Aihe: wictor wooten
1 2 3
duane
20.02.2004 19:48:12
soittaessaan Dave Matthews Bandissä ei noista kuvotusta joissakin herättävistä peukutuksista ja tiluista ole tietoakaan, vaan toimii Maestron nöyränä palvelijana.

Kuinkahan paljon Wooten on DMB:ssä soittanut?? Ainakaan allmusic.com ei maininnut wootenia DM:n yhteistyökumppanina, kun taas todella hyvin tekniikan&tyylitajun yhdistävä Stefan Lessard mainitaan..

Wooten on ihan hauskaa kuunneltavaa hetken aikaa...vaikkapa sen Amazing Graze -sooloilun verran joka joskus tarttui telkusta nauhalle, ainahan sitä voi näyttää tilukitaristikavereille, jotka väheksyvät basson ilmaisumahdollisuuksia..

Mun mielestä basson rooli on vähän metsässä, jos keikalle tarvitaan 2 basistia...
Donkkaa..
sirdickyj
21.02.2004 00:11:05
Kuinkahan paljon Wooten on DMB:ssä soittanut?? Ainakaan allmusic.com ei maininnut wootenia DM:n yhteistyökumppanina, kun taas todella hyvin tekniikan&tyylitajun yhdistävä Stefan Lessard mainitaan..

En mä tiiä, mul on semonen video missä se soittaa sen (DMB:n) keikalla. Voipi sitte olla, että on joku tuuraaja tai guest star- tyyppinen ratkaisu. Ei kuitenkaan muuta sitä, että vetää hyvin ja pysyy ruodussa

Mun mielestä basson rooli on vähän metsässä, jos keikalle tarvitaan 2 basistia...

Toinen roolinsa hukannut; Stanley Clarke, eikö?
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
onde
21.02.2004 03:24:34
Lahjakas kaveri soittamaan melodista sooloo... Mutta pilaa yleensä kaiken sillä sen peukkuhärppäyksellä...

Niin ja muutenkin tollanen soittaminen on pitkän päälle tosi raskasta kuunneltavaa.Mulla on Victorin levyjä, mutta ei ne mitään kunnon viboja saa aikaan! Tylsää
duane
21.02.2004 12:11:24
Toinen roolinsa hukannut; Stanley Clarke, eikö?

Periaatteessa joo... Mutta se on vain mun mielipide.. En minä kyllä ottaisi mihinkään bändiin sellaista basistia, joka tarvii taustalleen vielä "komppibasistin". Toisaalta enhän minä kuulukkaan genreen "instrumental masturbation".

Mun mielestä musa on parhaimmillaan silloin, kun kaikki tietää oman paikkansa ja soittaa biisin ehdoilla, kannattaa vaikka katsoa se motownin leffa siinä on loistava esimerkki minimalistisen vaivattomasta groovesta..ilman tiluja ja hörpötyksiä..
Donkkaa..
Mr.oskari
21.02.2004 12:59:54 (muokattu 21.02.2004 13:01:53)
Mun mielestä musa on parhaimmillaan silloin, kun kaikki tietää oman paikkansa ja soittaa biisin ehdoilla, kannattaa vaikka katsoa se motownin leffa siinä on loistava esimerkki minimalistisen vaivattomasta groovesta..ilman tiluja ja hörpötyksiä..

Tuossa on meininkiä! Musiikki kuullostaa parhaalta kokonaisuutena!
sirdickyj
21.02.2004 13:51:13

Se on muuten totta, leffassa on hienoa soittoa ja perusmeininkiä. Hzuskaa, kun se rumpali näyttää jotain omia juttujaan niin komppi pelaa kun junan vessa, mutta sit se vetää siihen jonkun tosi ankeen fillin, mikä menee ihan vituiks. Siinä musassa ei filleillä juhlittu.

Mutta; jos tämänkin keskustelun aiheen, eli Victor Woottenin löisi siihen Motown bändiin, niin ei homma taatusti olis yhtään ankeempaa kuin Bobby Babbitinkaan kanssa. Nehän ne senkin ukon juuret on, Motown-jutut ja Larry Grahamit ja Sly and the Family Stonet...
Prowleri
21.02.2004 18:16:57 (muokattu 21.02.2004 18:19:48)

On olemassa bändibassoa ja soolobassoa. Nämä kannattaisi oppia erottamaan toisistaan, aivan samoin kuin vaikkapa pianolle on paitsi sävellyksiä jotka pystyy soittamaan vain äärimmäisen teknisesti lahjakas soittaja mutta on sille myös roolinsa bändissä.

