Aihe: Elektroniikan jelppikerho
1 2 3 4 5136 137 138 139 140421 422 423 424 425
tommiot
12.03.2009 09:17:31
K.O. Jones: Nappaapas se tasuri irti ja kokeile palaako sitten käynnistettäessä sulake? Jos, onpi syytä epäillä verkkomuuntajan kärähtäneen.

Tasurissahan se vika oli. Pitää laittaa Uraltonelta tulee uus, ja laittaa tarra Voxin päälle ettei opiskelijat pidä sitä turhaan standby päällä. Meillä on tuolla yks Orange joka poltti puolen vuoden välein tasasuuntaajaa, kun se oli jatkuvassa n. 6h/päivä käytössä ja aina n. puolen tunnin välein 15 minuuttia standby päällä... Lopulta huoltomieskin kuulemma kyllästyi siihen ja laittoi dioditasasuuntauksen =)
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
päänahka
12.03.2009 10:01:15
Moridin: Tasurissahan se vika oli. Pitää laittaa Uraltonelta tulee uus, ja laittaa tarra Voxin päälle ettei opiskelijat pidä sitä turhaan standby päällä. Meillä on tuolla yks Orange joka poltti puolen vuoden välein tasasuuntaajaa, kun se oli jatkuvassa n. 6h/päivä käytössä ja aina n. puolen tunnin välein 15 minuuttia standby päällä... Lopulta huoltomieskin kuulemma kyllästyi siihen ja laittoi dioditasasuuntauksen =)

Meillä oli näköjään samanlainen ongelma. Löysin vastauksen kun kaivelin jostain vanhan ketjun, jossa AC-30:stä oli tasuri mennyt. Siellä neuvottiin että Voxissa ei kannata käyttää sitä standbyta ollenkaan, koska konkat vetävät käynnistyksessä tasurin rikki. Itse tosiaan lisäsin standby-kytkimen rinnalle tehovastuksen, ja tällä ongelman pitäisi myös Voxissa ratketa. Tuossa aiheesta lisää: http://www.freewebs.com/valvewizard1/standby.html
Up and down, that's how energy stays alive.
päänahka
12.03.2009 14:18:23 (muokattu 12.03.2009 15:26:44)
Mutta edelleen välillä salamoi tuo tasuriputki. Onko nyt vain hyväksyttävä että tuo JJ:n GZ34 ei ole sieltä tasurien kirkkaimmasta kärjestä? Pääteasteessa on kaksi 6L6GC:tä, ja olen kotona hiljaa vasta soitellut, eli virtaa ei pitäisi mitään isoja määriä mennä. Silti tuo tuntuu tiputtavan jännitettä paljon enemmän kuin pitäisi. Mitä nyt olen tässä mittaillut, niin kokonaisvirran pitäisi olla jotain 100 mA, ja sillä tuo putki antaa datalehden mukaan n. 430 volttia, kun syöttöjännite on 2 x 350 V. Kuitenkin tuossa ekalla konkalla on vain 388 V. Noin alas mentäessä virran pitäisi olla yli 200 mA, mikä ei mitenkään voi pitää paikkaansa.

E: Toinen kyssäri liittyen Marshallin tone stackiin. Eli tuo middle-potikka. Joka paikassa näkyy olevan niin päin, että kun middleä kääntää kaakkoon, niin keskinasta kulkee kohti maata. Kuitenkin kun näin tein, niin middle toimii väärin päin, eli kaakkoon päin menee scoopille. Onko Marsuissa tosiaan näin tuo potikka, vai missä olen tehnyt väärin? Olen ehkä n. 129 kertaa varmistanut että kaikki piuhat menee oikein.
Zeeboo
12.03.2009 18:30:22 (muokattu 12.03.2009 18:39:42)
...Pientä laittoa vielä vaatii, mutta kuitenkin. Se on ilmeisesti vain tuo konkkien lataus mikä sitä tasuria vaivasi aiemmin.

Mites suotokonkat? Ettei olisi liian iso kapasitanssi?

E: Toinen kyssäri liittyen Marshallin tone stackiin. Eli tuo middle-potikka. Joka paikassa näkyy olevan niin päin, että kun middleä kääntää kaakkoon, niin keskinasta kulkee kohti maata. Kuitenkin kun näin tein, niin middle toimii väärin päin, eli kaakkoon päin menee scoopille. Onko Marsuissa tosiaan näin tuo potikka, vai missä olen tehnyt väärin? Olen ehkä n. 129 kertaa varmistanut että kaikki piuhat menee oikein.

Just taitaa kuitenkin olla toisinpäin tuo middle kuin kirjoitit (jos osasin itse oikein lukea tuon yläpuolella). Katsoppa tästä: http://www.drtube.com/schematics/marshall/jcm800pr.gif . Middle täpöllä lisää resistanssia tone-pötkön alapäähän.
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
päänahka
12.03.2009 20:38:21
Zeeboo: Mites suotokonkat? Ettei olisi liian iso kapasitanssi?

47 mikroa on eka elko. Siitä sitten 10 H kuristin ja toinen 47 uF.

