Aihe: Suljetut kuulokkeet ja vaimennus
1
htm
12.03.2009 00:03:40

Tarttis hommata bändille muutamat halpiskuulokkeet nauhottelua varten
a) studiolive-vetoihin ja
b) laulujen päälleäänityksiin

a) studiolive -hommassa oleellista olisi, että rumpujen pauketta saadaan vaimennettua tarpeeksi sekä kuulon suojaamisen, että linjaan soitettujen soittimien kuulemiseksi

b) laulaessa konkkamikkiin ei saisi tulla vuotoja nauhalle

Riittääkö tuollaiset "normaalit" suljetut tuohon käyttöön (AKG K-77, Sennheiser HD-201 tms) vai pitääkö ottaa kunnolla vaimennetut (esim t.bone hd-990d, joissa -22db)?

Tuota kalliimpia en aio edes harkita, koska äänenlaatu ei ole tässä ratkaiseva ja toisekseen ajattelin maksaa nuo koko bändille omasta pussista ikään kuin pienenä kannustuksena.

Kossin sparkplugeja on käytetty, ja ne toimii ok, mutta niiden käyttö on sellasta nyhräystä, eikä ne piuhat oikein kestä.
tommiot
12.03.2009 00:08:16
Ei ainakaan mun Beyerin DT250:t vaimenna tarpeeksi että vois rumpuja soittaa kunnolla. Noi on siis ihan tavalliset suljetut luurit. Mä heitän rumpaleille aina peltorit ja jotkut kahden markan nappikuulokkeet. Toimii tarpeeks hyvin.
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
ejhfi
12.03.2009 07:26:41

Rumpalille korville Vic Firthit http://www.thomann.de/fi/vic_firth_sih1_kopfhoerer.htm ja muille riittää vähempi suojaus esim. DT-770:t http://www.thomann.de/fi/beyerdynamic_dt770pro.htm on hyvä valinta laulajalle ja edukkaampiakin löytyy, joskaan ei välttämättä yhtä päähän mukavia.
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
htm
12.03.2009 08:43:52

ejhfi: Rumpalille korville Vic Firthit http://www.thomann.de/fi/vic_firth_sih1_kopfhoerer.htm ja muille riittää vähempi suojaus esim. DT-770:t http://www.thomann.de/fi/beyerdynamic_dt770pro.htm on hyvä valinta laulajalle ja edukkaampiakin löytyy, joskaan ei välttämättä yhtä päähän mukavia.

Jep, nyt on mennyt Zappaa gorffaan ;)
Kyllä tuo koko bändin luuribudjetti menis sillon noihin yksiin beyerdynamiceihin. Hifistelyä ei tässä tarvita, kunhan saa tuon soittopuolen rullaamaan. Meillä on sitten kuuntelua varten eri vehkeet.

Eli rumpalilla pitää olla kunnolliset vaimennetut, ok. Ja samassa tilassa soittaville riittää "tavalliset" suljetut, vai kannattaisiko harkita samalla tuollaisia "vaimennettuja" muillekin? Ja onnistuuko laulu tuollaisilla vaimennetuilla, vai alkaako ahistaa?
Jeltz
12.03.2009 08:50:35
htm:Eli rumpalilla pitää olla kunnolliset vaimennetut, ok.

Joo, mutta nuo Vic Firthit ei sitä ole. Hinta-laatusuhde noissa on erinomaisen huono, kun soundi on ponneton ja tunkkainen, vaimennuksen laatu kehnohko, ja päässäkään ei mukavalta tunnu. Samaan hintaluokkaan kokeilisin mielummin vaikka Extreme Isolationin luureja.
Anteeksi että olen myöhässä. Olin nähkääs paskalla.
Antti1
12.03.2009 14:33:07
Jeltz: Joo, mutta nuo Vic Firthit ei sitä ole. Hinta-laatusuhde noissa on erinomaisen huono, kun soundi on ponneton ja tunkkainen, vaimennuksen laatu kehnohko, ja päässäkään ei mukavalta tunnu. Samaan hintaluokkaan kokeilisin mielummin vaikka Extreme Isolationin luureja.

