Aihe: Basson taajuuksista ja EQ:n käytöstä
1
faq1
13.03.2009 08:16:59
Editoin musiikkikappaleitani ja mulle on epäselvää, mitkä taajuudet bassokitaraäänessä kannattaa jättää ja mitkä alueet EQ:lla vaimentaa pois.
Olen kuullut, että kitaran tärkein alue on 200 Hz - 6000 Hz. Tuon alle ja yli meneviä alueita siis kannattaa vaimentaa.
Mutta miten on basson laita?
TommiW.
13.03.2009 08:54:52
faq1: Editoin musiikkikappaleitani ja mulle on epäselvää, mitkä taajuudet bassokitaraäänessä kannattaa jättää ja mitkä alueet EQ:lla vaimentaa pois.
Olen kuullut, että kitaran tärkein alue on 200 Hz - 6000 Hz. Tuon alle ja yli meneviä alueita siis kannattaa vaimentaa.
Mutta miten on basson laita?

Basso soi nimestään huolimatta pääasiallisesti keskiäänialueella. Vapaa E-kieli on muistaakseni 40hz:n alueella, mutta sitäkään perusääntä harva bassokaappi toistaa uskollisesti. Lähtökohtaisesti kyseessähän on omat soundimieltymykset, mutta suosittelisin tiputtamaan 40 hertsin kohdalta ja sen alta löytyviä taajuuksia tasasesti, samoin kuin ihan ylimpiä kilinöitä.
"Sillon kun oikeen nussitaan niin siin munatkii on vaan tiellä. Eli ei mitään kutumusia häiritsemään, jellyä vaan huleen ja jordaania tuulensuojaan. " -juki68
Jooba
13.03.2009 09:24:25
Sitten kannattaa miettiä myös kokonaisuutta samalla aikaa. Jos biisissä perussetti, rummut kitarat ja basso niin kannattaa bassossa leikata sitä alamiddleä (180-350Hz) poikkeen, soundi selkeytyy huomattavasti. Tee tämä myös basarille. Ja kuten edelläkin mainittiin niin tämähän on ihan soundimaailmasta kiinni. Juuri tuo soundi voi olla noilla taajuuksilla mitä haet. Kyllä ne oikeat taajuudet löytyy kun jaksaa ruuvailla. Muistaa vaan sen, että yrittää pitää soittimien taajuudet erillään, etteivät ne hypi toistensa silmille. Tulee selkeämmän kuuloista matskua.
Johannes_t
13.03.2009 10:43:51

Niin, tämähän on kovasti kiinni kokoonpanosta ja muiden soittimien soundeista. Muiden soittimien alueille ei kannata tunkea, tämä pätee tietysti kaikkiin soittimiin, ei pelkästään bassoon.

Melkein tärkeämpänä tarkoituksena EQ:lle pitäisin akustiikkaan liittyvien "huonojen" taajuksien vaimentamisen.
Juhan
13.03.2009 13:59:43
Melkein tärkeämpänä tarkoituksena EQ:lle pitäisin akustiikkaan liittyvien "huonojen" taajuksien vaimentamisen.

Se on juurikin noin. Equilussa maltti on valttia ja useimmiten vähemmän on enemmän. Eli ei järkyttävän kokoisia monttuja / korostuksia.
Basismi
15.03.2009 20:07:45
kannattaa bassossa leikata sitä alamiddleä (180-350Hz) poikkeen, soundi selkeytyy huomattavasti.

Enpä ole ennen kuullut että kukaan haluaisi alamiddlejä pois, se kun on monien mielestä basson mehukkainta aluetta.
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
Kallekorvola
15.03.2009 20:11:52
Basismi: Enpä ole ennen kuullut että kukaan haluaisi alamiddlejä pois, se kun on monien mielestä basson mehukkainta aluetta.

siellä on monesti myös paljon nasaaliutta ja epäselvää kuminaa. soundimieltymyksiä toki on moneen lähtöön...
Maisteri
16.03.2009 11:48:48
Basismi: Enpä ole ennen kuullut että kukaan haluaisi alamiddlejä pois, se kun on monien mielestä basson mehukkainta aluetta.

Minustakin tuolta low-mid/mid -osastolta saa ne mehukkaimmat murinat ja karakteerit beissisaundiin kaiveltua (ainakin omaan saundiini).