Just taitaa kuitenkin olla toisinpäin tuo middle kuin kirjoitit (jos osasin itse oikein lukea tuon yläpuolella). Katsoppa tästä: http://www.drtube.com/schematics/marshall/jcm800pr.gif . Middle täpöllä lisää resistanssia tone-pötkön alapäähän.

Jees, tuo selvisikin jo layoutista. Tuohon kytkikseen on merkitty näköjään potikan kiertosuunta. Yleensä sitä ei ole merkitty, ja silloinhan potikka tulkitaan niin päin, että kaakko on liu'un oikealla puolella.
heville
15.03.2009 19:18:23 (muokattu 15.03.2009 20:22:03)
Yleismittarilla mittasin kaiuttimesta resistanssia 8,3 ohm. Muistelisin lukiofysiikasta jotakin 1/sqrt(2)-sääntöä, eli onko kaiuttimen impedanssi tällöin 8,3/sqrt(2) = 5,87 ohm = 6 ohm?

EDIT: juu ei taidakaan olla niin...
Big Bill Hell's Cars - Home of Challenge Pissing
tommiot
17.03.2009 09:27:34 (muokattu 17.03.2009 12:37:39)
-----------
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
k-mo
19.03.2009 09:24:49
Moi!

Mulla on Rolandin JV-30 syna, joka polttaa toisesta muuntajasta sulakkeen. Toisella ruudussa käy valo, mutta himmenee nopeasti, noin sekunnissa. Muuntaja pitää surisevaa ääntä.

Voisikohan vika olla jossain regulaattoripiirissä? Auttaisikohan regulaattorin vaihto?
k-mo
19.03.2009 15:23:34
Tää tuli kuntoon. Sain Rolandin huollosta infoa, että Rolandeissa on heti virtaliittimen jälkeen diodi, joka estää vääränapaisen muuntajan käyttämisen. Vaihdoin diodin ja taas toimii. Kiitokset Rolandin huollolle!

k-mo: Moi!

Mulla on Rolandin JV-30 syna, joka polttaa toisesta muuntajasta sulakkeen. Toisella ruudussa käy valo, mutta himmenee nopeasti, noin sekunnissa. Muuntaja pitää surisevaa ääntä.

Voisikohan vika olla jossain regulaattoripiirissä? Auttaisikohan regulaattorin vaihto?
sir.henry
20.03.2009 23:24:48
Moi.

Tuli tällainen ongelma eteen: Rakentelen midi-cv palikkaa, mutta midi signaali
ei tahdo mennä optoerottimen läpi. Olen käynyt jännitteet, tinasillat ym. läpi jo
moneen kertaan. Kaikki tuntuu olevan muuten ok. Voisiko vika olla liian pienessä pull-up
vastuksessa 3k3? Opto-erotin on 6n136.
Strahlentod und Mutation
Wilburger
22.03.2009 20:03:18
Ja taas täällä.

Pitäis saada väsäiltyä tonestakkia projektia varten, mutta ei löydykkään oikein mistään juuri sitä oikeaa potikkaa. Jonkun päähän piston johdosta pitäisi käyttää piirilevylle juotettavia potentiometrejä. Niitä kun ei Uraltoneltakaan löydä oikeilla arvoilla. Mutta. Voisinko niin epätoivoseks ruveta, että lisään vaan vastuksen 500k vastuksen 500k potikan 1 ja 3 pinnien väliin, kun tartten jännitteenjakajaksi 250k potikan?

Sarjaresistanssia kun tahtoo muutella, toi toimii mun käsittääkseni ku unelma. Pitkään koitin funtsia kuinka toi toimis tollee jännitteenjakajana, mutta oon vieläki yhtä ymmälläni. Apuja kaivataan.

Ainahan vois hankkia perus juotoskorvakkeilla varustettuja ja elinsiirteillä vähän fiksaa arvoja, mut se menis hitusen vaikeeks.
Josid
28.03.2009 11:24:13
Millainen kanta sopii 6n1p-putkelle? Olisi tarkoitus rakennella kuulokevahvistinta noilla putkilla.
Magic mushrooms
SirElwood
28.03.2009 11:46:17
Josid: Millainen kanta sopii 6n1p-putkelle? Olisi tarkoitus rakennella kuulokevahvistinta noilla putkilla.

Ihan tavallinen 9-pinninen noval kanta.
päänahka
28.03.2009 11:48:33
Wilburger: Ja taas täällä.

Pitäis saada väsäiltyä tonestakkia projektia varten, mutta ei löydykkään oikein mistään juuri sitä oikeaa potikkaa. Jonkun päähän piston johdosta pitäisi käyttää piirilevylle juotettavia potentiometrejä. Niitä kun ei Uraltoneltakaan löydä oikeilla arvoilla. Mutta. Voisinko niin epätoivoseks ruveta, että lisään vaan vastuksen 500k vastuksen 500k potikan 1 ja 3 pinnien väliin, kun tartten jännitteenjakajaksi 250k potikan?

