mutta jotenkin kävi niinkuin autokoulun ensimmäisellä ajotunnilla: Kaikki teoria unohtuu kun päästään käytäntöön. En ole aikaisemmin juuri tietokoneen ja synan kanssa pelannut kun ei ole ollut omaa tietokonetta.
 
No nyt sain kuitenkin soundit järjestykseen, aika mukava trance-setti sinne tuli kun sekoitti presettejä (säästin kaikki hyvät), omia soundeja ja netistä ladattuja. Tuossa laitteessa on muuten joitakin ihan loistavia presettejä, vaikka niitä yleisesti kuulee haukuttavan. Factory demot tosin ovat aika hirveitä suhteessa siihen mitä tuolla voi saada aikaan :D
 
Näitä videoita katsellessani innostuin alunperin AN1xista:
 
Rauhallista menoa :http://www.youtube.com/watch?v=Co34RlYr5OM&feature=channel_page
Trancea: http://www.youtube.com/watch?v=PK4pNCEdn7Y&feature=channel_page
Lisää trancea: http://www.youtube.com/watch?v=1AD94knO5Zo&feature=channel_page
 
JPQ
17.03.2009 02:11:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikki presetit ei varmasti ole tranceen hyviä jos käsitys pätee mutta muuhun synamusaan kyllä mutta jos et tee sitä niin ja täytyyhän omatkin mahtua. Jostain syystä (spekseissä jotain sellaista) suosikki VA syniäni ehkä.
 
Thomas Häggblom
17.03.2009 10:59:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: Kaikki presetit ei varmasti ole tranceen hyviä jos käsitys pätee mutta muuhun synamusaan kyllä mutta jos et tee sitä niin ja täytyyhän omatkin mahtua.
 
No joo, oon kuunnellu pitkään konemusiikkia ja tarkotan siis trancella nimenomaan sitä yhtä genreä. Mainitsin tuon, koska olen huomannut, että jotkut käyttää tuota sanaa yleisnimityksenä vähän kaikelle :p
 
Käytän tuota kuitenkin myös vähän muuhun, muunlaiseen konemusiikkiin, toistaiseksi lähinnä riffien opetteluun, tekemiseen ja improvisointiin koska en ole saanut viime aikoina aikaan mitään kunnollista.
 
Niin ja yhdessä suomenkielisessä goottirock -bändissä käytän tuota AN1xia, niin sitä varten siellä pitää olla vähän urkuja, analogisia jousia ja muuta.
 
Onhan tuo ihan loistava VA, ainakin hinta-laatusuhteeltaan. Aika vaikea käyttää verrattuna esim Nord Leadiin tai Prophettiin, mutta kyllä tuohonkin tottuu :)
 
Thomas Häggblom
17.03.2009 15:17:30 (muokattu 17.03.2009 15:27:33)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisi eräs typerä aloittelijamainen kysymys AN1xista, eli miten ihmeessä saan tällaisen "filter sweepin" sillä aikaan?
 
Haluaisin lisätä erääseen pad soundiin sellaisen efektin, että kun koskettimen painaa pohjaan niin filtterin cut off frequency nousee huippuarvoonsa, ja että tämä alkaisi taas alusta kun painan seuraavan koskettimen pohjaan (kyse ei siis silloin ole tietääkseni LFO:n käyttämisestä?
 
Nord Leadilla olen onnistunut tässä jotenkuten, mutta AN1xilla en oikein taida onnistua. Johtunee vielä toistaiseksi riittämättömistä äänisynteesin tiedoistani.
 
EDIT: Ilmeisesti tänne kirjoittaminen on kannattavaa, sillä jo toisen kerran onnistun löytämään vastauksen itse heti kirjoitettuani tänne kysymyksen :D Outoa, ettei jutut meinaa onnistua millään silloin, kun kokeilen pitkän aikaa niitä itse ennen tänne kirjoittamista.
 
JPQ
17.03.2009 16:20:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Undying Dreams: Olisi eräs typerä aloittelijamainen kysymys AN1xista, eli miten ihmeessä saan tällaisen "filter sweepin" sillä aikaan?
 
Haluaisin lisätä erääseen pad soundiin sellaisen efektin, että kun koskettimen painaa pohjaan niin filtterin cut off frequency nousee huippuarvoonsa, ja että tämä alkaisi taas alusta kun painan seuraavan koskettimen pohjaan (kyse ei siis silloin ole tietääkseni LFO:n käyttämisestä?
 
Nord Leadilla olen onnistunut tässä jotenkuten, mutta AN1xilla en oikein taida onnistua. Johtunee vielä toistaiseksi riittämättömistä äänisynteesin tiedoistani.
 
EDIT: Ilmeisesti tänne kirjoittaminen on kannattavaa, sillä jo toisen kerran onnistun löytämään vastauksen itse heti kirjoitettuani tänne kysymyksen :D Outoa, ettei jutut meinaa onnistua millään silloin, kun kokeilen pitkän aikaa niitä itse ennen tänne kirjoittamista.