Totta joka sana, aivan kamalan huonot luurit ja kannatan myös EI:n luureja rumpukäyttöön. Miksei toki muuhunkin, jos budjetti antaa myöten. Niillä on hiukan halvempiakin malleja.
htm
12.03.2009 16:00:01

ok, kurkkaan siten noita EI:tä.

Mutta osaako joku vielä vastata noihin kysymyksiin, eli

a) kannattaako muillekin kuin rumpalille ottaa kunnolla vaimentavat (EI), ettei tartte pelata sekä luurien että tulppien kanssa? Vai vaimentaako tuollaiset normaalit suljetut (esim AKG k77) tarpeeksi.

b) vuotaako tuollaiset normaalit suljetut mikkiin lauluja äänitellessä miten herkästi? Vai kannattaako tähänkin hommaan ottaa sitten nuo EI:t?

Eli tilaanko Kaikille sitten tuollaset EI:t?
Kurb
12.03.2009 16:20:47
htm: a) kannattaako muillekin kuin rumpalille ottaa kunnolla vaimentavat (EI), ettei tartte pelata sekä luurien että tulppien kanssa? Vai vaimentaako tuollaiset normaalit suljetut (esim AKG k77) tarpeeksi.

Mie ainakin haluan aina tulpat korviin jos joku vain katsookin rumpuihin päin samassa huoneessa. Sitten on näitä rämäpäitä, jotka eivät käytä tulppia vaikka Venom soittaisi metrin päässä. Eli vähän makukysymys. Minä yleensä tyrkytän tollasia kunnolla vaimentavia luureja kaikille soittajille.
doom.
ejhfi
12.03.2009 16:47:38

Jeltz: Joo, mutta nuo Vic Firthit ei sitä ole. Hinta-laatusuhde noissa on erinomaisen huono, kun soundi on ponneton ja tunkkainen, vaimennuksen laatu kehnohko, ja päässäkään ei mukavalta tunnu.

Höpö höpö sanon mä. Moni rumpalisti on meikäläisen verstaalla noita käyttänyt, eikä ole valittanut varsinkaan vuodoista. Lieko sitten laatu huonontunut viime vuosina, mutta meillä toimii. Hifistelyluurithan nuo ei missään nimessä ole, mutta riittävät kyllä mainiosti monitorointiin.
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
Point
12.03.2009 17:31:28
ejhfi: Höpö höpö sanon mä. Moni rumpalisti on meikäläisen verstaalla noita käyttänyt, eikä ole valittanut varsinkaan vuodoista. Lieko sitten laatu huonontunut viime vuosina, mutta meillä toimii. Hifistelyluurithan nuo ei missään nimessä ole, mutta riittävät kyllä mainiosti monitorointiin.

Itsellä ei noiden vaimennus riitä mihinkään(tietysti akustiikaltaan huono tila tekee oman osansa), joten laitan korvatulpat noiden alle. Toimivat ihan perushyvin. Tietystikkään ei ole ihanteellinen ratkaisu tämä.
Cornflake
12.03.2009 17:46:50
Mä olen käyttänyt tollasia http://www.thomann.de/fi/sennheiser_hd25_le.htm oikeastaan kaikissa päällekkäisvedoissa ja rumpalilla klikin kanssa. Tuntuvat tykkäävän, samoin dikkailen itse kun olen soitellut noiden kanssa päälle.

Rumpalit tykkää vetää noita vielä tiukempaan korviin jonkun liinan kanssa. Vissiin demppaa paremmin, tjsp. Mutta ihan ok toiminut.

Eikä ole vuoto esmes herkkään konkkamikkiin soittaessa haitannut.
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
samantien
12.03.2009 20:33:27 (muokattu 12.03.2009 21:21:22)
mulla on ollu muutaman vuoden beyerdynamic DT 100 luurit käytössä. eristää riittävästi rumpujen kans pelatessa.