Valitettavasti olen kyllä törmännyt ja törmäänkin ajoittain sellaisiin äänenkäsittelijöihin, jotka jo oletuksena haluavat aina sieltä ala-middlestä leikata jotain pois. Eipä siellä mun mielestä häiritseviä kuminoita ole (ainakaan omassa saundissani), kun hyvin äänitettyä signaalia tarkastellaan studiossa.

Livenä voi olla sitten eri juttu, kun tilan akustiikkaa mietitään... Silloinhan hieman puurouttavia kuminoita voi tuolla basson ala-middle alueella useamminkin esiintyä.
http://www.myspace.com/thegeorgedoubleuse http://www.thegeorgedoubleuse.com
absqua
16.03.2009 11:51:38
Livenä voi olla sitten eri juttu, kun tilan akustiikkaa mietitään... Silloinhan hieman puurouttavia kuminoita voi tuolla basson ala-middle alueella useamminkin esiintyä.

Näin on, mutta silloin ne luulis kaivettavan veke master-EQ:lla jo PA:n virityksen yhteydessä.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Jooba
16.03.2009 16:17:04
Kallekorvola: siellä on monesti myös paljon nasaaliutta ja epäselvää kuminaa. soundimieltymyksiä toki on moneen lähtöön...

Tätä lähinnä tarkoitinkin. Kannattaa kokeilla, en tiedä toimiiko, mutta itselle rässissä aivan sairaan hyvin toimii. En nyt missään rokissa lähtisi ensimmäisenä sieltä kytkemään ehkä pois mitään, tai en tiedä. Itse koen omilla vehkeillä tuon alueen vaan liian hyökkääväksi omassa kontekstissa. Se on vaan ruuattava ja etsittävä se oikea soundi. Tyylejä on monia.
Mange
16.03.2009 17:02:59 (muokattu 16.03.2009 17:05:53)
Miksi pitää ylipäätään ekvalisoida? Ruuvaa sitä eq-ta vain jos on tarvetta (korviasi käyttäen), ja muista, että mitä kuulostaa hyvältä sellaisenaan ei välttämättä kuulosta hyvältä miksissä. Usein on päinvastoin. Äänityksissä vältän eq:n käyttöä, kuulostaa mielestäni yleensä parhaalta. Se kuitenkin vaatii, että bassossa on hyvät mikit jotka soi niin kuin itse haluaa.

E: Taas internet leikkasi 2/3 pois kirjoituksestani.... :-( En jaksa kirjoittaa uudelleen. Sen halusin vain sanoa, että noin periaatteessa on parempi leikata kun buustata, ainakin äänityksissä, ettei kanava menee särön puolelle...
pekezu
16.03.2009 22:32:25

Kallekorvola: siis tarkoitukseni ei ollu trajata kommenttiani pelkästään basson soundiin. kontekstissa (studio- tai livemiksaus) siellä ala-middle -alueella on aika paljon materiaalia; ala-middleä kun tulee käytännössä kaikista soittimista (rummut, laulu, kitarat, puhaltimet jne.), ja se alue "tukkeutuu" helposti. siksi "kaistan setviminen" on järkevää... omissa miksauksissani ala-middlessä YLEENSÄ on muutakin tarjolla, joten basson soinnille varataan aluetta bassoalueelta...

Me huomattiin aikanaan, että kitaristin saundi potki hevimetelissä parhaiten, kun leikkasi kaikki alle 200-300Hz taajuudet poies. Tukevuutta oli, mutta ei hönkinyt ikävästi. Sen alapuolelle jääkin bassolle sitten jo pari oktaavia ihan omaa äänimaisemaa, jonne puskee oikeastaan ehkä basari ja tomit. Tällaisella setupilla mentiin aika pitkään ja saatiin jopa kaikki vekottimet kuulumaan.

Itse olen havainnut tuollaisen 150-600Hz alueen olevan basson kuuluvuuden kannalta tärkeäksi. Jos nuo möykät leikkelee saundista pois, ei ainakaan treenikämppäolosuhteissa tunnu bassosta saavan mitään selvää. Kaikilla toki on omat soundimieltymyksensä, mutta treeniksellä itse tulee panostettua eniten kuuluvuuteen ja siihen, että saundit pelaa musiikissa hyvin yhteen. Karkeasti ilmaistuna jos kokee olevansa kehno soittamaan, kannattaa ruuvata vahvarista kaikki keskialueen taajuudet veks. Itse soittelin aikanaan aika mutasaundilla ja täytyy myöntää, että oli oikeastaan ihan sama mitä sieltä soitti, kaikki kuulosti hyvältä.
Kivestä kirveltää kun kirveellä kivittää.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)