Aihe: Saisikohan Gretschin kuulostamaan tältä? 1 | |
---|---|
![]() 13.03.2009 23:01:40 | |
Mun tuore hankintani eli 60-luvulta peräisin oleva Gretschin puoliakustinen on vähän turhankin lämminsoundinen Gretschiksi. Brianilla soi Gretsch näinkin kirkkaasti: http://www.youtube.com/watch?v=jgUCs72RDHs Mietin, että mitkäköhän asiat tohon vaikuttavat, että toisen Gretschi on heleämpi kuin toisen (sen lisäksi, että kitarat nyt muutenkin ovat yksilöitä). Mä oon ymmärtänyt, että Gretschit nyt on lähinnä vaahterasta veistettyjä? Tuskin mulla eri puita kitarassa on? Mikit on aika vanhaa vintagekamaa, ehkä niitä vaihtamalla saisi yläpäätä lisää? Potikoita vaihtamalla eriarvoisiin? Ruosteinen talla vaihtoon? Satula metalliseksi? Mitä muuta? Sen mä tiedän, että Brianilla on eebenpuuta otelauta, kun yleensä näissä on ruusupuuta. Joo tämmösiä mä pohdiskelen.. | |
![]() 13.03.2009 23:11:56 | |
TV-Jonesin mikit on Setzerilla, classicit. Tuossa kitarassa on vielä hotrod piuhoitus, eli siinä on vain master volume ja mikin valitsin (sekin väärin päin, mutta sen ei pitäii vaikuttaa sointiin...). Siis tone potikka kaakkoon. Tuo Fenkku on aika kirkassointinen vahvistin. Ja mikäs Gretsch sinulla sitten on? Mikit jne? Jonkin verran vaikutta toki sekin, etä Brian on puikoissa. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala | |
![]() 13.03.2009 23:44:24 (muokattu 13.03.2009 23:46:29) | |
Ja mikäs Gretsch sinulla sitten on? Mikit jne? Ei mulla siitä juuri tietoja ole, muutakuin että vuodelta 61, ja kitarakin on nyt muualla säädettävänä. Samat muotoilut on kuin Setzerillä tuossa. Mikeistä osaan sanoa varmasti sen, että ne näyttää samalta kuin tässä: http://www.youtube.com/watch?v=XmhSemPRiyg Jonkin verran vaikutta toki sekin, etä Brian on puikoissa. Jep :) Tuossa kitarassa on vielä hotrod piuhoitus Ja mulla löytyy mastervola, erillisvolat mikeille sekä kolmeasentoinen tone. Maybe volapotikoiden vaihtaminen isompiarvoisiin olisi halpa ja nopea tie saada vähän lisää kirkkautta? Tämmöstä en oo kyllä harrastanut, joten en tiedä miten toimisi. Voi olla että liki 50 vuodessa nuo potikat on muutenkin vähän rupsahtaneita ja syö ääntä? Ja voiko mikitkin ajan myötä "pehmetä"? Tosiaan TV Joneseja oon vähän muutenkin silmäilly, mutta ei nyt ensimmäiseksi viitsisi lohkaista kovin montaa satasta menemään, jos jotain halvempiakin vaihtoehtoja sattuisi löytymään. | |
![]() 14.03.2009 00:11:50 | |
Olisiko sinulla sitten Hilotronit, yksikelaiset Filtertronin oloiset siis? Ne kuulostavat aika erilaiselta. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala | |
![]() 14.03.2009 00:19:13 | |
Mä en vintage kitaraa lähtisi ensimmäiseksi modailemaan vaan tutkailisin mielummin vaikkapa vahvistinosastoa. Setzerillähän on ollut käytössä Bandmasteria, Bassman:ia yms. ja kaikenlaista muutakin härpäkettä välistä löytyy. Yleensähän vintage kama on ajanhampaan vaikutuksesta hivenen tummempi soundisempaa mutta hyvällä tavalla. Piristystä soundiin vois löytyä esim. jostain laadukkaista purkeista ilman että kajoaa olennaiseen. Nothin' but the blues | |
![]() 14.03.2009 12:24:35 | |
Mä en vintage kitaraa lähtisi ensimmäiseksi modailemaan Muakin vähän hirvittäisi, mutta tää on vasta spekulointivaiheella. Ajattelin, että tommoset potikoidenvaihdot nyt olisi aika harmitonta modaamista. Tai joku kulahtanut talla, saahan sen siihen pienellä vaivalla takaisinkin. Yleensähän vintage kama on ajanhampaan vaikutuksesta hivenen tummempi soundisempaa mutta hyvällä tavalla. Kitara soi kyllä ihan upeasti, vaan piristystä ylätaajuuksiin olisi hyvä saada. En siis muuten yritä Setzeriä apinoida, mutta mukavan kirkkaasti soi kitara hänellä :) Ja vahvistinosastoa päivittelen myös jossain vaiheessa, kirkkaampaa elementtiä lähinnä, mutta siltä osin oon sen verran tietoinen mitä meinaan tehdä, että nyt kiinnostaa lähinnä, miten kitaran kanssa voi pelailla. | |
![]() 14.03.2009 13:25:52 | |