Minusta on mukavaa jos soolobassoakin saadaan esille, se saattaa jopa saada uusia ihmisiä kiinnostumaan bassosta instumenttina, kun esikuvat eivät välttämättä ole Lumossa soittavia neljäsosajuuren pomputtelijoita.
Eläkeläiset Euroviisuihin!
Basismi
21.02.2004 18:59:03
Mun mielestä musa on parhaimmillaan silloin, kun kaikki tietää oman paikkansa ja soittaa biisin ehdoilla

Sehän tuossa Flecktonesissa on juuri hienoa, että jokainen instrumentti hoitaa tonttinsa ja kaikki soittavat biisin ehdoilla. Se, että musiikki ei ole motown-jytää tai ac/dc-jyräystä ei ainakaan vähennä kunnioitusta moista suoritusta kohtaan.
It's hard to be humble when you're so fucking big!
Keny
21.02.2004 22:56:17 (muokattu 21.02.2004 22:57:37)
Minusta on mukavaa jos soolobassoakin saadaan esille, se saattaa jopa saada uusia ihmisiä kiinnostumaan bassosta instumenttina, kun esikuvat eivät välttämättä ole Lumossa soittavia neljäsosajuuren pomputtelijoita.

Mullakin lojuu sängyn alla koteloissa 4-6 kielisiä bassoja
vaikka hoidanki bändi touhut 4-kielisellä mut aina välillä
on nasta ottaa joku toinen keppi esille ja huomata et niit
ideoita rupee tulvii... =0)
Blow wind blow where ever you may go... - Tom Waits
Karlsson
23.02.2004 10:17:49
Korostaiaisn samaa asiaa, mitä olen korostanut ennenkin k.o. herran ja Billy Sheehanin ja muiden kohdallakin; jos suoraa kasia rupeavat tiputtamaan, on kakat housussa suurimmalla osalla ihmisiä, joista vain James Jamerson omaa tyylitajua, koska soitti yhdellä sormella.

Just joo. Oletan että minut lasketaan näiksi bassonatseiksi, joten:
Varmasti Wooten heittää hyvää perussettiäkin ja siitä krediitit sinne päin vaan, mutta kyllä se kikkeliskokkelisbasismi on hänenkin tuottamana schaisea.

Eli en ole henkilöä vastaan vaan musiikillisia keinoja.

Ja se Jamerson meinitaan aina, koska hän oli edelläkävijä ja tiennäyttäjä. Ei suinkaan lopullinen totuus.
'Hemmo in our minds, Hemmo in our hearts' -Donate your gear to hemmo-foundation!
Bassballs
23.02.2004 12:20:40

Eikös Jacollakin ollut joskus komppibasisti mukanaan? Jacokin taisi olla metsässä? :D :D

Tämä on sanottu täällä jo vähintään miljoona kertaa(ja fraasi on auttamattomasti loppuun kulunut), mutta jokainen soittakoot omalla tavallaan, itsensä näköisesti. Jos jotakuta ei kiinnosta, ei ole pakko kuunnella.

Minä kuuntelen mieluummin Wootenia, joka ottaa bassosta kaiken irti, kuin jonkun hummpaviihdebändin "tiukkaa ammattilaista", joka soittaa vaihtobassoa ja samoja walkin'bass linjoja koko ikänsä.
Sarvesta El Tiempoa, pullosta Makkista.
Karlsson
23.02.2004 12:33:12
Minä kuuntelen mieluummin Wootenia, joka ottaa bassosta kaiken irti, kuin jonkun hummpaviihdebändin "tiukkaa ammattilaista", joka soittaa vaihtobassoa ja samoja walkin'bass linjoja koko ikänsä.

Ja tähän väliin ei mahdu sitten mitään vai?

Onko se ny niin kamalaa vaatia tyylitajuista, luovaa ja musiikin ehdoilla pelaavaa soittamista?

Valitettavasti Wootenin akrobatiassa on sekoitettu taas urheilu ja musiikki, joilla ei pitäisi olla mitään tekemistä toistensa kanssa.
'Hemmo in our minds, Hemmo in our hearts' -Donate your gear to hemmo-foundation!
sirdickyj
23.02.2004 13:15:28
Just joo. Oletan että minut lasketaan näiksi bassonatseiksi,

olit kyllä mielessäni, en kiellä

Varmasti Wooten heittää hyvää perussettiäkin ja siitä krediitit sinne päin vaan, mutta kyllä se kikkeliskokkelisbasismi on hänenkin tuottamana schaisea.

niin, se kun vaan tuppaa olemaan jokseenkin ylivertaista soitantaa, kuten Yngwiekin kitaran varressa; silti ei musiikkinsa tden totta välttämättä korvia hivele

Ja se Jamerson meinitaan aina, koska hän oli edelläkävijä ja tiennäyttäjä. Ei suinkaan lopullinen totuus.

Näin varmasti, en ole asiaa kuin pinnalta raapaissut, sekin kyllä soundasi järkyttävän hyvälle. Ostan heti flatwoundit!
sirdickyj
23.02.2004 13:16:58

Bassonatsi toisesta ääripäästä! Ei ne linjat ja vaihtobassot, vaan se, miten ne soittaa! Kuten rumpalinkin perusbiitti; ei se sisältö, vaan muoto!
Puavali
23.02.2004 13:17:29
kannattaa vaikka katsoa se motownin leffa siinä on loistava esimerkki minimalistisen vaivattomasta groovesta..ilman tiluja ja hörpötyksiä..