E: niin tosiaan. en tiedä meneekö satasella budjetin yli.
"haista paska. mistä tiiät? ootko soittanu? NÄttää hyvältä, muute iha pasnoja?" - Juzzu.
Jeltz
13.03.2009 10:13:25
AKWM: Itsellä ei noiden vaimennus riitä mihinkään(tietysti akustiikaltaan huono tila tekee oman osansa), joten laitan korvatulpat noiden alle. Toimivat ihan perushyvin. Tietystikkään ei ole ihanteellinen ratkaisu tämä.

Kyllä mä komppailen tätä. Pelkät Vic Firthit päässä vuotosoundi oli epämääräistä muhjua, ja vaimennus sen verta vähäinen, ettei luureista halunnut yhtään lisää mökää, tai äänenpaine nousi turhan infernaalisiin mittoihin. Korvatulpilla alla tietty vaimeni, mutta siinä vaiheessa mikään soundi ei enää ollut kohdallaan, ja käyttömukavuus oli jo huono vitsi. Paremman vaimennuksen ja soundin saavuttaa paljon mukavammin ja halvemmalla laittamalla nappikuulokkeet normaalien kuppisuojainten sisään.
Jeltz
13.03.2009 10:42:04
Groovi: Mutta tarviiko sen vaimennuksen olla niin suuri rumpuja soittaessa? Mä en ainakaan "tajua" omaa dynamiikkaa ja soittoa jos en kuule sitä suoraan setistä. Soittelen yleensä rummut narulle AKG:n K171 luureilla, jotka ovat kyllä suljetut, mutta vuotavat sopivasti setin akustista ääntä läpi. Sitähän voi ruuvata luureihin tulevan klikin, settisoundin ja demokitaroiden määrää suoraan kuulokemiksauksesta.

Kieltämättä hyvä pointti, mutta noissa Vic Firtheissä vuotosoundi on käsittämättömän epämääräinen. Esimerkiksi Beyerdynamic DT 770 M huomattavasti kovemmasta vaimennuksesta huolimatta kuulostaa silti neutraalimmalta. Mun nähdäkseni kuitenkin enemmän dynamiikka ja settibalanssi kärsii, kun symbaalit vaimenee paljon enemmän luurien vuotaessa läpi lähinnä kannujen huminaa. Jos luurien vaimennus on rumpalille liian suuri, saa kuulokemiksauksesta kuitenkin omaa soittoa kovemmalle. Paskan vuotosoundin kompensaatio ei samalla tavalla onnistu.

Asiaan löyhästi liittyen, muistelen joskus lukeneeni artikkelin jossa todettiin aina raskaasti kuulonsa suojanneiden rumpaleiden omaavan selkeästi huonomman soittodynamiikan, kuin sellaiset jotka ovat treenanneet ilman suojausta, tai kevyellä suojauksella.

Tämä on tullut huomattua, kun siirtyi Elacineissa 25dB:n filttereistä 15dB vastaaviin. Omaan balanssiin ja dynamiikkaeroihin kiinnittää paljon enemmän huomiota.
Point
13.03.2009 14:17:16
Jeltz: Kyllä mä komppailen tätä. Pelkät Vic Firthit päässä vuotosoundi oli epämääräistä muhjua, ja vaimennus sen verta vähäinen, ettei luureista halunnut yhtään lisää mökää, tai äänenpaine nousi turhan infernaalisiin mittoihin. Korvatulpilla alla tietty vaimeni, mutta siinä vaiheessa mikään soundi ei enää ollut kohdallaan, ja käyttömukavuus oli jo huono vitsi. Paremman vaimennuksen ja soundin saavuttaa paljon mukavammin ja halvemmalla laittamalla nappikuulokkeet normaalien kuppisuojainten sisään.

Aivan. Sinähän mua neuvoit pysymään noista kaukana, mutta ostin kuitenkin. Olisi pitänyt uskoa. :)

No, kyllähän nuo menevät ihan kitaroita tai lauluja äänittäessä, tosin hyvin epämukavat ovat.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)