Aihe: Mikä tekee Stratosta superStraton ?
1 2 3
Jucciz
13.03.2009 14:16:54
humppahanuristi: En ole koskaan käytännössä testannut mutta ei se välttämättä ole juurikaan valmettia huonompi perushommissa:
http://www.konedata.net/Traktorit/lamborghini.htm

No helkkari. Tuommosen ostan kunhan muutan maalle. Voi sit kehuskella, että mulla on aina Lamborghini valmiina tallissa. ;)

P-man: SuperStratossakin voi olla paksu kaula, puolitettavat humbucerit, suht pyöreä stratomainen body ja todella kaunis lapa.. katso vaikka mun omat kuvat :)

Puolitettava humppari on puolitettava humppari, ei missään nimessä sama kuin yksikelainen: kuulostaa ja näyttää erilaiselta. Ainoastaan ihmisten unelmissa se on yksikelainen - käytännössä tulos on vaan aina jotain muuta. Soundi voi silti olla hyvä, en sitä sano.

Tsekkasin kuvat, en ymmärtänyt luonnehdintaasi. Pitääkin lisätä Caparison tuohon edellisen viestin merkkilistaan... ;)
joukov
13.03.2009 14:52:42 (muokattu 13.03.2009 14:53:00)
Floyd Rose ja humbucker tallaan riittää superstrato-nimitykseen jos kitara on suunnilleen stratocasterin mallinen. Muut lisäykset ovat eivät tee kitarasta sen enempää superia. Näin se on ollut aikojen alusta ja näin se on edelleen. :)
http://barbarocker.com/
ReBeat
13.03.2009 14:56:51

Mun mielestä superstrato on aidoimmillaan silloin, kun siinä on runko, joka ei ole reunoiltaan ihan niin kantikas kuin RG:ssä ym. . Pitää olla vähän pehmeyttä jäljellä. Tuota rungon pehmeyttä sitten rautaosaston valinnat raiskaavat ja siitä syntyy se kontrasti. Nauhojen ei tarvi olla välttämättä mitkään megajumbot eikä niitä tarvi olla 24:ää, mutta floikka pitää olla. Mielellään ainakin 2 humbukkeria. Jos humppari löytyy vain tallasta, niin sitten tarvittavat muutosprosentit saa kokoon sillä että rungon (ja lavan) väritys on riittävän sähäkkä.
svilo
13.03.2009 14:59:16
Siinä teille *super* Strato:

http://www.vilo.net/Suhr_Classic_Antique/slides/IMG_1068.JPG

Mutta silti vintage ;)

/sv
"It's like... okay, this sounds like Fender BF, but wait... now I'm hearing Plexi... Oh, hold on... EVH tone... hey, that sounds very Tweed-ish"
Eemil
13.03.2009 15:00:57
Pleksi pois, jakki perseeseen, kuviollinen kansi tai viilu, transparent väri, floikka, vähintään tallassa humppari, 22 tai 24 nauhaa, pitkätukkaiset tilukitaristit mainoksiin ympäri maailmaa ja teinit niitä palvomaan maailman parhaimpina. Yksinkertaista.
Krice
13.03.2009 15:14:07

HeavyMachinery:
Älkää alkako väittelemään siitä mikä on ja mikä ei ole superstrato

Vaan kuinka siinä sitten kävikään... itse kysymys on huono, koska mitään kovin tarkkaa määrittelyä tuskin on olemassa tai edes tarvitaan.
McNulty
13.03.2009 15:29:06
Stratocaster-runkoinen kitara, joka on modattu "hevimmäksi". Siitähän tuo koko hotroddaus ja "SuperStrat" lähti. Vaihto-osia valmistaneet Charvel, Schecter, ESP jne. ovat SuperStratojen "kunkkuja" tietyllä tavalla. Minusta tallahumbuckerilla ja "hevimmällä ulkoasulla" toteutetaan SuperStrat. Aivan kuin ennen... se Fenkun "mololapainen" kaula pistettiin kiertoon, ja tilalle Charvelin sharp point. Samoin tallaksi jokin lukittava ja tallamikiksi kuuma humbuckeri. That's SuperStrat.

SuperStratissa on tietyllä tavalla kysymys siis ulkoasusta, mutta ei niin kuin threadin aloittaja antaa ymmärtää. Ehei, SuperStrat ei mielestäni tarkoita mitään PimpMyStrat-silmäkarkki mafukkin blingbling kuraa, vaan nimenomaan jokseenkin rujoja bodymodauksia. SuperStrat kulkee siis käsi kädessä automaailmasta tutun termin HOTROD-kanssa, eikä niinkään Xzibit West Coast bullshitin kanssa.

Ehkä hyvä kotimainen nimitys moiselle voisi olla HeviStrat :)

PS. Ibanezin RG-sarja ei ole SuperStrat, koska rungon muotoilu on liian kulmikasta ollakseen Strat. Siinä ei ole riittävän pyöristettyjä reunoja kuten San Dimas Charveleissa... sama pätee dualcut-sarviin. RG-sarjassa ne ovat aivan liian terävät ollakseen Strat.

