Aihe: Vinkkejä clean-soundin parantamiseen | |
---|
|
Oon itse kamppailu hyvän cleanin aikaansaamisessa, joskus ei meinaa saada millään hyvää cleania. Nyt siis olisikin hauska kuulla, millaisille setupeilla ja asetuksilla saat juuri oman hyvän cleanisi? Ja siis saa sisältää esim chorusta tai tremoloa. Saisi ehkä uusia ideoita, miten voisi löytyä just ne omat hyvät kliinit. (tottakai vahvistin ym. vaikuttavat suuresti mutta silti) :) Kyllä se siitä. |
|
Onko tää nyt joku vitsi? Kai ne hyvät cleanit sieltä tulee ihan yrittämättäkin, jos ovat tullakseen. Eikös sulla ollut just vaikeuksia saada hyvää särösoundiakin aikaiseksi? |
|
Airbag7: Onko tää nyt joku vitsi? Kai ne hyvät cleanit sieltä tulee ihan yrittämättäkin, jos ovat tullakseen. Eikös sulla ollut just vaikeuksia saada hyvää särösoundiakin aikaiseksi? Miten niin tulee? Kyllähän kliineihin saa hakea soundia ihan samaan tapaan kuin säröihinkin. Kovin usein vaan kliini soundi jätetään vähemmälle huomiolle. Varsinkin, jos vahvarissa on yhteinen EQ eri kanaville. Itse käytän puhtaiden kanssa (jos tulee jollain yritettyä tehdä paskasta parempaa) kompuraa, dilsaa, reverbiä ja chorusta. Ei välttämättä kaikkia samaan aikaan, mutta yhtä tai jotain yhdistelmää tulee usein käytettyä. Jokin muu kuin tallamikkikin on kovin usein helppo keino parempaan lopputulokseen. |
|
Vladi: Oon itse kamppailu hyvän cleanin aikaansaamisessa, joskus ei meinaa saada millään hyvää cleania. Nyt siis olisikin hauska kuulla, millaisille setupeilla ja asetuksilla saat juuri oman hyvän cleanisi? Ja siis saa sisältää esim chorusta tai tremoloa. Saisi ehkä uusia ideoita, miten voisi löytyä just ne omat hyvät kliinit. (tottakai vahvistin ym. vaikuttavat suuresti mutta silti) :) Ovatko omissa kuvissasi käytettävät työkalut? Jos et löydä kunnon puhtaita niin kokeile passiivimikkejä ensin ja sen jälkeen toista vahvistinta/kaappia. Yleisellä tasolla tuo kysymyksesi on täysin mahdoton. Kamalistauksia kannattaa välttää. http://barbarocker.com/ |
duc 16.03.2009 14:08:55 | |
|
Yksikelaisilla mikeillä. Tai jos tuossa sun Ibanez s520ex:ssä on viisiasentoinen mikkikytkin, niin olikos se kakkos- tai nelosasento mikä kuulosti hyvältä... |
Numb 16.03.2009 14:10:58 | |
|
oiva tumpeloinen: Miten niin tulee? Kyllähän kliineihin saa hakea soundia ihan samaan tapaan kuin säröihinkin. Orange Rocker on siitä kiva, että ei tarvitse (voi) säätää kuin volumea :) Itse käytän puhtaiden kanssa (jos tulee jollain yritettyä tehdä paskasta parempaa) kompuraa, dilsaa, reverbiä ja chorusta. Ei välttämättä kaikkia samaan aikaan, mutta yhtä tai jotain yhdistelmää tulee usein käytettyä. Minulla delay ja phaser. Kompura on ollut harkinnassa, mutta en sitten ole kokenut niin syvää tarvetta. Jokin muu kuin tallamikkikin on kovin usein helppo keino parempaan lopputulokseen. Varsinkin humpparit pyrkivät kolisemaan puhtailla, mikä tallamikissä korostuu. Mutta riippuu paljon mitä hakee ja miten koko bändi soi. P90 -kitarassa käytän tallamikkiä puhtailla, jos rummut ja basso puuhailevat paljon ja itte olen enämpi taustalla. Kitaran soundi on hyvin omilla taajuksillaan silloin. Toisaalta, vahvistin on aika tummasoundinen, ja hollowbody tuo oman soundinsa... A waist is a terrible thing to mind. |
|
