Aihe: Burzum
1 2 3 4 510 11 12 13 1419 20 21 22 23
Leprosy
12.03.2009 20:11:44
Heroin:Black Metalin musiikillinen ydin kuitenkin on mielestäni lähempänä eurooppalaista klassista musiikkia.

Mielestäni Venom tai vanha Bathory on kovinkin kaukana klassisesta musiikista. No, King Diamondista löytää vivahteita klasarista ehkä vähän enemmän.

Oli tosiaan varsin mielenkiintoinen kommentti mistä mielellään kuulisi jotain perusteluja.
Oan
12.03.2009 20:50:12
fish-eye: Määrittele mulle, mikä on oikein? Mistä sinä tiedät, mikä on oikein ja mikä väärin? Kuka sulle on sen alunperin opettanut?

Lainaa kuule kirjastosta mikä tahansa etiikan perusteos ja sivistä itseäsi sillä.

Ja vaikket lainaisikaan, niin ole hyvä äläkä tule tälle palstalle vääntämään kättä epäolennaisuuksista.

...

Mites, joko tuo ehdonalainen tuli voimaan? Esim. Wikipedia puhuu ehdonalaisen julistamisesta, mutta toteutuuko käytäntö samoin tien asap?
:RtR:
Baraka
12.03.2009 22:44:40
Mites, joko tuo ehdonalainen tuli voimaan? Esim. Wikipedia puhuu ehdonalaisen julistamisesta, mutta toteutuuko käytäntö samoin tien asap?

Tällä hetkellä siellä lukee et se on jo päässy vapaaks?

Btw: Aika hienot kuvat taas valittu http://www.mtv3.fi/viihde/uutiset/musiikki.shtml/834058?burzum
Credence
12.03.2009 23:14:56
Baraka: Tällä hetkellä siellä lukee et se on jo päässy vapaaks?

Btw: Aika hienot kuvat taas valittu http://www.mtv3.fi/viihde/uutiset/musiikki.shtml/834058?burzum

No ei todellakaan liity tapaukseen :)
Ja jotain KOFFia vielä voi hyvänen aika.
Kaikki keskustelut johtavat rölötykseen.
Oan
12.03.2009 23:42:32 (muokattu 12.03.2009 23:42:42)

Suomen Wikissä joo. Lähdekin taisi olla jopa luotettava Iltalehti...pitäisi vissiin koittaa tulkata noita norjalaisia lehtiotsikoita, jos niitä irtoaisi enemmän faktaa.
:RtR:
carnation
13.03.2009 13:12:49

Heh mikä kuva. Ja tietty asiaankuuluvalla tavalla hyvinkin sensaatiohakuinen otsikko: "Pelätty norjalainen black metal -murhaaja vapautuu vankilasta" (vaikka onhan tuossa tietty totuuden siemen)

Enemmän mua kuitenkin pelottaisi olla samassa huoneessa jonkun Amy Winehousen kanssa :)
"Silpomisia, saatanismia, fundamentalismia, moninaista kanibalismia, mielisaiden heiteelle jättöä. Sekoavaa höyrypäistä kapitalismin mätänevää loppua."
Omegano
13.03.2009 16:14:08
Leprosy: Mielestäni Venom tai vanha Bathory on kovinkin kaukana klassisesta musiikista. No, King Diamondista löytää vivahteita klasarista ehkä vähän enemmän.

Oli tosiaan varsin mielenkiintoinen kommentti mistä mielellään kuulisi jotain perusteluja.

En ole Heroin, mutta mä en oikeen osaa nähdä Venomia black metallin MUSIIKILLISENA ytimenä, eikä Kinkussakaan musta ihan siitä ole kyse, vaikken toki näiden vaikutusta black metallin toisen aallon kehittymiselle väheksykään :) Toki sellaista asiaa kuin black metallin musiikillinen ydin on "aika" vaikea noin muutenkin määrittää kun vaihtelua riittää ja vaikka osa onkin mielestäni suoraa jatkumoa blues->rock->metalli linjassa, niin osaan voisin tuon klassista koskevan väitteen hyvinkin liittää.

Mielestäni joku Transilvanian Hunger:in tai Nattens Madrigal:in tyylinen musiikki on aika lähellä black metallin "arkkityyppiä". Noissa fokus on mielestäni selkeästi enemmän tunnelmassa ja harmoniassa (sekä mahdollisesti melodiassa), toisin kuin rockissa ja muussa metallissa joissa rytmi (ja mahdollisesti melodia) on huomattavasti tärkeämpi tekijä.