Jackson Phil Collen PC1-malli on hyvä esimerkki SuperStratosta. Tsiikatkaa vaikka:
http://www.guitars.ru/05/ax/phil_collen.jpg (Äijä on aivan helevatan naurettava ja nolo, mutta kitara on SUPERSTRAT! Juuri kuten late 70s ja kasarissa kuuluikin olla) :)
The game's out there, and it's play or get played. That simple.
Swan
13.03.2009 15:45:30
Mulla on aika selvät rajat. Superstrato on Stratocasterin muodosta johdettu kitara, johon törmää todennäköisemmin sitä äänekkäämpää, nopeampaa ja säröisämpää musiikkia soittelevan kansan keskuudessa. Kaulan paksuudella tms. fiilisjutuilla ei ole sen kanssa mitään tekemistä.

Tässä kuvassa on kaksi superstratoa sekä yksi modernisoitu normimalli: http://muusikoiden.net/dyn/artikkelit/845.jpg
"Once Lady Yuna fixes her hair, we leave!"
>-)))> #26
S.M.A.K.
Dunga
13.03.2009 15:49:21
svilo: Siinä teille *super* Strato:

http://www.vilo.net/Suhr_Classic_Antique/slides/IMG_1068.JPG

Mutta silti vintage ;)

/sv

OT: Droool... Tuo on kyllä eräs hienoimmista näkemistäni kitaroista. Varmaan ihan hinnoissaan.
War... war never changes.
T-Stag
13.03.2009 16:26:55 (muokattu 13.03.2009 16:29:00)
Onpas taas vääntöä ja vahvaa näkemystä :) Heitetäänpäs oma lusikka soppaan!

Ostin itse kitaran vuonna 2005, jota pidän perusstratona. Projekti oli varsinainen Frankenstein, mutta peruskysymykset ovat mielestäni kohdallaan (saundi puhuu puolestaan): Warmothin stratorunko ja vintage modern (yksinkertaisella kaularaudalla) -kaula. Runko suosaarnia ja kaula/otelauta yhdestä vaahterapalasta. Pleksi kolmella single coil-reiällä. Mikit 2 x DiMarzio Virtual Vintage (vertikaalihumb.) ja 1 Seymour Duncan Alnico 2 Pro. 22 nauhaa, Extra Jumbo -kokoa. Warmoth compound radius -järjestelmä. Sperzel-lukkovirittimet, 1 x vol, 2 x tone, 5-asentokytkin ja Fender American Standard -tremolo.

Luettuani tämän ketjun tiedän, että joillain on jo punainen kortti pystyssä, mutta maltaakaapas hetki...

Ensinnäkin. Kuka valmistaa Fenderin Custom Shop -osat? Niinpä niin... Warmoth.

Sitten, tuo nauhamäärä/radius/nauhojen koko -homma. Fenderin American Standard -stratoissa oli jo 80-luvulla 22 nauhaa, enkä mä todellakaan pidä niitä superstratoina, vaikka niissä välillä poppelirunkoa esiintyikin... Radius ja nauhojen koko ovat sitten mielestäni aivan soittajakohtainen juttu. Toisin kuin Gibson, Fender ei ole pitänyt kiinni yhdestä tietystä radiuksesta, vaan ne ovat vaihdelleet paljonkin, kuten myös kaulaprofiilit ja jossain määrin nauhojen kokokin. Mun Straton kaula on alunperin tuuman paksuinen boatneck, joka on viilattu hieman pyöreämmäksi ja toispuoleiseksi, mutta on silti paksumpi kuin Warmothin valmis SRV-profiili.

Sitten ne mikit. Vertikaalihumbuckerit eivät mielestäni tee stratosta superstratoa. Mikki on kuitenkin single coil -kokoinen joten se ottaa kielen saundia samalta alueelta kuin normi single coil -mikki ja kuulostaa single coililta ilman hurinaa. Eric Johnson käyttää mm. vuoden '54 "Virginia" -stratossaan DiMarzion HS-2 -vertikaalihumbuckeria enkä usko, että kukaan kutsuisi sitä superstratoksi...

Sperzelit ilmestyivät Fenderin kitaroihin 90-luvun taitteessa. Tääkin on mulle sellainen fiilisjuttu. Mä tykkään, että vire pysyy paremmin.

Ok, mitä stratossa pitää sitten ehdottomasti mun mielestä olla?

