Aihe: Elka leslie -mallit
1
AoA
09.02.2009 21:22:56
Vuosi sitten hommasin Elka Tonen lesliekaapin, kyseessä on ilmeisesti joku malli pienimmästä päästä koska on melko kompaktin kokoinen. Tuossa ei kuitenkaan ole pyörivää alakertaa eli ainoastaan yläpäässä on pyörivä torvi, oonki miettiny että onko tuossa mallissa alunperin ollu tarkoitus olla myös pyörivä alakerta? Vertasin kuviin ja tuon perusteella: http://www.wikizic.org/images/4/019/019751.jpg malli näyttäis olevan Elka Leslie 610, tosin värit on hieman eriä mutta muutena aivan tuon näköinen.

Onko jollakin tietoa että onko Elka valmistanut semmosia leslie-malleja missä pelkästään yläpää pyörii mutta alakerrassa pelkkä elementti? Kuitenkin soundi olisi huomattavasti tuhdimpi jos alakertakin väpättäis.
KoskPaavo
10.02.2009 10:15:54 (muokattu 10.02.2009 10:16:54)
Juu, mulla oli joskus 1974 -lähtien semmoinen jossa nää osat olivat vielä eri kaapissakin. Ylhäällä oli pyörivät torvet mutta alakaapissa muistaakseni 15" kiinteä kaiutin. Sitten melko pian vaihdoin Leo 200- kaappiin jossa käytin Impactin kitaravahvistinta. Soundi muuttui hurjasti parempaan suuntaan.
" Studiosus perpetuus"
mack the knife
10.02.2009 16:11:42
Vuosi sitten hommasin Elka Tonen lesliekaapin, kyseessä on ilmeisesti joku malli pienimmästä päästä koska on melko kompaktin kokoinen. Tuossa ei kuitenkaan ole pyörivää alakertaa eli ainoastaan yläpäässä on pyörivä torvi, oonki miettiny että onko tuossa mallissa alunperin ollu tarkoitus olla myös pyörivä alakerta? Vertasin kuviin ja tuon perusteella: http://www.wikizic.org/images/4/019/019751.jpg malli näyttäis olevan Elka Leslie 610, tosin värit on hieman eriä mutta muutena aivan tuon näköinen.

Onko jollakin tietoa että onko Elka valmistanut semmosia leslie-malleja missä pelkästään yläpää pyörii mutta alakerrassa pelkkä elementti? Kuitenkin soundi olisi huomattavasti tuhdimpi jos alakertakin väpättäis.

Voiskohan olla, että muistan väärin, mutta mä soitin tuollaisella ja siinä pyöri myös alamylly.
COVS n:o 1.
AoA
10.02.2009 21:21:55
Voiskohan olla, että muistan väärin, mutta mä soitin tuollaisella ja siinä pyöri myös alamylly.

joo kyllä siinä bassokajarin edessä (osoittaa alaspäin) jonkinlaiselle pyörivälle vermeelle näyttäis ainakin tilaa olevan, ellen ihan erehdy. Mistähän semmosen härpäkkeen sitten sais?
AoA
10.02.2009 21:21:58 (muokattu 10.02.2009 21:22:28)
vahinko
KoskPaavo
11.02.2009 01:13:51
joo kyllä siinä bassokajarin edessä (osoittaa alaspäin) jonkinlaiselle pyörivälle vermeelle näyttäis ainakin tilaa olevan, ellen ihan erehdy. Mistähän semmosen härpäkkeen sitten sais?

Styroxista oon nähnyt joitakin muotoillun. Se kieputus onkin sitten eri juttu.
" Studiosus perpetuus"
Absalom
11.02.2009 07:34:27

Kyllä noita on ollut myös pyörivällä alakerralla, ainakin malli 700. Mm. Harmony-Centralin arvostelusta löytyy maininta asiasta: http://reviews.harmony-central.com/ … MIDI/product/Elka/Elkatone+700/10/1

Itselläni on kans tollanen Elkatone pyörivällä yläpäällä ja kiinteällä alapäällä. Tarkempi malli on jäänyt mysteeriksi. Se muistuttaa hieman tuota 610:ä, mutta on mitoiltaan vielä jonkin verran pienempi, eikä ole tuollaista isoa Elka-tekstiä.
Jos joku Yes kuulostaa paskalta, niin sen voi kyllä sanoa... (Nimimerkki C:n kommentti)
AoA
11.02.2009 22:12:40

Itselläni on kans tollanen Elkatone pyörivällä yläpäällä ja kiinteällä alapäällä. Tarkempi malli on jäänyt mysteeriksi. Se muistuttaa hieman tuota 610:ä, mutta on mitoiltaan vielä jonkin verran pienempi, eikä ole tuollaista isoa Elka-tekstiä.

joo ei ole elka -tekstiä minunkaan vehkeessä, mutta näyttää kovasti tuolta 610:ta. Siellä alhaalla on kuitenkin hyvin tilaa, että siihen sais jonkun kieputtimen laitettua kunhan löytäis jostain..
Absalom
12.02.2009 10:10:23 (muokattu 12.02.2009 10:49:15)
Siellä alhaalla on kuitenkin hyvin tilaa, että siihen sais jonkun kieputtimen laitettua kunhan löytäis jostain..

Mulla oli kans joskus tuommoisen asentaminen suunnitelmissa. Ajatuksena oli repiä jostain vanhasta kotiurunraadosta sisäänrakennettu "leslie" ja asentaa se Elkatonen alakertaan. Esim. joissakin 70-luvun Yamaha Electoneissa on semmoinen varsin kompaktin kokoinen pyörivä styroksipurkki, jonka ois varmaan saanu mahdutettua tuonne alakertaan. Totesin kuitenkin, ettei oma (sähkö)tekninen osaaminen riitä tuollaisen toteuttamiseen ja homma jäi siihen.

Jossain 60-luvun Tekniikan Maailmassa oli artikkeli omatekoisen leslien rakentamisesta. Tarveaineina oli muistaakseni mm. styroksikukkaruukku ja levysoittimen moottori.
Jos joku Yes kuulostaa paskalta, niin sen voi kyllä sanoa... (Nimimerkki C:n kommentti)
KoskPaavo
13.02.2009 22:47:59
Joo, se kiihdytys ja hidastus on tärkeä pointti, ei saa olla liian äkkinäinen, yläpää on eri juttu, se saa mielestäni toimiakin nopeasti.
" Studiosus perpetuus"
sphere
20.02.2009 00:33:05
Mulla on Elkatone 700 jonka tuunasin kaksiosaiseksi keikkamalliksi. Ylä ja alapää liittyvät toisiinsa kaapelilla. Helppo roudata kun kumpikaan osa ei paina liikaa...Saattaisi muuten olla myytävänä jos kiinnostusta löytyy. Ajattelin rakentaa toisen heti kun sopiva elkatone raakile löytyy..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)