Toki klassinen on musiikillisesti vielä paljon laajempi alue, mutta mä näen kyllä yhtäläisyyksiä black metallin ja sellaisen klassisen välillä joka ei ole täysin abstraktia vaan yrittää maalailla katsojalle mielikuvaa jostain konkreettisesta. Varsinkin jos klassinen käsittelee samantyyppisiä aiheita(luonto, suru, taistelu, tuonpuoleinen ja henkimaailma sekä hyvyys/pahuus ym. esoteerinen noin ylipäätään) kuin osa black metallista.

Mielestäni black metallissa on myös käytetty klassisen musiikin soittimia tavalla joka ei tee siitä musiikista yhtään vähemmän black metalmaista. Esimerkiksi Paysage d'Hiver:n biiseissä olevat viulukohdat voisivat varmaan äänenlaatua lukuunottamatta olla klassisesta ja ne tekevät siitä musiikista vain entistäkin kylmempää ja syventävät muutenkin niitä ominaisuuksia joita siinä musiikissa on jo valmiiksi.

http://profile.myspace.com/index.cf … .viewProfile&friendID=127510425

Schnee III:ssa tulee viulua 7:40 alkaen. Welt aus Eis(12:50-->) olisi paljon parempi ja selkeämpi esimerkki, mutta toi playeri vammaa ainakin mulla ja katkasee sen jostain syystä siinä puolen minsan kohdalla.

Black metallissa klassisen elementtejä käytetään mielestäni myös huomattavasti "klassismaisemmalla" tavalla kuin esimerkiksi osassa kevyempää metallia, eli ei niin että biisi koostuu osista joista osa on rokkia ja osa klassista, vaan niin että se "klassinen" siinä biisissä on osa kokonaisuutta siinä missä muutkin elementit. Klassisessa viulu on viulu, black metallissa viulu on viulu, mutta muussa metallissa se on usein irrallinen osa musiikissa, palanen klassista joka on teipattu kiinni metalliin.

Myös musiikin vähempi kaavamaisuus on jonkinlainen yhteinen tekijä, vaikka black metal onkin yleensä huomattavasti minimalistisempaa ja klassinen tavallaan hyvinkin jäykkää. Kumpaakin tehdään kuitenkin huomattavan paljon tavoilla jotka ei noudata kevyen musiikin kaavoja ja mielestäni molemmissa on paikoittain samanlaista suuruudenhulluutta.

Black metallissa ja klassisessa ei ole sellaista rakenteellista muottia joka määrittäisi kappaletta samalla tapaa kuin suurimmassa osassa muuta metallia ja molemmissa voi olla järkälemäisiä moniosaisia biisejä jotka ovat välillä raskaita ja välillä kevyitä. Tähän on tietenkin paljonkin poikkeuksia ja mielestäni black metallin "klassismaisuus" ei ole riippuvainen pitkistä ja monipuolisista biiseistä.

Seuraava mielipide on äärimmäisen subjektiivinen ja todennäköisesti vielä mautonkin!

Joitain poikkeuksia lukuunottamatta black metallista löytyy mielestäni ehkä "puhtainta" tietämääni musiikkia, vähän samalla tapaa kuin osasta klassista. En siis tarkoita poikkeuksilla sitä että black metal olisi timanttia muutamaa poikkeusta lukuunottamatta(melkeen päinvastoin...) vaan sitä että muissa genreissä ei usein tehdä musiikkia samanlaisella maanisella ja ehdottomalla visiolla. Vähän pipi pää on usein hyvä juttu jos on tarkoitus tehdä unohtumatonta taidetta.
Terry Pantheras
13.03.2009 16:17:55
Kumpaa Ynkkä on lähempänä: klassista vai bluesia?
Höpsis töppöseen!
Super-Jari
13.03.2009 16:31:47
Omeganolla oli kyllä hyvää tekstiä. En ole asiaa noin koskaan ajatellut. Hienoa.
marke-
14.03.2009 02:34:34

Juu, kannattaa lukea tuo Omeganon pätkä. Erittäin lähellä sitä on omakin näkemykseni, ja en oikeastaan äkkiseltään osaisi sitä paremmin sanoiksi pukea.
Drink the Devil's Blood
Celebros
14.03.2009 10:51:50

Omegano: Myös musiikin vähempi kaavamaisuus on jonkinlainen yhteinen tekijä, vaikka black metal onkin yleensä huomattavasti minimalistisempaa ja klassinen tavallaan hyvinkin jäykkää. Kumpaakin tehdään kuitenkin huomattavan paljon tavoilla jotka ei noudata kevyen musiikin kaavoja ja mielestäni molemmissa on paikoittain samanlaista suuruudenhulluutta.

Tavallaan totta, mutta klassinen puoli on vielä paljon avant-gardisempaa. Black metal on poikkeuksetta edelleen ns. pop musiikkia. Kaavan rikkomisen yritys on kuitenkin mennyt asteittan nätisti eteenpäin ja uskon tämänkin genren rikkovan rajat joskus tulevaisuudessa.