- Leppä- tai suosaarnirunko
- Vaahterakaula
- Vaahtera- tai ruusupuuotelauta
- Pehmeäkulmainen, perinteinen Stratocasterin runkomuoto
- Stratocasterin lapa (joo se iso 70-lukulainenkin käy!!!)
- 3 single coil -kokoista mikkiä pleksissä
- 1 x vol, 2 x tone, 5-asentokytkin
- 21-22 nauhaa

Sitten ITSE ASIAAN, eli niihin superstratoihin, mulle tulee mieleen, että niissä voisi olla/ei voisi olla:

- Floikka tai Kahler -talla
- Aktiivimikkejä ja Humbucker-mikkejä (HSS tai HSH, jotenkin se single coil -keskimikki kuuluu asiaan... mä en esim. pidä Washburnin Nuno Bettencourt -kitaroita stratoina)
- Hieman kulmikkaammat rungon reunat, mutta straton oloinen lapa pitää olla, Tokai ja Suhr menevät läpi just ja just :) Jotenkin se lavan muutos (kuten isompi rungon muutos) tappaa sen stratomaisuuden...
- Mikkien puolituskytkimet/vaiheenkäännöt/aktiiviboostit etc.
- Variaatiot volume -ja tonepotikoiden määrässä
- 24 nauhaa (vasta tämä nauhamäärä siirtää kaula- ja keskimikit alkuperäisiltä paikoiltaan tallaa kohti)

Tämmösiä tuli mieleen. Yksi asia josta pysyn kaukana on tuo ylösalaisin käännetty lapa... Joku muu saa kommentoida... Ajatuksia?
Krice
13.03.2009 17:03:59

bonecrusher: RG-sarjassa ne ovat aivan liian terävät ollakseen Strat.

No, eiköhän se RG kuitenkin ole strato-mallinen kitara. Ellei sitten luoda uutta mallityyppiä, jonka nimeksi vaikka RG.
Silppuri
13.03.2009 17:37:26

Kyllä munkin mielestä RG on nimenomaan superstratoa superstratoimmillaan.

Se, että mikä on straton mallinen body, on taas ihan eri juttu. Taitaapa LTD:n F-sarjakin jollain lailla kuulua bodykategoriaan: strato. Jos niitä on strato, les paul, sg, V ja explorer (melkein kaikki gibsonin keksimiä. jopas. tai sitten tämä oli Thomannin keksimä tapa lajitella eri muotoiset keihäät...).

Mutta nyt taidettiin mennä just siihen, mitä ketjun aloittaja ei toivonut. Eli "RG on superstrato, mutta fenkku ei...."
"I havent slept since I woke up."
jari
13.03.2009 17:54:04
Super strato? http://muusikoiden.net/dyn/users/46284.jpg

Vai Super strato? http://muusikoiden.net/dyn/users/54472.jpg

Tosin jälkimmäinen jäykkä tallasta :) se vasta onkin superia?
kitara on lyömäsoitin
Jaqqi1991
13.03.2009 17:57:55
http://muusikoiden.net/dyn/users/55538.jpg

Kyllä meikäläinen tuosta vasemmanpuoleisesta superstato nimitystä käyttää aika paljon. Perinteinen muoto, mutta silti floikka ja humbuckerit.
We may be humans, but we're still animals
kimurantti1
13.03.2009 18:14:24
Hehe, musta täällä on kyllä väännetty aikalailla tikusta asiaa. Eikö tällaisten määritelmien ainoa tarkoitus ole kuvailla kitaraa jollekin, joka ei siitä tiedä mitään? Sitten kun on nähnyt ja kokeillut jotain kitaraa, niin eihän sillä sitten ole enää mitään väliä että miksi sitä kutsutaan, vai onko? Mulle "superstrato" on mikä tahansa suurinpiirtein stratomallinen kitara, josta löytyy tuhokampi ja tallahumppari. Suurinpiirtein tuotahan se termi tarkoitti ainakin silloin, kun sitä alettiin käyttää. Nykyään määritelmä vaan sopii liian moneen kitaraan sisältääkseen sen kummempaa informaatiota. Ongelma on vähän saman kaltainen kuin jonkun musatyylin määrittely. Kaikilla on jonkinlainen intuitiivinen haisu siitä, että mitä esim. sanoilla "rock" tai "jazz" tarkoitetaan, mutta niiden eksakti määritteleminen on aivan mahdotonta. Jos nyt on edes jonkinlainen konsensus siitä, että "superstrato" -termillä tarkoitetaan 80-luvulla muotiin tulleita kitaroita, joista noin pääpiirteittäin löytyy tavan stratoa tehokkaampia mikkejä, lukkosatulaa ja mahdollisesti ohuempia kauloja, niin sen lähemmäs ei yksimielisyydessä varmaan koskaan tulla pääsemään.
Jarskimo
13.03.2009 18:22:34
Mulle superstrato on tavallinen stratocaster jossa on hieno maalaus tai kuva esim. kyrpä tai joku muu, katso omat kuvat.
Punkkia ja bluesia. Niillä päästään pitkälle
KUNU
13.03.2009 18:33:37
Jarskimo: Mulle superstrato on tavallinen stratocaster jossa on hieno maalaus tai kuva esim. kyrpä tai joku muu, katso omat kuvat.

Tuossa sinun kuvassa oleva kitara taitaakin olla hyperstrato eikä superstrato!
Crossroad
13.03.2009 19:00:04
Hi-Power
13.03.2009 19:37:11

Vai olisko tuo Ibanez sellanen SuperStrato???
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2bujn+hi-power-kitarat.html
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)