Aihe: Vinkkejä clean-soundin parantamiseen
1 2 3 4 5 6
aalataur
16.03.2009 16:42:48

Kaulamikistä itse otan puhtaat ainakin, pehmeämpi soundi. Kannattaa myös katsoa että kaulamikki on selkeästi alempana kuin tallamikki, koska se vaikuttaa paljon soundiin.
taskumatti
16.03.2009 16:54:44
aalataur: Kannattaa myös katsoa että kaulamikki on selkeästi alempana kuin tallamikki, koska se vaikuttaa paljon soundiin.

Joo sen selittää se, että se kieli värähtelee paljon laajemmalla alueella siinä kaulamikin kohdalla, kun tallamikin kohdalla :) (näin valaisuksi vain)
Hello musician. I want to play a game.
KUNU
16.03.2009 16:55:23
Ei muuta ko musarista piezo käyttöön ;)

Ei vais, hieman(vähän) chorusta, delayta sopivasti ja tallamikki. Kunnon piuha tosiaanki vaikuttaa mielestäni paljon kirkkauteen, mikeistä puhumattakaan. Itselläni BKP Nailbombit lehmus rungossa, hyvä yhistelmä.
KUNU
16.03.2009 16:56:40 (muokattu 16.03.2009 17:05:17)
taskumatti: Joo sen selittää se, että se kieli värähtelee paljon laajemmalla alueella siinä kaulamikin kohdalla, kun tallamikin kohdalla :) (näin valaisuksi vain)

No tuosta kommentista ei ota kyllä mithään selvää, että ole lintu vai kala, tai pahimmassa tapauksessa lentokala.

Eli siis: Kaulamikin magneetti syö sointia kovasti jos se on liian lähellä.
kimurantti1
16.03.2009 17:03:38
Kyllä minäkin sanosin näitä Vladin soundituskasteluja seuranneena, että vahvistin vaihtoon. Ensin ei meinaa pätkän vertaa miellyttävää särösoundia lähteä, ja nyt ei toimi puhdas soundi. Oikeasti, jos Vladi vaan vaihtaisit vahvistimen johonkin mieleisempään, niin säästyisit monelta murheenkryyniltä. Tottakai kamoistaan pitää opetella ruuvaamaan mieleinen soundi, mutta ellei sun tavoissasi hakea soundia ole jotain todella perustavalla tavalla pielessä, niin mun nähdäkseni ainoa mielekäs ratkaisu on laittaa se vahvistin kiertoon.

Toinen vaihtoehto, joka rehellisyyden nimissä pitää mainita, on, ettei oma soitto vaan miellytä, ja vikaa yritetään vierittää laitteiston niskaan. Ei siis minään vinoiluna, mutta mä vaan tidän liian monta tapausta jotka tähän on sortunut. Miten mä tän asian näen, niin hommassa on kolme vaihtoehtoa:

1) Oma soitto ei miellytä, ja se on laitteiston vika
2) Sun tavassasi kuunnella/ruuvata soudia on jotain perustavalla tavalla pielessä
3) Se todennäköisin juttu, että sulla on yksinkertaisesti aivan väärä vahvistin, joka joutaa vaihtoon
jarmo vh
16.03.2009 17:15:44
Airbag7: Onko tää nyt joku vitsi? Kai ne hyvät cleanit sieltä tulee ihan yrittämättäkin, jos ovat tullakseen. Eikös sulla ollut just vaikeuksia saada hyvää särösoundiakin aikaiseksi?

No ei tämä kyllä vitsiltä vaikuta. Aloittajahan vain kyseli millaisilla kattauksilla mnetin jäsenet saavat omat maukkaat soundinsa, ja halusi sitäkautta ideoita omaankin soundimetsästykseen. Asiallinen aihe mielestäni, ja eihän tällaisessa voida sanoa yhtä ja oikeaa tapaa tietenkään.

Yksikelaiset mikit toimivat mielestäni humppareita paremmin, jos on tarve kompata reilulla kädellä. Jos taas pitää soittaa jatsahtavampaa kamaa tai vaikkapa melodiaa, niin humpparit voivat olla parhautta. Kaiku on perusmauste, joka sopivasti annosteltuna toimii lähes aina. Chorukset, flangerit, phaserit ym. sopivat joihinkin musatyyleihin.

Henk.koht pidän nykyisin eniten pelkistetyistä soundeista ilman mausteita. Silloin kuulee kitaran ja vahvistimen ominaissoundin, jos se on hyvä, niin se riittää usein.

Omat suosikkipuhtaat:

telecaster molemmilla mikeillä + Hiwatt DR103, bassoa hiukan korostaen ja keskialuetta vähän leikaten, erittäin kirkasta ja selkeää.