Black metallissa ja klassisessa ei ole sellaista rakenteellista muottia joka määrittäisi kappaletta samalla tapaa kuin suurimmassa osassa muuta metallia ja molemmissa voi olla järkälemäisiä moniosaisia biisejä jotka ovat välillä raskaita ja välillä kevyitä. Tähän on tietenkin paljonkin poikkeuksia ja mielestäni black metallin "klassismaisuus" ei ole riippuvainen pitkistä ja monipuolisista biiseistä.

Eli tässä minusta ei olla vielä päästy black metallin puolella popista eroon. Kaikessa kuulemassani black metallissa tehdään selkeästi pop muotissa olevia kokonaisuuksia. Ei siinä, että olisi itsetarkoituksellista tehdä mitään avant-gardea, mutta ajatuksena se on minusta kiinnostava. Mutta tämän takia vertaus klassiseen näin vahvasti kuulostaa minun korvaani vähän oudolta.

Joitain poikkeuksia lukuunottamatta black metallista löytyy mielestäni ehkä "puhtainta" tietämääni musiikkia, vähän samalla tapaa kuin osasta klassista. En siis tarkoita poikkeuksilla sitä että black metal olisi timanttia muutamaa poikkeusta lukuunottamatta(melkeen päinvastoin...) vaan sitä että muissa genreissä ei usein tehdä musiikkia samanlaisella maanisella ja ehdottomalla visiolla. Vähän pipi pää on usein hyvä juttu jos on tarkoitus tehdä unohtumatonta taidetta.

Minusta kaikista musiikkityyleistä löytyy tuota samaa hulluutta. Onneksi se on vain tärkeää, että näitä tinkimättömiä taitelijoita löytyy.
luopio
14.03.2009 14:07:05 (muokattu 14.03.2009 14:16:39)
fish-eye: Sinusta Varg voi olla hieno mies, minusta ei. Molemmilla on omat perustelunsa.

Tässä laitat vähän sanoja suuhuni. En pidä häntä mitenkään erityisen hienona miehenä, mutta en lähde tuomistsemaan yhtä suoraan kuin sinä.

Harmi, että uskovaisia pidetään täällä ihan idareina. Uskovainen vain pystyy perustelemaan itselleen monet asiat Jumala-kuvansa kautta.

En itse ainakaan pidä suoraan idioottina ketään uskon perusteella. Tiettyjä ennakkoluuloja on usein, mutta en pidä sitä kauhean vääränä, koska usein ne vielä osuvatkin oikeaan. Olen joitakin kertoja keskustellut samankaltaisista asioista uskovan henkilön kanssa ja joidenkin näkökantaa pystyy paremminkin ymmärtämään. Se, että asiat nähdään vain "joko tai" -kannalta on merkki kykenemättömyydestä muodostaa omia käsityksiä tai pohtia mikä on oikein. On ihmisen aliarvioimista, kun sanoo että hän ei pystyisi tuntemaan mikä on väärin ilman, että sitä joku korkeampi voima hänelle ilmoittaa. Tai ei kai oikeastaan aina olekaan.

fish-eye: Määrittele mulle, mikä on oikein? Mistä sinä tiedät, mikä on oikein ja mikä väärin? Kuka sulle on sen alunperin opettanut?

Tämä kulttuuri johon olen kasvanut sekä omatunto, jonka käsitän tunteiden järjen yhdistelmänä. Oikean ja väärän raja on usein aika häilyvää ja vaikeasti määriteltävä. Sitä joutuu paljon pohtimaan ja tekemään asioita niin kuin itse uskoo parhaaksi ja oikeaksi. Jos otetaan esimerkiksi tämä jeesuksen sanominen, että tee muille niin kuin haluat sinulle tehtävän tai jotain sinne päin. Vastaava ohje löytyy melkeinpä joka uskonnosta ja onhan tuokin ihan itsestään järkeenkäypää. Näitä asioita miettiessä, joutuu kehittämään itseään, kun kaikki ei olekaan aina niin yksiselitteistä ja mustavalkoista. Asioihin ja tekoihin vaikuttaa niin usein eri ympäristöt ja olosuhteet, että kaikkea ei voi laittaa samaan muottiin ja tuomita suorilta käsin. Onhan se helpompaa ottaa ne arvot jostain valmiista maailmankuvasta niin kuin jostain tietystä uskonnosta ja pitää niitä itsestään selvinä totuuksisna. Jos raamatussa niin lukee ja jumala on niin sanonut niin sen on oltava niin.
Syntisin heittäköön viimeisen kiven
fish-eye
14.03.2009 15:04:04
Tekisi mieli provosoitua, mutta ei kyllä nyt jaksa.

Esimerkiksi lähimmäisen rakkaus ei ole niin yksinkertainen asia, miksikä sä sen äsken teit. Olisi helpompi puhua näistä asioista kasvotusten.
Quru
14.03.2009 16:11:10
fish-eye: Tekisi mieli provosoitua, mutta ei kyllä nyt jaksa.

Esimerkiksi lähimmäisen rakkaus ei ole niin yksinkertainen asia, miksikä sä sen äsken teit. Olisi helpompi puhua näistä asioista kasvotusten.

Jos huutelet täällä suvaitsevaisuutta uskovaisille, pitäisi sinun ehkä itsekin ymmärtää, että joillain voi olla erilainen maailmankatsomus kuin sinulla. Et voi ansaita kunnioitusta mielipiteillesi jos et itse ymmärrä muiden mielipiteitä, uskovaisuus ei liity siihen millään lailla.
Muusikko on kaupallistunut kun Em C G D
marke-
14.03.2009 17:06:53
Eli tässä minusta ei olla vielä päästy black metallin puolella popista eroon. Kaikessa kuulemassani black metallissa tehdään selkeästi pop muotissa olevia kokonaisuuksia. Ei siinä, että olisi itsetarkoituksellista tehdä mitään avant-gardea, mutta ajatuksena se on minusta kiinnostava. Mutta tämän takia vertaus klassiseen näin vahvasti kuulostaa minun korvaani vähän oudolta.

Xasthur, Burzum, Deathspell Omega, Ved Buens Ende, Arcturus?
Drink the Devil's Blood
luopio
14.03.2009 17:14:53 (muokattu 14.03.2009 17:17:16)
fish-eye: Tekisi mieli provosoitua, mutta ei kyllä nyt jaksa.

Ei tässä mielestäni ole tarvetta provosoitua. Kunhan esitän oman mielipiteeni asiasta ja pyydän sinulta perusteluja omaasi.

Esimerkiksi lähimmäisen rakkaus ei ole niin yksinkertainen asia, miksikä sä sen äsken teit.

Se voi olla sinulle jotain muuta, mutta ei se tee siitä totuutta. En vaan näe, että se olisi joku kristinuskon erityispiirre.

Olisi helpompi puhua näistä asioista kasvotusten.

Se on totta.

Quru: Jos huutelet täällä suvaitsevaisuutta uskovaisille, pitäisi sinun ehkä itsekin ymmärtää, että joillain voi olla erilainen maailmankatsomus kuin sinulla. Et voi ansaita kunnioitusta mielipiteillesi jos et itse ymmärrä muiden mielipiteitä, uskovaisuus ei liity siihen millään lailla.

Hyvin tiivistetty.
fish-eye
14.03.2009 17:34:46
Joo, en kyllä ymmärtänyt, että mitä kohtaa minä en nyt suvainnut? Enkä minä edes kannata kaikkien asioiden suvaitsemista. En todellakaan.
luopio
14.03.2009 17:41:31 (muokattu 14.03.2009 17:44:41)
fish-eye: Joo, en kyllä ymmärtänyt, että mitä kohtaa minä en nyt suvainnut? Enkä minä edes kannata kaikkien asioiden suvaitsemista. En todellakaan.

No lueppa tämä keskustelu alusta alkaen ja pohdi. No et kauhean hyvin suvainnut sitä mielipidettä, että tämä ihmisen oikea/väärä -erottelu olisi lähtöisin mistään muusta kuin jumalasta. Ylipäänsä sitä, että asiat voi nähdä toisella tavalla kuin sinä näet. Eikö kristinusko perusajatuksiin kuitenkin kuulu suvaitseminen? Tai näin minä ainakin olen ymmärtänyt. Toisaalta vähänpä se tule esiin kun katsoo millasen kuvan kristinusko antaa itsestään tänä päivänä.
marke-
14.03.2009 18:17:02
luopio: No lueppa tämä keskustelu alusta alkaen ja pohdi. No et kauhean hyvin suvainnut sitä mielipidettä, että tämä ihmisen oikea/väärä -erottelu olisi lähtöisin mistään muusta kuin jumalasta. Ylipäänsä sitä, että asiat voi nähdä toisella tavalla kuin sinä näet. Eikö kristinusko perusajatuksiin kuitenkin kuulu suvaitseminen? Tai näin minä ainakin olen ymmärtänyt. Toisaalta vähänpä se tule esiin kun katsoo millasen kuvan kristinusko antaa itsestään tänä päivänä.

Mutta eikö kristinusko tuomitse vain teot, ei ihmisiä? Suvaitsemattomuus liitetään usein ihmisiin.
Drink the Devil's Blood
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)