 
Filtterin verhokäyrää meinasin sanoa jos nuo kaksi nuottia soi kerrallaan tai useampiakin mutta jokainen uusi nuotti aloittaa sweepin alusta jotenkin varma en ole mutta taitaa olla tekemättömissä. pitäs varmaan ladata ohjekirja ja katsella.
Äkkiä en keksi (enkä tiedä miten nordleadin säädit tuota varten auttaisi ehkä..) ja sanoisin just nämä pienet erot tärkeässä roolissa siinä että noin vain yksi VA ei riitä itselle. vaikka vasta onkin synteettiselle materiaalille 3 ostettua synaa (Novation KSR,Rob Papen Blue,Linplug Albino,plus yksi jossa synasampleja)
niin jo joskus tarvitsee kaksi filtteriä peräkkäin eikä ainakaan tässä novationissa onnistu se.
ps. myös highpass sweep sahalla joskus nätti. tosin en tiedä onnistuuko se tällä synalla edes muutenkaan eli sillain että joka nuotti ei aloita sweeppiä alusta.
 
BaariMikko
17.03.2009 16:58:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo toteutettavuushan riippuu ihan siitä, miten filsun envelope triggautuu...
 
http://maihinnousu.net/tellus
Thomas Häggblom
17.03.2009 16:59:06 (muokattu 17.03.2009 17:01:37)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lähinnä tarkoitin siis sitä, että efekti ei olisi sellainen kuin mitä LFO saa aikaan, eli jos pistän LFO:n moduloimaan filtteriä, niin se kasvattaa cutoff frequencyä lakipisteeseen ja sitten taas alentaa sitä jne loputtomasti jos pidän kosketinta pohjassa. Eli tarkoitukseni oli muokata vain filtterin ADSR:ää.
 
No, selvisi että olin unhotanut säätää Filter Envelope Generatorin syvyyttä niin, että ADSR:llä olisi merkittävää viakutusta. Sitten vain laitoin soundin alkamaan hiljaisesta ja kirkastumaan suht nopeasti jääden siihen tilaan (decay siis nollassa, ja sustain täysillä). Sitten vielä vähän keyboard trackingiä siten että, korkeammat äänet (useimmiten siis lyhyen aikaa pohjassa pidettävät melodian sävelet) saa sweepistä huolimatta kuuluviin.
 
Ja kyllä, tällä menetelmällähän soundi käyttäytyy luonnollisestikin niin, että jokainen ääni aloittaa tuon aina alusta. Eli jos painan C:n pohjaan ja sekunnin päästä A:n, niin tuloksena on soundi, jossa "C:n filtteri" on täysillä ja A:n on vasta avautumassa.
 
Kuulostaa muuten aika hirveeltä tää selitys, mutta en uskalla lähteä suomentamaan noita tuon paremmin :D
 
JPQ
17.03.2009 19:54:59 (muokattu 17.03.2009 20:00:44)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Undying Dreams: Lähinnä tarkoitin siis sitä, että efekti ei olisi sellainen kuin mitä LFO saa aikaan, eli jos pistän LFO:n moduloimaan filtteriä, niin se kasvattaa cutoff frequencyä lakipisteeseen ja sitten taas alentaa sitä jne loputtomasti jos pidän kosketinta pohjassa. Eli tarkoitukseni oli muokata vain filtterin ADSR:ää.
 
No, selvisi että olin unhotanut säätää Filter Envelope Generatorin syvyyttä niin, että ADSR:llä olisi merkittävää viakutusta. Sitten vain laitoin soundin alkamaan hiljaisesta ja kirkastumaan suht nopeasti jääden siihen tilaan (decay siis nollassa, ja sustain täysillä). Sitten vielä vähän keyboard trackingiä siten että, korkeammat äänet (useimmiten siis lyhyen aikaa pohjassa pidettävät melodian sävelet) saa sweepistä huolimatta kuuluviin.
 
Ja kyllä, tällä menetelmällähän soundi käyttäytyy luonnollisestikin niin, että jokainen ääni aloittaa tuon aina alusta. Eli jos painan C:n pohjaan ja sekunnin päästä A:n, niin tuloksena on soundi, jossa "C:n filtteri" on täysillä ja A:n on vasta avautumassa.
 
Kuulostaa muuten aika hirveeltä tää selitys, mutta en uskalla lähteä suomentamaan noita tuon paremmin :D

 
Tottakai se noin menee voi minua. ja idiksen tuntien ihan hieno soundikin eli aika yksikertainen ja mitä aaltomuotoa itse käytät tuossa itse varmaan lattaisin sahan tai sitten sahat josta toinen oktaavin päähän tai pienellä detunella toiseen nähden.
ps. hirveä selitys on parempi kuin selitys jossa voi olla vääriä termejä. Toi syvyys säätö on kyllä haastavin noh siinä olen usein kämminyt ja vaikeuksia myös hahmottaa kumman suunnan syvyys on oikea (hahmotushäiriö löytyy).
vasta kerran oivalsin digitaali synalla että se oli erään dco syna soundi ideani olennainen kohta että syvyys ei ole kaikki mitä saa.
 