Mikä Motownin leffa? Ny mä o pihal ku lumiukko?
Keny
23.02.2004 14:30:08
Onhan se myönnettävä et Woottenilla menee välillä vähän yli toi kikkailu, mut mikä sen nyt sit määrittelee et onks tyylitajuu vai ei.
Eli onks se nyt niin et kun peukuttelee tai harrastaa jotain muuta erikoisempaa soittotyliä niin on tyylitaju menetetty.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
Karlsson
23.02.2004 14:38:13
Eli onks se nyt niin et kun peukuttelee tai harrastaa jotain muuta erikoisempaa soittotyliä niin on tyylitaju menetetty.

Ei vaan se, että tehdään musiikista urheilua. Se on pahasta. Hyi ja yök.

Soiton täytyy palvella musiikkia, eikä olla itseisarvo, niinkuin usein näissä erikoisemmissa tekniikoissa tuppaa olemaan.
Tottakai saa vetää slappingia tai tappingia, jos se on kappaleen kannalta järkevää, eikä siellä sen takia että basisti haluaa näyttää olevansa "sairaan nopee" tai jotain muuta sen suuntaista.
Ylläri
23.02.2004 14:42:31
Wootenin ja muiden tekniikkavirtuoosien solistisia ihmeteppuja kuunnellessa mietin joskus että kiinnostaisiko tämä musiikki minua pätkääkään, jos se olisikin soitettu (tai ohjelmoitu) syntikalla sekvensseriä ja sämplättyjä bassosoundeja käyttäen. Aika usein vastaus on ei.

En kuitenkaan halua mitenkään tuomita näitä herroja tai kiistää heidän taiteensa olemassaolon oikeutusta. Kyllä minustakin on mukavaa aika ajoin tsekata mitä uutta on tekniikkataivaan alla, mutta se on enemmän kollegiaalista kiinnostusta kuin musiikillista nautintoa. En ole koskaan henkilökohtaisesti, musiikin kuuntelijana, pitänyt bassoa mitenkään mielenkiintoisena soolosoittimena.

Komppi-instrumenttina basso onkin sitten loputtoman kiehtova, eikä se tarkoita että virtuositeetista tai juttujen kompleksisuudesta tarvitsisi tinkiä. Ovathan esimerkkinä käytetyn Jamersoninkin bassokuviot usein huiman monimutkaisia. Varmaan hänenkin soittoaan aikanaan monet kollegat kyräilivät tyyliin:"On se kumma kun ei herralle kelpaa ainoa oikea vaihtobasso vaan pitää vetää tuollaista kikkeliskokkeliskamaa" ;-)
Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä.
Bassballs
23.02.2004 16:16:16 (muokattu 23.02.2004 16:26:05)

Bassonatsi toisesta ääripäästä! Ei ne linjat ja vaihtobassot, vaan se, miten ne soittaa! Kuten rumpalinkin perusbiitti; ei se sisältö, vaan muoto!

Sanoin, että *mieluummin*, eli jos pitäisi valita tekniikkakurkosta tai laivabasistista tyyliin Kari ja kyrvättömät, niin luultavammin jäisi Toiset meistä ja Jätkänhumppa kuuntelematta(tällä hetkellä ainakin, kun olen hieman provosoitunut). En sentään ollut Veikko vaihtobasistia uuniin tai kaasukammioon heittämässä. :)

Minusta vähän tuntuu, että se peukku ja muut erikoistekniikat ovat joidenkin silmissä pakanallisia riittejä(unohtamatta tietenkään kolmen tai jopa neljän sormen saatanallista tekniikkaa), kun AINA on pakko päästä sanomaan. Vaikka eihän niitä tekniikkaneroja kuitenkaan niin montaa ole, että ne veisivät leivän teidän suustanne.
Minulta on jäänyt ymmärtämättä, että miksi siitä bassosta ei saisi ottaa irti niin paljon kuin huvittaa(tästä on puhuttu tietty jo satatuhattamiljoonaa kertaa, mutta märehditään nyt kunnolla)?

Tyylitajukin on aika suhteellinen asia. Sinun selkäpiitä vihlovan hienot bassolinjat voivat toisen mielestä kuullostaa aivan puhvelin raiskaamiselta, aivan kuten sinun korvaasi jonkun släppi tulee tyylitajuttomana kakkana. Mielipiteitä saa esittää, mutta ei tehdä omista mielipiteistä sääntöä, kollegat.

...niin ja vielä yks juttu: HAISTAKAA PASKA!!!! :)

EDIT: Suomen kieli
Sarvesta El Tiempoa, pullosta Makkista.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)