Aihe: Tietokoneen com-portti ja midi-laitteet 1 | |
---|---|
![]() 16.03.2009 09:00:14 (muokattu 16.03.2009 09:23:34) | |
Pahoittelut, jos kysymys on triviaali tai muuten liian alkeellinen tai liian usein käsitelty. En kuitenkaan onnistunut KVG:lla vastausta löytämään ja asia alkaa yksinkertaisuudessaaa todella vaivata. Tietokoneessa on määritelty sarjaliikenteelle com-portti. (Oikeastaan kyse on virtuaalisesta sarjaportista, sillä siihen tulee tavaraa itse asiassa usb-liitännästä.) Tuohon com-porttiin tulee nyt midi-protokollan mukaisia viestejä. Haluaisin nyt lukea viestejä ja jatkossa ohjata ne jollekin softasyntetisaattorille. En ole kuitenkaan onnistunut löytämään mitään menetelmää, jolla saisin sarjaportin näkymään midi-laitteena, mikä lienee se mitä erilaiset softasyntetisaattorit ym. odottavat. Esimerkiksi midi-monitoriohjelma (http://obds.free.fr/midimon/) kuitenkin sanoo käynnistäessä "No Midi in device found, this application can't be start!". Miten nyt siis saisin ko. ohjelman ymmärtämään, että Midiä pukkaisikin com-portista, kun ei ohjelma edes käynnisty, että voisi päästä mihinkään määrittelyihin käsiksi. Tai olisiko sitten jokin sovitinohjelma, joka näyttäisi tälle monitoriohjelmalle midi in -laitteelta, mutta lukisikin viestit sarjaportista? Osaankohan ollenkaan selittää ongelmaani? Melko usein on käynyt niin, että mielestäni mutkikkaan ongelman vastaus onkin ollut vain niin yksinkertainen, että en ole sitä tajunnut. P.S. Kysymys liittyy elektroniseen "haa-huilu" -projektiin, jossa jonkinlaisesta huilun tapaisesta kepistä olisi tarkoitus lähettää Arduino-mikrokontrollerin avulla midi-viestejä syntetisaattorille. Jotain kuvausta projektista löytyy sivuilta: http://flautissimo.wippiesblog.com/sahkopuhaltimet/ EDIT: Äh, tämä tuli nyt vähän väärälle alueelle, kun olen niin tuon huilun rakentamisen pauloissa. Tietokoneet olisi kai ollut parempi alue, mutta näitä viestejä ei kai saa itse mitenkään siirrettyä toiselle alueelle? Huilunsoiton opiskelua ja muuta musiikkiakin sivuavaa: http://flautissimo.wippiesblog.com | |
![]() 16.03.2009 14:39:21 (muokattu 16.03.2009 14:47:33) | |
En ole nyt ihan varma mitä ajat takaa, mutta jos oikein ymmärsin , olet tehnyt sovelluksen joka pukkaa "midi-dataa" , ja koneessasi ei ole Midi portteja ? Miksi et hommaa halpaa USB väylään liitettävää Midi In/Out/Thru adapteria, ja laita sitä midi dataa menemään siihen ? EDIT: jaa kyse olikin softasynasta, en tiedä suoraa vastausta, mutta ainakin suurimmassa osassa äänikortteja on midi, eli löytysköhän sen puolen liitymistä/ajureista/host softasta uusia reititysmahdollisuuksia. Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. | |
![]() 16.03.2009 14:56:18 (muokattu 16.03.2009 14:56:48) | |
blaekie: En ole nyt ihan varma mitä ajat takaa, mutta jos oikein ymmärsin , olet tehnyt sovelluksen joka pukkaa "midi-dataa" , ja koneessasi ei ole Midi portteja ? Miksi et hommaa halpaa USB väylään liitettävää Midi In/Out/Thru adapteria, ja laita sitä midi dataa menemään siihen ? EDIT: jaa kyse olikin softasynasta, en tiedä suoraa vastausta, mutta ainakin suurimmassa osassa äänikortteja on midi, eli löytysköhän sen puolen liitymistä/ajureista/host softasta uusia reititysmahdollisuuksia. Joo, niinkuin arvelin, niin kysymykseni oli taas kovin epäselvä. Olen tehnyt "elektronisen huilun", joka pukkaa tietokoneelle usb:llä virtuaaliseen sarjaporttiin (com) Midi-dataa. Haluaisin nyt "reitittää" tuon datan sarjaportista esim. softasynalle, että kuulisin, mitä soitan:-) Olen niin tumpelo näiden midi-juttujen kanssa, että tällaista reitityssoftaa en ole osannut löytää. Huilunsoiton opiskelua ja muuta musiikkiakin sivuavaa: http://flautissimo.wippiesblog.com | |