Guild T-100D etumikki + Groove tubes Soul O Single 6V6-putkella, nappulat keskellä, hämyisiin tunnelmiin.
Musiikki on kuin ruoka.
StevieRayVehkakoski
16.03.2009 17:16:10
Ei oo liian vaikeaa, nyt kun mietin uudestaan niin niinhän se menee että jos ei vahvarin cleanit miellytä niin kantsii laittaa ihan sikana kaikkia efektejä siihen eteen niin sillä se lähtee.

oiva tumpeloinen: Ehkä siihen, että kaikilla ei ole Stratoa ja Twin Reverbiä? Ymmärrätkö sä kuitenkin, että jotain purkkeja käytetään jossain tilanteessa? Yleensä niitä käytetään silloin, kun ei perussoundi omasta mielestä puraise sopivalla tavalla, eiksje? Jotkut käyttää niitä purkkeja särösoundiinsa komppaillessa tai liideissä ja toiset käyttää niitä samoja purkkeja puhtaisiin. Ei oo varmaan liian vaikeaa?
You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had
sepisti
16.03.2009 17:16:15
Vladi: Oon itse kamppailu hyvän cleanin aikaansaamisessa, joskus ei meinaa saada millään hyvää cleania.

Nyt siis olisikin hauska kuulla, millaisille setupeilla ja asetuksilla saat juuri oman hyvän cleanisi? Ja siis saa sisältää esim chorusta tai tremoloa. Saisi ehkä uusia ideoita, miten voisi löytyä just ne omat hyvät kliinit.

(tottakai vahvistin ym. vaikuttavat suuresti mutta silti) :)

Miten on, ruuvaatko sä näitä soundeja yksinään ilman bändiä vai bändin kanssa?
Minkälaiset kamat teidän toisella(?) kitaristilla on?

Vaikka sulle on epäilemättä eksynyt vääränlainen vahvistin, luulen silti, että sulla ei ole käsitystä siitä, miltä kitara kunnon kamoilla kuulostaa.

Eikä toi hyvä clean-soundi ole yhtään sen helpommin määriteltävissä kuin hyvä särökään. Se riippuu biisistä.
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
Vladi
16.03.2009 18:15:42
sepisti: Miten on, ruuvaatko sä näitä soundeja yksinään ilman bändiä vai bändin kanssa?
Minkälaiset kamat teidän toisella(?) kitaristilla on?

Vaikka sulle on epäilemättä eksynyt vääränlainen vahvistin, luulen silti, että sulla ei ole käsitystä siitä, miltä kitara kunnon kamoilla kuulostaa.

Eikä toi hyvä clean-soundi ole yhtään sen helpommin määriteltävissä kuin hyvä särökään. Se riippuu biisistä.

Ehkä tässä nyt ongelmana on se, että vertaan omaa cleania bändin toisen kitaristin cleaniin, joka soittaa stratolla ja nuppina orangen rockerverb.

Ja tosiaan tuo clean vaihtelee biisin mukaan, joten sen takia halusin kysellä erilaisia tapoja saada erilaisia cleaneja. Mikit pitäis kitarasta jossain vaiheessa vaihtaa(ec 1000) mutta tällä hetkellä ei ole siihen varaa. Halusinkin vain kysellä, että miten hyvää clean-soundia kannattaisi lähteä rakentelemaan, miten vahvistimesta kannatta laittaa eq:ta, mitä efektejä ihmiset käyttää jne...

Sitä vaan en tahdo ymmärtää että miksi jotkut tuntuu ottavan henkilökohtaisena loukkauksena sen, että kysyn miten porukka muokkaa oman puhtaan soundinsa. Eikö tämän keskustelualueen ideana ole tarjota vinkkejä ja neuvoja kitarakamojen hankintaan ja niiden säätämiseen? Itselleni vahvistimen vaihto on kuitenkin aika lailla viimeisiä vaihtoehtoja, ensin haluan tarkistaa että onko soundinhakutavoissani ym. vikaa ja oppia virheistä. Ehkä tuossa vahvarissa oikeasti piilee ne unelmasoundit, en vaan osaa saada niitä sieltä ulos.

Niin ja mesan säröistä kun mainittiin: Eräs tuttu joka on mesojen kanssa enemmän pyörinyt opetti hyvän tavan boostailla tuon laitteen omaa säröä ja nyt homma toimii.