Thomas Häggblom
17.03.2009 20:59:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: Tottakai se noin menee voi minua. ja idiksen tuntien ihan hieno soundikin eli aika yksikertainen ja mitä aaltomuotoa itse käytät tuossa
 
Suurinpiirtein tuollainen: http://www.youtube.com/watch?v=3DbaJgSkDVg
 
Eli tuollaista kuoro/jousimeininkiä :)
 
JPQ
17.03.2009 22:04:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Undying Dreams: Suurinpiirtein tuollainen: http://www.youtube.com/watch?v=3DbaJgSkDVg
 
Eli tuollaista kuoro/jousimeininkiä :)

 
Täytyy päivällä kerrata vaikka elokuvan näinkin.
 
JPQ
17.03.2009 22:06:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Undying Dreams: No joo, oon kuunnellu pitkään konemusiikkia ja tarkotan siis trancella nimenomaan sitä yhtä genreä. Mainitsin tuon, koska olen huomannut, että jotkut käyttää tuota sanaa yleisnimityksenä vähän kaikelle :p
 
Käytän tuota kuitenkin myös vähän muuhun, muunlaiseen konemusiikkiin, toistaiseksi lähinnä riffien opetteluun, tekemiseen ja improvisointiin koska en ole saanut viime aikoina aikaan mitään kunnollista.
 
Niin ja yhdessä suomenkielisessä goottirock -bändissä käytän tuota AN1xia, niin sitä varten siellä pitää olla vähän urkuja, analogisia jousia ja muuta.
 
Onhan tuo ihan loistava VA, ainakin hinta-laatusuhteeltaan. Aika vaikea käyttää verrattuna esim Nord Leadiin tai Prophettiin, mutta kyllä tuohonkin tottuu :)

 
Minusta tuon spekseissä on jotain kiintoisaa ainakin filtteri puolen vaihtoehdot joihinkin laitteisiin nähden.
ja kyllä erään suosikki soundini jäljittelyistä on yksi tuolla parhaimpien joukossa onnistunut jotenkin eräisiin nähden samaa "kuraa" kun aidossa.
 
Thomas Häggblom
18.03.2009 21:05:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: Täytyy päivällä kerrata vaikka elokuvan näinkin.
 
Se elokuva on muuten loistava ja harmi kun tuota bändiä ei oikeasti ole olemassa tuollaisena :) Menisin noiden kosketinsoittajaksi milloin vain.
 
Thomas Häggblom
18.03.2009 21:06:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: erään suosikki soundini jäljittelyistä on yksi tuolla parhaimpien joukossa
 
Mikäs soundi mahtaa olla kyseessä?
 
JPQ
18.03.2009 22:07:06 (muokattu 18.03.2009 22:08:53)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Undying Dreams: Mikäs soundi mahtaa olla kyseessä?
 
Numeromuistini on kerrankin huono mutta epäilen että numero on 7 ja raidan numero Jean-Michel Jarren Equinoxe levy ja tuon biisin synabasso. ps. sample on ties missä jonkun luomuksesta ja aito soundi tehty Arp 2600 puolimodulaarilla. Voin huonenna päivällä jos muistan etsiä sinulle youtube/imeem linkin tuohon biisiin.
 
JPQ
18.03.2009 22:09:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Undying Dreams: Se elokuva on muuten loistava ja harmi kun tuota bändiä ei oikeasti ole olemassa tuollaisena :) Menisin noiden kosketinsoittajaksi milloin vain.
 
Aha. sekin siistiä kun niillä kait säröllä se punainen "yamahan diskokeppi" tuttu laitos.
 
Thomas Häggblom
18.03.2009 23:28:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: Aha. sekin siistiä kun niillä kait säröllä se punainen "yamahan diskokeppi" tuttu laitos.
 
Joo! Tuossa videossa näkyy muitakin tuttuja laitteita tuon Yamaha SHS-10:n lisäksi. Nurkassa on ainakin Rolandin AX-7 ja synistillä on Moog Minimoog Voyager ^^
 
Juhani_ko
19.01.2010 10:37:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselleni saapui viimeinkin tämä laitos. Loistava vehjes kaikinpuolin! :)
Ja minusta käyttöliittymä ei ole ollenkaan niin hankala, kuin mitä ihmiset valittelevat.
 
Mutta sitten ongelmaan: Onko kukaan vaihtanut itse laitteen paristoa? Heti kun sain synan paketista, se herjaili "Battery low". Ohjeissa mainitaan, että pitäisi toimittaa yamaha huoltoon...
 
Nyt on kuuminta hottii olla siististi cool.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «