Aihe: Vinkkejä clean-soundin parantamiseen
1 2 3 4 5 6
slapvete
16.03.2009 22:35:28
StevieRayVehkakoski: Mä alottaisin kliinin hakemisen sillä että laittaisin Stratocasterin piuhalla kiinni Twin Reverbiin ja sitten kääntäisin volume-napista. Mä en tosiaan ymmärrä mihin tarvitaan chorusta ja phaseria ja delayta ja velosyklikrotranstoriovulsiopyörreainosentriä jos haetaan hyvää kliiniä?

Juu, näin. Tällä reseptillä loppui itsellä cleanin kanssa arpominen. Twinin lisäksi vibrolux tai Deluxe Reverb toimivat kivasti. Delay kaveriksi, jos haluaa oikein fiiwistellä avaruustunnelmia.
51% motherfucker, 49% son of a bitch
krk
17.03.2009 08:43:15

Vladi: Halusinkin vain kysellä, että miten hyvää clean-soundia kannattaisi lähteä rakentelemaan, miten vahvistimesta kannatta laittaa eq:ta, mitä efektejä ihmiset käyttää jne...

Vaikea uskoa että hyvän cleanin löytäminen olisi sulla ainakaan nupista (Mesa Express 5:50) kiinni. Manuaalissa sivulla 12 on hyviä asetuksia joita kannattaa kokeilla:

http://www.mesaboogie.com/manuals/ExpressSers.pdf

Tietty signaaliketjun jokainen lenkki vaikuttaa, erityisesti mikit ja kaappi.
duc
17.03.2009 09:02:38
Boss gt-10 tässä varmaan aiheuttaakin enemmän noita ongelmia kuin nuppi...
Vladi
17.03.2009 09:27:55
duc: Boss gt-10 tässä varmaan aiheuttaakin enemmän noita ongelmia kuin nuppi...

Oletan että sä osaat perustella tän väitteen muutenkin, kun vaan sillä että "multiefektit nyt vaan on automaattisesti paskoja".
Kyllä se siitä.
Pluto
17.03.2009 09:29:37
Kerrohan vähän, millainen se soundi nyt on, mikä siinä on vikana, ja mihin suuntaan haluaisit sitä kehittää?
Dillon, you son of a bitch!
duc
17.03.2009 09:34:31
Vladi: Oletan että sä osaat perustella tän väitteen muutenkin, kun vaan sillä että "multiefektit nyt vaan on automaattisesti paskoja".

Tonelab ei ole. Mutta ota ensin ylimääräiset pois välistä ja säädä siitä pelkästä nupista hyvät puhtaat esille. Koititko sitä Ibanezia? Entä middle-potikan laittamista pienelle?
Vladi
17.03.2009 09:55:54
duc: Tonelab ei ole. Mutta ota ensin ylimääräiset pois välistä ja säädä siitä pelkästä nupista hyvät puhtaat esille. Koititko sitä Ibanezia? Entä middle-potikan laittamista pienelle?

Ibanezia koitin, mutta kun siinä ei ole kuin 2 tuhnua vakiohumpparia ja 3-asentoinen kytkin, niin ei sillä ihmeitä saanu aikaan.

Parhaan tuloksen olen saanut tolla LTD:lläni, 89 kaulasta ja sen puolitus, jolloin on jo aika hyvä soundi. Mieltymyksenä olis nimenomaan semmoinen kirkas helinä, tiedän kyllä että on vääränlainen kitara ja mikit siihen hommaan, mutta silti. Miten sitä kirkkautta vois eq:lla lisätä? Tiputtaa niimenomaan keskiääniä ja tehdä eq.sta semmoinen v-käyrä?
Kyllä se siitä.
duc
17.03.2009 10:05:41
Vladi: Ibanezia koitin, mutta kun siinä ei ole kuin 2 tuhnua vakiohumpparia ja 3-asentoinen kytkin, niin ei sillä ihmeitä saanu aikaan.

Parhaan tuloksen olen saanut tolla LTD:lläni, 89 kaulasta ja sen puolitus, jolloin on jo aika hyvä soundi. Mieltymyksenä olis nimenomaan semmoinen kirkas helinä, tiedän kyllä että on vääränlainen kitara ja mikit siihen hommaan, mutta silti. Miten sitä kirkkautta vois eq:lla lisätä? Tiputtaa niimenomaan keskiääniä ja tehdä eq.sta semmoinen v-käyrä?

Niin joo, katoin että tuossa Ibassa olisi ollut viisiasentoinen kytkin, mutta jos ei niin ei. Sillä olisi saanut heleämpää soundia. Tuota V-käyrää kannattaa tosiaankin koittaa, säätää niin että yläpää on kirkas ja alapää napakka, ja keskiäänet vaikka nollille aluksi. Ja kaulahumpparia puolitettuna. Mutta ei se kumminkaan telen tai straton kaulamikkiä korvaa...
Tami
17.03.2009 10:18:27

Vladi: Mieltymyksenä olis nimenomaan semmoinen kirkas helinä, tiedän kyllä että on vääränlainen kitara ja mikit siihen hommaan, mutta silti. Miten sitä kirkkautta vois eq:lla lisätä? Tiputtaa niimenomaan keskiääniä ja tehdä eq.sta semmoinen v-käyrä?

Jotenkin hupaisa keskustelu, mutta mukavaa luettavaa...
Miten sitä kirkkautta voisi eq:lla lisätä... Ihan mielenkiinnosta kysyn: Oletko pyöritellyt niitä nappuloita siinä vahvistimessa?
Ehken lähtisin hakemaan sitä puhdasta soundia ihan sieltä perusteista niinkuin joku tässä jo ehdottikin. Ensin pelkkä kitara ja vahvistin. Viettämällä 30 minuuttia sen vekottimen vieressä ehdit kokeilemaan Mesan nappien kaikki eri asennot ja jos mikään niistä ei tuota tulosta niin sitten sinne gt10:n kimppuun. Oletukseni kuitenkin lienee, että tuosta gt10:stä tarvitset enintään eq:ta jos hakusessa on siis puhdas soundi ilman chorusta tai muita efektejä.. Ja eq:n käytöstä luota enempi korviisi kuin jonkun netissä antamiin totuuksiin "bass klo 12, mid klo 5 jne jne". Väännä treble täysille ja täysin pois ja avot!! jostain siitä väliltä löytyy se sinun korvaasi sopiva kohta säädölle..

Mä olen huomannut omista soundimieltymyksistäni, että melkein vehkeestä kuin vehkeestä ruuvaan aina ne samanlaiset soundit. Eli vekottimista riippumatta clean- ja särösoundi ovat aina samansuuntaisia. Ja edelleen ei semmoista laitetta ole eteen tullut, josta ei jollain tavalla soitettavaa soundia ole ulos saanut...toiset vehkeet on huonompia ja toiset parempia... Kuitenkin sitten rahalla saa ja hevosella pääsee. Minun silmissäni sinun soittovehkeet ovat kuitenkin ns. "vähintäänkin hyviä" ja kyllä niistä pitäisi ruuvaamalla saada irti aikalailla kaikensuuntaista ääntä. Kuitenkin taustalla taas se "enempi miehestä kuin laitteista kiinni"- ajattelutapa...
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
HTMono
17.03.2009 10:19:58
Saakohan muuten 400-500ellä ihan kelpo stratoja?

Saa toki, lähdet vaan metsästämään meksikolaista taikka tuurillaan käytettyä jenkkiä. Jotkut hullut väittäs että esim. Tokaitakin kantsis käydä kokeilemassa ;)
If somebody thinks they're a hedgehog, presumably you just give 'em a mirror and a few pictures of hedgehogs and tell them to sort it out for themselves.
Vladi
17.03.2009 10:21:55
heikkimononen: Saa toki, lähdet vaan metsästämään meksikolaista taikka tuurillaan käytettyä jenkkiä. Jotkut hullut väittäs että esim. Tokaitakin kantsis käydä kokeilemassa ;)

Jahas jahas, taitaapa tulla reissu paikallisiin soitinliikkeisiin tänään... ;)
Kyllä se siitä.
Jii-Gee
17.03.2009 10:25:10

Noi samat teesit kannattaa muuten jakaa esim. Pulliaisen kanssa, joka on varmasti sitä mieltä, ettei puhtaiden kanssa tarvitse koskaan mitään efektejä.

Näin EP'n keikalla viime la,Strato + Vox ja niillä mentiin.
No joo,oli myös RAT säröpurkki mutta en huomannu et olis kertaakaan käyttäny sitä.
Tami
17.03.2009 10:31:11

JAKRGUS: Näin EP'n keikalla viime la,Strato + Vox ja niillä mentiin.
No joo,oli myös RAT säröpurkki mutta en huomannu et olis kertaakaan käyttäny sitä.

Niin... oiskohan Pulliaisen puhtaan soundin ydin kuitenkin siinä O-alkuisessa kaiussa....
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
Vladi
17.03.2009 13:30:30
Joo o, tuli testattua tokain joku strato tampereen musiikissa. Kävi vielä niinkin hyvä tuuri, että siellä oli mesan 5:50 kombo jolloin sain testata lähes omalla setilläni. Olihan sen HIEMAN erillainen soundi kun ltd:llä.

Taitaa olla cleanin hakemisen lopputulos se, että ibanezi vaihtoon ja joku strato tilalle.
Kyllä se siitä.
Fiz
17.03.2009 13:48:37 (muokattu 17.03.2009 13:50:02)
Tokihan voit harkita elektroniikan uusimista - 5-asentoinen mikkivalitsin ja paremmat mikit. Strato on soittimena jo kovin erilainen ja mitään perustavanlaatuista vikaa tuossa Ibassa tuskin kuitenkaan on! Yksikelaisen soundia ei tietenkään ihan prikulleen puolitetulla humpparilla saa, mutta eihän se mitään sano soundin hyvyydestä tai huonoudesta.

Tästä itse lähtisin liikkeelle, jos soitin tuntuu muuten hyvältä käteen.
_Petri_
17.03.2009 15:09:39

Fiz: Tokihan voit harkita elektroniikan uusimista - 5-asentoinen mikkivalitsin ja paremmat mikit.

Eh... Aika älytön idea lähteä kalliin ja työlään operaation kautta hakemaan Ibaan soundia, joka on jo löytynyt Stratosta. Lopputuloksen toimivuudesta (Vladille!) ei kuitenkaan ole mitään takeita. Kitara vaihtoon sanon minä.
PROG OUT WITH YOUR FROG OUT #m.net-ilta
McNulty
17.03.2009 15:19:03
Vladi: Oon itse kamppailu hyvän cleanin aikaansaamisessa, joskus ei meinaa saada millään hyvää cleania.

Nyt siis olisikin hauska kuulla, millaisille setupeilla ja asetuksilla saat juuri oman hyvän cleanisi? Ja siis saa sisältää esim chorusta tai tremoloa. Saisi ehkä uusia ideoita, miten voisi löytyä just ne omat hyvät kliinit.

1) Hyvä soittaja
2) Hyvin soiva kitara hyvistä osista ja raaka-aineista
3) Hyvä vahvistin, jossa on hyvä puhdas soundi (eli itse vahvistin että kaiutinelementti onpi laadukkaat)

Ei siihen miusta sen kummempia kikkoja tarvita. Kaikki muut on sitten signaaliketjua maustavia (tai pilaavia) komponentteja. Kovasti usein se suurin pilaaja kuitenkin istuu siinä selkänojan ja monitorin välissä :)
The game's out there, and it's play or get played. That simple.
Fiz
17.03.2009 15:21:59
_Petri_: Eh... Aika älytön idea lähteä kalliin ja työlään operaation kautta hakemaan Ibaan soundia, joka on jo löytynyt Stratosta. Lopputuloksen toimivuudesta (Vladille!) ei kuitenkaan ole mitään takeita. Kitara vaihtoon sanon minä.

No.. jaa. Eihän tuo nyt mitenkään järin valtava operaatio ole. Jos kolvi pysyy kädessä, tuon voi tehdä ihan hyvin itse yhdessä illassa ja ei nuo mikit kamalasti kustanna, etenkin jos käytetyn ostaa. Pakkohan ei ole uusia molempia!

Stratosta saattaa olla paha hakea ilman mikkien vaihtoa sitä rajumpaa puolta sitten, jos moiselle on tarvetta ja on siihen Ibassa tottunu, eikös?
_Petri_
17.03.2009 15:51:55

Fiz: No.. jaa. Eihän tuo nyt mitenkään järin valtava operaatio ole. Jos kolvi pysyy kädessä, tuon voi tehdä ihan hyvin itse yhdessä illassa ja ei nuo mikit kamalasti kustanna, etenkin jos käytetyn ostaa. Pakkohan ei ole uusia molempia!

Jos ja jos :) Ja kyllä se aika suuri operaatio voi olla etsiä Se Oikea mikki tuohon kitaraan ja setuppiin. Eikä sittenkään päästä käsiksi Straton klangiin. En lähtis tolle tielle.

Stratosta saattaa olla paha hakea ilman mikkien vaihtoa sitä rajumpaa puolta sitten, jos moiselle on tarvetta ja on siihen Ibassa tottunu, eikös?

Jöö, mutta eikös tuo LTD ole sitä möykkäosastoa varten sitten. Ihan turha tehdä puolityydyttävää kompromissia, kun on olemassa parempi ja helpompi ratkaisu - uusi kitara.
PROG OUT WITH YOUR FROG OUT #m.net-ilta
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)