Sarjaresistanssia kun tahtoo muutella, toi toimii mun käsittääkseni ku unelma. Pitkään koitin funtsia kuinka toi toimis tollee jännitteenjakajana, mutta oon vieläki yhtä ymmälläni. Apuja kaivataan.

Ainahan vois hankkia perus juotoskorvakkeilla varustettuja ja elinsiirteillä vähän fiksaa arvoja, mut se menis hitusen vaikeeks.

Vähän myöhässä tulee nyt, mutta vastataan silti. Ilmeisesti treble-potikasta on kyse? Nyt en pysty tsekkaamaan, kun en ole omalla koneella, mutta Duncanin sivuilta löytyvällä Tone Stack Calculatorilla voisi tarkistaa, miten tuo toimisi ihan suoraan tolla 500k potikalla. Lineaarinen potikka toimii kyllä ihan normaalisti senkin jälkeen, kun sen rinnalle lisää vastuksen. Logaritmisen potikan toiminta muuttuu hieman, mutta kyllä sekin toimii. Voi kyllä olla että tuossa paikassa se ei mene ihan niin, sillä jännitteenjaon lisäksi tuon pitäisi "vuotaa" niitä alempia taajuuksia sieltä ykköspinnin puolelta.

http://www.duncanamps.com/tsc/index.html
Wilburger
28.03.2009 20:04:27 (muokattu 28.03.2009 20:19:54)
päänahka: Vähän myöhässä tulee nyt, mutta vastataan silti. Ilmeisesti treble-potikasta on kyse? Nyt en pysty tsekkaamaan, kun en ole omalla koneella, mutta Duncanin sivuilta löytyvällä Tone Stack Calculatorilla voisi tarkistaa, miten tuo toimisi ihan suoraan tolla 500k potikalla. Lineaarinen potikka toimii kyllä ihan normaalisti senkin jälkeen, kun sen rinnalle lisää vastuksen. Logaritmisen potikan toiminta muuttuu hieman, mutta kyllä sekin toimii. Voi kyllä olla että tuossa paikassa se ei mene ihan niin, sillä jännitteenjaon lisäksi tuon pitäisi "vuotaa" niitä alempia taajuuksia sieltä ykköspinnin puolelta.

Löysin jonkun .pdf-dokumentin, jossa suht vakuuttavasti perusteltiin, että tuo rinnalla oleva vastus muuttaa potentiometrin vahvasti reverse logaritmiseksi. Oikein mitotetulla vastuksella 2- ja 3-pinnien välissä vois taas tuoda sen takas lineaariseks... menee hieman vaikeeks... Uraltonella on onneks viel nuita Alphan 16mm potikoita oikeilla arvoilla. Pitää vaan laittaa piirilevyt jollain muullaki kiinni ku potikoilla.

Tuon Duncanin laskurin olin itse kokonaan unohtanut, vaikka se koneeltakin löytyy. Kiitti muistutuksesta siis :P

EDIT:
Kokeilin ajaa arvot Duncanin läpi. Huomasin silmämääräsesti käyrässä erittäin pienen hievahduksen eri potikan arvoilla. Tonestack on mallia Marshall ja arvot ovat jotain seuraavien kaltaisia (nuolen jälkeen lähin saatavilla oleva arvo):

Zsrc: 95k
R1: 47k
R2: 250k -> 500k
R3: 1M
R4: 25K -> 50k
R5: 470k
C1: 470p
C2: 22n
C3: 22n

Itse en tosiaan suuria eroja tuossa huomannut ja tuo Zsource perustuu arvaukseen. Laskin katodilta maahan olevan 100k vastuksen ja DC-suotokonkan 22n jälkeen tulevan 2M vastuksen vaan rinnakkain. Tiedä sitte kuinka väärässä oon.
jiiteera
30.03.2009 06:38:16
Moi! Jelppaisitteko ja kertoisitte minulle linkistä löytyvän etuasteen putkien tehtävät? Lähinnä mietityttää V2 ja V4 putket?

www.drtube.com/schematics/marshall/2001pre2.gif
samuxul
30.03.2009 20:50:03

Ostin Seymour Duncanin SH-14 (talla) ja STK-S4N (kaula) mikit kitaraan.

Mulla on kitarassa yksi volume potikka, 3-asentoinen switchi ja jakki.
Voisikohan joku pistää jonkilaista piirrosta tai muuta siitä, kuinka noi pitäis juottaa kiinni...
leopard on my right
NitroJeesus
31.03.2009 01:22:20
samuxul:
Voisikohan joku pistää jonkilaista piirrosta tai muuta siitä, kuinka noi pitäis juottaa kiinni...

Siitä lähtee:

http://www.seymourduncan.com/suppor … s/schematics.php?schematic=2h_1v_3w
"Äetsän sävelkulkulaitokselta pari modulaatiosukkaa"
samuxul
31.03.2009 02:16:34

NitroJeesus: Siitä lähtee:

http://www.seymourduncan.com/suppor … s/schematics.php?schematic=2h_1v_3w

Jees! Eiku juottelemaan...
leopard on my right
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)