Laadukkaat mikit, siitä se lähtee "Distortion always starts with the amp. Pedals just sit on top of the sound. They don't feel like a full part of it, just some fuzz on top." - James Hetfield |
|
N33m0: Laadukkaat mikit, siitä se lähtee Miks mä kuitenkin lähtisin laadukkaasta vahvarista ensin? |
duc 16.03.2009 14:18:15 | |
|
oiva tumpeloinen: Miks mä kuitenkin lähtisin laadukkaasta vahvarista ensin? Kyllä tuolla Expressillä pitäs hyvät puhtaat lähteä, se on vähän sellainen Lonestar-tyyppinen sikäli. |
|
Vahvistimen valinta osunut melkolailla nappiin kun ensin säröt ei kelpaa ja nyt on hyvä kliinikin hukassa... Pray to someone. |
JuSu 16.03.2009 14:31:12 (muokattu 16.03.2009 14:32:22) | |
|
Insane Kane: Vahvistimen valinta osunut melkolailla nappiin kun ensin säröt ei kelpaa ja nyt on hyvä kliinikin hukassa... Miten mä näkisin tän asian tältä kantilta jotenkin myös. Soundin hyvyys on myös loppupeleissä täysin kuulijan korvassa; se että on laadukas ja yleisesti hyväksi tunnustettu vahvistin, ei takaa sitä, että se soundi on juuri omaan korvaan miellyttävä. Lisäksi mä lähtisin siitä, että jos soundia ei saa mieleisekseen ilman lisälaitteita, niin sitten on väärä vahvistin, joissain tapauksissa väärä kitara tai mikit. Kitara -> piuha -> vahvistin -systeemillä pitää löytyä vähintään hyvä puhdas. Säröjä voi aina koittaa avittaa purkkirosoilla, tai ottaa niistä kokonaan. Jos soundia pitää naamioida choruksilla tai muilla vatkaimilla jotta se miellyttää, niin se on sitten vaan just sitä paskan käärimistä kauniisiin papereihin; ei siitä konvehtia tule. Mutta tämä toki vain mielipide. JuSu Mitäs sulle kuuluu? |
|
Minulla on sama resepti kuin oivalla eli kompressori, delay, chorus ja reverb. Hienovaraiset säädöt on tärkeitä, ellei sitten hae jotain 80-luvun soundeja. Chorus on minulla vähän sellainen vaihtoehtoinen efekti perussoundin päälle. Myös kitaralla ja mikeillä on merkitystä, ehkä jopa enemmän kuin särösoundeissa. |
|
oiva tumpeloinen: Miks mä kuitenkin lähtisin laadukkaasta vahvarista ensin? No juuri totahan mä tarkoitin, ennen kun sinä heitit käyttämäsi efektiarsenaalin kehiin. Vahvarista kaikki lähtee, ja etenkin kun ketjun aloittanut herra ei ole tyytyväinen myöskään särösoundiin, vaan sitä koitettiin petrata juuri vähän aikaa sitten. Ehkä se vahvari kannattais laittaa vaihtoon ja kokeilla jotain muuta, jos ei ole tyytyväinen. |
|
Airbag7: No juuri totahan mä tarkoitin, ennen kun sinä heitit käyttämäsi efektiarsenaalin kehiin. Vahvarista kaikki lähtee, ja etenkin kun ketjun aloittanut herra ei ole tyytyväinen myöskään särösoundiin, vaan sitä koitettiin petrata juuri vähän aikaa sitten. Ehkä se vahvari kannattais laittaa vaihtoon ja kokeilla jotain muuta, jos ei ole tyytyväinen. En tosiaan ollut huomannut, että särösoundissakin on jotain vikaa. Silloin ehkä koko paletti olis aiheellista tarkastaa. Mut kovin usein vahvareissa on sellainen ominaisuus, että niissä on joku soundi just niin kuin pitää ja toinen todella syvältä tai korkeintaan keskinkertainen. Silloin sitä otista pitää jollain keinolla parantaa, jos ei sitä toista soundia suostu uhraamaan samalla. |
JuSu 16.03.2009 14:53:10 | |
|