![]() 16.03.2009 15:55:50 | |
cokekola: Joo, niinkuin arvelin, niin kysymykseni oli taas kovin epäselvä. Olen tehnyt "elektronisen huilun", joka pukkaa tietokoneelle usb:llä virtuaaliseen sarjaporttiin (com) Midi-dataa. Haluaisin nyt "reitittää" tuon datan sarjaportista esim. softasynalle, että kuulisin, mitä soitan:-) Olen niin tumpelo näiden midi-juttujen kanssa, että tällaista reitityssoftaa en ole osannut löytää. Ok, oiskohan tuosta http://www.memeteam.net/2007/s2midi/ mitään apua ? Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. | |
![]() 16.03.2009 17:14:07 | |
Miksi tätä midi-dataa ei sitten voisi ajaa normaaliin midiporttiin, miksi juuri sarjaporttiin ? Helpoimmalla pääsisit nimittäin, jos ostaisit sen halvan usb-midi-interfacen ja sen kautta ajaisit dataa koneeseen. Kaikki softatkin ymmärtäis mukisematta. | |
![]() 16.03.2009 17:25:26 | |
moder: Miksi tätä midi-dataa ei sitten voisi ajaa normaaliin midiporttiin, miksi juuri sarjaporttiin ? Helpoimmalla pääsisit nimittäin, jos ostaisit sen halvan usb-midi-interfacen ja sen kautta ajaisit dataa koneeseen. Kaikki softatkin ymmärtäis mukisematta. Ilmeisesti tuo Arduinon kontrolleri ei osaa suoraan antaa ulos muuta kuin raw midi-dataa RS232 portin kautta, eli vaatis sinne päähän tuossa tapauksessa jonkun rautapohjaisen serial to midi konvertterin, Ja sen lisäksi USB/Midi adapterin tietokoneen päähän. Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. | |
![]() 16.03.2009 17:38:31 (muokattu 16.03.2009 17:47:20) | |
blaekie: Ilmeisesti tuo Arduinon kontrolleri ei osaa suoraan antaa ulos muuta kuin raw midi-dataa RS232 portin kautta, eli vaatis sinne päähän tuossa tapauksessa jonkun rautapohjaisen serial to midi konvertterin, Ja sen lisäksi USB/Midi adapterin tietokoneen päähän. Tuossa Arduino-boardissahan näyttää olevan Atmelin AVR-kontrolleri. Sillä kyllä pystyy tuottamaan ihan oikeaakin midiä ulos, ohjelmoinnista ja ympärillä olevasta raudasta vaan kiinni. http://www.avrfreaks.net/modules/Fr … files/19/Midi%20and%20the%20AVR.pdf E: Paitsi jos tuossa UART on kokonaan varattu tuohon USB-touhuun eikä halua puukottaa levyä fyysisesti oikean liittimen kiinnisaamiseksi... | |
![]() 16.03.2009 19:13:20 | |
Eiköös semmoisen softan nikkaroi suht helposti, joka nappasee sarjaporttiin saapuvan streamin, ja lähettää edelleen sen virtuaalimidiporttiin koneella. bassolla hanuriin | |
![]() 16.03.2009 19:41:08 | |
mr.bungle: Eiköös semmoisen softan nikkaroi suht helposti, joka nappasee sarjaporttiin saapuvan streamin, ja lähettää edelleen sen virtuaalimidiporttiin koneella. no, tuohon yritin tuolla memeteamin linkillä viitata. Tosin toimintatakuuta ei liene ole, mutta kun kyse open sourcekamasta, ei muutakuin kaikki joukolla koodaamaan ;-) Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. | |
![]() 16.03.2009 21:28:32 | |