Kitara soi kyllä ihan upeasti, vaan piristystä ylätaajuuksiin olisi hyvä saada. En siis muuten yritä Setzeriä apinoida, mutta mukavan kirkkaasti soi kitara hänellä :) Entäpä jos kokeilisit ihan vaan kirkkaampisoundisia kieliä....? | |
![]() 14.03.2009 13:36:20 | |
Mando: Entäpä jos kokeilisit ihan vaan kirkkaampisoundisia kieliä....? Heitin kitaraan Elixirin Nanowebit, ne on vissiin aika kirkkaimmasta päästä jo. Olihan siinä selvä ero vanhoihin tuhnuihin verrattuna. | |
![]() 14.03.2009 15:21:03 (muokattu 14.03.2009 15:39:16) | |
opaa: Muakin vähän hirvittäisi, mutta tää on vasta spekulointivaiheella. Ajattelin, että tommoset potikoidenvaihdot nyt olisi aika harmitonta modaamista. Tai joku kulahtanut talla, saahan sen siihen pienellä vaivalla takaisinkin. Kitara soi kyllä ihan upeasti, vaan piristystä ylätaajuuksiin olisi hyvä saada. En siis muuten yritä Setzeriä apinoida, mutta mukavan kirkkaasti soi kitara hänellä :) Ja vahvistinosastoa päivittelen myös jossain vaiheessa, kirkkaampaa elementtiä lähinnä, mutta siltä osin oon sen verran tietoinen mitä meinaan tehdä, että nyt kiinnostaa lähinnä, miten kitaran kanssa voi pelailla. Samaa mieltä olen ettei vintage-kitaraa kyllä kantsu modailemaan ruveta. Mutta tallanhan tossa sais vaihdettua ihan heittämällä kun ei ole mitenkään ankkuroitu kanteen, oletan? Ainakin mitä itse olen gretschpages:in keskusteluita lueskellut, talla vaikuttaa aika paljon just tohon puolakkarin soinnin kirkkauteen ja kireyteen. E: Setsuurin Hot Rod kepukassa näyttäis olevan ihan normi Adjusto-Matic-talla. | |
![]() 14.03.2009 17:02:08 (muokattu 14.03.2009 17:03:03) | |
rheinone: Samaa mieltä olen ettei vintage-kitaraa kyllä kantsu modailemaan ruveta. Mutta tallanhan tossa sais vaihdettua ihan heittämällä kun ei ole mitenkään ankkuroitu kanteen, oletan? Ainakin mitä itse olen gretschpages:in keskusteluita lueskellut, talla vaikuttaa aika paljon just tohon puolakkarin soinnin kirkkauteen ja kireyteen. E: Setsuurin Hot Rod kepukassa näyttäis olevan ihan normi Adjusto-Matic-talla. Sitä mäkin juuri ajattelin, että tuon tallan saa helposti vaihdettua, eikä tosiaan ole kanteen ankkuroitu. Tuo vanha talla muutenkin on ainakin ulkonäkönsä puolesta parhaat päivänsä nähnyt. En tiedä miten soundiin vaikuttaa kun on vähän kulahtanut ja ruostunut. Mutta onhan noita eri materiaalista väsättyjä talloja ym mitkä kuulemma vaikuttaa sointiin muutenkin . | |
![]() 30.03.2009 23:33:33 | |
Vielä vähän nostelen tätä. Miten voin tunnistaa/tietää mitä puuta kitaran body on? Vaahteraa nämä Gretschin puoliakustiset lähes aina taitavat olla, mutta olisi kiva varmistua tästä nyt kun tämä pyörii mielessä. | |
![]() 31.03.2009 09:13:16 | |
opaa: Miten voin tunnistaa/tietää mitä puuta kitaran body on? Vaahteraa nämä Gretschin puoliakustiset lähes aina taitavat olla, mutta olisi kiva varmistua tästä nyt kun tämä pyörii mielessä. Missäs muuten kuvat kitarastasi luuraavat...? Voisi olla helpompi esittää arveluja sen yksityiskohdista. Joissain malleissa kansi on kuusta. Täällä on speksejä Gretscheistä: http://www.provide.net/~cfh/gretsch2.html#6120 "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala | |
![]() 31.03.2009 09:30:49 (muokattu 31.03.2009 09:40:03) | |
Käypäs www.tvjones.com sieltä saa erilaisia mikkejä ja myös kaikenlaista osaa, potikat, piuhat sun muut. Taitaapa löytyä vielä wiring-ohjeetkin. Setsurin vahvistimet tuunaa Billy Zoom-niminen heppu, sen sivuilla on muistaakseni enempoi juttua vahvistimista, osotetta en nyt muista mutta eiköhän se googlaamalla löydy. Ainakin ton yhden Clipper- linkin mikit on HiLotron-mikit. Mulla oli 64 Gretsch Tennessean jossa oli samanlaiset, Setsurin mikit taas on Filtertron tyyppiä. Mulla on sellaiset 6120W mallissa josta pitää yläpää "kaivaa" erikseen esiin vahvistimesta ihan eri lailla kun Hilotroneissa, mut on niissä sit alapäätäkin enempi. Mulle se skoundi passaa hyvin, ei ole ollut tarvetta vahdella mikkejä mut sehän on makukysymys. - I'm only in it for the honey - | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)