oiva tumpeloinen: Mut kovin usein vahvareissa on sellainen ominaisuus, että niissä on joku soundi just niin kuin pitää ja toinen todella syvältä tai korkeintaan keskinkertainen. Just näin. Mulla on itelläni ns. hieno ja kallis vahvistin, joka tekee kaksi kolmesta tarvitsemastani perussoundista upeasti. Ikävä puoli tässä on, että se puuttuva (high gain) soundi on mulle se tärkein. Kyllästyin säröpedaalien vaihteluun, ja menin jopa niin pitkälle, että ostin uuden vahvistimen, joka nyt kyllä tekee sen high gain puolen mallikkaasti. Mutta mutta. Testasin noita rinnakkain, ja sen etumatkan minkä toi moderni hevijyrä higain osastollaan ja monipuolisuudellaan saavuttaa, sen tuo perinteisempi peli huippupuhtaillaan, mainioilla pikkurosoilla ja hienolla tuntumallaan kirii kevyesti kiinni ja menee ohitsekin. Eli kyllä se sen säröpedaalin metsästys taitaa edelleen jatkua. JuSu Mitäs sulle kuuluu? |
|
No haluaksä sellasen kliinin kuin George Bensonilla, Jorma Pulliaisella vai Kirk Hammetilla? Mä alottaisin kliinin hakemisen sillä että laittaisin Stratocasterin piuhalla kiinni Twin Reverbiin ja sitten kääntäisin volume-napista. Mä en tosiaan ymmärrä mihin tarvitaan chorusta ja phaseria ja delayta ja velosyklikrotranstoriovulsiopyörreainosentriä jos haetaan hyvää kliiniä? You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had |
|
StevieRayVehkakoski: No haluaksä sellasen kliinin kuin George Bensonilla, Jorma Pulliaisella vai Kirk Hammetilla? Mä alottaisin kliinin hakemisen sillä että laittaisin Stratocasterin piuhalla kiinni Twin Reverbiin ja sitten kääntäisin volume-napista. Mä en tosiaan ymmärrä mihin tarvitaan chorusta ja phaseria ja delayta ja velosyklikrotranstoriovulsiopyörreainosentriä jos haetaan hyvää kliiniä? Ehkä siihen, että kaikilla ei ole Stratoa ja Twin Reverbiä? Ymmärrätkö sä kuitenkin, että jotain purkkeja käytetään jossain tilanteessa? Yleensä niitä käytetään silloin, kun ei perussoundi omasta mielestä puraise sopivalla tavalla, eiksje? Jotkut käyttää niitä purkkeja särösoundiinsa komppaillessa tai liideissä ja toiset käyttää niitä samoja purkkeja puhtaisiin. Ei oo varmaan liian vaikeaa? |
|
Vaihda Buddaan siitä tulee kaikki tarvitta :D Haluaisin kyllä ensin kuulla aloittajan näkemyksen hvästä puhtaasta soundista. Oma puhdas on sellainen kristallinen helinä jossa on Tri-chorusta ja reverbiä snadisti. Silti tykkään ehkä eniten käyttää "puhtaana" sellaista juuri ja juuri puhtaana pysyvää mutta lämmintä soundia Delaylla&reverbillä höystettynä. Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys" |
Izer 16.03.2009 15:59:58 | |
|
Itse lähden noiden puhtaiden kanssa yleensä stratosta liikkeelle, eivät nuo humpparit minusta ikinä soi niin hienosti puhtailla soundeilla. Jos kuitenkin on esim. Les Paul kätösissä niin tykkään laittaa vähän chorusta mukaan, tuo sellaista pientä heleyttä soundiin. Lisäksi mahdollisimman ohut plektra, jotta soundista tulee heleämpi kun se lähtökohtaisesti on aika tumma humppareilla. Itse soittelen Expressillä ja Lone Starilla ja vaikka Express onki 25:5 -versio niin ei pitäisi kyllä puhtaiden hienous tuosta vahvistimesta jäädä kiinni. Ridin' with the wind! |
|
Itse saan kliinit korostamalla trebleä ja bassoa. Vastaavasti käännän middlet alas, joten soundi tavallaan skuupataan. Ja sitten bossin chorus ensemble mausteena. Tämähän siis kelmeä hevikliini... Ostan JCM 800 2203:n!!! |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|