blaekie: no, tuohon yritin tuolla memeteamin linkillä viitata. Tosin toimintatakuuta ei liene ole, mutta kun kyse open sourcekamasta, ei muutakuin kaikki joukolla koodaamaan ;-) Joo, olen vilkaissut sitä ja siinähän se muuten olisi, mutta vähän lisätyötä se kai tarvitsisi. Ainakin sivujen mukaan: What S2MIDI CANNOT Do: * Anything with messages that arent exactly three bytes. * Anything with anything that isnt a NoteOn or CC message. Eli jos ymmärsin, niin tarvitsemani NoteOff ja Aftertouch -viestit eivät tuolla "kehitysversiolla" välity. Niiden lisäksi vielä muutama muukin viesti voisi olla hyödyllinen. Mun koodaustaidot eivät oikein riitä. Pitäisi kai hankkiutua jonkun c-kielen taitoisen kaveriksi? (Periaatteessahan voin tietysti hommata usb-midi -mokkulan ja rakentaa Arduinoon midi-liitäntä. Se vain tuntuu jotenkin "turhalta" mutkalta, kun Arduino on muuten yleensä ohjelmointia varten usb:llä kiinni tietokoneessa. Lisäksi Arduinon mukana on valmiiksi tietokoneen päässä ajurit, jotka ilman mitään lisäkoodausta tarjoavat mahdollisuuden välittää Arduinoin sarjamuotoinen liikenne saman usb:n kautta koneella näkyvään virtuaaliseen com-porttiin. Tuollainen mokkulahan muuntaa kai ensin periaatteessa valmiiksi sarjamuotoisen midi-liikenteen ensin "usb-liikenteeksi" ja sitten taas tietokoneen puolella ajurit muuntavat jälleen usb-liikenteen sarjaliikenteeksi, joka vain ohjaimen ansiosta näkyy ohjelmille midi-laitteena.) P.S. Pitäisikö pyytää jostain (keneltä?) tämän ketjun siirtämistä tietokone-alueelle? Nolottaa, kun tuli lähetettyä kysymys "väärälle" alueelle. Huilunsoiton opiskelua ja muuta musiikkiakin sivuavaa: http://flautissimo.wippiesblog.com | |
![]() 16.03.2009 22:06:52 | |
cokekola: Joo, olen vilkaissut sitä ja siinähän se muuten olisi, mutta vähän lisätyötä se kai tarvitsisi. Ainakin sivujen mukaan: Eli jos ymmärsin, niin tarvitsemani NoteOff ja Aftertouch -viestit eivät tuolla "kehitysversiolla" välity. Niiden lisäksi vielä muutama muukin viesti voisi olla hyödyllinen. Näinpä tuolla tais olla. Mun koodaustaidot eivät oikein riitä. Pitäisi kai hankkiutua jonkun c-kielen taitoisen kaveriksi? eikä mun :-) , jos jonkun vbscriptin ja batin ehkä onkin saanut joskus vahingossa toimimaan, se on siinä :-) P.S. Pitäisikö pyytää jostain (keneltä?) tämän ketjun siirtämistä tietokone-alueelle? Nolottaa, kun tuli lähetettyä kysymys "väärälle" alueelle. höps, Itsemodattu huilu = "Soitinrakennus", Midi + kontrolleri = "Elektroniikka" ;-) Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. | |
![]() 16.03.2009 22:18:48 (muokattu 16.03.2009 22:41:53) | |
Tuossa ketjussa on joku saanut Arduinon USB RS-232:n toimimaan Rolandin ajureiden kanssa puukottamalla yhtä INF tiedostoa: http://www.arduino.cc/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1161023163/30 Mutta ongelmana tuossa Arduinossa on se että se käyttää FTDI:n USB-piiriä jolle ei ilmeisesti voi suoraan konffata MIDI class driverin parametreja. Windowsissa on nääs olemassa USB MIDI -interfacen ajurit valmiina, mutta sen laitteen täytyy olla MIDI laite eikä mikään RS-232 laite. PC:n USB-liitäntä kun juttelee tunnistusvaiheessa sen laitteen kanssa niin sen pitää osata kertoa mikä se on, ja nyt se ei osaa kertoa olevansa MIDI-laite. FTDI:ltä varmaan kannattaa kysellä, tuossa PDF:ssä esim. mainitaan MIDI: http://www.ftdichip.com/Documents/T … I%20Devices%20to%20Mac%20Driver.pdf | |
![]() 17.03.2009 16:56:26 | |
Mun koodaustaidot eivät oikein riitä. Pitäisi kai hankkiutua jonkun c-kielen taitoisen kaveriksi? Tai esim. Java-taitoisen, joita nykyään löytynee enemmän (ja selvinnee pienemmällä työllä). Java sdk:ssa on valmiit kirjastot sekä sarjaporttien -että midilaitteiden käpistelyyn, ja tuo tehtävä ei hirveästi tavuvirran uudelleen ohjailua kummemmalta vaikuta. bassolla hanuriin | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)