On tullut jo asiallisiakin neuvoja, kiitos niistä! :)
Kyllä se siitä.
oiva tumpeloinen
16.03.2009 18:15:46 (muokattu 16.03.2009 18:17:01)
StevieRayVehkakoski: Ei oo liian vaikeaa, nyt kun mietin uudestaan niin niinhän se menee että jos ei vahvarin cleanit miellytä niin kantsii laittaa ihan sikana kaikkia efektejä siihen eteen niin sillä se lähtee.

Sä taidat käyttää efektejä samoin kuin naiset painaa kaasua: se on joko on tai off. Mitään kevyempää mallia ei välissä ole. Noi samat teesit kannattaa muuten jakaa esim. Pulliaisen kanssa, joka on varmasti sitä mieltä, ettei puhtaiden kanssa tarvitse koskaan mitään efektejä. Kaikkia muljutuksia ei tarvi käyttää niin ääriasennoissa kuin pedaaleista lähtee.
kimurantti1
16.03.2009 18:17:09 (muokattu 16.03.2009 18:27:50)

Tämä voi olla myös. Yksi aika iso kompastuskivi monilla on, kun yritetään hakea samanlaista soundia kuin mitä levyllä on. Varsinkin Vladin jäsenkuvauksessa mainitut Dream Theater ja Nightwish on malliesimerkkejä bändeistä ja kitarasoundeista, jollaisia on livenä yhdellä vahvistimella aivan mahdotonta toisintaa. Sinne levylle on äänitetty vaikka kuinka monta kitararaitaa ja soundia voidaan jälkeenpäin käsitellä paljonkin. Ei sillä, että paraskaan miksaaja tekisi paskasta konvehtia, mutta kyllä ne soundit voidaan jälkikäteen muokata aivan tunnistamattomiksi alkuperäisen kanssa. Siihen vielä muu bändi mukaan, niin voi olla pirullisen vaikeaa kuulla tai ymmärtää, millainen lähtösoundi on voinut olla. Nightwishin levyillä taitaa soida muutama eri vahvistin ja kaksi tai kolme kitararaitaa lähes koko ajan päällekkäin, ja sittenkin Empun kitarasoundi on jälkikäteen raiskattu pois kaiken muun tieltä.

E: Rockerverbin puhtaan soundin kanssa onkin aika paha kilpailla, se on yksi parhaita mitä mä olen kuullut. Mutta kyllä sä Vladi itse taisit ongelman tuossa sanoa. Soundillisesti Orange + strato on aivan toielta planeetalta kuin Mesa + aktiivimikeillä varustettu ESP.

Eikä täällä kai kukaan sun kyselyitä ole luokkauksena ottanut. Näin ulkopuolisen silmiin asia näyttää vaan niin tuskallisen ilmeiseltä, että pistää kieltämättä vähän naurattamaan jo. :-) Ellet nimeä jotain tiettyä biisiä ja tyylilajia, niin on aivan mahdotonta kertoa, että minkälaista puhdasta soundia mihinkin kannattaa hakea. Kyllähän sä taidat kuitenkin tietää, että millä kaikilla tavoilla siihen soundiin pystyy vaikuttamaan. Ellet itse tasan tarkkaan tiedä, että mikä soundissa on vikana, siis että mitä haluat siitä pois tai siihen lisää, niin on pelkää lottoamista ehdotella laitteita.
Pluto
16.03.2009 18:34:13
Hmm...mitä itse olen Expressiä testannut, niin clean-kanavahan on todella hyvä. Tästä syystä epäilisin, että vika ei välttämättä ole vahvistimessa. Tosin voihan se olla, että Express ei vaan vastaa Vladin tarpeita.

Kerroit, että bändin toisella kitaristilla on Rockerverb. No perhana, koitapa sitä joskus oman kitarasi ja oman kaappisi kanssa. Ja vastaavasti, testaa Expressiä kaverin kitaralla. Oletko jo tehnyt näin? Herättikö se ajatuksia?
Dillon, you son of a bitch!
Vladi
16.03.2009 18:42:54
Kerroit, että bändin toisella kitaristilla on Rockerverb. No perhana, koitapa sitä joskus oman kitarasi ja oman kaappisi kanssa. Ja vastaavasti, testaa Expressiä kaverin kitaralla. Oletko jo tehnyt näin? Herättikö se ajatuksia?

En oo vielä kokeillu, siinäpä voisi olla myös yks asia mikä pitää tarkistaa :)
Kyllä se siitä.
Pluto
16.03.2009 18:45:53
Vladi: En oo vielä kokeillu, siinäpä voisi olla myös yks asia mikä pitää tarkistaa :)

Se on hiukan halvempaa lainata kaverilta nuppia vaikka pariksi päiväksi, kuin ostaa riskillä ja kotona taas hinkata ranteet auki plektralla.
Dillon, you son of a bitch!
StevieRayVehkakoski
16.03.2009 19:50:15 (muokattu 16.03.2009 19:50:47)
Mä tosiaan käytän pedaaleja niinkuin tumpeloinen ilmaisee mielipidettään, kaikki tai ei mitään ;)

Meinaan vaan että jos hyvää clean-soundia haetaan niin ehken ensiksi ehdottaisi hillitöntä pedaalilaatikkoa vaan panostaisin nimenomaan vahvariin ja kitaran mikkeihin, soittotatsiin ym. mutta ei tämä tästä tämän kummemmaksi taida tulla.

oiva tumpeloinen: Sä taidat käyttää efektejä samoin kuin naiset painaa kaasua: se on joko on tai off. Mitään kevyempää mallia ei välissä ole. Noi samat teesit kannattaa muuten jakaa esim. Pulliaisen kanssa, joka on varmasti sitä mieltä, ettei puhtaiden kanssa tarvitse koskaan mitään efektejä. Kaikkia muljutuksia ei tarvi käyttää niin ääriasennoissa kuin pedaaleista lähtee.
You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had
oiva tumpeloinen
16.03.2009 20:31:58
StevieRayVehkakoski: Mä tosiaan käytän pedaaleja niinkuin tumpeloinen ilmaisee mielipidettään, kaikki tai ei mitään ;)

Meinaan vaan että jos hyvää clean-soundia haetaan niin ehken ensiksi ehdottaisi hillitöntä pedaalilaatikkoa vaan panostaisin nimenomaan vahvariin ja kitaran mikkeihin, soittotatsiin ym. mutta ei tämä tästä tämän kummemmaksi taida tulla.

Mut niinkuin sanottu. Joskus siitä kitaravahvarista, mistä lähtee yksi skeida soundi, voi lähteä toinen erittäin mahtava soundi. Harva käyttää kuitenkaan useamman vahvarin/kepin yhdistelmiä. Silloin niiden purkkien käyttö vois olla ihan jees, vai?
Vladi
16.03.2009 20:35:18
Pluto: Se on hiukan halvempaa lainata kaverilta nuppia vaikka pariksi päiväksi, kuin ostaa riskillä ja kotona taas hinkata ranteet auki plektralla.

Näinpä! Tarkoitus olisi kuitenkin varmistaa että vika on kenties säätäjässä, ei niinkään vahvistimessa kuten osoittautui jo tuon särön kohdalla. :) Eli kokeilua kokeilua...
Kyllä se siitä.
Broadcaster
16.03.2009 21:29:02
Kaikkein parhaimman saa mun mielestä sillä Stratolla ja hyvällä putkivahvarilla jossa on kunnollinen jousikaiku. piste.

Itse tykkään myös aika simppelistä setupista, siksi mun onkin aika vaikeaa mieltää puhtaaksi sellaista, johon on sotkettu läjä jos minkäkinlaista efektiä. Mutta nämä mietymykset onkin henk. koht. asioita niin kun on jo monesti todettu, joten ei siitä sen enempää.
ReBeat
16.03.2009 21:52:19

Ja jos vielä haluaa jotain lisäväriä niin sitten voi näitä choruksia sun muita sotkea väliin mutta mä en niitä ole koskaan tarvinnut.

Näinhän se totuus on että kaikki paitsi kaiku ja kevyt kompurointi menevät täysin sovituspuolen jutuiksi. Ei choruksella saati tremoloilla oo tekemistä perussoundin kanssa. Itseäni alkaisi ainakin ahdistamaan jos chorusta olisi koko ajan reilu tujaus mukana, koska sellasella soundilla ei pysty soittamaan kaikkea. Se ei ole puhdas soundi. Sen sijaan PUHTAALLA soundilla voi soittaa mitä vaan sellaista hommaa, joka vaatii puhdasta soundia, ilman että kuuloelämystä häiritsee joku vipatus. Kyllähän tossa mesassa on luultavasti ihan muhevat puhtaat kätkettynä, mutta uskon myös että vähintään toisenlaiset (yksikelaiset) EMG:t auttais aika paljon asiassa.

Ite olen saanut mieluisimmat puhtaat soundit laitteilla, joissa on putkia mukana. Kohtuullisesti soiva kitara, elinvoimaiset kielet, kohtuullisen matalatehoiset mikit, putkietuasteesta hönkää sen verran, että säröä alkaa melkein kuulemaan... ja perään sitten sopivasti kaiutusta. Tolla asetelmalla pääsen omasta soitostani jyvälle, tai sitten joudun miettimään että "nii, mitäs mä oikeastaan soittaisin tässä".
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)